Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Loppunopeus missä? Pitäisi tietää tarkka irroittamiskorkeus ja -nopeus, moottoroitu lentoprofiili (moottorin kaasun asento mukaanlukien) ja Cd kerroin kaikissa nopeuksissa, tehdä matemaattinen malli ja simuloida lento.
 
Viimeksi muokattu:
Sun tapauksessa käytetyt numerot ovat vedetty sun piirustuksista ja ilmalennon häviöitä ei ole edes otettu huomioon kuten olen jo moneen kertaan sanonut.

Okei saatko tuon x-15 laskelman aikaseksi ?

http://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-005-DFRC.html

Pahin puute sun laskelmissa on että 6599 m/s nopeudessa tällä mun laitteella ei ole enää paljonkaan massaa kun se lentää sentripedaalisten voimien alla kiertäen vinhasti maapalloa.

Katso miten sentripedaalivoimat vaikuttaa GEOlla; http://en.wikipedia.org/wiki/Geostationary_orbit
 
Viimeksi muokattu:
Okei saatko tuon x-15 laskelman aikaseksi ?

http://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-005-DFRC.html

Pahin puute sun laskelmissa on että 6599 m/s nopeudessa tällä mun laitteella ei ole enää paljonkaan massaa kun se lentää sentripedaalisten voimien alla kiertäen vinhasti maapalloa.

En kyllä jaksa ryhtyä tekemään matemaattista mallia kun vastauskin on wikissä.

Sentripetaalivoimillasi ei ole mitään merkitystä pakonopeuden saavuttamisen suhteen. Ei pakonopeutta, ei poistumista maapallon vetovoimakentästä.

Oletko muuten varma että listaamasi X-15 massat ovat sen nopeimman lennon massoja. Jossain versiossa oli lisätankit.
 
Siinä, että et kykene laskemaan että miksi 1/1 massa/polttoaine suhteella päästiin 6 machia.

http://en.wikipedia.org/wiki/X-15_Flight_90

Osoitin jo aiemmin, että tiedän n. 2% tarkkuudella oman koneeni ominaisuudet tietyssä korkeudessa tietyllä nopeudella....siis ilman että mun tarvitsi laskea niitä erikseen.

Emmekö olleet tutkimasta nopeinta lentoa? Mikään ei todista ettetkö ensin laskenut arvoa ja sitten kerrot muka arvanneesi sen. Voin laittaa laskelman nopeimmasta lennosta paljonko olisi teoreettinen loppunopeus ilman häviöitä.

Kas tässä. Nopein lento suoritettiin irroitettavilla lisätankeilla jotka ponkaisivat aluksen Mach 2 alkunopeuteen 70000 jalkaan jossa tankit irroitettiin ja alus aloitti kiihdytyksen maksiminopeuteen omat tankit täynnä. Otin massat NASAn sivuilta, wiki on aina vähän wiki.

edit: löytyikin X-15 ohjelman lentopäiväkirja missä tarkempaa massatietoa X-15A-2 aluksesta. Huippunopeus hieman laski, silti yli 2000km/h palaa ilmanvastushävikkiin.

http://www.mach25media.com/Resources/X15FlightLog.pdf
http://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-052-DFRC.html
http://www.whiteeagleaerospace.com/the-fastest-x-15-flight/
 

Liitteet

  • X15dv.webp
    X15dv.webp
    39.5 KB · Luettu: 6
Viimeksi muokattu:
Emmekö olleet tutkimasta nopeinta lentoa? Mikään ei todista ettetkö ensin laskenut arvoa ja sitten kerrot muka arvanneesi sen. Voin laittaa laskelman nopeimmasta lennosta paljonko olisi teoreettinen loppunopeus ilman häviöitä.

Kas tässä. Nopein lento suoritettiin irroitettavilla lisätankeilla jotka ponkaisivat aluksen Mach 2 alkunopeuteen 70000 jalkaan jossa tankit irroitettiin ja alus aloitti kiihdytyksen maksiminopeuteen omat tankit täynnä. Otin massat NASAn sivuilta, wiki on aina vähän wiki.

edit: löytyikin X-15 ohjelman lentopäiväkirja missä tarkempaa massatietoa X-15A-2 aluksesta. Huippunopeus hieman laski, silti yli 2000km/h palaa ilmanvastushävikkiin.

http://www.mach25media.com/Resources/X15FlightLog.pdf
http://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-052-DFRC.html
http://www.whiteeagleaerospace.com/the-fastest-x-15-flight/


Ok..varmaan ollaan oikeissa "ball park" lukemissa. Olihan siellä stardardi set-upillakin lennetty yli 6 machia...joten aikapaljon lentäjän toimenpiteistä kiinni kuinka lensi ja kuinka kovaa. Tuo dummy ram-jet joka oli kiinni X-15 A-2ssa varmaan aiheutti sen, että Mach 8 ei koskaan toteutunut koska kone vaurioitui lennolla käyttökelvottomaksi, eikä sillä enää lennetty.

