Kaikkeahan sitä ei ihminen ymmärrä, mutta sen verran ymmärsin, että tariffien tarkoitus oli rajata tuontia. No, nyt kun isot tariffit mm. Kiinalle on voimassa niin se leikkaa sitä tuontia paljon, mutta ei kokonaan ja ne mitä tuodaan maksavat sitten kuluttajalle selvästi enemmän. Siis todella paljon enemmän.
Ja sen lisäksi isot ketjut ja yritykset siirtävät nyt hankintaansa Kiinan sijasta Bangladeshiin, Malesiaan, Vietnamiin, Filippiineille, Intiaan jne. joten miten se nyt sitten leikkaakaan sitä tuontia? Sehän vain lähtee liikkeelle eri paikasta ja mikäli aikaisemmin Kiina oli se halvin, siksi myös hyvin suosittu valmistuspaikka niin hinnathan nousevat siksikin, että nuo seuraavaksi halvimmat maksavat jonkin verran enemmän minkä lisäksi varmasti käyttävät täysimääräisesti hyväkseen jenkkien kauppasektorin ahdingon eikä sieltä mitään asevelitarjouksia anneta ja kiireessä uusien logististen sopimusten tekeminen ei ainakaan kuljetusten edullisuutta tule painottamaan.
Kuluttajaa viedään kuin litran mittaa jokaisessa vaiheessa.
President Trump’s China trade embargo is projected to devastate containerized shipments moving through U.S. ports.
www.freightwaves.com