Luin kesällä kirjoituksen "tuhansia tabuja tuosta vain" Iltalehdessä. Ja moitittu miten holtitonta kokeneiden suomalaislääkäreiden reseptien kirjottelu on. Että kovia humelääkkeitä määrätään hurja määriä myös päihderiippuvaisille.
Varmaan näinkin on. Ja uskon että erittäin harvinaistakin. Ei Suomessa noin vain määrätä panakodit ja lehdessä mainitut lääkkeet.
lltalehden selvitys paljastaa, miten holtitonta kokeneiden suomalaislääkäreiden reseptien kirjoittelu on. Kovia huumelääkkeitä määrätään sata- ja tuhatmäärin, myös päihderiippuvaisille.
www.iltalehti.fi
Malmin sairaalan joutuneena siinä polven kanssa (se pahin käynti mitä elämässäni oli ylipäänsä) jolloin hoitaja oli agressivinen minulle etten ottanut toista verenpainelääkettä, ja en ottanut hänen tuomansa 2 kpl kun ei ollut vettä. Minulla oli kädessä muovimuki vettä, eka pilleri meni, toiseen ei riittänyt vettä. Enkä voinut hakea itse. Vp nousi korkeaksi, mitä ymmärrettävä, kipu liittyi jo ennestään vammautuneen polveen, koko jalka oli leikattu jo kerran. Ja kova kipu aina nostaa verenpainetta. Oma moka oli siinä että unohdin tyystin ettei ne tee siellä mitään magneettikuvauksia, tiesin senkin ettei röntgen näyttää pehmytkudosvaurio, mutta kuvittelin että näin turvonneen polven takia voisivat tehdä lähete vaikka toiseen paikaan. Taisin vähän uneksia liika kivussa. Ei Suomessa, eikä ensiavussa Malmilla. Ja jos luut ovat ehjät kävelet itse pois.
Juttua pahensi että olen alkuun kieltäytynyt Tramalista, tämä oli ennen lääkärin vastaanottoa, ja röntgen kuvausta, hoitaja toi tabletit samalla. Kun en tiennyt kuinka vahva koko tramal on, sanoi etten voi ottaa sitä, ellei se kerro, hän ei kertonut, vain sanoi "no ei sitten" ja käveli pois. Minulla on Tramalista ennestään huonoja kokemuksia elämön varrella. Kipua se kevyin Tramal kyllä poisti hyvin, kokeilin pari kertaa, tästä on monta vuotta, mutta juuri sitä huumavasta vaikutuksesta en pitänyt, olin aika lähellä pahoinvointia, siksi en käytössä koskenut koko lääkepakkaukseen kun 2 kerta. Lojui siellä lääkekaapissa vuosia kunnes vanheni ja hävitin se apteekin. En voinut käyttää myöskään sitä oxikodonia, jota määrätty syöpähoitojen aikana. Se oli sama helvetillinen kokemus. Ihmettelin kovasti mitä narkomaanit voivat tykätä tälläisestä..muilla oli kipulastarit, minulle ehdotettiin vaihtoehtona panacodin, se oli ennestään tuttu ja kävin sen kanssa koko hoidon.
Koko Malmilla käynnin tuloksena oli röntgen josta olisi pitänyt kieltäytyä, koska se on täysin turha toimenpide pyhmytkudosten suhteen. Mitään murtuma minulle ei voinut tulla. En kaatunut, vain tehnyt istueltaan polvella äkillinen väärä liike. Kese oli polven takaa olevasta jänteestä, joka juuttui kiinni jonnekin ja polvi ei suoristunut. Käytännössä nolla koko käynti. Pyysin se tramalin pilleri kun käski menemään kotiin kainalosavoilla, monta tuntia siellä ilman mitään käytännössä. Sain sen, tai mitä sain en tiedä. Sama agressivinen sairaanhoitaja järjesti minulle vielä toinen läksytys, että "et ole yhteistyöhaluinen, kieltäydyt lääkestä, ja sitten vaadit ne taas". Huusi lääkärille että että " hän vaati tramalin". Sain sen pillerin ja otin. Sen jälkeen alkoi 2 vrk oksentelua.
