Tuntematon sotilas filmataan taas.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jak
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Täsmälleen sama havainto minullakin eilen täällä Imatralla. Teatterisalissa oli yllättävän paljon nuorta väkeä. Sellaista 15-20 v. Oletan että monelle heistä Laineen ja Mollbergin versiot ovat tuntemattomia, eikä kirjaakaan ole tullut luetuksi. Se mitä katselin reaktioita, niin teatterista poistuessa pyyhittiin silmäkulmia ja jopa vähäsen niiskuteltiin. Ehkä tämä päivitys klassikosta tälle vuosituhannelle oli tarpeen ?

Suhtauduin tähän elokuvaan erittäin suurella varauksella, kun siitä on jo tehty kaksi eri versiota hyvinkin erilaisella näkökulmalla.

Kun asiaa tarkemmin ajattelee, niin ehkä todellakin on niin että jokainen sukupolvi tarvitsee oman version Tuntemattomasta sotilaasta. Kyseessä on kansalliseepos joka on monella tavalla paljon tärkeämpi teos kun 7 Veljestä.

17-4892856d9951ae534d.jpg


Laineen Tuntematon on liian kesy ja sidoksissa omaan aikaansa. Mollbergin tuntematon on lähempänä Linnan Tuntematonta, mutta siinäkin on omat puutteensa ja sekin on sidokisssa omaan aikaansa...nimittäin YYA-aikaan.

Jos 15-20 vuotiaat pyyhkivät silmäkulmiaan kun poistuvat salista, niin silloin tällä elokuvalla oli tilausta ja se tehtiin juuri silloin kun piti tehdä.

Ei muuta kun tulta munille ja ryssää silmien väliin :D
 
Veteraaneilta täystyrmäys Tuntemattomalle – ESS: "Ihan humpuukia, ei talvi- ja jatkosodassa tuollaista ollut"

Ohjaaja Aku Louhimiehen uusi Tuntematon sotilas -elokuva jatkaa suomalaisten mielipiteitä.

Viime viikolla ensi-iltaan tullut elokuva on saanut pääasiassa ylistäviä arvioita, mutta kriittisiäkin kommentteja tulee yhä enemmän.

Etelä-Suomen Sanomien haastattelemat kaksi sotaveteraania eivät pitäneet näkemästään, kun heinolalainen elokuvateatteri Elo kutsui heidät ilmaisnäytökseen viime viikolla.

ESS:n mukaan tammenlehvillä palkitut talvi- ja jatkosodan veteraanit suhtautuivat elokuvaan liki vihaisesti.

– Pettymys. Ihan humpuukia. Olisi nämäkin miljoonat voinut käyttää johonkin muuhun, sanoi jatkosodassa taistellut Veikko Punakallio.

– Ei talvi- ja jatkosodassa kyllä tuollaista ollut, kommentoi sotaveteraani Veikko Holappa.

Myös veteraanien vaimot olivat näkemäänsä pettyneitä.

– En tiedä mitä muut ajattelivat, mutta olisin mielelläni lähtenyt pois jo väliajalla. Nämä sodan nähneet miehet kyllä tietävät mistä puhuvat, enkä usko että naisetkaan tästä elokuvasta pitävät, sanoi Aino Holappa.

Viime viikolla kuohuntaa herätti Helsingin Sanomien elokuvakritiikki, jossa Tuntemattomalle annettiin kaksi tähteä. Myös Etelä-Suomen Sanomien kriitikko antaa leffalle samat kaksi tähteä. Mediatalo Keskisuomalaisen kritiikko näki elokuvan viiden tähden arvoiseksi.
http://www.helsinginuutiset.fi/arti...untemattomalle-ess-ihan-humpuukia-ei-talvi-ja
 
Uusi Tuntematon keräsi ensi-iltaviikonloppuna päälle 120 000 katsojaa.

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005429062.html

Näyttää kiinnostavan suomalaisia. Ihan mielenkiinnosta olisi hauska tietää, että paljonkohan esim. Tom of Finland -elokuva on tähän mennessä kerännyt katsojia yhteensä ? :rolleyes: Ei tainnut kiinnostaa kansan syviä rivejä. Tässä mielessä elokuvakriitikoiden mielipahan tavallaan ymmärtää. Tämä junttikansa ei suostu siirtymään ääriliberalistiselle uudelle vuosituhannelle, vaan se elää menneessä tuijotellen menneistä urotöistä kertovia sotaelokuvia. :)
 
Uusi Tuntematon keräsi ensi-iltaviikonloppuna päälle 120 000 katsojaa.

