Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Mielestäni polttoaineen "valmistaminen" matkan aikana ei ole realistinen ajatus, koska raaka-aineet on joka tapauksessa otettava mukaan maasta - tyhjästä kun ei voi nyhjäistä. En näe merkittävää hyötyä myöskään raaka-aineen (ruoka, vesi) kierrättämisessä astronautin läpi, koska lopputulos on kuitenkin määrältään vähäinen ja siitä saatava nettohyöty on käytännössä olematon. Ainoastaan määränpäästä löytyvän raaka-aineen hyödyntämisessä on jotain järkeä. Mikäli määränpäästä löytyisi vettä, voisi sen pilkkoa auringonvalolla vedyksi ja hapeksi, ja polttaa uudelleen rakettimoottorissa.

Mikä on tästä varsin suurikokoisesta ja raskaasta järjestelmästäsi saatava hyöty siihen verrattuna, että raketti kiihdytetään matkaan suhteellisen lyhyellä "perinteisen" rakettimoottorin poltolla ja sen jälkeen coastaillaan kunnes tulee aika korjata kurssia tai jarruttaa määränpäässä samaa moottoria käyttäen?

No nopein avaruusalus jossa mies on ollut kyytissä liikkui 40 000 km/h onhan 3 000 000 km/t kuitenkin kovempi vauhti..melkein 100 kertaa. Niin ja tämä on täysin uudelleenkäytettävissä kerta toisensa jälkeen. Polttoaineena käytetään aurinkoa ( hieman xenonia ja kemikaaleja )..josta ei vielä veroteta.
 
No nopein avaruusalus jossa mies on ollut kyytissä liikkui 40 000 km/h onhan 3 000 000 km/t kuitenkin kovempi vauhti..melkein 100 kertaa. Niin ja tämä on täysin uudelleenkäytettävissä kerta toisensa jälkeen. Polttoaineena käytetään aurinkoa ( hieman xenonia ja kemikaaleja )..josta ei vielä veroteta.

Sun härveli parantaa kuin sika juoksuaan. Joka viestissä sä kerrot edellisessä viestissäsi olevan jo hullunkurisen nopeuden aina kahdella. Jouluaattoon mennessä se rikkonee valovallin.

Kyllä luontoäiti lätkäisee aika ankaran energiaveron jos meinaa pienellä xenon-mällillä saavuttaa ällistyttäviä nopeuksia.
 
Sun härveli parantaa kuin sika juoksuaan. Joka viestissä sä kerrot edellisessä viestissäsi olevan jo hullunkurisen nopeuden aina kahdella. Jouluaattoon mennessä se rikkonee valovallin.

Kyllä luontoäiti lätkäisee aika ankaran energiaveron jos meinaa pienellä xenon-mällillä saavuttaa ällistyttäviä nopeuksia.


Onhan tässä varmaan nyt optimismia hieman...onko siis kemikaaliraketin voittanutta propulsiota ? Entäs miten kovaa aurinkopurjeilla pelkästään voi päästä...eikös aurinkotuulet heitelleet sukkulaakin radallaan ?

Onko tässä kaukaisin paikka mistä on saatu kuvaa pinnalta..Titan; http://en.wikipedia.org/wiki/Huygens_(spacecraft)

Olen ilmeisesti väärässä...tässä oli tyystin aurinko voimalähteenä ja raketti ? http://en.wikipedia.org/wiki/Helios_(spacecraft)

ION thrusterilla on saatu vasta 10 km/s muutos aikaseksi; http://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_(spacecraft)

Jossain joku mulle laski sen kiihtyvyyden valmiiksi..ilmeisesti tulkitsin asian väärin...mutta toki olisi mahdollista jos energiaa olisi 20 000 kW saada noin 300 N teho aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Meikäläistä arvelluttaa tässä nimenomaan se, että tuo alus on varsin suuri ja 300 newtonia on avaruusaluksen työnnöksi varsin vähän. Jonkinlaisen käsityksen mittakaavasta saanee jo kiihdyttämällä pelkkää alusta (sans polttoaine) 300 newtonin voimalla ja Newtonin 2. lailla (F = m * a ja v = a * t ja s = ½ * a * t²). Kyllä tuohon tovi jos toinenkin menee, vaikka jättäisi muuttuvan massan täysin huomiotta ts. olettaisi että työntö syntyy tyhjästä.
 
Jep muakin alkoi arvelluttamaan...nimittain aurinko vetaa puoleensa aika kovaa...silloin ION voima olisi vain marginaalista.
 
Ei NH ole ollut lähelläkään 300000km/t. Helioksesi ovat mutta vain siksi että ne on matkanneet alaspäin auringon painovoimakentässä.
 
Paljonkos tuo aurinkohökötys muuten nyt sitten painaa siinä vaiheessa kun sen pitäisi kiihdytellä parilla tonnilla xenonia? Ja kuinka paljon sen xenonin pitäisi sitä kiihdyttää? Aika huisan paljon jos 1500000km/t on tavoite... vai oliko se 3000000km/t ?
 
