Tiesitkö tämän Cooperin testistä?

Olin juur muutamen päivän metsäilemässä wanhojen kavereideni kanssa. Muisteltiin loistavaa menneisyyttä ja pohdittiin varmasti parempaa tulevaisuutta, noin miehinä.:ROFLMAO:

Cooperin testiä käytiin myös läpi, kun muisteltiin huolella epäonnisia suunnistusmatkoja silloin ammoin. Eräs pohdinnan terävin jyväydin: ihmisen ruumiinpainon merkitys kestävyyssuoritukseen. Kun muistelimme minun vaatimatonta kestävyyssuoritusta vuonna -96 eräässä tapauksessa, niin kaksikin kaveria väitti, että muistutin olemukseltani tuolloin lähinnä laihaa sutta tai vinttikoiraa. Ja kyllähän tuolloinen indeksi oli varmasti matala.

Jos tavoitellaan juoksukykyä, joka antaa kolme ja puoli tuhatta cooperissa, niin silloin pitää löytyä jo nopeusreserviäkin, mielestäni.
 
Mistäs tämä vuodatus nyt kumpuaa? Älä puhu hyvä mies läpiä päähäsi jos et ole ihan oikeasti asioista perillä.

Itse olen tuollaista ollut todistamassa, joten aika vahvalta pohjalta uskallan sanoa miten ainakin silloin toimittiin. Muusta ei ole tietoa. Ehkä kehitys on kehittynyt, ehkä ei.

Enkä mitään metusalem ole vaan tapahtumat milleniumin molemmin puolin. Ei meillä mitään urheilua intissä ollut, mitä nyt lihaskuntatestit ja cooperit. Jos tulos oli paska, niin sitten oli. Ei sille mitään tehty.
 
Parahin Skärdis.

Minä olen ollut myös todistamassa mitä ihmeellisimpiä asioita niin Puolustusvoimissa kuin muissakin organisaatioissa. Jos mitään olen oppinut niin ainakin sen ettei ihan kaikkea kannata yleistää oman kokemuksen perusteella, erityisesti silloin jos kokemuspohja on kapea kuten sinun tapauksessasi arvelen olevan. Kirjoitathan itsekin "Ei meillä mitään urheilua intissä ollut, mitä nyt lihaskuntatestit ja cooperit."

Minulla on ihan samanlainen kokemus varusmiehenä mutta se on vain minun kokemukseni hyvin rajatulta ajalta hyvin rajatusta paikasta. Voisin kertoa useita samanlaisia tapauksia vuosien varrelta mutta yhtälailla voin kertoa ylempänä mainittujenkin kaltaisia menettelyjä joissa kunto nousee kohisten kovan mutta asiallisen ja hyvin suunnitellun fyysisen kasvatuksen tuloksena. Yhtälailla voin kertoa monta monituista tarinaa kapiaisista jotka lähtevät kello 16 töistä hankittuaan pakollisen leivän perheelleen ja vähintään yhtä monta sellaista jossa jopa lomallakin tehdään hiki hatussa töitä yhteisen isänmaan eteen.

Ei pidä provosoitua kun provosoidaan mutta kyllä minä harmiinnuin kun lauot osatotuuksia sangen kapeasta katsantokannasta.
 
Kyllä minä harmiinnuin kun lauot osatotuuksia sangen kapeasta katsantokannasta.
Varmasti, kun jäsen @Stokes itse tietää asioiden oikean tilan nykyisyydessä. Mutta omista kokemuksistahan mp-aiheisella keskusteluforumilla kerrotaan. On sekin parempi kun postata tänne kuulopuheita. Voihan paremmin tietävät aina korjata, kuten nytkin tapahtui. Varmuuden vuoksi sanottakoon, että siitä kun itse olin töissä perusyksikössä on kulunut jo vuosikymmeniä. Omat kokemukseni kelpaavat siis ainoastaan historiankirjoitukseen lähteiksi. Vielä voisi yleisesti todeta, että joukko-osastoissakin on välillä eroja, vaikka samassa firmassa oltiin. Joskus joukko-osaston uusi komentajakin painotti ihan erilaisia asioita, vaikka yksi mies ei tietysti laivaa käännä.
 
Parahin Skärdis.

Minä olen ollut myös todistamassa mitä ihmeellisimpiä asioita niin Puolustusvoimissa kuin muissakin organisaatioissa. Jos mitään olen oppinut niin ainakin sen ettei ihan kaikkea kannata yleistää oman kokemuksen perusteella, erityisesti silloin jos kokemuspohja on kapea kuten sinun tapauksessasi arvelen olevan. Kirjoitathan itsekin "Ei meillä mitään urheilua intissä ollut, mitä nyt lihaskuntatestit ja cooperit.".


