Heippa,
Alla on kaksi erilaista tapaa kertoa USA:n vaaleihin liittyvistä tietoturva-asioista.
Ensimmäinen on FBI:n ja DHS:n tekemä yhteinen raportti Joulukuulta:
https://www.us-cert.gov/sites/default/files/publications/JAR_16-20296A_GRIZZLY STEPPE-2016-1229.pdf
Tuota raporttia on referoitu monessakin tiedotusvälineessä, onhan se instituutioiden tekemä. Ja suuressa osassa otsikointia raporttia on lainattu väärin: raportti ei ota kantaa siihen, manipuloiko jokin taho itse ääntenlaskentaa äänestyspäivänä vaan se kertoo potentiaalisen tavan, miten demokraattisen puolueen sähköposteihin päästiin käsiksi. Mikä vaikutus noilla sähköposteilla sitten oli itse vaalitulokseen, on kyseenalainen spekulaatio. Suuri osa tiedotusvälineiden otsikoista antaa otsikoissaan kuitenkin ymmärtää, että varsinaista vaalitulostakin on ehkä käpälöity.
Raportissa perustellaan Venäjän mukanaolo näin:
=====================
rule PAS_TOOL_PHP_WEB_KIT
{
meta:
description = "PAS TOOL PHP WEB KIT FOUND" strings:
$php = "<?php"
$base64decode = /\='base'\.\(\d+\*\d+\)\.'_de'\.'code'/ $strreplace = "(str_replace("
$md5 = ".substr(md5(strrev("
$gzinflate = "gzinflate"
$cookie = "_COOKIE"
$isset = "isset"
condition:
(filesize > 20KB and filesize < 22KB) and
#cookie == 2 and
#isset == 3 and
all of them
}
====================
Että niin. 99,99% lukijoista ei varmasti ymmärrä mitä tuo ylläoleva tarkoittaa ja mitenkähän se liittyy Venäjään.
Sitten on toisenlainen tapa käsitellä samaa asiaa. Suosittelen kaikkia käyttämään ajastaan 20min ja katsomaan tämän Mikko Hyppösen esityksen WebForumista:
https://www.facebook.com/fullstk/videos/vb.636546033181862/682661375236994/?type=3&theater
Videossa on muutama pointti, jotka kannattaa panna merkille:
* Hyppösen mukaan Venäjä yritti manipuloida itse vaalitulosta, mutta ei onnistunut siinä. Eikä itseasiassa edes tarvinnut onnistumista.
* Hyppönen kertoo, että F-secure oli jo 2015 julkaisseet tietoa siitä, miten tietyt venäläiset serverit, tietyt IP osoitteet osallistuvat tunkeutumisyrityksiin. Ja USA:n vaaleissa käytettiin about samoja menetelmiä samoista lähteistä.
* Hyppönen päättelee, että normaalisti jos hakkeriryhmän toiminta julkaistaan, se muuttaa toimintatapojaan. Nyt ei käynyt niin
* Ja nyt tulee se pointti: Hyppönen tekee johtopäätöksen, että koska ryhmä ei ole muuttanut toimintatapaansa 2015 vuoden jälkeen, heidän täytyy kokea olevansa jotenkin suojeluksessa. Ja Hyppösen johtopäätös on se, että Venäjän hallitus joko itse tai ryhmä, joka on hallituksen suojeluksessa, toteutti demokraattisen puolueen email -hyökkäyksen
Tuon Hyppösen perustelun minä kyllä ymmärsin ja uskon. FBI:n perustelua en ymmärrä.
Hyppönen on vain Hyppönen. Uutiset referoivat instituutioiden tekemää raporttia, jota eivät edes ymmärrä. Ja se suuri kansa lukee nykyään uutisista luurissaan vain otsikot jotka ovat epätarkkoja ja suuri kansa muodostaa siitä oman mielipiteensä ymmärtämättä sisältöä.
Ylläoleva on yksi esimerkki siitä, miten vauhkoa ja asiayhteyttä ymmärtämätöntä uutisointi länsimaissa nykyisin on. Venäjän omat kyvyt häkätä yhtään mitään eivät välttämättä ole niin viimeisen päälle, mutta ympäristössä, joka on vauhkona, pienempikin taito ja tapahtumat riittävät ja hysteria on valmiina. Venäjä on käyttänyt samoja menetelmiä jo 2008.
Trump on kyllä ihmisiin vaikuttamisen hyvin ymmärtänyt. Myös hänen on pitänyt muokata yleistä mielipidettä kaupungeissa, että on saanut runtattua suuret rakennusprojektinsa läpi. Jos Trump jatkaa Twitter –viestintäänsä, hän kyllä tehokkaasti ohittaa koko perinteisen analysoivan median. Trump hyvin taitavasti kääntää kansan ja kohta koko maailman huomion Twiiteillään siihen suuntaan, missä hän itse sen haluaa olevan.
Ja tärkeä asia: Trump voi myös Twiiteillään suoraan viestiä haluamaansa venäläisille. Sitä Putin tuskin on ottanut huomioon. Ja varmasti Trump on ensimmäinen, "Breaking News" -otsikot perinteisessä mediassa eivät ole enää niin "Breaking".
Tämän minä nyt ammensin tuosta Hyppösen videosta ja näistä vaaleista.
Simpauttaja