tulikomento
Supreme Leader
Olin tuolloin yläasteella kun Lappeenrannan Linnoituksessa kuvattiin Mollbergin Tuntematonta - siitä koulun ohitse panssarikalusto ajoi kuvausten jälkeen. Muistilokeroista pöyhittyäni, voinen melkoisella varmuudella sanoa, että Klimit oli kasattu T-54/55 alustoille. Itse asiassa tuolloin Lappeenrannassa nyk. Maasotakoulun tiloihin oli sijoitettuna panssarikalustoa mallia T-54/55 - melkoisella todennäköisyydellä juuri kyseisiä vaunuja hyödynnettiin "Äänislinna-kuvauksissa". 70-luvulla penskana käytiin katsomassa kyseisiä vaunuja ja BTR-60 kalustoa naapurin kapiaisen opastuksella - se taisi olla ensikosketukseni panssarikalustoon. (Olin jotain seitsemän vuotias). Muistelen, että BTR-60 kylkiin oli teipattu "Ankka-hahmoja" - Aku Ankka, Roose-setä ja olisiko ollut Hannu Hanhi kolmantena.
vlad
Eli näitä beeteeärriä Aku Ankka -teippauksineen ?
Mollbergin filmistä vielä sen verran, että olenko kuinka väärässä jos sanon, että loppupuolen Koskelan kaatumiskohtaus kuvattiin Parolassa ? Ja että kuvissa vilahtaa "Klimien" lisäksi myös tuolloisia uunituoreita BMP-1 -rynnäkköpanssareita ? Näiden päälle oli vaan viskattu roppakaupalla puunoksia ym. naamioinniksi. Esittivät varmaankin neukkujen kevyitä vaunuja kuten esim. T-60 -vaunuja.
EDIT: Kuvakaappaus
Bemari tuossa vasemmalle, "Klimi" keskellä ja etumaisena lähimpänä feikattu "ISU-152" ? Sekin varmaan T-54 & 55 -alustalle rakennettu.
Viimeksi muokattu: