Mä olen nähnyt sitten ilmeisesti harjoituksia, koska useat poliisipartiot ovat olleet mukana satamassa tarkastamassa autoja.ISPS tarkastuksia tekee laivayhtiön henkilökunta tai siihen palkattu firma...vain valmiuden nostolla tulee kuvaan viranomaiset.
Vartiointifirma suorittaa vain satunnais otannalla tarkastuksia henkilömatkustaja liikenteestä erikois tilantaeissa eli abiristelyt jne tapahtumat ei auto linjalla...ja kustannuksen tarkastuksesta maksaa laivayhtiö. Joten se siitä valvonnasta..
Kun liilkeellä on 2000 ihmistä laivaan niin myös terminaali on hyvin haavoittuva kohde... eikä sellaista massaa ole mahdollista tutkia tiukalla kammalla ...jos niin tehtäisiin laivan lähtö myöhästyisi tunneilla ja miten kurotaan aikataulu kiinni muuten kuin laivan nopeutta nostamalla ja sen maksaa taas varustamo...
Usassa Karibian risteilijöiden terminaaleissa meininki on kuin lentokenttien turvatarkastuksissa. En jaksa uskoa, että Suomessa mentäisiin tähän koskaan.
Hieman ohi aiheen. Marraskuussa ollessani Miamissa uutisissa oli tapaus jossa liukuovi oli nirhaissut laivamatkustajan korvaa. Liiketunnistin ei ollut havainnut miestä, vaan sulkeutui päin miestä.
Mies sai varustamolta vaivaiset 15 miljoonaa korvausta.
Toinen tapaus oli sattunut itse laivalla. Mies oli juonut itsensä pahaan känniin ja pudonnut kannelta mereen.
Omaiset vaativat varustamolta miljoonia, koska miehelle oli tarjoiltu niin paljon alkoholia. No nyt mentiin kauas aiheesta mutta juolahtipa pari hassua uutista mieleen.