Tämä tosiaan loi uskoa siihen, että et ihan hilseestä poimi noita lukuja. Kiitos ja kumarrus.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos. Kerrankin jotain edes vähän "sinnepäin". Oudon pieni äänennopeus, 40km:ssä se on luokkaa 318m/s. Sinulla 284m/s.

Maximi L/D tuolla nopeudella on luokkaa 6,4. Suuri ilmanvastushäviö siis.


Okei kokeillaanpa sitten sillä 318 m/s arvolla

1363590
½ x 0.0039 x 2480625 x 500 = 0,553

Tuo on tietenkin parempi arvo koska silloin kone tuottaa vähemmän indusoitua vastusta liikkuessaan...laskin arvon itseasiassa ensin nopeudelle 5000 km/t, joka on hieman vajaa Mach 5sta.

Tämä siis korkeudessa 129 000 jalkaa ( 40 000 m ).

Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen että Mach 6 on lähempänä totuutta 40 kilometrissa...jolloin Cl voi olla todella jo minimaalinen.

Nyt jos katsoo x-15 lentopäiväkirjaa huomaa, että kone lämpeni yleensä 10 km alempana, joten voidaan olettaa että komposiittikone kestää lämpötiloja Mach 6 juurikin 40 kilometrissä koska ilma on todella paljon ohuempaa kuin 30 kilsassa.

Eli alla mielestäni merkittävin X-15 lento jossa saavutettiin "karvalakkimallilla" Mach 6.06 nopeus 101 000 jalan korkeudessa.

RUSHWORTH_97.webp

Sellaisen huomasin, että Walker ei lentänyt ollenkaan chase plane F-104sta.....ja törmäsikin sitten Valkyriaan myöhemmin Starfighterilla...se on nauhoitettuna tässä. Eli eka siviili avaruudessa oli myös pian vainaja..R.I.P.


Ilmeisesti mishap on poistettu tuubista.


Eli Mach 3 noin 70 000 jalan korkeudessa.

2 min 40 sek kohdalla näkyy valtavat jättöpyörteet jotka koituivat F-104:n ja Walkerin kohtaloksi ja koko Valkyria XB-70 koneen.

Al White pelastui;

Jet vortex on jättöpyörre; http://www.check-six.com/Crash_Sites/XB-70_crash_site.htm

Valtavan robusti kone koska ei katkea vaikka poikittain ilmassa.

797x524xNorth-American-Aviation-XB-70A-2-NA-Valkyrie-62-0707-going-down-after-mid-air-collision-from-Lear-Jet.jpg.pagespeed.ic.UZeKv8jop9.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jos katsoo x-15 lentopäiväkirjaa huomaa, että kone lämpeni yleensä 10 km alempana, joten voidaan olettaa että komposiittikone kestää lämpötiloja Mach 6 juurikin 40 kilometrissä koska ilma on todella paljon ohuempaa kuin 30 kilsassa.

Heikolta näyttää. Kineettinen paine on kuitenkin yli 7000 Pa ja stagnaatiolämpötilaksi NASAn laskuri näyttää lähes 2000 kelviniä. (vaatii javan, yök. laitan ruutukaappauksen)

http://www.grc.nasa.gov/WWW/BGH/stagtmp.html

Aika kovaa komposiittia on jos nokka ja kaikki etureunat kestää päälle 1600 celsius-asteisen 0.07 barin paineisen kaasun hyväilyä. Siihen päälle vielä shokkiaaltojen vaikutus, mukaanlukien kaikenlaisten väistämättömien pikku-ulokkeiden. X-15 nahka oli Inconelia ja silti meinasi paikat sulaa. Osittain suli lämpösuojauksen kanssakin, esim. ennätysnopeuslennolla.

Ei muuten varmaan 60-luvun mittapuun mukaan lämpösuojattu X-15 ilman maalia näyttänyt kovin miehekkäältä, The Right Stuff taisi vaatia aika jyrkästi päällemaalauksen.

00099833.jpg
 

Liitteet

  • Mach6stagnaatio.webp
    Mach6stagnaatio.webp
    17.1 KB · Luettu: 5
Yritätkö nyt väittää että pääasiassa alisoonisilla nopeuksilla toimivan häivekoneen mallin testaus skaalanopeuksilla ei anna mitään relevanttia dataa ?

Voinhan minäkin tehdä häviävän pienen mallin Rynnäkkökanootti 2015 -konseptistani, uittaa sitä lähiölammessa jossa malli kelluu käytännössä pintajännityksen varassa, ja hinata sitä "skaalanopeudella", jolloin se ei muodosta ollenkaan aaltokuviota. Saanko tästä mitään relevanttia dataa? Ensimmäisten riitteiden myötä voin vielä tulla kokeilemaan jäissäkulkuominaisuuksia ja todeta, että pahvista tehty RyKa15 kulkee metrisessä jäässä ilman rakenteellisia vaurioita ainakin siihen asti, että pahvi vettyy.

