Tuntematon sotilas filmataan taas.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jak
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jussi-gaalaan tuodaan käsittääkseni valkoiset nauhat merkiksi metoosta. Maksimaalinen julkisuus saavutetaan tällä kertaa, kun kohteena on Jussi-voittaja. Hyvä, kun saa edes taputuksia.

Kyllä. Suurin virhe saattoi olla tehdä elokuva, jolla on yli miljoona katsojaa. Pää pois ja tekemään normi suomalaista paskaelokuvaa, genreä, joka työllistää fifti-siksti naisia ja miehiä......

Käsittääkseni Louhimiestä ei ole syytetty seksuaalihäirinnöistä, mutta kyllä jokaisesta synti löytyy, kun aletaan oikein tonkia.

Kansa vs. kupla

http://mesta.net/tanaan-tvssa-kotimainen-sai-teattereissa-vain-3000-katsojaa/
Tänään TV:ssä: ”Vuoden paras kotimainen elokuva oli täysi floppi elokuvateattereissa”
18.03.2018 Leffat & sarjat

He ovat paenneet (K16) – Yle TV1 Sunnuntai 18.3. klo 21:30
J-P Valkeapään
ohjaama elokuva kertoo kahden nuoren hauraasta rakkaudesta ja pakomatkasta halki kesäisen Suomen. Onnea ja vapautta varjostaa paha maailma.
He ovat paenneet sai tuotantotukea 720 000 euroa. Se sai ensi-iltansa lokakuussa 2014.
Elokuva sai Jussi-gaalassa vuoden parhaan kotimaisen ja vuoden parhaan ohjauksen sekä parhaan leikkauksen ja äänisuunnittelun palkinnot. Elokuva valittiin Venetsian ja Toronton elokuvajuhlille.

Palkinnoista ja kriitikoiden kehuista huolimatta katsojamäärät olivat pettymys. Suomen elokuvasäätiön tilaston mukaan elokuvan näki vain 3094 katsojaa. He ovat paenneet jäi siis lähes tuntemattomaksi suomalaiselle elokuvayleisölle.
Toinen saman syksyn ensi-iltaelokuva Mielensäpahoittaja sai noin 450 000 katsojaa.
Kahta pakevaa nuorta, Raisaa ja Jonia, näyttelevät Roosa Söderholm ja Teppo Manner, joka esitti Apulannan Sipeä elokuvassa Teit meistä kauniin.
 
Louhimies tarjoaa mahdollisuuden haukkua näyttelijöitä, joita hän kohteli kaltoin – katso myös ketkä mainosgurut peukuttavat häntä

Myös tunnetut median, mainonnan, taiteen ja liike-elämän henkilöt ovat osoittaneet tukeaan Louhimiehelle peukuttamalla hänen postauksiaan. Peukutukset eivät toki tarkoita sitä, että he hyväksyisivät Louhimiehen toiminnan.

Peukun sijaan he olisivat voineet valita hymiön, joka osoittaa hämmennystä, vihaa tai surua.

Peukuttajina ovat muun muassa Amerin entinen johtaja Roger Talermo, Hasan & Partnersin Eka Ruola, superkokki Hans Välimäki, markkinointiviestinnän konkari Mikko Leisti, somekohun aikaan saanut Aleksi Valavuori, Saku Tuominen, MTV:n päätoimittaja Merja Ylä-Anttila sekä näyttelijät Samuli Vauramo ja Jasper Pääkkönen.

https://www.marmai.fi/uutiskommentt...s-ketka-mainosgurut-peukuttavat-hanta-6707385
 
Hienoa että nyt julkaistaan jo listoja näistä epäilyttävistä tykkääjistä ja peukuttajista, taustojen tarkistuksia voidaan kätevästi laajentaa heihin ja heidän lähiipiiriinsä.
Kun ongelman laajuus on kartoitettu voidaan alkaa miettiä yhteiskunnan mahdollisuutta puuttua siihen lainsäädännöllä, rangaistuksilla sekä mielenterveyspalveluilla.
 