Kovasti kapeahan näkökulmani tietysti on, kun en ole varusmiehenä palvellut kuin kertaalleen 330 kunniakasta aamua.
 
Kovasti kapeahan näkökulmani tietysti on, kun en ole varusmiehenä palvellut kuin kertaalleen 330 kunniakasta aamua.

Eli olet täysin sopimaton sanomaan mitään, yhtään mitään, varusmiehyydestä.:cool: Ja jos sanotkin, niin aina voidaan esittää Kertomus siitä, että nyt kaikki on toisin....... on missä on toisin ja missä ei.
 
Haistan tässä ivaa.

Kyllä kuitenkin on niin, että jos on ollut kesätöissä paikallisessa osuuskaupan myymälässä etelä-Suomessa kymmenen vuotta sitten ei se anna riittävää kokemusta ryhtyä arvioimaan miten osuuskauppaliikkeessä yleensä toimitaan eripuolilla Suomea vuonna 2018.

Myymäläpäällikkö oli nilkki. Kaikki osuuskaupan myymäläpäälliköt ovat nilkkejä.

Kassaneiti oli ns. huolimaton. Kun menen Rovaniemelle kannattaa siis suunnata osuuskaupan kassalle mikäli lempimään käy mieli.

Omenat olivat homeisia. Syön nykyäänkin vain makkaraa.


Ihan samalla tavalla kannattaa arvioida Puolustusvoimien toimintaa ja lausua esimerkiksi totuuksia siitä monelta palkattu henkilökunta lähtee kotiin.
 
En ymmärrä hymiöitä vai mitä lienee emojia ovatkaan. Luulisi riittävän aikuisilla ihmisillä tunteiden ilmaisuun A-Ö sekä tarvittaessa viina.

Lienee siis parasta etten jatka keskustelua vaan jätän paremmin asioista perillä olevat ihmiset keskustelemaan 12 minuutin juoksutestistä ja kaikista muistakin sen ympärillä vellovista seikoista.

Perustanpa vaikka uuden vitjan pelastuslaitosten toiminnasta, kävin nimittäin 2008 lasten kanssa paikallisen VPK:n toimitiloissa avoimien ovien päivänä ja olen näin ollen pätevä lausumaan asiasta mitä tahansa. Jos joku rohkenee kyseenalaistaa kommenttini toivon että asiaan puututaan mitä pikimmiten.
 
sori stokes. Muutamat aiheet on vaan vuosien varrella kiertäneet samaa kehää ja panee väkisin hymyilyttämään, kun sama toistuu.

Kyllä mä tiedän, TIEDÄN, että intissä tulos vedetään duunarien selkänahoista ihan samalla tavalla kuin muussakin yhteiskunnassa. Harvapa sielläkään enää pelkällä virka-ajalla tehtävistään selviää, ei ole selvinnyt enää pitkään aikaan.

Eikä ole ihan helppo rasti vetää kuntokoulua, kun sisääntuleva aines alkaa olla ääripäistään yhtä kaukana kuin kuu ja aurinko.

Varuskuntakohtaiset erot olivat totta jo ammoin sitten ja otaksun sitä vieläkin olevan, joskin tasaisempi tilanne lienee verrattuna esim. -90-lukuun.
 
Moro.
Jossain aiemmissa viesteissäni ilmaissut. Jos ihminen/sotaratsu on jo ennen palvelukseen astumista ns. "huonossa coopper-kunnossa", niin ei tuolla intissä ainakaan sen kunnon puolesta ole paljoa tarjottu. Jotain ohjattuja aamulenkkejä ja se siinä. Tää on mun mielipide ja saa haastaa.
Oman ryhmyriajan ryhmässä oli neljä suht nohevaa kaveria ja sitten kolme aivan perkeleelisesti tumpeloa, eivät siis tätä coopper-testiä juosseet kuin vähän reilu 2000m. Ja muutenkin aivan ulalla.
No, isällisesti sitten näiden nohevien kanssa nostettiin koko ryhmän taistelukelpoisuutta, käytiin iltaruokailun jälkeen ylimääräisillä lenkeillä.
Tätä asiaa minä koko ajan hain ollessani varusmieskouluttaja. Saanko sen oman ryhmän siihen pisteeseen.
Tuo ei varmaan nykyisin ole edes sallittua? Jäsen @Stokes varmaan antaa viimeisen vastauksen, mihinkä nykyisten alokkaiden kanssa saa mennä?
 
