Kannabis saisi olla samalla veropohjalla kuin alkoholi, rangaistusasteikko sama alkoholi kanssa, eli jos ajat vaikutuksen alaisena niin törkeä ratti suoraan. Kasvattajat samanlaisen valvonnan alle kuin maatilat ja verotulot suoraan kannabiksen lääke ja teollisuuskäytön tutkimukseen, perusinfran parantamiseen ja koulujärjestelmän tueksi. Ikärajaksi 20 ja myynti "vihreästä alkosta". Katoaisi 75% itäblokin ja tummahipiäisen hupparikansan myyntituloista ja samalla saataisiin väki pois katukaupasta jossa sitä kovempaa tavaraa liikkuu.
Tälläistä visionääristä ajattelua Suomi kaipaa.
Kannatan kannabiksen käytön dekriminalisointia tai laillistamista (en ole pohtinut asiaa tarpeeksi syvällisesti muodostaakseni näkemystä näiden kahden väliltä), mutta en ole varma tuotannon ja myynnin laillistamisen ajankohdasta. Kannabiksen saatavuus on monin paikoin Suomea hyvä, mutta en näe, että vielä ollaan lähellä potentiaalista kannabiksen käytön ylärajaa. Tarjonnan lisääminen tässä tilanteessa voisi lisätä kannabiksen käyttöä, mikä ei ole kansanterveyden kannalta hyvä asia. Vuosien kuluttua kannabiksen käyttö voi olla riittävän laajaa myynnin ja tuotannon laillistamisen perustelemiseksi.
Miksi ikärajan tulisi olla 20 vuotta? Näkisin 18 vuoden ikärajan sopivaksi. Herää kysymys alkoholin ikärajoista, mikäli kannabikselle katsotaan tarpeelliseksi 18 vuotta korkeampi ikäraja.
En näe verotulojen korvamerkkaamista tarpeelliseksi, vaikka esittämäsi kohteet ovat hyviä. Antakoon demokraattisen prosessin päättää, mihin käyttöön vihreällä kullalla ansaitut verorahat laitetaan.
Kannabiksen verotus on hyvä kysymys sekin. Mikä olisi optimaalinen verotuksen taso?
Mikäli kannabis katsotaan kansanterveyden kannalta alkoholia vähemmän haitalliseksi, voisi kannabiksen verotus olla alhaista alkoholiin nähden. Korkeaa alkoholiveroa voidaan perustella jo itsessään sen alkoholinkäyttöä vähentävällä vaikutuksella. Ovatko kannabis ja alkoholi substituutteja?
Kannabiksen verotus ei myöskään saa olla liian korkea, jotta ei se ei aja ihmisiä ostamaan tai tuottamaan verotonta kannabista. Suomessa on jo nyt merkittävä kannabistuotanto. Toisaalta en osaa sanoa kannabistuotannon mittakaavaeduista. Olisivatko kannabista oman toimen ohella tuottavat pientuottaja kilpailukykyisiä verotettua, mutta suurtuotannolla tuotettua kannabista vastaan?
Kannabiksen verotus voisi olla korkeaakin, mikäli siirtymää alkoholin ja kannabiksen välillä ei tapahdu hintaerojen johdosta, ja mikäli veroton kannabis olisi vain pisara meressä.
Laillinen kannabis saattaisi lisätä Suomen houkuttelevuutta turistien silmissä, mutta tämä etu lienee väliaikainen ja pieni johtuen lukuisten maiden sallivasta suhtautumisesta kannabikseen.
Kannabiksen laillistamisen seurauksena maahan saattaisi syntyä lukuisia elinvoimaisia pienviljelijöitä; tämä varmaan katsottaisiin hyväksi asiaksi maaseudulla ja Keskustan kannattajien parissa. Osa pienviljelijöistä saattaisi toimia kaupungeissa, joten syntyisi moderni urbaanien pienviljelijöiden kasti. Myös kannabiksen suurtuotanto voisi piristää maaseutua. Maataloustukiin paremmin perehtyneet keskustelijat osannevat kertoa, millaisia tukia kannabiksen tuottajat voisivat saada.
THL ja VATT voisivat arvioida näitä seikkoja, jotta päätöksentekijöillä olisi hyvä käsitys eri toimien vaikutuksista.