Ei NH ole ollut lähelläkään 300000km/t. Helioksesi ovat mutta vain siksi että ne on matkanneet alaspäin auringon painovoimakentässä.

Joo se on totta...mutta laskin alun perin sen alukseni kiihtyvyyden ilmeisesti väärin...ei kai se xenon voi 2000 kg voi riittää jos 300 kiloisen aluksen nopeuden muutos on vain 10 km/s 74 kilolla ? Sitähän pitäisi olla tolkuttomasti enemmän....3 000 000 km/t on 833 km/s eikö niin. Kyllä mun mielikuvitus taisi lähteä laskuvirheen takia laukalle.

20 000 kW voi tuottaa 300 N...mutta 2000 kg xenonia ei riitä pitkäksikään aikaa..olisko 200 000 kg lähempänä totuutta ? Jolloin kiihtyvyys jälleen pienenisi....
 
Se on se logaritmi siinä rakettikaavassa aika pirullinen.

Mut hei NORAD seuraa taas Joulupukkia!

http://www.noradsanta.org/

Aurinkotuuli täytyy olla se jolla matkustetaan ensin..jolloin purjeet voivat olla muutaman kymmenen kiloa ja MYLARista..ja ne koneen panelit sellaisenaan tuottaa elämälle tarvittavan energian aluksella..ja kemikaaliraketeilla kiihdytellään.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_wind

Aurinkotuuli on 750 km/s parhaimmillaan !

ION moottori voisi olla hyvä jos silloin tällöin voisi tankata Xenonia jossakin.
 
Ne peilimäiset aurinkopurjeet eivät kostu aurinkotuulesta juuri mitään, valon l. fotonien säteilypaine niitä työntää.
 
Miten takaisin tullessa saa kulkuvoimaa kun aurinkotuuli puhkuu vastaan? Ei taida luovi toimia?

Näkisin asian niin että ensin otetaan auringosta gravitaation kautta kiihdytys etu ja saadaan ohitushetkellä 300 000 - 500 000 km/t aikaiseksi ja kun aurinko on ohitettu käännetään oms:llä alus maksimi pinta-ala kohti aurinkoa ( lähestyminen minimipinta-alalla ) jolloin 750 KM/s ( 2 500 000 km/t ) tuuli tarttuu purjeisiin ja linkoaa laitteen johonkin nopeuteen joka on suurempi kuin aurinkoa lähestyttäessä, mutta pienempi kuin 750 km/s. Koska tämä kiihdytys on lähes ilmaista se kannattaa käyttää...esimerkiksi 600 000 km/t kuulostaa jo kivalta sillä mm Jupiterin kuuta kohti voisi jatkaa matkaa siten että kuun kupeessa olisi 1000 tunnin kuluttua siitä kun on ohittanut ( kaukaa tosin ) auringon ( eli 41 vrk ). Toki matka aurinkoa kohti kestää myös mutta lyhentää, kun laskelmat tehdään oikein, kokonaismatkaa. Muutaman kuukauden Jupitermatka kestää joka tapauksessa, mutta ei vuosia kuten aiemmin on laskettu.

http://www.space.com/18383-how-far-away-is-jupiter.html

Mikäli Jupiteria käytetään linkona kuten Aurinkoa ( mutta lähempää koska J ei ole kuuma ) voidaan Saturnukseen ja takaisin päästä myös kuukausissa mutta takaisin pääsyn kanssa se kestää jo yli vuoden. Voi olla että Joutsen täytyy jättää Pandoraan ( Saturnuksen kuu ) ja palata tuunatulla laskeutujalla takaisin ( vaiheita lisää kemikaalimoottoriin ).

Aurinkotuulen mahdolliset laskukaavat; http://ccar.colorado.edu/asen5050/projects/projects_2007/wilton_proj/
 
Viimeksi muokattu:
FinnNSF ja muut voivat kommentoida.

Tässä viimeinen silaus aurinkotuulta käyttävään alukseen...ensin tuhatta ja sataa ( km / s ) Jupiterin luo ja kuuttakymppiä takaisin..pitäisi onnistua alle ½ vuodessa..tosin 4 kk lopussa vedellä ja leivällä.

Ainakin teoriassa tämä on ainut alle 100 000 kg painava alus jolla voisi lähteä tästä aurinkokunnasta....koska pakonopeus täytyy olla yli 1000 km/s.

Solar_Swan_Sails_Probe75_1.webp

d=t

Merkuriuksen etäisyys auringosta on 77 miljoonaa kilometria lähempänä kuin maapallolla, joten aurinkotuulen voima pitäisi olla huima..jos sitä kautta haetaan ensin nopeutta matkalle Jupiterin Europa kuun luokse.

Eli M on puolimatkassa kohti aurinkoa..ja lämpötila jopa 700 K pinnalla..tosin pakkasta navoilla ja jäätä.

http://www.space.com/17081-how-far-is-earth-from-the-sun.html
 
Viimeksi muokattu:
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top