rty19
Greatest Leader

Can Tempest and FCAS projects both succeed in Europe?
Can Europe afford to support two next-generation air combat projects amid the downturn - or would joining forces merely clip a future fighter's wings?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos Tempest todella tulee palveluskäyttöön 2035 alkaen (jota tosin sopii epäillä), niin ei Typhoonia enää tosissaan sen jälkeen kehitetä. Kyllä Typhoon on ulkona HX-kisasta jo tällä perusteella. Ja vaikka todellinen käyttöönotto olisikin vasta 2040, niin se on silti liian aikaisin meille.Näkisittekö mahdolliseksi, että Suomi pääsisi esim. Typhoonin valinnalla mukaan Tempestin kehittämiseen ja tätä kautta saisimme hävittäjien suunnitteluun liittyvää tietotaitoa Suomeen, ja tätä tietotaitoa voisi hyödyntää muuallakin teollisuudessa?
Pieni kiusaus olisi tällaiseen tarjoukseen ryhtyä. Jos sitten vaikkapa saisi Tempestejä alennuksella.
Ymmärtääkseni Tempestille kehitettäviä päivityksiä tullaan saman aikaisesti tuomaan Typhoonillekin (onhan se nyt edullisempaa kun saa samalla myös mittakaavaetua kun potentiaalisia päivitettäviä Typhooneja on jo valmiina satakaupalla ja päivitysten hinnat saa jaettua kohtuullisemmalle per kone - tasolle) a Typhoonissa testataan useita Tempestille tulevia teknologioita myös, joten tältä kantilta en ole niin pessimistinen.Jos Tempest todella tulee palveluskäyttöön 2035 alkaen (jota tosin sopii epäillä), niin ei Typhoonia enää tosissaan sen jälkeen kehitetä. Kyllä Typhoon on ulkona HX-kisasta jo tällä perusteella. Ja vaikka todellinen käyttöönotto olisikin vasta 2040, niin se on silti liian aikaisin meille.
Ymmärtääkseni Tempestille kehitettäviä päivityksiä tullaan saman aikaisesti tuomaan Typhoonillekin (onhan se nyt edullisempaa kun saa samalla myös mittakaavaetua kun potentiaalisia päivitettäviä Typhooneja on jo valmiina satakaupalla ja päivitysten hinnat saa jaettua kohtuullisemmalle per kone - tasolle) a Typhoonissa testataan useita Tempestille tulevia teknologioita myös, joten tältä kantilta en ole niin pessimistinen.
Ja jos sama viive käy kuin Typhoonilla eli 7 vuotta myöhässä, niin Tempest tulee vasta oikeastaan 2045-luvulla, jolloin tuotantonopeus huomioiden, on iskukyvyn ylläpitoon Typhooniakin kehitettävä pitkälti 2050-luvulle.
Eiköhän se olisi mentävä ennemmin niin, että konseptia testattaisiin ja tuotteita voisi sitten olla erilaisia Typhooniin ja Tempestiin. Modulaarisuus ei taida ihan soveltua kaikkiin laiteryhmiin, vaikka useimpiin ehkä.Osittain ehkä näin, mutta eikö se rajoita Tempestin kehittämistä, jos koko ajan pitää miettiä, että tämän moduulin pitää sitten toimia myös Typhoonissa ja fyysiset mitat pitää sen mukaan suunnitella yms?
Kyllä Typhoonit lentävät vielä 2040-luvullakin kun Eurofighter-konsortio suunnittelee tulavaisuuden päivityksiä edelleen ja Saksa ostaa uusia koneita aika paljon. Tempestiä ei todennäköisesti tulla ostamaan sitäkään määrää mitä Typhoonia, koska koneiden hinnat nousevat. Siltaaminen on yhä tärkeämpää ja nykysiä koneita päivitellään vielä pitkälle tulevaisuuteen, sanokaa minun sanoneen. BAE ja Brittihallitus tulevat ymppäämään Tempestin teknologiaa Typhooniin. Moottorien uudistamistakin suunnitellaan. Tuo vaan tuppaa olemaan hidasta euroopassa.Ymmärtääkseni Tempestille kehitettäviä päivityksiä tullaan saman aikaisesti tuomaan Typhoonillekin (onhan se nyt edullisempaa kun saa samalla myös mittakaavaetua kun potentiaalisia päivitettäviä Typhooneja on jo valmiina satakaupalla ja päivitysten hinnat saa jaettua kohtuullisemmalle per kone - tasolle) a Typhoonissa testataan useita Tempestille tulevia teknologioita myös, joten tältä kantilta en ole niin pessimistinen.
Ja jos sama viive käy kuin Typhoonilla eli 7 vuotta myöhässä, niin Tempest tulee vasta oikeastaan 2045-luvulla, jolloin tuotantonopeus huomioiden, on iskukyvyn ylläpitoon Typhooniakin kehitettävä pitkälti 2050-luvulle.
![]()
Tempest fugit - Royal Aeronautical Society
Two years on from its official public reveal, TIM ROBINSON FRAeS looks at progress on the UK-led Tempest future combat aircraft programme – a project aimed at nothing less than disrupting traditional ways of designing and developing a next generation fighter – with collaboration and export...www.aerosociety.com