Hanski
Ylipäällikkö
Pääesikunnan esikuntapäällikkö kiittää saamastaan palautteesta ja huomaa, että iltalukemiseksi luettu Heinz Guderianin Achtung Panzer! on saanut ajatukset liiankin lennokkaiksi. Ruteniankin maavoimien tulevaisuus on mekanisoinnissa, mutta lähtötaso on kuitenkin vielä sen verran matala, ettei joukkojen pääosaa voida aivan vielä nostaa teloille. Samalla jalkaväen tarkastajan ja logistiikkalaitoksen everstiluutnantin puheenvuorot auttoivat muistuttamaan varustuksessa edelleen olevat elbonialaisen joukkohaudan kokoiset aukot, jotka tulee täyttää ennen kunnollista mekanisointia. Teollisuusministerin muodollisesti pätevä sihteeri nosti esikuntapäällikössä palavan halun keskustella sihteerin kanssa kynttiläillallisella (teollisen) yhteistyön syventämismahdollisuuksista. Yllättävän ja monipuolisesti antoisan illan ja yön aikana rutenialaisen (teollisuus)yhteistyön kova runko kovettui.(Nirkoisuudesta on paljon mukavampi tehdä pohdintapähkinöitä, se pakottaa priorisoimaan ja tuo selvemmin esille kunkin pohtijan painopisteet ja ajattelumaailman )
Adjutantti nyökyttelee ja laittaa alustavan suunnitelman eteenpäin muiden intressiryhmien saataville. Pian tulee vastapalloja:
- Materiaalilaitoksen harmaantunut eversti (Ruteniassa ei turhaan natsoja jaella) pyytää antamaan kalleimmista hankinnoista mahdolliset valmistajat sekä mallit, jotta tarjouspyyntöjä sekä kilpailutusta voidaan alkaa sorvata kokoon
- Jalkaväen tarkastaja pyytää saada tietää, kuuluuko operatiivisten joukkojen jalkaväkiaseistus ja vaatetus listoille. Jalkaväkiaseistus on kirjavaa sekä kulunutta, kaliipereja on kierrossa useita Elbonian aikaisia (7,62x39, 7,62x54R, 5,45x39), vaatetus henkii paluuta ensimmäiseen Tsetsenian sotaan. Lisäksi hän tiedustelee, missä määrin optiikkaa on hankittavissa
- Logistiikkalaitoksen everstiluutnantti huomauttaa, että suunnitelma edellyttää osin uusia kalustohankintoja, osa elbonialaisista ajoneuvoista (henkilömaastoautot, henkilö- ja maastopakettiautot, osa maastokuorma-autoista) on kuluneita ja monessa mallissa varaosahuolto maailmantilanne huomioiden alkaa olla ongelma. Hän pyytää esitystä valmistajista ja malleista kilpailutusta varten. Lisäksi hän huomauttaa, että suurin osa huollosta on vielä pakkauslavatonta (unpalletized)
- Teollisuusministerin muodollisesti pätevä sihteeri vastaa, että ministerin tahtotila on tuottaa omassa maassa mahdollisimman paljon suoraan tai lisenssivalmisteena. Rutenian aikoinaan mittavat asetehtaat ovat muuttuneet yleisiksi konepajoiksi ja trendaaviksi brutaaliutta henkiviksi lasitoimistoiksi start-upeille. Korjaukset suoritetaan lähinnä varikkotöinä. Vaate- sekä kenkäteollisuutta on jonkin verran, alihankintana ulkomaisille valmistajille
- Puolustusministeri haluaa kuulla kantanne mahdollisiin asevelvollisuuslain muutoksiin sekä mahdollisiin koulutuksellisiin seikkoihin. Asevelvollisuusaika on yhden vuoden, yksi saapumiserä per vuosi. Elbonian perintönä upseereita on enemmän kuin aliupseereita, ja aliupseeriston laatu sekä palkkaus on huono
