Tulisiko Alkot olla auki myös sunnuntaisin?

Näyttää kannabis kasvavan kosteilla keleillä laillistamisketjusta tännekin. Palattaisiinko ganjailemaan takaisin sinne, jutut ovat siellä kesken ja täällä näyttää olevan tulkinnallisesti pieniä asenteellisia ristiriitaisuuksia kirjoittelussa (@Tetra ) No, lisätään OT osuutta.
———OT———
Joskus sitä miettii, onko mukana jossain piilokameraohjelmassa.

Käytiin vaimon kanssa paskakaupunnin keskustan läheisessä Citymarketissa (hyvä kalatiski) ja karkkihyllyn kohdalla hellavääpeli nappasi minulle palkkioksi (tienneekö luojakaan miksi) ison lakupiipun. Mentiin itsepalvelukassalle ja skannattiin ostoksia. Lakupiipun kohdalla kone hälytti myyjän paikalle.

Näytöllä näkyi valintaruudut ”hyväksy ostos” ja ”ei”-valinta. Myyjä alkoi selittää isolla äänellä, että piippua ei voi myydä itsepalvelukassalla ”kun on se EU-laki” ja soitti hätääntyneenä jonnekin kysyäkseen toimintaohjeita kun ei uskaltanut painaa kumpaakaan nappia. Sanoin, että tuohan on samaa lakritsia kuin viereisessä lakupussissa ja että voidaan jättää ostamatta jos niikseen on, mutta myyjä jatkoi dramaattista kohtausta suuriäänisesti kieltäytyen ymmärtämästä sitä, mitä sanoin. Lopulta puhelimeen vastasi joku, joka ei antanut suoraa ja selvää vastausta myyjälle, joka jatkoi selittämistään hätääntyneenä.

Kerrottuaan EU-lainsäädännöstä puhelimen toisessa päässä olevalle henkilölle hän tuli lähemmäksi ja selosti ruudun näkymiä. Vaimo sanoi, että tuosta voi painaa kyllä-nappia ja hyväksyä ostoksen. Sehän on vain lakritsipiippu. Puhelimen toisessa päässä oleva henkilö kuuli ilmeisesti vaimon kommentin ja antoi lopulta luvan painaa kyllä-nappia. Myyjä jatkoi suuriäänistä monologiaan tupakkalaista vielä siihen saakka kun kerroin hänelle lopettaneeni tupakan ostamisen yli neljännesvuosisata sitten. Meinaan kun tuo harmaa ohimoilla tuppaa muuttumaan jo pian valkoiseksi.

Vaimolla tuli kuvaannollisesti savu korvista, mutta onneksi pystyi pidättelemään neutronipommin räjähdystä siihen saakka, kun lähdettiin autolla liikkeelle. Oli muuten ainakin 50Mt pamaus.

Kokeeksi tein saman jutun toisessa ketjun kaupassa ja siellä myyjä pinkaisi iloisesti paikalle ja hyväksyi ostoksen ilman kommervenkkejä.
———OT Stop———

Omiin käyttötarpeisiin A-markettien sunnuntaiaukiololla ei ole vaikutusta.
 
En ole perehtynyt kovin syvällisesti aiheeseen, mutta minulla on käsitys että käytännön kokemukset ulkomailta kertovat, että kannabiksen dekriminalisoinnilla on enemmän hyviä kuin huonoja puolia, kun verrataan nykytilanteeseen.
Olen kanssa samassa käsityksessä. Jotenkin kaikki se mitä aiheesta lukenut on pistänyt itseään muuttamaan käsitystä siitä että tuollainen kaukoidän supervainoaminen onkin täysin toimimaton tapa vs liberaalimpi suhtautuminen aiheeseen. Itsellä kun ei aihepiiriin minkäänlaista kosketusta ole ollut pariin kymmeneen vuoteen ja silloin lähinnä rajoittui siihen mitä kapakan kahva-apinana näki ihmisten touhua.
 
En ole perehtynyt kovin syvällisesti aiheeseen, mutta minulla on käsitys että käytännön kokemukset ulkomailta kertovat, että kannabiksen dekriminalisoinnilla on enemmän hyviä kuin huonoja puolia, kun verrataan nykytilanteeseen.
Maiden välillä voi olla eroja. Esimerkiksi Japanissa dekriminalisaatio ei välttämättä ole tällä hetkellä tarpeellista, mutta jossain toisissa maissa se voi olla. Tässä hyvä blogaus, jossa pohdiskellaan asiaa Suomen kannalta.