En ymmärrä hymiöitä vai mitä lienee emojia ovatkaan. Luulisi riittävän aikuisilla ihmisillä tunteiden ilmaisuun A-Ö sekä tarvittaessa viina.

Lienee siis parasta etten jatka keskustelua vaan jätän paremmin asioista perillä olevat ihmiset keskustelemaan 12 minuutin juoksutestistä ja kaikista muistakin sen ympärillä vellovista seikoista.

Mitäs jos kertoisit oman näkökantasi aiheeseen?
 
Haistan tässä ivaa.

Kyllä kuitenkin on niin, että jos on ollut kesätöissä paikallisessa osuuskaupan myymälässä etelä-Suomessa kymmenen vuotta sitten ei se anna riittävää kokemusta ryhtyä arvioimaan miten osuuskauppaliikkeessä yleensä toimitaan eripuolilla Suomea vuonna 2018.

Myymäläpäällikkö oli nilkki. Kaikki osuuskaupan myymäläpäälliköt ovat nilkkejä.

Kassaneiti oli ns. huolimaton. Kun menen Rovaniemelle kannattaa siis suunnata osuuskaupan kassalle mikäli lempimään käy mieli.

Omenat olivat homeisia. Syön nykyäänkin vain ma

Ihan samalla tavalla kannattaa arvioida Puolustusvoimien toimintaa ja lausua esimerkiksi totuuksia siitä monelta palkattu henkilökunta lähtee kotiin.
Sitä minä vaan että miten henkilökunnan kotiinlähtöaika tähän liittyy?
Ei perusyksikössä ole mitään "kotiinlähtöaikaa" jonka jälkeen ei tapahtuisi enää mitään.
Jaksotyöaika toki on, mutta on ihan normaalia että aina tarpeen vaatiessa iltaisin on henkilökuntaa töissä johtamassa/pitämässä koulutusta.
Se asia ei minusta rajoita varusmiesten kunnon kohottamista millään tavoin.
 
Kirvesniemen 60-vuotis-Cooperit.

– En ole juossut Cooperia vähään aikaan, mutta nykykunnossani 3 300–3 400 metriä menisi vielä eli noin kilometri vähemmän kuin juoksin joskus aiemmin, Kirvesniemi sanoo.

Hän viittaa raudanlujaan 5 000 metrin ratajuoksun ennätykseensä 13.54,4, jonka juoksi Mikkelissä 1983. Tuolloin 12 minuutin jälkeen Kirvesniemi oli taivaltanut reilusti päälle 4 300 metriä – jo pelkästään tasaisen vauhdin taulukolla 4 314.

– Jos harjoittelisin pari kuukautta, niin kyllä se 3 500 metriä vielä menisi, mutta siitä eteenpäin metrit ovat tiukassa, Kirvesniemi arvioi.

https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000005674532.html
 
En aina ymmärrä näitä taulukoita, itse juoksin 25 v 10/79 Kaartin Autokomppanian cooperissa 3270 m ja olin alokkaana paras eikä testiin osallistuneista ryhmyreistä eikä kapiaisistakaan saamut kukaan parempaa . Pari viikkoa sitten 67 v juoksin 3420 m ilman jänistä eli sitten niistä taulukoista. Minulla ei ole kilpaurheilutaustaa mutta lenkkeillyt yli 50 vuotta. Joskus en ymmärrä kun kohkataan esim. Puheloisen cooper tulosta 61 v 2750 m. Hänellä ollut mahdollisuus harjoitella työaikana, mitä minulle ei ole suotu koskaan.nimimerkki Nike
 
En aina ymmärrä näitä taulukoita, itse juoksin 25 v 10/79 Kaartin Autokomppanian cooperissa 3270 m ja olin alokkaana paras eikä testiin osallistuneista ryhmyreistä eikä kapiaisistakaan saamut kukaan parempaa . Pari viikkoa sitten 67 v juoksin 3420 m ilman jänistä eli sitten niistä taulukoista. Minulla ei ole kilpaurheilutaustaa mutta lenkkeillyt yli 50 vuotta. Joskus en ymmärrä kun kohkataan esim. Puheloisen cooper tulosta 61 v 2750 m. Hänellä ollut mahdollisuus harjoitella työaikana, mitä minulle ei ole suotu koskaan.nimimerkki Nike
Etkä juossut, etkä ollut paras 3270 -tuloksella. Ja mistä se 70 metriä edes tulee? Nämä välimittaukset ovat aina aika erikoisia, jos ensin haukutaan skapparit, ja sitten otetaan annettuna jotkut heidän välihuutonsa siitä miten kauas mentiin, 400 metrin ovaaliradalla. Mistä se 70m oikein löytyi, tarkalleen?