- Panssarimestari lähettää ylistysviestin siitä, ettei hänen tarvitse enää ylläpitää vanhoja elbonialaisia, päivittämättömiä romuja. Elboanian aikaiset varastot on lähinnä romutettu tai käytetty jäljellä olevien vaunujen ylläpitoon. Rutenian panssariaselaji koostaa lähinnä yhdestä pataljoonasta vaunuja sekakalustolla T-72 (1. PSK) ja T-55 (2. & 3. PSK) sekä yhdestä MEKP BMP-1-kalustolla. BTR-60-kalustoa on myös 2 pataljoonan verran, tosin käyttökunnossa on lähinnä yksi komppania
Hankintasuunnitelmaa täsmennetään niin, että toisesta mekanisoidusta prikaatista luovutaan tässä vaiheessa ja prikaatin varustaminen otetaan käsittelyyn seuraavilla viisivuotiskausilla. Tämä vapauttaa 2900 M€ muihin kiireellisiin hankintoihin. Esikuntapäällikkö käskee tämän käyttösuunnitelmaksi seuraavat kohteet:
- Taistelijoiden henkilökohtaiseen varustukseen käytetään 200 M€. Tavoitteena on hyödyntää paikallisia vaate- ja kenkätehtaita mahdollisimman kattavasti ja maan kohtalaisen alhaisen palkkatason ansiosta rahoituksen arvioidaan riittävän 40000 sotilaan varustamiseen uudella varustuksella. Mallina käytetään Rutenian taideteollisen korkeakoulun vaatesuunnittelulinjalla lopputyönsä tehneiden lahjakkaiden opiskelijoiden ehdottamia varustuskokonaisuuksia, joiden prototyyppejä on myös kenttätestattu Rutenian varuskunnissa.
- Jalkaväen käsiaseistusta uusitaan 300 M€ edestä. Tällä summalla tärkeimmille jalkaväkijoukoille hankitaan 15000 uutta rynnäkkökivääriä 5,56 mm NATO -kaliiberissa ja 150 miljoonaa rynnäkkökiväärinpatruunaa. Teollisuusministerin sihteerin kanssa pidetyn kiihkeän yöllisen keskustelun pohjalta valmistus voisi tapahtua kotimaassa jonkin NATO-maan nykyaikaisen rynnäkkökiväärin lisenssivalmistuksena. Rutenian Skandinaviaan sijoitettu sotilasasiamies muistuttaa, että alueella on parhaillaan kahdella maalla käynnissä rynnäkkökiväärien uusinta, joissa toimittajana toimii josssain kaukana pohjoisessa toimiva Sako-niminen yritys. Aseita on kehuttu laadukkaiksi, mutta kuitenkin kustannuksiltaan kohtuullisiksi. Esikuntapäällikkö käskee sotilasasiamiehen selvittämään tarkemmin näiden aseiden ominaisuuksia ja valmistajaa.
- Tarkka-ampujien aseistusta uusitaan 30 M€ edestä. Tällä summalla hankitaan 1800 tarkka-ammuntakivääriä tarvittavilla optiikoilla sekä patruunoilla. Yötaisteluvarustus kohdennetaan näihin aseisiin pimeätaistelun momentilta. Muita optiikkahankintoja ei tehdä tässä vaiheessa, toimintamäärärahoilla peruskunnostetaan sinällään käyttökelpoinen ja kohtuullisen laadukas vanha elbonialainen optiikka. Esikuntapäällikkö muistelee, että jossain Nato-harjoituksessa, jossa hän vieraili, paikallisella tarkka-ampujalla olisi ollut laadukkaan oloinen Sako-merkkinen kivääri. Voiko olla, että sama tehdas, joka valmistaa laadukkaita rynnäkkökivääreitä, valmistaisi myös hyviä tarkkuuskivääreitä? Esikuntapäällikkö käskee sotilasasiamiehen selvittämään myös tarkkuuskivääreiden valmistustilanteen Skandinaviassa ja Sakolla.
