Todennäköisyys selvitä ehjänä

Tarkastele sinä yksittäistapauksia. Minä keskityn isompiin kokonaisuuksiin. Valitulla todennäköisyyksien sarjalla ON "muisti". Muistin peruste on historia ja menneet tapahtumat. (Todennäköisyyksien) sarjalla on siten muisti tai muistot. Eristetyllä yksittäistapahtumalla ei voi ollakaan muistia tai aiempaa kontekstia (duh!). Sota ei ole taistelijalle mikään yksittäinen taistelu vaan sarja taisteluja, tai jos se sallitaan jätettävän yksittäiseen taisteluun niin minä suljen turpani. Kuinka moneen taisteluun sinä osallistuisit? Entä kuinka monta kertaa olet iskenyt metallikappaleen reiteen sisään ihan vain kokeilumielessä simuloidaksesi sirpaleen tuntua?

Osallistuisin niin moneen taisteluun kuin pystyisin tehtäväni suorittamaan. Pitääkö valinta tehdä ennen mahdollisen sodan alkua vai aina ennen yksittäistä taistelua? Tällä on iso merkitys peräänkuuluttamiisi todennäköisyyksiin. En ole kertaakaan iskenyt metallikappaletta reiteen sisään, en itselleni enkä kellekään toiselle.

Vaikka sillä todennäköisyyksien sarjalla onkin lopputulos, on jokainen taistelu yksittäistapahtuma, jolla ei ole muistia. Taistelun alkaessa ei todennäköisyys muista, miten monta kertaa kyseinen taistelija on taosteluun osallistunut. Sen sijaan hankittu kokemus, oppiminen, väsymys, loukkaantumiset jne. voivat muutta yksittäistapauksen todennäköisyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Vaikka sillä todennäköisyyksien sarjalla onkin lopputulos, on jokainen taistelu yksittäistapahtuma, jolla ei ole muistia. Taistelun alkaessa ei todennäköisyys muista, miten monta kertaa kyseinen taistelija on taosteluun osallistunut. Sen sijaan hankittu kokemus, oppiminen, väsymys, loukkaantumiset jne. voivat muutta yksittäistapauksen todennäköisyyttä.

Tässä kohtaa se laskettaisiin sarjan kumulatiivisena todennäköisyytenä olla haavoittumatta kertaakaan, kun käydään läpi vaikkapa 10 taistelua joissa jokaisessa on esim. 5% haavoittumistodennäköisyys. Tässä tapauksessa todennäköisyys haavoittua kymmenen taistelun aikana olisi 40 %. Kyseessä on Bernoullin jakauma, siis.
 
Osittain totta, mutta osaava ja kokenut sotilas ei ehkä joudu yhtä helposti siihen tilanteeseen, että vihollinen alkaa sillä konetykillä ampumaan häntä. Ja/tai osaa suojautua ajoissa/oikein.
Eli kuten kirjoitin parhaatkin supersotilaat saavat osumia sodassa, ei ole mitään takeita, mutta silti osaaminen ja kokemus lisäävät mahdollisuuksia selvitä.
Ollaan samaa mieltä kaikesta paitsi siitä miten paljon oma kokemus ja taito vaikuttaa. Minä olen niin ajatellut että kun isot aseet puhuu se ei vaikuta juuri ollenkaan vaan tuurin vaikutus selviytymiseen nousee ihan omiin sfääreihin. Että taidon ja kokemuksen osuus vaihtelee rajusti tilanteesta riippuen.
 
Ollaan samaa mieltä kaikesta paitsi siitä miten paljon oma kokemus ja taito vaikuttaa. Minä olen niin ajatellut että kun isot aseet puhuu se ei vaikuta juuri ollenkaan vaan tuurin vaikutus selviytymiseen nousee ihan omiin sfääreihin. Että taidon ja kokemuksen osuus vaihtelee rajusti tilanteesta riippuen.
Tulee mieleen erään tutun sotaveteraanin kirjoitus. Suojeluskunnassa, innokas, kokenut omassa genressään kun lähtivät -41. Ajatteli, että kun on kerta lähdetty, niin kans tehdään jotain sen kiväärin kanssa. Osasi nimittäin käyttää sitä erinomaisesti. Mutta, kun ne isot aseet alkoivat puhua, niin kertoi tajunneensa, että kyllä täällä Herran hallussa kohtalot ovat.
Jotta samaa mieltä kanssasi.
 
Ollaan samaa mieltä kaikesta paitsi siitä miten paljon oma kokemus ja taito vaikuttaa. Minä olen niin ajatellut että kun isot aseet puhuu se ei vaikuta juuri ollenkaan vaan tuurin vaikutus selviytymiseen nousee ihan omiin sfääreihin. Että taidon ja kokemuksen osuus vaihtelee rajusti tilanteesta riippuen.

Toki tuuri vaikuttaa ja mutta kuten sanottua, osaava ja kokenut on silti paremmassa asemassa kun puhutaan sitten niistä asioista joissa taidolla ja kokemuksella on merkitystä.
 
Back
Top