Yhdeksän ratakierrosta, siitä alkaa Cooperin testi... 3600m... kuinka paljon on siinä vaiheessa vielä kelloa pinkoa pidemmälle?

Simple as that.

Jos saat yheksän jengaa, ja haluat juosta pidemmälle, aloita kovempaa. Monta suomalaista juoksuvalmentajaa on todennut että kuka tahansa juoksusta kiinnostunut hoikahko suomalaismies voidaan valmentaa vetämään 10 ratakierrosta, eli 4000m 12 minuutissa.
Kuulema asennekysymys.
Olen tästä samaa mieltä, kyse on kipukestävyydestä. Se eka 6 min on se aika jolla saat tehtyä metrejä. Se toinen 6 min on se jonka yrität selvitä oksentamatta kunnes pilli soi.
Ei se sen vaikeampaa ole :) .
Fremen 3750m 1993. Helpompi mitata. RUK:n suunnistuskilpailun 8:s sija, joten vauhti säilyi monene kuukauden yli asepalveluksessa, uskomatonta mutta totta.
Haminassa oli kyllä hyvää lenkkiseuraa, ja vähän aikaa treenatakin illalla, ja olimme sentään nuorukaisia silloin :solthum: .
 
Etkä juossut, etkä ollut paras 3270 -tuloksella. Ja mistä se 70 metriä edes tulee? Nämä välimittaukset ovat aina aika erikoisia, jos ensin haukutaan skapparit, ja sitten otetaan annettuna jotkut heidän välihuutonsa siitä miten kauas mentiin, 400 metrin ovaaliradalla. Mistä se 70m oikein löytyi, tarkalleen?

Yhdeksän ratakierrosta, siitä alkaa Cooperin testi... 3600m... kuinka paljon on siinä vaiheessa vielä kelloa pinkoa pidemmälle?

Simple as that.

Jos saat yheksän jengaa, ja haluat juosta pidemmälle, aloita kovempaa. Monta suomalaista juoksuvalmentajaa on todennut että kuka tahansa juoksusta kiinnostunut hoikahko suomalaismies voidaan valmentaa vetämään 10 ratakierrosta, eli 4000m 12 minuutissa.
Kuulema asennekysymys.
Olen tästä samaa mieltä, kyse on kipukestävyydestä. Se eka 6 min on se aika jolla saat tehtyä metrejä. Se toinen 6 min on se jonka yrität selvitä oksentamatta kunnes pilli soi.
Ei se sen vaikeampaa ole :) .
Fremen 3750m 1993. Helpompi mitata. RUK:n suunnistuskilpailun 8:s sija, joten vauhti säilyi monene kuukauden yli asepalveluksessa, uskomatonta mutta totta.
Haminassa oli kyllä hyvää lenkkiseuraa, ja vähän aikaa treenatakin illalla, ja olimme sentään nuorukaisia silloin :solthum: .
Juokseminen on perseestä, autolla olisit jo perillä.
Ikinä muksuna en ollut mikään kova juoksija. Koulussa (-80luvulla) aina juoksin 2400-2500m kun ei kiinnostanut.
Intissä juoksin 2800m, josta taikuri itsekin hämmästyi.
Noh jalka hajosi ja 6 vuotta myöhemmin intti loppuun. 20cm sohjossa 2500m tulotarkastus....
AUK 2950m
Pois lähtöä ei ollut, kun poistuin aikasemman palveluksen takia.
Vakivirka, pari vuotta tiukkaa treeniä ja 3170m 10kg telamiinan kanssa.
Nykyään pääse 3000m kuin vapaapudotuksella lentoneesta :D
Cooper on hyvä massatestaus väline, mutta se ei kerro kaikkea. Tyyppi juoksee +3000 tai jopa 4000 cooperissa. Laitappa moinen tyyppi vaunuun lataajaksi yms... Eli tehtävä kohtainen kunto. Tarviiko vaunun lataajan, tykki heebon tai spollarin jolla on 40kg suojavarustetta päällä + 40kg rakas kilpi kuosta +3000 cooperissa vai tarvitaanko häneltä lihaskuntoa yms.
Tarviiko Sissin, jakkeperus jääkärin tai joja heebon nostaa 140kg penkistä ja jaksaa painia asiakkaan kanssa yms...
Tehtävä kirkkaana mielessä.
 
Back
Top