Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Hmm. Nyt kun Suomen Joutsen on saatu purjehtimaan avaruuteen saakka voitaisiin tuota miehistön selviytymistä miettiä samalla kun taotaan ahjossa ionimoottorin osia. Kierrätysjärjestelmä yms. vaatii varmaankin vielä jonkin verran kehittelyä. Täysin suljettu kierto voi olla vielä haastava hanke mutta jos päästäisiin suureen hyötysuhteeseen niin oltaisiin jo askel lähempänä pitempiä reissuja. Voitaisiinko matkalla täydentää varastoja? Painottomuuden vaikutus ihmiskehoon on ongelma pidemmillä lennoilla. Voiko koko Joutsenta pitää pyörivässä liikkeessä vai olisiko jonkinlainen pyörivä asuinosa toimiva ratkaisu tähän?

Niin, hyvää Joulua ja... Live long and prosper!
 
Hmm. Nyt kun Suomen Joutsen on saatu purjehtimaan avaruuteen saakka voitaisiin tuota miehistön selviytymistä miettiä samalla kun taotaan ahjossa ionimoottorin osia. Kierrätysjärjestelmä yms. vaatii varmaankin vielä jonkin verran kehittelyä. Täysin suljettu kierto voi olla vielä haastava hanke mutta jos päästäisiin suureen hyötysuhteeseen niin oltaisiin jo askel lähempänä pitempiä reissuja. Voitaisiinko matkalla täydentää varastoja? Painottomuuden vaikutus ihmiskehoon on ongelma pidemmillä lennoilla. Voiko koko Joutsenta pitää pyörivässä liikkeessä vai olisiko jonkinlainen pyörivä asuinosa toimiva ratkaisu tähän?

Niin, hyvää Joulua ja... Live long and prosper!


Tottakai...ajattelin eräälaista systeemin sisällä olevaa rengasta joka pyörisi suurinpiirtein kasvihuoneen ympäri...tämä kuten purjeet ja ION moottori lisätään laitteeseen vasta kun se on lentänyt kiertoradalle ( LEO ).

Solar_Swan_Systems_ring.webp

Niin ja Hyvää Joulua !

Solar_Swan_Systems_ring_symbolic2.webp
 
Viimeksi muokattu:


No entäs....HIGHLY experimental ion thrusters called NTPDs, never tested in continuous mode, produce 26 N with 1600 kW ????


Tässä hieman isompi sellainen.

Solar_Swan_Systems_ring_symbolic.webp

Tuo 50 m dia gravity ring näyttää paljon paremmalta kuin OBERON EXPRESS aluksessa aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Muutaman sadan newtonin työnnöllä mennee hetki kiihdyttää tuon kokoista alusta. Miksi nuo potkurit sun muut pitää saada sinne Venukseen?
 
No entäs....HIGHLY experimental ion thrusters called NTPDs, never tested in continuous mode, produce 26 N with 1600 kW ????


Tässä hieman isompi sellainen.

Katso liite: 2578

Tuo 50 m dia gravity ring näyttää paljon paremmalta kuin OBERON EXPRESS aluksessa aiemmin.

Ei.

Ja oot sitte melkein 60% hyötysuhteella toimivat aurinkopaneelit keksinyt?
 
Muutaman sadan newtonin työnnöllä mennee hetki kiihdyttää tuon kokoista alusta. Miksi nuo potkurit sun muut pitää saada sinne Venukseen?

Eiköhän sillä päästä 1 560 000 km/t nopeudella kauemmas kuin Venukseen kun Marsiinkiin kestää huippunopeudella vain reilu 2 vrk ?

Kahdessa vuodessa aluksen nopeus olisi ( teoriassa ) 3 miljoonaa km/t eli 0.01 C !
 
Ei.

Ja oot sitte melkein 60% hyötysuhteella toimivat aurinkopaneelit keksinyt?

10 kilometrissa päivällä ja lähiavaruudessa 44% paneeli tuottaa neliölle tasan 600 wattia...en ole keksinyt mitään NREL sivuilta voi tarkistaa faktat.

Panelipintaa voidaan lisätä jos on tarvetta.

Mitä lähemmäs aurinkoa mennään sitä enemmän kennot tuottaa tehoa.

Päiväntasaajalla keskipäivällä on 44% kennon teho 528 wattia/m2.
 
Viimeksi muokattu:
10 kilometrissa päivällä ja lähiavaruudessa 44% paneeli tuottaa neliölle tasan 600 wattia...en ole keksinyt mitää NREL sivuilta voi tarkistaa faktat.

Panelipintaa voidaan lisätä jos on tarvetta.


On tarvetta tai tarvitset 60% hyötysuhteen paneelit. Muutoin ei heru ilmoittamaltasi alalta 20MW sähkötehoa Venuksen etäisyydellä missä arskan säteilyteho n. 2,6kW/m2

Tai sitten laitat aurinkopurjeesi kokoamaan säteilyä paneeleille laajemmalta alalta. Mutta joudut maksamaan siitä minulle lisenssimaksun koska keksin sen juuri.
 