- Logistiikkaa kehitetään 645 M€ edestä. Logistiikkalaitoksen upseerit ovat aivan oikeassa, että nyt on korkea aika kehittää tätä aluetta kokonaisvaltaisesti. Mieleen muistuu myös nuorena kadettina oppitunnilla kuultu latteus, että amatöörit miettivät sotatekniikkaa ja ammattilaiset logistiikkaa. Esikuntapäällikkö tietää hyvin, että Nato-maissa logistiikka perustuu kontteihin, kuormalavoihin ja hyvin koneellistettuun käsittelyyn. Aivan tälle tasolle ei Ruteniassa vielä päästä, mutta nyt on aika ottaa ensimmäiset askeleet! Pienen suunnittelun ja logistiikkalaitoksen asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta rahoituksen käyttökohteiksi täsmentyvät seuraavat kohteet:
- konttirekat 150 kpl (arviokustannus 75 M€). Konttirekat voivat olla siviilityyppisiä valmiita kaupallisia malleja, mahdollisimman edullisia, mutta kuitenkin Rutenian sotilaalliset vaatimukset täyttäviä.
- maastokuorma-autot 500 kpl (arviokustannus 150 M€). Maastokuorma-autot tulee olla jotain yleistä sarjatuotantona valmistettua mallia, jonka yksikköhinta olisi mahdollisimman alhainen. Mieliin muistuu myös teollisuusministerin sihteerin suusta yöllä kolmannen kerran kuultu kiihkeä kiljahdus paikallisen valmistuksen mahdollisuudesta. Ehkä paikallinen VZRKBTSZ Mashintehnologitsij Zavod "Dunai imeni Plekszy-Gladzin" voisi valmistaa nämä lisenssillä?
- 20' kontit varustettuna mm. a-tarvikkeiden, polttoaineiden, elintarvikkeiden ja muun kuorman kuljetukseen 1000 kpl (arviokustannus 50 M€). Kontteja käytetään erityisesti Rutenian valmiusyksiköiden logistiikassa, muiden yksiköiden osalta voidaan tukeutua siviiliyhteiskunnan käyttämiin kontteihin.
- maastokelpoiset 8*8 konttikuorma-autot 300 kpl (arviokustannus 150 M€). Nämä tulee olla jotain yleistä sarjatuotantona valmistettua kaupallista mallia, jonka yksikköhinta olisi mahdollisimman alhainen. Mallit varustetaan soveltuvalla tavalla sotilaskäyttöön sopiviksi.
- jalkaväkijoukkojen kuljetukseen ja kevyeen logistiikkaan hankitaan kevyitä 4*4 maastokuorma-autoja eri versioina. Esikuntapäällikkö muistaa lukeneensa upseerikerholla viimeisimmästä Militarnijtehnikistä, että useissa Nato-maissa vastaavaan käyttöön on hankittu Ivecon Military Utility Vehicles 4*4 -sarjan ajoneuvoja. Ehkä tämä voisi olla ratkaisu myös Rutenian kevyempään logistiikkaan? Ruotsin hankinnan perusteella pitäisi olla mahdollista hankkia 350 ajoneuvoa noin 70 M€:lla. Ruotsi oli hankkinut vastaavia ajoneuvoa 12 eri alatyypissä, se antaa suuntaa myös Rutenian tarpeisiin.
- varikoilla ja kenttähuoltojoukoissa tapahtuvan kuormankäsittelyn koneellistamiseen hankitaan maastotrukkeja, maastokelpoisia konttinostureita ja kurottajia 100 M€ edestä, tällä summalla pitäisi olla mahdollista hankkia noin 100-150 työkonetta. Markkinajohtaja maastokelpoisissa konttinostureissa on Caterpillar ja heidän työkoneensa ovat muutenkin laadukkaita. Esikuntapäällikkö ohjeistaa logistiikkalaitosta ainakin aloittamaan keskustelut OAA Caterpillar Rutenian kanssa.