Ehei, malli pitää tehdä mahdollisimman suureksi mittakaavatekijöiden poistamiseksi ja nopeuden tulee olla skaalauslakien mukainen, jotta erilaiset virtausilmiöt mallintuvat oikein.
 
Heikolta näyttää. Kineettinen paine on kuitenkin yli 7000 Pa ja stagnaatiolämpötilaksi NASAn laskuri näyttää lähes 2000 kelviniä. (vaatii javan, yök. laitan ruutukaappauksen)

http://www.grc.nasa.gov/WWW/BGH/stagtmp.html

Aika kovaa komposiittia on jos nokka ja kaikki etureunat kestää päälle 1600 celsius-asteisen 0.07 barin paineisen kaasun hyväilyä. Siihen päälle vielä shokkiaaltojen vaikutus, mukaanlukien kaikenlaisten väistämättömien pikku-ulokkeiden. X-15 nahka oli Inconelia ja silti meinasi paikat sulaa. Osittain suli lämpösuojauksen kanssakin, esim. ennätysnopeuslennolla.

Ei muuten varmaan 60-luvun mittapuun mukaan lämpösuojattu X-15 ilman maalia näyttänyt kovin miehekkäältä, The Right Stuff taisi vaatia aika jyrkästi päällemaalauksen.

Okei..muistaakseni Mach 3.06 oli lukema SS2:lla taannoin 65 kilometrissa..mitä se näyttää lämpötilaa sun putkella ? Kone on komposiittia..jotenkin kuitenkin käsitelty siiven etureunat.
 
Voinhan minäkin tehdä häviävän pienen mallin Rynnäkkökanootti 2015 -konseptistani, uittaa sitä lähiölammessa jossa malli kelluu käytännössä pintajännityksen varassa, ja hinata sitä "skaalanopeudella", jolloin se ei muodosta ollenkaan aaltokuviota. Saanko tästä mitään relevanttia dataa? Ensimmäisten riitteiden myötä voin vielä tulla kokeilemaan jäissäkulkuominaisuuksia ja todeta, että pahvista tehty RyKa15 kulkee metrisessä jäässä ilman rakenteellisia vaurioita ainakin siihen asti, että pahvi vettyy.

Ehei, malli pitää tehdä mahdollisimman suureksi mittakaavatekijöiden poistamiseksi ja nopeuden tulee olla skaalauslakien mukainen, jotta erilaiset virtausilmiöt mallintuvat oikein.

Olisko 2:1 suuruusmalli parempi ?
 
Okei..muistaakseni Mach 3.06 oli lukema SS2:lla taannoin 65 kilometrissa..mitä se näyttää lämpötilaa sun putkella ? Kone on komposiittia..jotenkin kuitenkin käsitelty siiven etureunat.


380 Celsiusta. Kineettinen paine on alle sadasosa Mach 6/40km tapauksesta, vain ~65 Pa. Lämpövaikutus riippuu sekä paineesta että lämpötilasta.
 
380 Celsiusta. Kineettinen paine on alle sadasosa Mach 6/40km tapauksesta, vain ~65 Pa. Lämpövaikutus riippuu sekä paineesta että lämpötilasta.

Okei...eiköhön tämä MARS EXPRESS ole sitten taputeltu eihän tämä voi kuumentumatta yli komposiitin sulamispisteen mitenkään nousta 110 kilometriin.
 
1:1 riittänee hyvin jos se mahtuu tuulitunneliin ja nopeus ei ole aivan kohtuuton. Käsittääkseni noita yli 1:1 mittakaavan malleja on kuitenkin käytetty erikoistapauksissa.

Niin varmaan mutta jo 1:72 malli antoi varman tiedon siitä, että kyseinen malli ei ole sovelias tulevaksi Suomen ilmavoimien päähävittäjäksi...siksi teinkin uuden suunnitelman..sen 1:1 mallin lennättämisen ajankohta ja varsinkin rahoitus on vielä epäselvä..asiakkaitakaan ei ole vielä.

Siis tarkoitan tätä Mach 3 pystyvää stealth häätäjää perus supercruise ominaisuuksilla ja huokealla hinnalla.

g1_puuska_me-109g_72-jpg.1708


----

Muuten aivoni alkoivat käydä yöllä ylikierroksilla ja selvitinkin kuinka Mars Matkaajan ongelmallinen puuttuva matkateho Marsiin saadaan kehitettyä..kone on miltei sama kuin aiemmin mutta siihen tuli ikäänkuin 5. vaihe ( 5th stage ). Myöskään ilmakehassä tapahtuvaa kiihdytystä varten se ( sen Mother Ship vaihe ) ei voi olla kokonaan komposiittia..ennemminkin jotakin hyvin ylikuumenemista kestävää lejeerinkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top