On tarvetta tai tarvitset 60% hyötysuhteen paneelit. Muutoin ei heru ilmoittamaltasi alalta 20MW sähkötehoa Venuksen etäisyydellä missä arskan säteilyteho n. 2,6kW/m2

Tai sitten laitat aurinkopurjeesi kokoamaan säteilyä paneeleille laajemmalta alalta. Mutta joudut maksamaan siitä minulle lisenssimaksun koska keksin sen juuri.
Se on keksitty aikaa sitten...Oberon alukseni panelit keskitettiin heijastamaan teho yhteen pisteeseen, jotta kasveille saatiin valoa ( kasvihuone olisi ollut panelien keskellä ).
Näitähän on kiva ideoida...ties vaikka joskus idea toteutetaan..nythän eletään edelleen Wernher von Braun aikakautta avaruustekniikassa ja muutosta ei näy.
 
Voi kunpa olisikin von Braunin aikakausi. Jos hänestä olisi ollut kiinni niin miehitetyt lennot Marsiin olisivat alkaneet jo 80-luvulla. Mutta koska NLsta ei enää ollut NASAn kirittäjäksi niin homma lopahti nykyisen kaltaiseksi nykertelyksi.
 
Voi kunpa olisikin von Braunin aikakausi. Jos hänestä olisi ollut kiinni niin miehitetyt lennot Marsiin olisivat alkaneet jo 80-luvulla. Mutta koska NLsta ei enää ollut NASAn kirittäjäksi niin homma lopahti nykyisen kaltaiseksi nykertelyksi.


Aiemmin mutten huomasin että ammonium nitraatti voisi olla valmistettavissa aluksella....näyttää toimivan.


Mitä muuten oli anhydrous ammonia..sillä kävi X-15; http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15 ???
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin mutten huomasin että ammonium nitraatti voisi olla valmistettavissa aluksella....näyttää toimivan.



ööh tyyppi polttaa eräänlaista ANFOa korkeassa paineessa. Hyvin rohkeaa. Toivottavasti ketään ei ole lähellä sinä päivänä kun jokin kokkare moottorin sisällä päättää siirtyä palamisesta detonaatioon.
 
Entäs se anhydrous ammonia ?


Se olisi käypänen ajoaine vaikkapa ... mitähän solar thermal propulsion on suomeksi ... aurinkolämpötyöntövoimalle? Minun mielestä aliarvostettu konsepti tällähetkellä. Laita aluksesi purjeet kohdistamaan niin paljon valoa wolframi-lämmönvaihtimeen että lämmöt nousee reippaasti 2000C paremmalle puolelle. Pumppaat siitä läpi ammoniakkia suuttimeen laajenemaan. Päihittää vety/happi moottorit Isp:n suhteen. Toisaalta samalla periaatteella mutta pelkkää vetyä käyttäen saisi lähemmäs tuhat sekuntia Isp:tä. Kehvelin skuuppi kun ei oikein riittänyt.

 
Tässä muuten SS1 moottori;

Some call me the space cowboy;
 
Viimeksi muokattu:
Mitä iloa on lyhyestä matka-ajasta jos kiihdyttäminen huippunopeuteen vie vuoden? Ja pitäähän tuolla hidastaakin.

No jos ei ole minnekään kiire niin voi käydä paikan päällä katsomassa miltä Saturnus ja Jupiter sekä Neptunus näyttää ja kerkeää takaisin ennen kuin tytär pääsee ripille jos lähteen kun hän on esikouluiässä. Mutta olet oikeassa laite pitäisi saada liikkumaan ainakin 10 kertaa nopeammin..lisää panelia ja painoa pois ja parempi propulsio...siinä haastetta. Tosin tuo kemikaalimoottorin mukanaolo antaa mahdollisuudeen jarruttamiseen tai kiihdyttämiseen..ion moottorilla voi hieman säädellä matkanopeutta. Mielenkiintoista olisi tietää voisiko matkalla itse valmistaa toisen mokoman polttoainetta ( ammonium/oxidizer ) 2 vuoden retkellä kasvihuoneella ja urealla ?

Olishan se kuitenkin kiva sanoa esim 4 vuoden retken jälkeen jollekin baarissa kun joku alkaa repostella että T mallin Kosla ( sähköauto ) liikkuu 200 km/t että kiva...itse tempasin muutama vuosi sitten sähkiksellä kolmea miljoonaa..jättää sanomatta että kiihdytykseen meni 2 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni polttoaineen "valmistaminen" matkan aikana ei ole realistinen ajatus, koska raaka-aineet on joka tapauksessa otettava mukaan maasta - tyhjästä kun ei voi nyhjäistä. En näe merkittävää hyötyä myöskään raaka-aineen (ruoka, vesi) kierrättämisessä astronautin läpi, koska lopputulos on kuitenkin määrältään vähäinen ja siitä saatava nettohyöty on käytännössä olematon. Ainoastaan määränpäästä löytyvän raaka-aineen hyödyntämisessä on jotain järkeä. Mikäli määränpäästä löytyisi vettä, voisi sen pilkkoa auringonvalolla vedyksi ja hapeksi, ja polttaa uudelleen rakettimoottorissa.

Mikä on tästä varsin suurikokoisesta ja raskaasta järjestelmästäsi saatava hyöty siihen verrattuna, että raketti kiihdytetään matkaan suhteellisen lyhyellä "perinteisen" rakettimoottorin poltolla ja sen jälkeen coastaillaan kunnes tulee aika korjata kurssia tai jarruttaa määränpäässä samaa moottoria käyttäen?
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top