Tuntematon sotilas filmataan taas.

Ihmettelen suuresti miksi nämä naiset eivät tuoneet asiaansa aikaisemmin esiin. Nyt jää vaikutelma, että nyt haluttiin vaikuttaa maksimaalisesti Jussi palkintojen jakoon.
Ero feministisiin elokuviin venähti liian suureksi kun mies ohjasi elokuvan joka veti yli miljoona katsojaa. Mies, joka ei ole kopeloinut tai vaatinut seksiä. Sietämätöntä.

Rahanjako on saatava uusiksi ja näin juntataan perusteet sille, että tulevaisuudessa elokuvasäätiö ja yksityiset suuntaavat rahat sopiviin ja oikeamielisiin projekteihin. Luulen, että kyseessä olevalle naisnäyttelijöille on luvattu töitä aatteen mukaisista produktioista.
 
Kävi Louhimiehen uralle kuinka tahansa on hän nyt kuitenkin saavuttanut jotain sellaista mikä tulee muilta nykyisiltä ohjaajilta jäämään haaveeksi.
Tuntemattoman ohjaaminen on varmasti ollut muidenkin haaveena että onhan tämän voinut pistää alulle joku kollegoistakin.
 
Viimeksi muokattu:
Siiviilien, naisten, lasten ja vanhuksien jne. näennäisesti tarpeeton murhaaminen on ikävä kyllä reaalisena osatekijänä totaalisessa sodankäynnissä. Kuten myös naisten raiskaaminen jne.
Naisten raiskaaminen ei kyllä ole mikään sodankäyntiin oikeutetusti kuuluva rakenteelinen piirre.
 
Naisten raiskaaminen ei kyllä ole mikään sodankäyntiin oikeutetusti kuuluva rakenteelinen piirre.

Mikäli ymmärsin oikein @johan6 kirjoituksen, mistään "oikeutetusti kuuluvasta rakenteellisesta piirtestä" hän ei kirjoittanut mitään, lainaus:

"Varsinkin sodan kaikkein raa'in osuus, varsinainen taistelutoiminta, tappaminen ja tapetuksi tuleminen on todellisuudessa miesten osana. Siiviilien, naisten, lasten ja vanhuksien jne. näennäisesti tarpeeton murhaaminen on ikävä kyllä reaalisena osatekijänä totaalisessa sodankäynnissä. Kuten myös naisten raiskaaminen jne. Kaikella tällä on oma tarkoituksensa/merkityksensä. Näin sotaa on käyty aina. Niin tehdään juuri tälläkin hetkellä ja varmasti myös tulevaisuudessa. Siitäkin huolimatta että on olemassa kansainvälisiä sopimuksia sotarikoksista jne. Näistä sopimuksista mahdollisesti koituvat sanktiot koskevat kuitenkin vain ja ainoastaan sodan häviäjiä."

Kyse on reaalisesta (= tosi, todellinen, oikea, tosiasiallinen) osatekijästä, halusimmepa tahi emme, niin tänään raiskaaminenkin on eräs olemassa oleva - todellinen - osatekijä totaalisessa sodankäynnissä. Suomen ainoa todennäköinen vihollinen on antanut joukoilleen ennen ja antaa edelleen melkoisen vapauden käyttää tätä naisten (ja lasten sekä miesten) raiskaamista aseena vihollistaan vastaan.

Tässä sopinee mainita ohimennen siitä, että Venäjälle alisteiset joukot ovat käyttäneet raiskausta aseena viimeksi Itä-Ukrainassa (ja Krimillä). Viime vuoden lopulla vaihdettiin Itä-Ukrainassa sotavankeja, jokunen kymmenen ukrainalaissotilasta pääsi palaamaan kotiin - heidän kuntoutuksessa on käynyt ilmi se, että noin kymmenkunta vangittua sotavankia (miehiä) on raiskattu, kukin yhden tai useamman kerran vankeudessa olon aikana. Kyseessä on yksiselitteinen sotarikos.
 
ikävä kyllä reaalisena osatekijänä totaalisessa sodankäynnissä
Jos jokin tekijä on reaalinen tekijä niin sen olemassaolon on tässä asetelmassa jo hyväksynyt. Siksi kritisoin, että sellaisena väistämättömyytenä sitä ei pidä ottaa.
 
Maailmaa hallitsee illuminaatti ja suomea hallitsee Pilluminaatti. Erityisherkkä sellainen. Luvassa on mielenkiintoinen tulevaisuus.
 
Rahanjako on saatava uusiksi ja näin juntataan perusteet sille, että tulevaisuudessa elokuvasäätiö ja yksityiset suuntaavat rahat sopiviin ja oikeamielisiin projekteihin.