Kansan on oltava väärässä, ja siksi kuplan väki toimii aktiivisesti kansan vaihtamisen puolesta.

Kulttuuriväki siis uskoo, että eri kulttuureista tuleva ihmismassa on automaattisesti kulttuurin suurkuluttajia. Nykyinen kulttuuriton porukka käy vain katsomassa Tuntematonta sotilasta vuosikymmenestä toiseen.
 
Kulttuuriväki siis uskoo, että eri kulttuureista tuleva ihmismassa on automaattisesti kulttuurin suurkuluttajia. Nykyinen kulttuuriton porukka käy vain katsomassa Tuntematonta sotilasta vuosikymmenestä toiseen.

Ei vaan ne tulevat massat ovat kulttuurin suurtuottajia, he ovat niitä sivuosan esittäjiä ja statisteja joilla kupla on lavastettu.
Ilman sitä väriä ja värinää maailma olisi paljon köyhempi ja tylsempi, vähän kuten Suomi oli vielä joitain vuosia sitten.
 
Louhimies tarjoaa mahdollisuuden haukkua näyttelijöitä, joita hän kohteli kaltoin – katso myös ketkä mainosgurut peukuttavat häntä





https://www.marmai.fi/uutiskommentt...s-ketka-mainosgurut-peukuttavat-hanta-6707385

Onpa nilkkimäinen tämä Jauhiainen.

Riippumatta siitä, mikä on totuus tässä asiassa, tällainen kirjoittajan toiminta on näljäistä. Katsokaa, kuka on peukuttanut! Liikkeestä, jolla piti olla hyviä tarkoitusperiä, on tulossa stasimainen totalitaristinen liike, joka suorastaan huutaa Jauhiaisen kaltaisia performatiivisia kyylääjiä patsastelemaan asian liepeillä.
 
Viimeksi muokattu:
Riippumatta siitä, mikä on totuus tässä asiassa,

Totuus on varmasti se, että Louhis käyttää osaamiaan metodeja saadakseen tuotannon sujumaan. Se on hänen ammattinsa. Elokuvanteko ei varmasti ole siistiä virkatyötä 8-15 kaikilla tauoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Onpa nilkkimäinen tämä Jauhiainen.

Riippumatta siitä, mikä on totuus tässä asiassa, tällainen kirjoittajan toiminta on näljäistä. Katsokaa, kuka on peukuttanut! Liikkeestä, jolla piti olla hyviä tarkoitusperiä, on tulossa stasimainen totalitaristinen liike, joka suorastaan huutaa Jauhiaisen kaltaisia performatiivisia kyylääjiä patsastelemaan asian liepeillä.
Ei nousee Rebekka uutisoimaan #maalituksesta...
 
Totuus on varmasti se, että Louhis käyttää osaamiaan metodeja saadakseen tuotannon sujumaan. Se on hänen ammattinsa. Elokuvanteko ei varmasti ole siistiä virkatyötä 8-15 kaikilla tauoilla.

Tasa-arvoisesti hän on miehiä ja naisia kohdellut eli ankarasti ja vaativasti. Jasper Pääkkönen kertoi joutuneensa äärirajoille, mutta kokemus oli paras koskaan. Miehet eivät valittaneet. Jostain syystä naiset tekivät saman, mutta sopimusta heidän kanssaan ei ollutkaan syntynyt.

Matleena Kuusiniemi oli suuresti pettynyt kohteluunsa jo Levottomat-elokuvassa. Hänet oli kuulemma esineellistetty. Elokuva teki hänestä tähden ja sen jälkeen hän on tehnyt useita elokuvia ja tv-sarjoja Louhimiehen kanssa, mutta nyt on #metoo-huuma.

Periaatteessa kyse on kuitenkin siitä, että sopimusta näiden parin naisen kanssa ei ole jotenkin syntynyt, vaikka he ovat olleet tuotannoissa kerran toisensa jälkeen mukana. Vakava kommunikaatio-ongelma, sanoisin.