Miksi kirjoitan tätä: koska tämän jälkeen tuli vielä 2 reissua saman sairaalaan. Oksentelu sekoitti veren, menetin tajun kotona. Heräsin kyllä, makasin useampi tunti tajuttomana. Natrium-kalium tippuneet ihan vaarallisen alas. 2 kerta minua kotiutettu liian aikaisin, en jaksanut edes kävellä, siksi joutui sinne uudestaan, silloin jo tiputettiin kunnolla yön yli.
Mutta: joku lekuri, ilmeisesti paranoidalinen, ja oikeasti sairas, huomasi lääkkeni jota käytän - Panacodia. Ja joitakin muita neurologin määrää lääkeitä, kuten gapapentini, vanha resepti, ei sopinut. Minulla on diagnoosi "neuropatia". Joutuin sen takia kokeilemaan monia lääkeitä viimeisen 20 v aikana, sen kanssa elän, ja nyt minulla ainoa mitä siihen sopii, ja vähiten haittava.
Mutta tämä paranoideaalinen lääkäri lekuri poisti sen, tai laittoi merkinnan, yhteen vedossa löysin ihan asiattomuuksia, vihjaus, että "gabapentiliakin löytynyt, ilmeisesti yksityisen lääkärin kirjoittamana". Kyllä neurologin, yksityisen, hän on HUS:ssakin, ja tiedä diagnoosin. Ja kaikki tutkimukset jota tehtiin.
Tämä Malmin sairaalan paranoidaalinen joku ei edes keskustellut kanssani terveyden tilastani. Mutta Malmilla oli aikasemmin merkintä neuropatiasta. En edes tiedä kuka hän on, kävi joku somalilääkäril ja toinen, nimi myös viittaa ulkomaalaiseen, hänelle kenelle kerroin että pilleri, jota sain tramalina ensiavussa, jäi arvoitukseksi, ja kuinka vahva se oli ei kerrottu, mutta se voi olla oksentelun syynä tai kiinan buffassa syöminen. Kumpikaan ei kysynyt multa yhtään mitään lääkityksestä.
Ei mahtu järkeen että joku voi noin vain kieltää tietemättä mitään potilasta, vihjaten että tässä on yksi jolla panacodi ja gabapentiini(kin). 3 v sitten määrätty, kauhistus, kokonaiset 30 kpl!
Voi olla ettei hän pitänyt kritiikista, jota esitin etten halua ottaa tramalia suuhun ennen kun tiedän kuinka vahva se on, kuuulostin ihan umpikierolta melkein huumekauppialta..varmaan ajatellut että nyt sai rysän päältä lihavan tapauksen, joka juonikkaan lähestymisen kauttaa alkaa kohta riehumaan, vaatimalla reseptit miedommallr tramaleille, mutta kun en pyytänyt enkä vaatinut ylipäänsä mitään huumaava, olin vieläkin epäilyttävämpi tapaus. Laittoi pertyneenä ettei näin ei käynyt lausuntoon myös "on käynyt ajemmin ravintolassa, myös juonut paljon". Tämä oli huippu. En koska nähnyt että kiinalaisen bulki buffassa lounaalla juodaan paljon". Varsinkin absolutitstit, kuten minä. Minulla kun alkohilin nolla käyttö. Ja sellaiseksi minua voi luulla vain sokea hullu.
Että tälläinen meno Malmin sairaalassa. Tapasin puistossa koiran kanssa lenkillä yhden vanhuksen, jolla oli keppi, me jutellaan paljon. Minä edelleen yskin vieläkin, kerroin että piti yskälääkettä hakea yksityiseltä että pääsisin hammaslääkärille, jota perunut jo kerran yskän takia. Paikka lohkesi, arvailu keskus ei suostunut kirjottamaan sitäkään. Vaikkei eläessään pyytänyt mitään Coccillana tapaista. Yskiminen kun ei ollut koskaan mun juttu, poskiontelotulehdukset kyllä. No kävin yksityisella, ja sain pelastaakseen hammasta Coccilana, yksi todiste lisää että olen umpikiero narkki.
Ja..tämä iäkäs iloinen 80 v rouva kertonut että hänelle kielletty myös kodesan tapaista yskän läkettä. Vedoten että sitä voi tulla riippuvaiseksi. Hän kyllä vastasi että jos hän halua humaltua, niin voi avata baarikaappia, siellä lyötyy humalaan vaikka mitä ettei tarvitse sentään yskänlääkettä vetää..