Jotka työllistävät keski-ikää lähestyviä näyttelijättäriä, jotka haluavat tehdä duunia virka-aikana ja ihan niinkuin itse haluavat? Katsojistapa viis, kunhan tuki juoksee? 8000 katsojaa saavuttanut produktio kunniaan! Ikävä kyllä, tähän suuntaan minunkin nokkavainuni nuuhkuttaa.

Tuossa yllä käsiteltiin sotaraiskauksia. Minä en tarkoittanut sitä, että -kun sodissa raiskataan alvariinsa- vaan sitä, että eikö elokuvaa voi tehdä ilman pakollista raiskauskohtausta? Ja muita lähes psykoottisia tehokeinoja? Jos ei, niin olen hiljaa. Ja en taatusti ostele leffalippuja.
 
Minä aika huonosti tunnen kotimaista elokuvaa. Mutta eräs juttu. Pitääkö joka helvetin elokuvassa olla vähintään yksi raiskauskohtaus, sadistinen tekosarja ja joku täydellinen psykopaatti? Eikö helvetin nimessä keksitä mitään muuta maustetta elokuvalle????? Goethelainen mustavalkoinen karuus, okei, mutta....

Vai eikö meikäläisistä tekoaineista vaan synny muuta? No, tämä on vain mielipide, ja onneksi ihminen voi päättää mitä katsoo ja mitä ei.


Tai vaikka vanha neuvostoliittolainen tyyli, missä esim. istuttiin heinäladossa kaatosadetta paossa, salamat välkkyi ja keskustelu oli käsittämätöntä höpötystä, johon oli piilotettuna sosialismin ylivoimaista paremmuutta.
 
Ero feministisiin elokuviin venähti liian suureksi kun mies ohjasi elokuvan joka veti yli miljoona katsojaa. Mies, joka ei ole kopeloinut tai vaatinut seksiä. Sietämätöntä.

Rahanjako on saatava uusiksi ja näin juntataan perusteet sille, että tulevaisuudessa elokuvasäätiö ja yksityiset suuntaavat rahat sopiviin ja oikeamielisiin projekteihin. Luulen, että kyseessä olevalle naisnäyttelijöille on luvattu töitä aatteen mukaisista produktioista.

Näyttää lähinnä siltä, että nykyajan musta sotnia tai ruskeapaidat pyrkivät päättämään taiteen tekemisestä. Ajan merkkejä tämäkin.
 
Ikävä sanoa, mutta sodissa käytetään vastustajaa(niin vihollista kuin sotaan syyttömiäkin) kohtaan äärimmäistä, tarkoituksellista ja kaikki inhimilliset rajat ylittävää, väkivaltaa..
Juu ymmärrän ja ymmärrän myös realistisen pointtisi. Esitin vain, että tähän ei tarvitse tyytyä tai ottaa asiaa itsestäänselvyytenä. Sitä voi vastustaa eikä sitä tarvitse hyväksyä minään luonnonlakina.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pari Ulla Appelsinin kolumnia. Ainakin jälkimmäinen oli jo esillä täällä, mutta haitanneeko uusinta koska pidän noita aika tolkullisina juttuina. Ihme, että saa vielä pitää työpaikkansa. Pari nostoa:

"On hirvittävää saada hyväksikäyttäjän leima, jos sattuu olemaan syytön. Siitä leimasta ei ihminen pääse koskaan eroon.

Tosin joidenkin mielestä sellaisia leimoja ei pidä pelätä. Yhdysvalloissa ollaan jo siinä pisteessä, että syyttömyydellä ei ole intohimoisemmille Me too -ihmisille mitään väliä. Esimerkiksi amerikkalaiskirjailija Emily Lindin julisti hiljattain, että hän ei ole lainkaan huolissaan, vaikka syyttömät miehet menettäisivät työpaikkansa väärien ahdistelusyytösten takia. Lindinin mielestä patriarkaatin tuhoaminen on niin hieno asia, että muutama syytön miesuhri sinne tai tänne ei haittaa."


"Hiljattain ruotsalaiskirjailija Lena Anderssonkävi varoittamassa suomalaisia siitä, että me too -kampanjointi on paisunut
Ruotsissa sellaiseksi massaliikkeeksi, jossa ihmisten oma ajattelu loppuu."