 
Tuossa "vieressä" on Valamon luostari jonka viinikaupasta voi ostaa juomia myös sunnuntaisin 12-16.

Länsimainen sivistys ei ole ainakaan vielä romahtanut näillä kylillä.
 
Mitä tarkoitat?
Tulkitsen ja ymmärrän varmaan väärin kirjoittelusi perustavoitetta tässä ketjussa. Yhtäällä kirjoitat alkoholiasioista haittojen ja käytön vähentämismielessä ja hetken kuluttua alkaa ganjabiksen käytön laajentamisen puolesta propagointi. No, näitä vaillinaisen ymmärryksen pikkujuttuja allekirjoittaneella.

Ellei sitten taktiikan ydin ollut juuri siinä, että ”Down Eros, up Mars!” ;)
 
Tulkitsen ja ymmärrän varmaan väärin kirjoittelusi perustavoitetta tässä ketjussa. Yhtäällä kirjoitat alkoholiasioista haittojen ja käytön vähentämismielessä ja hetken kuluttua alkaa ganjabiksen käytön laajentamisen puolesta propagointi. No, näitä vaillinaisen ymmärryksen pikkujuttuja allekirjoittaneella.

Ellei sitten taktiikan ydin ollut juuri siinä, että ”Down Eros, up Mars!” ;)
:D

Ei näissä ole ristiriitaa kuten aab huomautti.

Alkoholin verotuksella ja saatavuuden rajoittamisella voidaan vähentää alkoholin kulutusta ja täten alkoholin aiheuttamia haittoja.

Kannabiksen käytön rangaistavuus ei näytä estävän kannabiksen käyttöä eikä käytön yleistymistä. Se ei näytä olevan tehokas keino käytön vähentämiseksi. Joissain tapauksissa rangaistavuus voi olla este, mutta ei kaikissa. Käytön yleistyessä voi olla asianmukaista luopua käytön rangaistavuudesta. Merkintä kannabiksen käytöstä voi sulkea ovia kuitenkaan ehkäisemättä käyttöä. Rangaistuksista koituvat haitat voivat täten olla suurempia kuin hyödyt. Tarjontaa voidaan silti yrittää rajoittaa ja valistuksella ehkäistä käyttöä.

En kannusta ketään käyttämään kannabista, alkoholia tai mitään muutakaan päihdettä. Suosittelen päihteetöntä elämää.

Ilmeisesti viikonloppuna Helsingissä ravintolasta poistunut nuorisojoukko pahoinpiteli kuoliaaksi alle 20-vuotisen miehen. Voi voi... mahtoikohan alkoholilla olla osuutta asiaan.
 
Varmaan tiedättekin että moni kauppa myy lakritsapiippua tupakkatuotteena jolloin alle 18 v ei voi ostaa. Ja tämä ei ole vitsi.

Se on sen kaupan omaa hölmöyttä, ettei raha kelpaa. Mikään laki ei näin velvoita, ainoastaan mainostaminen on kielletty (mikä kyllä kieltämättä on viranomaisen ylitulkintaa. Näyttähään about jokainen kurkkupastillikin huume/lääkepilleriltä jne). Mulle ei aikanaan 90-luvulla myyty huoltoasemalla pikku purkkia sytkäribensaa, millä olisin ohentanut pienoismallien kuivaksi jämähtänyttä maalia, joten ostin kanisterin ja neljä litraa ysivitosta :cool:.

Noita ikärajallisiksi kaupassa tulkittuja tuotteita on vaikka kuinka laaja kirjo. Laki ei ikärajaa vaadi kuin tupakkatuotteilta, alkoholilta (josta siinäkin muistaakseni vain yli 2,8 % vahvuudessa - alaikäinen sai ainakin mun nuoruudessani ostaa ykköskaljaa), leffoilta ja videopeleiltä. Jälkimmäisissäkin vain 18 vuoden ikäraja on ehdottoman sitova.
 
Noh, kohta on rottelo taas liikenteessä, Niin voi hakea lavallisen lonkeroa yms Virosta ja dieselit Venäjältä :D
 
Suomi Suureksi ja Viina Vapaaksi! :cool: Jo Isämme ja isoisämme tiesivät, miten asioiden pitää olla.
Suomalainen ratkaisumalli on nostaa alkoholijuomien hinnat EU:n korkeimmalle tasolle ja haluaa tukea laivayhteyksiä Tallinnaan. Alkoholinkulutuksen ja talouden näkökulmasta lopputulema ei ole hyvin häävi. Kun nelosolut vapautetiin ruokakauppoihin, kaikki asiantuntijat tiesivät että suomalaiset juovat itsensä hengiltä. Toisin kävi.