Jotenkin tässä haisee Jussi-gaala ja yli miljoona katsojaa. Paula Vesala ja Eero Aho eivät ole valittaneet vaikka piti ihan saunan lauteilla alasti istua.
 
Donner kertoo haastattelussa että Ingmar Bergman oli saanut lääkärin kertomaan näyttelijällle että hän on kuolemansairas jotta se aito ahdistus ja pelko näkyisi filmillä. Vasta kuvausten jälkeen kerrottiin näyttelijälle että et olekan kuolemassa.
Se on jo vähän arvelluttavaa.
 
Aikaisemmin oli puhetta tuosta Marko Kilven kommenteista ja hänen taustoistaan.
Kilpihän toimii Kuopion poliisissa vanhempana konstaapelina, on esiintynyt suositussa Poliisit TV-sarjassa, hän on myös kirjailija sekä kirjoittaa kolumneja mm. YLE:n sivuille. Fiksulta kaverilta vaikuttaa. Vaikea uskoa, että olisi oma lehmä ojassa Louhimiehen ohjaamaan 8-pallo -leffaan liittyen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Marko_Kilpi
Kolumnit on mielestäni mielenkiintoisia ja hyvin kirjoitettu mm.
https://yle.fi/uutiset/3-10105561
https://yle.fi/uutiset/3-10034825
https://yle.fi/uutiset/3-9968746

Myös Kaukoröyhkä ottaa mielestäni hyvin kantaa tähän Louhimiehen nöyryyttämiseen:
https://www.soundi.fi/uutiset/kauko...-julkisuuteen-ja-koko-kansan-retosteltavaksi/

Tässä muutama Röyhkän kommentti:
”Uskon, että kyseiset näyttelijättäret ovat joutuneet kokemaan kovia hänen ohjauksessaan. Mutta oliko aivan pakko tuoda asia julkisuuteen ja koko kansan retosteltavaksi? Eikö olisi riittänyt, jos näin monta merkittävää naisnäyttelijää olisi tehnyt ohjaajalle yhteisen kirjallisen valituksen?” Röyhkä kirjoittaa.
”Fiksuna miehenä Aku olisi varmasti ottanut onkeensa ja muuttanut tyyliään."
”Täytyy huomauttaa, että muutamat noista Akun kaltoin kohtelemista naisnäyttelijöistä ovat lyöneet itsensä läpi nimenomaan hänen elokuvissaan. Nyt he ovat isoja tähtiä, joilla riittää töitä”

Mielestäni jos Jussi-gaalassa Louhimiehen yleinen nöyryyttäminen saa jatkoa, niin se on jo riman alitus ja tämä sinänsä hyvää tarkoittava meeto-kampanja alkaa jo kääntymään itseään vastaan.
 
Jotenkin tuntuu, että nämä ylimitoitetut öytötyskampanjat on tarkoitettu palauttamaan naiset takaisin hellan ja nyrkin väliin. Sinne minne saudiraha naiset haluaa.
 
Totuus on varmasti se, että Louhis käyttää osaamiaan metodeja saadakseen tuotannon sujumaan. Se on hänen ammattinsa. Elokuvanteko ei varmasti ole siistiä virkatyötä 8-15 kaikilla tauoilla.

Kyse onkin siitä, että ovatko nämä Louhimiehen hallitsemat metodit sellaisia, joita on hyväksyttävää käyttää - toisten mielestä ei ole.

Merkittävä ongelma tässä on se, että taideala (jota elokuvateollisuuskin on), aivan kuten urheilukin, on katsottu hyvin pitkään yhteiskunnasta erillään olevaksi saarekkeeksi, jossa eivät päde aivan samat lainalaisuudet kuin ympäröivässä yhteiskunnass alkaen jo siitä, että mitään samanlaisia työsopimuksia ei ole olemassa ja päättyen siihen, että eipä niillä pahemmin noudateta työaikalainsäädäntöjäkään. Nykyään sitten, ehkäpä osin yhteiskunnallisen paineen tähden, haluttaisi nähdä ne osana yhteiskuntaa, joissa vallitsevat samat - tai lähes samat - lainalaisuudet kuin yhteiskunnassa, jossa me "tavalliset" ihmiset elämme.

Oma mielipiteeni on se, että ne eivät koskaan voi olla täysin samaa kuin tämä ympäröivä yhteiskunta. Huippu-urheilu, huippu taide tai eri tieteen alojen huiput työskentelevät ja toimivat usein poikkeavilla metodeilla, jotta tuloksia saavutetaan - jotta päästään seuraavalle portaalle. Se, että mitä keinoja tällöin käytetään, on keskustelu, johon voidaan ottaa osaa, mutta jos haluamme nauttia niistä huippusuorituksista, emme me voi sanella liian tiukkoja raameja tai ei niitä huippuja pian ole seurattavaksi.

Tietenkään aivan mitä tahansa ei voi, ei saa, hyväksyä, sellaisiakin tekoja tässä Louhimies casessa on noussut esille ja tarkoitan lähinnä sellaisia, jotka oikeasti voivat vaarantaa hengen (tai joista ei ole alun perin sovittu stunt-koordinaattorien kanssa), eikä oksennuksen syömistäkään voi pitää perusteltuna. Toisaalta sitten osa käytetyistä metodeista on äärimmäisiä, mutta en nyt voi pitää niitä tuomittavina, jos/kun niille löytyy perusteensa (ja jos ihmisen terveyttä ei oikeasti vaaranneta). Valvominen, juokseminen, torakan juokseminen iholla - metodeja ne ovat nämäkin eivätkä vaaranna kekenkään henkeä, joten jos perustelu löytyy, niin on mielestäni turhaa nostaa asioita esille vuosien kuluttua.

Se mitä Louhimies on lapsinäyttelijälle (näyttelijöille?) sanonut/tehnyt ei ehkäpä ole ollut aivan fiksua enää nykyään. Lasten epäasiallinen kohtelu nousee nykyään varsin helposti esille, joten heidän kohdalla on järkevää olla kieli keskellä suuta ja saada haluttu tunnetila esille muin keinoin.

* * *

Keskustelussa on noussut esille myös tyyli "mitäs läksitte" eli mitä menette mukaan produktioihin. Tässä kohdin ongelmana on Suomi ja pieni kielialue (mistä johtuen entistä useampi pyrkii ulkomaille) ja tietyt edelleen olemassa olevat rakenteet, jotka ohjaavat näyttelijöitä (ja osin myös ohjaajia) - tämä on ongelmana ehkäpä laajemmin taidealoilla Suomessa. Pienet piirit määrittelevät tukirahojen saajia, piirin ulkopuolella olevat eivät sellaista välttämättä koskaan saa vaikka hakisivatkin. Pitkään myös leimasi tietty poliittisuus (leimannee hiukan edelleenkin), josta seurasi se, että tietyt näyttelijät olivat mukana vain tietyissä produktioissa, koska jonkun toisen mielestä, he kuuluivat "väärään ryhmään". Tilanne on tervehtynyt sitten 70- ja 80-lukujen, mutta edelleen - muutamia todellisia tähtiä lukuunottamatta - loppujen lopuksi raamit ovat aika ahtaat, joten jos haluat leipäsi ansaitsemasi on sinun ja blaa-blaa-blaa... Tietty aina voi lähteä maakuntiin näyttelemään (kuppaisiin saleihin), mutta KAS! siitä on luksus poissa kun salissa on muutama kymmenen ähisevää ja puhkuvaa paksukaista mauttomasti meikattuine muijineen, joten sitä ollaan valmiit sietämään - ainakin jonkin aikaa - sontaa ja tekemään mitä tahansa, jotta elämässä on hiukan sitä luksusta ja prameutta ja sitä mitä toiset voisivat kadehtia.

Tämä nyt on valitettava pikainen raapaisu tästä, sinänsä kiinnostavasta aiheesta, mutta aika ei tällä hetkellä riitä todella syvällisen viestin kirjoittamiseen. Eräiltä osin kyllä tiedän mitä uhrautumista se vaatii jos haluaa huipulle - halusin mutta en ollut riittävän hyvä - itsekin kun vuosikymmenen harrastin kilpauintia ja yläasteikäisenä saatoin treenata enemmän kuin 10 kertaa viikossa ja siihen päälle koulupäivät ja läksyjen teot. Viikolle kertyi mittaa ihan kiitettävästi, ja usein sitä harjoiteltiin veren maku suussa - toisinaan suussa oli oksennuksen maku rasituksen ollessa liian rajua, mutta mieleeni ei olisi tullut ruveta valittamaan siitä tai itkeä sitä. Se oli sitä mitä halusin, se oli sitä minkä edestä olin valmis uhraamaan paljonkin.
 
Joo-o. Samaa mieltä kuin Vlad, mutta silti tässä mättää joku. Meinasi mennä aamukahvit väärään kurkkuun,kun aamu-tv:n uutisissa uutistenlukija kertoi tätä ensimmäisenä. Tässä haisee joku ja pahasti. En kiistä, etteikö Louhimies voisi olla ihmisenä ja työkaverina täysi mulkku, mutta täytyykö se kertoa valtakunnan ykkösuutisissa? Jestas tämä kansa kaipaa sotaa ja tragediaa jotta saisi taas elämästä ja perusarvoista kiinni. Ei ole valtakunnan ykkösuutisten aihe jonkun työpaikan henkilökemiat ja ikävä johtaja. Entäpä mtv3:n ikävät esimiehet. Tai entäpä Ylen omat ikävät esimiehet? Siellä on pidempää uraa kuin Louhimiehellä. Yleensä, tai ainakin ennen tuollaiset jutut tulivat sitten julki jossain lehtijutussa. Tämä taas oli kohdistettu hyökkäys yhtä henkilöä vastaan ja se uutisoitiin ykkösuutisena kaikissa ylen julkaisuissa hyvin vahvasti.. Hämärää hommaa.
 
Ja onko hän todella tehnyt kaikki ne joista häntä syytetään? Ainakin hän itse kiistää ettei ole millään voinut tehdä joitain asioita josta häntä syytetään (kuten kohdella lapsinäyttelijöitä niin kuten väitetään) ja joitain tapauksia hän ei muista.
Kyllä semmoinen tunne on että nyt ovat nämä naiset ristiretkellä ja Aku on saatava tuomiollle.
 
Itse ajattelen, että elokuva-ala on sen verran vaativa kun ihmisistä täytyy saada aitoja tunteita esiin ettei se edes sovi kovin herkille näyttelijöille. Toki riippuu elokuvasta. Suomalaiset sarjat ja elokuvat ovat ikävän usen sellaisia näyteltyjen näköisiä. Katsoja ei pääse ns. tunteisiin ja tunnelmaan sisälle. Se täytyy välittyä näettelijöistä. Tuntematon sotilaankin täytyy olla oman aikansa näköinen. Siitä täytyy paistaa viha, suru, onni yms. läpi.

Jos ei näyttelijä taivu elokuvaan niin sitten täytyy vaihtaa näyttelijää ja toisaalta näyttelijän on hyvä miettiä onko vaativa ala sitten oikea. Onhan noita kesäteattereita missä voi näyttelemistä harrastaa halutessaan. Suomessa varmaan on joku ihme kuvitelma, että Louhiniemi on maailmassa ainoa ohjaaja joka vaatii näyttelijältä täydellistä antautumista rooliinsa. Tervemenoa hollywoodiin katsomaan miten leffoja tehdään. Kyllä siellä lentää niin sikäläiset perkeleet kuin saatanatkin ja näyttelijät itkevät harmitustaa ja kuka vitutustaan.
 
Back
Top