- Kevyimpään joukkojen logistiikkaan ja samalla korvaamaan erittäin vanhoja Elbonian perua olevia UAZ- ja GAZ-malleja hankitaan kevyitä noin 1 tonnin kantavuudella olevia jatketulla ohjaamolla varustettuja avolava-autoja. Esikuntapäällikö vanhana Ford Mustang -harrastajana näkisi mielellään hankittavaksi Ford Ranger -avolavoja, mutta Toyota Hilux tai Volkswagen Amarok ovat myös mahdollisia. Autoista järjestetään vielä tänä talvena kenttätestit Rutenian haastavalla vuoristoalueella ja hankittava ajoneuvotyyppi päätetään testien jälkeen. Hankintaan varataan 50 M€, jolla pitäisi saada 500 ajoneuvoa.
- Varsin monet Nato-maat ovat varustamassa kevyttä jalkaväkeään uusilla panssariajoneuvoilla. Militarnijtehnikin mukaan markkinajohtajaksi on nousemassa Patria XA300 6*6 -ajoneuvo. Ehkä tämä sopisi myös Rutenian armeijalle? Tärkeintä olisi varustaa kolmen jalkaväkiprikaatin valmiuspataljoonat. Tämä tarkoittaisi 180 ajoneuvon eli noin 270 M€ hankintaa.
- Edellisessä maavoimien harjoituksessa osoittautui käsin kosketeltavan selvästi, että jalkaväkiprikaatien panssarintorjunta-aseistus on kauttaaltaan vanhentunut ja tämä kieltämättä vaatii uusimista! Kolmelle jalkaväkiprikaatille hankitaan n. 5 km kantamalla olevia ohjuslavetteja kullekin 12 kappaletta ja prikaatien yhdeksälle pataljoonalle n. 2,5-3 km kantamalla olevia ohjuslavetteja 4 kullekin. Panssarintorjunta-ohjuksia hankitaan kullekin lavetille 20 kappaletta. Lisäksi tarvitaan kevyitä ajoneuvoja, pimeätoimintavälineitä ja yksiköiden radiokalustoa. Tähän hankintaan varataan 300 M€. Komppania- ja joukkuetasalla panssarintorjunta perustuu edelleen vanhaan elbonialaiseen kalustoon, tämän uusinta on ajankohtaista seuraavalla hankintakierroksella.
- Maavoimien johtamisjärjestelmät ovat antiikkiset ja tällä hankintakierroksella käynnistetään kolmen jalkaväkiprikaatin kaluston uusiminen. Hankintaan varataan 400 M€, jolla hankitaan kolmelle prikaatille linkki- ja kenttävalokaapelipohjainen runkoverkkokalusto (á 100 M€) sekä uusia ohjelmistoradioita 100 M€ edestä (hankintasummalla pitäisi saada noin 4000 radiota). Hankinta vaatii tarkemman suunnittelun ja kilpailuttamisen, mutta selvää on, että kalusto hankitaan jostain Nato-maasta, Etelä-Koreasta, Israelista tai Japanista. Kuulemma jälleen kerran Skandinaviassa jossain todella pohjoisessa on yritys, joka ilmeisesti valmistaa todella huippuluokan ohjelmistoradioita sotilaskäyttöön. Pitääkin kysäistä sotilasasiamieheltä!
- Jalkaväkiprikaatien tykistö on elbonialaista perua, sinällään toimivaa, mutta vanhaa. Tässä yhteydessä kolmen jalkaväkiprikaatin toinen patteristo uusitaan ajoneuvoasenteisella 152 mm haupitsilla ja hankintaan varataan 600 M€. Olisi tietysti hyödyllistä siirtyä 155 mm kalustoon, mutta tässä vaiheessa ei ole mahdollista rahoittaa uutta a-tarvikehankintaa ja vanhaa käyttökelpoista 152 mm tykistökranaattia on käytetävissä riittävästi.
- Jalkaväkiprikaateille luodaan tässä vaiheessa lennokkikyky ja hankintaan varataan 155 M€. Hankittavien mallien osalta konsultaatiota tehdään naapurivaltion kanssa, joka on kehittänyt sotaoloissa merkittävän lennokkituotannon erikokoisten lennokkien osalta. Painopisteenä on tiedustelu- ja maalinosoituskyvyn kehittäminen prikaatien vastuualueella ja toissijaisesti vaikutuskyky.
Viimeksi muokattu: