Olen enemmän sellainen, että amerikkalaisten asiat ovat amerikkalaisten asioita. Se itse asiassa helpottaa tarkastelua, kun ei tarvitse puolustaa tai vastustaa mitään. Voi vain tutkia, mitä siinä näkyy.
Joskus mietin, mihin liikuttava usko Trumpiin henkilönä perustuu. Monet republikaaneja äänestävät amerikkalaiset pitävät häntä persoonallisuudeltaan epävakaisena. Ei hiilikaivosalueen väki silti hänestä luovu vapaaehtoisesti, jos tuloa tulee.
Republikaanien politiikka ei ole riippuvaista Trumpista, mutta hän on Yhdysvaltain presidentti ainakin toistaiseksi. Sellaisia tulee ja menee. Jotkut esiintyvät paremmin ja jotkut huonommin. Trump oon kieltämättä värikäs. Ei sen seuraamiseen tarvita muuta mediaa kuin hänen oma Twitterinsä.
Mitä sitä kieltämään. Ei hän ole ihan joka asiasta perillä. Silti suomalaisten luulo siitä, että maassa kukaan ei tiedä, missä mennään, on täysin väärä, ja se harhaluulo on luotu myös suomalaisessa mediassa. Ei se maa niin toimi. Hallinnollisten asioiden paletti on niin valtava.
Republikaaneista osa saattaa äänestää Trumpia vastaan mutta ei millä hinnalla hyvänsä. Se riippuu täysin vastaehdokkaasta. Pienemmän pahan periaatteella tullaan menemään, oli Trump tai joku muu.
Kristittyjen äänet periferioissa ovat tärkeitä. Siellä on edelleen paljon väkeä, joka uskoo Jumalaan, Trumpiin mutta ei mihinkään ilmastonmuutokseen. Tuskin on sellaista demokraattia, jolle he antaisivat äänensä. Jos joku suomalainen lehti naureskeli, kun Trump heilutteli Raamattua kameroiden edessä, se ymmärsi todella vähän siitä maasta ja sen raamattuvyöhykkeen ilmastosta.
Ainoa syy, miksi jotkin kristilliset vähän erkanevat Trumpista, on presidentin muiden suurvaltojen merkkimiesten avoin nuoleskelu. Kriittistä pistettä ei kuitenkaan ole ylitetty tai ainakaan ei ole riittäviä todisteita syytteisiin.
Hän voi olla toisen kauden tai sitten ei.