Äänestys Tulisiko suojeluperuste palauttaa Ampuma-aselakiin, ja suojeluaseluvan ehdot

Pitäisikö ampuma-aseen kantaminen sallia itsepuolustuskäyttöön (nk CCW-lupa)?

  • Ei kenellekään

    Ääniä: 5 3.1%
  • Vain viranomaiset ja vastaavat; en itse kantaisi

    Ääniä: 17 10.4%
  • Vain viranomaiset ja vastaavat; kantaisin

    Ääniä: 18 11.0%
  • Vaatisi koulutuksen ja taustatarkistuksen; en itse kantaisi

    Ääniä: 20 12.3%
  • Vaatisi koulutuksen ja taustatarkistuksen; kantaisin

    Ääniä: 80 49.1%
  • Pelkkä taustatarkistus ilman koulutusvaatimusta; en itse kantaisi

    Ääniä: 3 1.8%
  • Pelkkä taustatarkistus ilman koulutusvaatimusta; kantaisin

    Ääniä: 8 4.9%
  • Kaikille oikeus kantaa ilman koulutusta tai taustatarkastusta; en itse kantaisi

    Ääniä: 1 0.6%
  • Kaikille oikeus kantaa ilman koulutusta tai taustatarkastusta; kantaisin

    Ääniä: 5 3.1%
  • Jokin muu; mikä? (Esim ei ampuma-aseita mutta sumuttimen saaminen helpomaa kuin nykyisin)

    Ääniä: 6 3.7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    163
En tiedä mitä Viron perustuslaissa lukee mutta siellä on sallittu itsepuolustus aseella ja monella on käsiase kannossa koko ajan. Mutta ei se ole tänne levinnyt vaikka Viro niin lähellä.
 
Suomessakin on itsepuolustus sallittu ampuma-aseilla; itsepuolustus vaan ei ole hyväksytty aseluvan saamisen peruste, eikä asetta myöskään saa yleisesti kantaa mukana (metsällä ollessa toki saa kantaa asetta).
 
Vanha ketju, pakko vastata sen verran, että ottaen huomioon reaaliteetit esim. Ukrainasta, kertovat kyllä, että aseita on syytä olla itsensä ja läheistensä suojaamiseen. Siinä voi OMON tms. kaveria harmittaa, kun joka huushollissa onkin pyssy. Vähän vaikeampi hakea toisinajattelijaa sieltä turvallisesti teloitettavaksi sen jälkeen. Ja toki ihan näin normaalioloissa ikävää se on murtautujalla tai raiskaajallakin koettaa tehdä "töitään", kun on aseita vastapuolella.
 
En tiedä mitä Viron perustuslaissa lukee mutta siellä on sallittu itsepuolustus aseella ja monella on käsiase kannossa koko ajan. Mutta ei se ole tänne levinnyt vaikka Viro niin lähellä.
Jatketaan vanhan ketjun elävöittämistä. Virossa jenkkien CCW lupaa vastaavan tosiaan saa (ellei nyt ole viime vuosina muuttunut), prosessi on jopa joltain osin nopeampi ja sujuvampi kuin CCW:tä passiivisesti vastustavissa jenkkien osavaltioissa (toooodella pitkiä yli vuodenkin käsittelyaikoja). Joskus 2010-luvun alussa asia vielä kiinnosti jonkin verran itseänikin enemmän, kun työskentelin turvallisuusalalla. Ja mm. Virossa tuo kun on mahdollista, niin ajatus ei tuntunut niin etäiseltä. Ei se sieltä toisaalta koskaan ole oikein noussut maihin poliitikkojen suuhun.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt CCW:tä vastustavia, koska aseenhan ei ole tarkoitus koskaan olla näkyvillä sivullisille. Eli ei pitäisi aiheuttaa hermoilua suuntaan tai toiseen. Vahvasti olen myös sen kannalla, että rikosrekisterin on oltava puhdas. Toistuvat ylinopeudet, rattijuopumus, yms. olisivat selkeitä viitteitä myös siitä, ettei ole sopiva CCW-luvalle. Mutka vyöllä rattijuopumuksen rajan tulisi kulkea nollassa, vaikka tästäkin voi kiistellä. Tämmöinen tiukka linja luvan saamiseksi on mielestäni ihan kohtuullista, kun päälle vielä lyödään tarvittavat kokeet ja ammunnat säännöllisin väliajoin. Karsii sopivasti sitä jengiä, jolta ei riittävää itsehillintää löydy ja asetta halutaan kantaa lähinnä show-mielessä.

Valitettavasti myös seksuaalirikokset ovat yleistyneet suomessa, joten oikeasti toimivia kaasuja olisi oltava helpommin saatavilla. Lupavapaat turvasumutteet yms. mitä joskus yritettiin markkinoida vähän aktiivisemmin, eivät kuitenkaan ole oikein mitää verrattuna oikeisiin sumuihin. Myös muut ikävemmät väkivaltatapaukset kuten puukkojen heiluttelut ovat yleistyneet.

Samat hätävarjelun laithan siihen aseen käyttöön yhä soveltuisi, vaikka sitä luvanvaraisesti saisi kantaakin.
 
Kun itsellä on ollut lupia useisiin kymmeniin aseisiin 70-luvun lopulta lähtien, myös mm. klassiseen Walther PPK:hon ja vastaaviin, myös snubnose revolvereihin, esim. nuo:





niin jotenkin alkaa tästä vääntäminen jo väsyttää.

Sanoisin että niille joilla ei ole mitään asekokemusta on asetettava koulutusvaatimus, ja ilman taustatarkistusta ei Suomessa muutenkaan saa mitään lupaa, joten tuo on turha vaihtoehto.

Kantaisin, varsinkin nykyään, ja aika raskastakin kalustoa.

(Edit. Kuvat ovat wikipediasta, koska ne sinne aikanaan lisäsin, kuten niiden kuvatiedoista näkyy.)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top