Muistan 1800-luvun ylioppilaskeväältä kun liikennemerkkeihin alkoi ilmestyä tarroja "Keskiolut R-kioskeihin". Naureskelin tarroille sillä olin varma, etti sellaista tulisi tapahtumaan minun elinikänäni. Olin kasvanut niin tiukkaan alkoholin säännöstelemiseen, etten osannut kuvitella ja kaivata enempää vapausasteita Etelä-Euroopaan maiden tyyliin. Tarroista ei mennyt pitkäkään aika kun olutta sai R-kioskilta ja huoltoasemilta. Oma kulutukseni on sen verran vähäistä ja suuntaan senkin kulutuksen ulkomaille, että alkoholijuomien saatavuudella ei ole juomisten kannalta mitään merkitystä. Minun pointti asiassa on siinä että on se vaan tyhmää luovuttaa alkoholiverot Viroon. Ihmeesti sitä vaan pysytellään hengissä Espanjoissakin, vaikka olutta saa parhaimmillaan jopa 5 purkkia eurolla. Suomen ongelma politiikassa on vanhaan takertuminen. Tehdään niin kuin on aina tehty, vaikka maailman muuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
Suomalainen ratkaisumalli on nostaa alkoholijuomien hinnat EU:n korkeimmalle tasolle ja tukea laivayhteyksiä Tallinnaan. Alkoholinkulutuksen ja talouden näkökulmasta lopputulema ei ole hyvin häävi. Kun nelosolut vapautetiin ruokakauppoihin, kaikki asiantuntijat tiesivät että suomalaiset juovat itsensä hengiltä. Toisin kävi.

Muistan 1800-luvun ylioppilaskeväältä kun liikennemerkkeihin alkoi ilmestyä tarroja "Keskiolut R-kioskeihin". Naureskelin tarroille sillä olin varma, etti sellaista tulisi tapahtumaan minun elinikänäni. Olin kasvanut niin tiukkaan alkoholin säännöstelemiseen, etten osannut kuvitella ja kaivata enempää vapausasteita Etelä-Euroopaan maiden tyyliin. Tarroista ei mennyt pitkäkään aika kun olutta sai R-kioskilta ja huoltoasemilta. Oma kulutukseni on sen verran vähäistä ja suuntaan senkin kulutuksen ulkomaille, että alkoholijuomien saatavuudella ei ole juomisten kannalta mitään merkitystä. Minun pointti asiassa on siinä että on se vaan tyhmää luovuttaa alkoholiverot Viroon. Ihmeesti sitä vaan pysytellään hengissä Espanjoissakin, vaikka olutta saa parhaimmillaan jopa 5 purkkia eurolla. Suomen ongelma politiikassa on vanhaan takertuminen. Tehdään niin kuin on aina tehty, vaikka maailman muuttuu.
Suomalaisessa hallintomallissa on tapana, että viranomainen tietää asiat kansalaista paremmin. Tarve kontroloida ihmistä on suuri. Tähän yhdistetään täydellinen kyvyttömyys nähdä todellisuutta (viinaa sunnuntaina laillisesti ja laittomasti) ja halu kieltää todellisuus (hyvänä esimerkkinä IV-oluen vapautuksen seuraukset).
 
Suomalaisessa hallintomallissa on tapana, että viranomainen tietää asiat kansalaista paremmin. Tarve kontroloida ihmistä on suuri. Tähän yhdistetään täydellinen kyvyttömyys nähdä todellisuutta (viinaa sunnuntaina laillisesti ja laittomasti) ja halu kieltää todellisuus (hyvänä esimerkkinä IV-oluen vapautuksen seuraukset).
Tähän epäkohtaan poliitikoista kukaan ei halua puuttua. Suomalaisessa yhteiskunnassa häntä heiluttaa koiraa. Arjessa vallankäytön ylimpiä asteita edustaa poliitikot ja virkamiehet. Lakeja säädetään tukemaan molempien suvereenisuutta. Haavisto ajaa ministerinä ihan omaa ralliaan terroristien haalimiseksi ja vaikka vallan anastaminen todetaan, moitteet jää hyihyi-huutojen tasolle.