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005429062.html

Näyttää kiinnostavan suomalaisia. Ihan mielenkiinnosta olisi hauska tietää, että paljonkohan esim. Tom of Finland -elokuva on tähän mennessä kerännyt katsojia yhteensä ? :rolleyes: Ei tainnut kiinnostaa kansan syviä rivejä. Tässä mielessä elokuvakriitikoiden mielipahan tavallaan ymmärtää. Tämä junttikansa ei suostu siirtymään ääriliberalistiselle uudelle vuosituhannelle, vaan se elää menneessä tuijotellen menneistä urotöistä kertovia sotaelokuvia. :)

Tomppaa meni avausviikonloppuna katsomaan n. 19000. Viikolla sitä ei katsonut enää kukaan. :)

Tom of Finland tavoitteli ykköspallia; joutui tyytymään kakkoseen
27.02.2017 KLO 16.00 | LUETTU: 128580 KERTAA | TEKSTI: JARI TAPANI PELTONEN


Tom of Finland hävisi täpärästi Vaianalle, mutta oli avausviikonloppunsa toiseksi katsotuin elokuva Suomessa. Dome Karukosken ohjaama Tom of Finland kertoo, kuinka Touko Laaksosesta tuli vähitellen kansainvälisesti tunnettu kuvataiteilija, jonka maskuliiniset ja positiiviset homohahmot symboloivat uusia tuulia.

Toiseksi katsotuin uutuus oli Manchester by the Sea, joka palkittiin juuri miespääosa- ja käsikirjoitus-Oscareilla. Casey Affleck näyttelee syvästi masentunutta miestä, jonka on yritettävä huolehtia veljenpojastaan.

Ajojahti on ohjaaja Peter Bergin ja Mark Wahlbergin uusin yhteistyö, joka kertoo tositarinan Bostonin maratonin pommi-iskusta. Leffaa on kiitelty, mutta miesten edellisen työn Deepwater Horizonin tavoin se on vaarassa flopata.

Viikonlopun katsotuimmat elokuvat Suomessa:


Sija. Elokuva (Katsojia viikonloppuna) [Katsojia yhteensä] |Viikko|

1. Vaiana (Moana) (19 019) [63 986] |2|
2. Tom of Finland (18 713) [19 886] |1| - arvostelu
3. Lego Batman elokuva (The Lego Batman Movie) (10 868) [73 936] |3| - arvostelu
4. Fifty Shades Darker (9 709) [103 125] |3| - arvostelu
5. Onneli, Anneli ja salaperäinen muukalainen (9 367) [168 391] |5|
6. La La Land (9 019) [178 726] |7| - arvostelu
7. John Wick: Chapter 2 (4 428) [25 123] |3| - arvostelu
8. T2 Trainspotting (4 354) [16 949] |2|
9. Moonlight (4 017) [21 475] |3| - arvostelu
10. Toivon tuolla puolen (3 712) [34 316] |4|
...
11. Manchester by the Sea (3 207) [3 207] |1| - arvostelu
13. Ajojahti (Patriots Day) (1 836) [1 836] |1|

V2.fi | Jari Tapani Peltonen
 
Nämä elokuvakriitikot ovat kyllä ihan oma lukunsa. Ovat olevinaan taitelijoita tai taiteen tuntijoita tekemättä hetkeäkään luovaa työtä. Tai edes kovin hyvin ymmärtämättä luovan työn prosessia. Se nimittäin on monesti kovin yksinkertainen ja selkeä - luovuus vaatii hirveän määrä työtä ja intohimoa. Jotakin jota useampi kriitikko ei taatusti ymmärrä. Tämä nyt kävi ilmi mm Hesarin toimittajan arvostellessa Tuntemattoman ohjauksen mielestään rajoittunutta luovaa panosta.

Ja kun kriitikko kokee olevansa jotakin erityistä - jotenkin sisäistänyt taiteen tuntemisen, niin hän ressu luulee, että se on jotakin mitä suurimmalla osalla ei ole. Ja silloinhan kriitikko ei voi arvostaa sitä mitä suuri yleisö arvostaa vaan elitistisenä tarjoaa itse hahmottamaansa näkemystä. Ja on siinä niin oikeassa kuin on kuka tahansa. Yksi mielipide muiden joukossa. Tosin sillä erotuksella, että tavan kulkija ja silti mm elokuvataiteesta nauttiva ei koe itseään erityisasemaan eikä anna sen vaikuttaa omaan tykkäämiseensä.

Sitten toisinaan elokuvakriitikko on samaa mieltä kun ensi-illan jälkeinen suuri yleisö ja vain silloin kriitikko on oikeassa. Tai toisaalta kriitikko voi palvella jotakin reuna-alueen mieltymyksiä ja on oman ryhmänsä sisällä oikeassa.

Jos vaikka vaatii Tuntemattoman tekemiseen enemmän luovaa panosta niin nämä kriitikot kaipaavat sinne jotakin mitä suuri yleisö esimerkiksi nyt ei sinne kaivannut. Kriitikko ei ymmärrä miten kovin työlästä ja vaikeaa ja myös luovuuden osalta haastavaa on tehdä kuvaus joka on realistinen, visuaalinen ja uskottava. Paljon vaikeampaa kuin, että lisää eturintamalle vaikkapa naisen joka ei sinne kuulu. Tämä jälkimmäinen on mahdollisesti kriitikon mielestä luovaa vaikka kyse on jostakin ihan muusta.
Da Vinci olisi voinut maalata Madonnalle punaiset silmät ja olisiko ollut näin luovampi kuin mitä oli. Tai tehdä kaulaan tatuoinnin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on leffa nähty. Paras ikinä. Ensimmäiset minuutit oli tosi outoa. Ei meinannut hyväksyä että oudot tyypit esittävät ikonisia hahmoja. Tulikaste kohtaus hyvä. Maistoi ja haistoi pelon joka pysäytti hyökkäyksen alkuunsa. Bunkkeri linjalla epätoivon tunsi itsekkin. Todella kiivaita ja ahdistavia taistelukohtauksia. Petroskoin jälkeen tuli suvantokohta leffassa. Rokka oli todella uhkaava ja osasi vittuilla ironisesti herroille. Loisto roolisuoritus. Lopun taisteluissa maistoi pelon suussa ja tunsi epätoivoa itsekkin. Pakko mennä katsomaan uudestaan ylihuomenna. Hirviniemi oli varsinkin loppua kohden tosi hyvä. Ja tissit kuvassa......
 
