Sekä kiristää vyö.Noille kahdelle laidoilla olevalle voisi vihjaista miten seisoa asennossa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sekä kiristää vyö.Noille kahdelle laidoilla olevalle voisi vihjaista miten seisoa asennossa.
Noille kahdelle laidoilla olevalle voisi vihjaista miten seisoa asennossa.
Tuo toisen hunnin asento on II MS:n asento, paitsi ryhti.
Kai paraatia oli seuraamassa esim. saksalaisen 163. Divisioonan edustus?
Tuo toisen hunnin asento on II MS:n asento, paitsi ryhti.
Kai paraatia oli seuraamassa esim. saksalaisen 163. Divisioonan edustus?
Olen saanut etukäteistietoa niiltä, jotka ovat järjestäneet koulutusta näyttelijöille ja toimineet itse myös taistelukohtauksissa avustajina, että elokuvasta tulee niiltä osin todella hyvä.
Kuvauksissa on ollut ainakin vanhanmallinen toimintakuntoinen T-34, joita muuten (sitä ekaa mallia) oli juuri tuolla suunnalla. Sen voi nykytekniikalla vaikka monistaa. Releistä ja puvuista on pyritty olemaan tarkkoja ja käytetty sotahistoriallisia tukihenkilöitä jatkuvasti apuna. Joitakin kompromisseja on ollut pakko tehdä yksinkertaisesti siksi, että tavaraa ei ole missään riittävästi kaikille. Yleisradio on kuulemma antanut paljon kaikenlaista. Ovat onneksi säilytttäneet perinnesyistä.
Louhimies nimenomaan pyrkii realismiin monella tavalla. Käsikirjoituksessa tuntuu enemmän Sotaromaanin vaikutus, eli sillä tavoin se maustuu uudeksi taideteokseksi.
Itse olen ymmärtänyt, että elokuva katsotaan taideteoksena. Laineen elokuvan sotasukupolvi opetti, että raskaissakin tilanteissa mukana on huumori, ilman sitä ei jaksa. Mollberg käytti nuoria miehiä.
Realismiin liittyvät puutteet? Molemmissa on toki vakavia puutteita, jos oikein nihilistin silmin katsoo. Laineen elokuvassa jopa yksi aivan helkkarin iso moka, jonka minä huomasin jo pikkupoikana. Katsokaapa tarkkaan, kun Lehdon kuolemasta mennään ilmoittamaan Koskelalle, joka on ihan muualla kiikaroimassa maastoa (eikä siis ei voi elokuvassa mitenkään tietää, kuten ei ilmoittajakaan, miten Lehto kuoli). Kirjassa joukkue taas päivänvalossa edetessään tulee paikalle, jossa Lehto makaa ja siinä Koskela sanoo nuo sanansa: "Oli hyvä, että se sattui Lehdolle. Hän oli paras meistä kestämään tuon kuoleman." Elokuvassa ja kirjassa Rahikaiset sun muut ryntäävät pois luullen Lehdon kuolleen eikä kukaan voi tietää loppua. Elokuvassa heti kun he löytävät Koskelan, Koskelalla onkin siis tuo tieto - ennen kuin Lehtoa ja Riitaojaa on löydetty!
Laineen realismin puute oli ajoittaista ja liittyy muutamaan kansallisteatterin näyttelijään. Kariluoto oli jatkuvasti liikaa rinta kaarella hyökkäämässä... Toisaalta mukaan ympätty arkistofilmi kompensoi nimenomaan realistiseen suuntaan. Arkistofilmiltä näkee, miten tunnustelija pitää asetta ja miten liikkuu uran yli loivaan rinteeseen. Perä kainalossa, piippu on kuin betonia, ase ei heilu eikä huoju - ja liike on kova, asento tiukka, hiukan kyyrymäinen, nuppi hartioissa.
Mollbergin taistelukohtaukset oli tehty hyvin. Elokuva oli tendenssielokuva. Realismin puute liittyy sävyihin. Jos oli Linnan mainio romaani sekin tendenssiromaani (ei siis kaikin osin realistinen), nyt mentiin vielä kurjistavampaan suuntaan. Lähtöä varten odotettiin harmaita, pilvisiä päiviä, koska Mollen mukaan sodassa ei sitten aurinko paista. Silloinhan oli oikeasti alkuun komeita poutapäiviä ainakin romaanin mukaan.
Epäilen, että Louhimiehen Tuntematon sotilas naulaa tämän homman määrätynlaiseen realismiin ja käsikirjoituksen aihiona on siis myös Sotaromaani, mikä pitää huolen siitä, että purnaamista riittää enemmän kuin todellisuudessa oli. Totuus on nimittäin harmaampi, ei näin erinomaisia tyyppejä yhteen joukkueen kokoiseen porukkaan näin montaa osu.
Väinö Linnan omin sanoin: "Satatuhatta kaatunutta puolen miljoonan miehen armeijasta ansaitsee tällaisen valehtelun."
Suurin taiteellinen vapaus taitaa olla siinä, että kotirintamaakin on mukana kun kerran Vesalan Paulakin on mukana Rokan Antin rouvan roolissa.
.
.
Tuosta paraatista vielä sen verran nillitystä, että jos kirjaversiota oikein muistan, niin konekiväärikomppania ei osallistunut siihen laisinkaan.
Elokuvassa komea kohtaus, kirjassa ei mitään lisäarvoa. Kirjassa oli se öinen ryyppyriehuminen kyllä.
Ollaanko me vähän friikkejä? Tiukalla silmällä katsotaan, ovatko aseet oikein. Venäläisiä PPSLK-konepistooleita jos näkyy ennen aikojaan (eli 1941), ottaa haatana ohraleipä! Näinhän Rukajärven tie -elokuvassa oli, mutta siinä leffassa olikin kaikki (liikkumista myöten) päin honkia, siis aivan kaikki. Mutta hyvä taidefilmi.
Hyviä pointteja. Louhimies on tosiaan itse moneen otteeseen todennut, että lähtökohtana on Sotaromaani. Ei siis pyri kopioimaan Laineen ja Mollen elokuvia. Suurin taiteellinen vapaus taitaa olla siinä, että kotirintamaakin on mukana kun kerran Vesalan Paulakin on mukana Rokan Antin rouvan roolissa.
Tuosta paraatista vielä sen verran nillitystä, että jos kirjaversiota oikein muistan, niin konekiväärikomppania ei osallistunut siihen laisinkaan.
Pohjanoteerauksena ehkä se masentava Cessna ja Piper ilma hyökkäys
Sitä myös mietin jo nöösi "friikkinä" että eikö tosiaan Laineen aikaan ollut saatavilla yhtään toimivaa neuvosto-panssaria kuvauksiin. Vai olisiko se ollut poliittisesti liian arkaa. Kaluston saamisessa kuvauksiin kun taisi olla jos jonkin näköistä kitkaa. No nyt 3.0 versiossa ei kait tätä ongelmaa pitäisi esiintyä joten ihan mielenkiinnolla odottelen lopputulosta.
Mahtoiko olla se että elokuvassa upseerit olivat kovasti saksalaismielisiä kun juhlivat marskin synttäreitä ja lauloivat saksalaisen laulun?olivat närkästyneet siihen, miten elokuvassa kantahenkilökuntaa kuvattiin
Vaunukalustosta sen verran, että Laineen kuvassa Hietanen tosiaan tuhoaa miinalla Panzer IV:n. Mollbergin Klimit olivat ymmärtääkseni T-54 / T-55 -alustalle kasattuja. Olisiko Klimin torni tehty esim. lasikuidusta ? Olivat minusta kyllä ihan toimivan näköisiä.