Poliitikko voi olla kuka tahansa random nobody talikon varresta, kunhan tämä saa kansansuosiota mistä tahansa syystä. Sinnemäkikin oli koulujakäymätön laulaja kun sai nosteen politiikassa laulujensa perusteella. Paheksun tilanteessa sitä että Sinnemäkikin nousi päättäjäksi vajavaisilla edellytyksillä. Kansanedustajille ja ministereille pitäisi säätää ylemmän korkeakoulututkinnon pakko. Olisi edes jotain näyttöä numeroiden ja asiakokonaisuuksien ymmärtämisestä.
 
Olen unohtanut Alkon jo lähes täysin. Korkeintaan jonkun hätä-lahja pullon käyn kerran vuodessa juoksemassa. Muutoin kaikki ostamani alkoholi tulee suoraan kotiovelle ja pilkkahintaan.
 
Suomalainen ratkaisumalli on nostaa alkoholijuomien hinnat EU:n korkeimmalle tasolle ja haluaa tukea laivayhteyksiä Tallinnaan. Alkoholinkulutuksen ja talouden näkökulmasta lopputulema ei ole hyvin häävi. Kun nelosolut vapautetiin ruokakauppoihin, kaikki asiantuntijat tiesivät että suomalaiset juovat itsensä hengiltä. Toisin kävi.

Muistan 1800-luvun ylioppilaskeväältä kun liikennemerkkeihin alkoi ilmestyä tarroja "Keskiolut R-kioskeihin". Naureskelin tarroille sillä olin varma, etti sellaista tulisi tapahtumaan minun elinikänäni. Olin kasvanut niin tiukkaan alkoholin säännöstelemiseen, etten osannut kuvitella ja kaivata enempää vapausasteita Etelä-Euroopaan maiden tyyliin. Tarroista ei mennyt pitkäkään aika kun olutta sai R-kioskilta ja huoltoasemilta. Oma kulutukseni on sen verran vähäistä ja suuntaan senkin kulutuksen ulkomaille, että alkoholijuomien saatavuudella ei ole juomisten kannalta mitään merkitystä. Minun pointti asiassa on siinä että on se vaan tyhmää luovuttaa alkoholiverot Viroon. Ihmeesti sitä vaan pysytellään hengissä Espanjoissakin, vaikka olutta saa parhaimmillaan jopa 5 purkkia eurolla. Suomen ongelma politiikassa on vanhaan takertuminen. Tehdään niin kuin on aina tehty, vaikka maailman muuttuu.
Minusta olis jees et katukuvassa näkyisi pelkästään pallinaamoja, ruokakaupat olisivat sunnuntaisin kiinni ja radiosta soitettaisiin miljoona miljoona ruusua hittiä useamman kerran päivässä.
 
Ja huvittavinta koko hulabaloossa on se että Suomessa juodaan alle EU:n keskiarvon, mutta jos kulutus kasvaa niin alkoholiverotusta ja kontrollia pitää tiukentaa. Toisaalta jos kulutus pienenee niin se todistaa että politiikka toimii ja verotusta ja kontrollia pitää tiukentaa entisestään.
 
Ja huvittavinta koko hulabaloossa on se että Suomessa juodaan alle EU:n keskiarvon, mutta jos kulutus kasvaa niin alkoholiverotusta ja kontrollia pitää tiukentaa. Toisaalta jos kulutus pienenee niin se todistaa että politiikka toimii ja verotusta ja kontrollia pitää tiukentaa entisestään.
Tämä on tällainen ihmeellinen dilemma. Miten tahansa kansa toimii, hallitus rankaisee joka tapauksessa lisäveroilla ja kiusaa kansaa.
 
Ja huvittavinta koko hulabaloossa on se että Suomessa juodaan alle EU:n keskiarvon, mutta jos kulutus kasvaa niin alkoholiverotusta ja kontrollia pitää tiukentaa. Toisaalta jos kulutus pienenee niin se todistaa että politiikka toimii ja verotusta ja kontrollia pitää tiukentaa entisestään.

Kyllä kyllä. Mutta kun se humalahakuinen juominen vs. sivistynyt lipittäminen!

Jos suomalainen STM:n virkatantta lähtisi loma/työmatkallaan hotellista ulos kello 18.00 jälkeen jossain euroopan suurkaupungissa ja menisi muuallekin kuin kaupungin pääkadulle, selviäisi sekin, onko realismishokkiin mahdollista kuolla.
 
Back
Top