Nyt on leffa nähty. Paras ikinä. Ensimmäiset minuutit oli tosi outoa. Ei meinannut hyväksyä että oudot tyypit esittävät ikonisia hahmoja. Tulikaste kohtaus hyvä. Maistoi ja haistoi pelon joka pysäytti hyökkäyksen alkuunsa. Bunkkeri linjalla epätoivon tunsi itsekkin. Todella kiivaita ja ahdistavia taistelukohtauksia. Petroskoin jälkeen tuli suvantokohta leffassa. Rokka oli todella uhkaava ja osasi vittuilla ironisesti herroille. Loisto roolisuoritus. Lopun taisteluissa maistoi pelon suussa ja tunsi epätoivoa itsekkin. Pakko mennä katsomaan uudestaan ylihuomenna. Hirviniemi oli varsinkin loppua kohden tosi hyvä. Ja tissit kuvassa......

Samaa mieltä taistelukohtauksista. Ehkä hyvinkin parasta mitä suomalaisissa sotaelokuvissa on tähän mennessä nähty (joo, Talvisodan massiiviset joukkokohtaukset ovat yhä pirun näyttäviä). Myös se legendaarinen Rokan konepistooliurotyö oli erinomaisesti toteutettu. Yksi asia mikä minusta vähän paistoi läpi oli se, että hyökkäysvaihe käytiin läpi melko nopealla tahdilla. Pois oli jätetty monia oleellisiakin kohtauksia kuten esimerkiksi ilmapommitus ja kovennetun seisominen. Vaikutti minusta siltä, että Rokka piti saada mukaan tarinaan mahdollisimman nopeasti ja siksi alkupuolta oli leikattu aika paljonkin. Varmaan juuri tämän takia erityisesti Lehdon ja Riitaojan hahmot jäivät taka-alalle. No, toivottavasti tv-sarjaversiossa nämä poisjätetyt kohtaukset on sitten mukana.
 
Suuri osa katsojista oli nuorta porukkaa. Nuoria pariskuntia liikenteessä. Oli jopa harras tunnelma. Naiset niiskutti. Jossain sanottiin että puheesta ei saa selvää. Ainakin tässä uudehkossa teatterissa puheesta sai todella hyvin selvää. Ei kertaakaan miettinyt että nyt ei kuullut.
 
Ikäraja on k-16. Saakohan ottaa 14 vuotiaan poikansa mukaan? Hänellä on nyt tuntematon luennassa. Näkisi tapahtumat tuoreeltaan isolta kankaalta.
 
Tuli elokuva sitten katsottua. Pidin, oli saatu fressi ote vanhaan ja jalustallekin nostettuun klassikkoon. Muutamaan keskeiseen hahmoon, ja erityisesti Rokkaan keskittyminen toimi myös hyvin, hahmoihin ja luonteisiin ehti hyvin tulla tutuksi elokuvan edetessä. Pituuskin oli juuri sopiva.
 
Nyt saunan ja saunakaljan jälkeen päällimmäisenä elokuvasta jäi mieleen... Asumaniemi.

Synkkää oli vetäytyminen, stadilaiskundin lyhyt hetki parrasvaloissa piristi hetken, ja (kaiikki ovat varmaan Linnansa lukeneet) kaatuminen sattui aidosti. Ding ding!
 
Nyt saunan ja saunakaljan jälkeen päällimmäisenä elokuvasta jäi mieleen... Asumaniemi.

Synkkää oli vetäytyminen, stadilaiskundin lyhyt hetki parrasvaloissa piristi hetken, ja (kaiikki ovat varmaan Linnansa lukeneet) kaatuminen sattui aidosti. Ding ding!

Tässä versiossa oli mukana iskuryhmä Vanhalan suorittama viimeinen vastaisku. Olen kuullut, että kohtaus kuvattiin aikoinaan myös Laineen versioonkin, mutta se ei edennyt koskaan leikkauspöytää pidemmälle ja ilmeisesti kaikki kopiot ovat hävinneet. Kohtaus kuvattiin ja ohjaaja Laine höykytti Honkajokea näytellyttä Tarmo Mannia ihan tosissaan. Kuumana hellepäivänä hiki lensi ja kohtaus jouduttiin purkittamaan ainakin parikymmentä kertaa ennen kuin Laine oli tyytyväinen.
 
Back
Top