Ulla Appelsinin kommentti: Tärkeään Me too -kampanjaan liittyy vaikeita kysymyksiä – tässä niistä neljä

#Metoo on ollut tärkeä kampanja, mutta kenellekään ei ole oikein, jos se johtaa jahtiin, jossa yksittäisiä ihmisiä voidaan kohdella miten vain, kirjoittaa Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin.
Julkaistu: 27.12.2017 15:56

Me too -kampanjaan liittyy myös hankalia kysymyksiä, jotka pitää uskaltaa sanoa ääneen, kirjoittaa Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin.

Poikkeuksellisen laajalle levinnyt Me too -kampanja on nostanut seksuaalisen häirinnän laajaan yhteiskunnalliseen keskusteluun eri puolilla maailmaa. Se on erinomainen asia. Jo nyt kampanja on muuttanut sekä asenteita että lisännyt tietoisuutta seksuaalisen häirinnän eri muodoista. Me too on ollut tärkeä kampanja sikälikin, että se on tuonut monelle häirintää kokeneelle yhteisen kokemuksen: en ole ainut. On itsestään selvää, että seksuaalinen ahdistelu on tuomittavaa. Nykyaikana jokaisella yrityksellä täytyy olla mekanismit, joilla tarvittaessa puuttua seksuaaliseen häirintään.

Mutta niin hieno kampanja kuin #metoo onkin, siihen on ilmaantunut piirteitä, jotka eivät ole kunniaksi kampanjalle eivätkä länsimaiselle demokratialle. Me too on too much silloin, jos se johtaa jahtiin, jossa yksittäisiä ihmisiä voidaan kohdella miten vain, eikä oikeusturvalla ole merkitystä.

Kampanjan ympärillä on ikäviä lieveilmiöitä ja se herättää myös kysymyksiä, joita kukaan ei tunnu uskaltavan ääneen kysyä. Kysytään nyt.

1. Mihin vedetään häiriköinnin rajat?
Eduskunnassa on jo kuultu vaatimuksia, joiden mukaan seksuaalisesti häiritsevä puhekin pitäisi kriminalisoida. Fyysinen ahdistelu eli esimerkiksi käsiksi käyminen on jo nyt kriminalisoitu, mutta suullista ei. Vaatimus sanojen kriminalisoinnista tässä yhteydessä kuulostaa erikoiselta. Suomalainen rikoslainsäädäntö tuntee jo kunnianloukkauksen: kyllä se kattaa vakavat seksuaalisuuteenkin liittyvät loukkaukset.

Jos lähdetään kriminalisoimaan kaikkea mahdollista seksuaalisesti vihjailevaa puhetta, mihin se raja sitten lopulta vedetään? Onko kenties pikkujouluissa heitetty huono vitsi tulevaisuudessa mahdollinen irtisanomisen syy? Tai jos kehut kollegasi ulkonäköä kömpelösti töissä, pitäisikö siitä saada tuomio?

2. Mikä on oikeudenmukainen seuraus seksuaalisesta häirinnästä?
Ruotsissa ja eritoten Yhdysvalloissa päitä on pudonnut lähes päivittäin. Tunnetuille mediavaikuttajille, näyttelijöille ja toimittajille on jaettu potkuja liukuhihnalta, mitä esimerkiksi kirjailija Sofi Oksanen (HS) on kiitellyt: ”Ennen häirintään syyllistyneet eivät menettäneet töitään, nyt menettävät. Se on merkittävä signaali”.

Yhdysvalloissa onkin tapauksia – me too -kampanjan alkulähde, elokuvamoguli Harvey Weinstein tietysti näistä törkeimpiä – joissa seksuaalinen häirintä on ollut vuosikausia, jopa vuosikymmeniä jatkunutta häikäilemätöntä vallankäyttöä. Weinsteinin osalta syytökset ovat poikkeuksellisen kovia: tähän mennessä noin 80 naista on kertonut, miten Weinstein on muun muassa vaatinut seksiä korvaukseksi uran edistämisestä ja ahdistellut eri tavoin. On vaikea nähdä, miksi tällaisten henkilöiden pitäisikään saada jatkaa työssään.


Harvey Weinsteinin törkeä ja vuosia jatkunut toiminta oli Me too -kampanjan alkusysäys. (KUVA: Ron Sachs)
Mutta tapaukset eivät ole millään lailla yhteismitallisia. Entä jos kyse onkin yksittäisestä ja hyvin vähäisestä teosta, johon ei liity mitään rikollista ja jota henkilö ei ole tarkoittanut pahalla ja jota hän katuu? Onko tässäkin tapauksessa oikein, että nimi huudetaan julki ja ihminen menettää maineensa ja työnsä ja koko elämä tuhotaan?

Länsimaisessa yhteiskunnassa ajatellaan, että tappajakin voidaan kärsityn oikeuden tuomion jälkeen palkata töihin. Onko sosiaalisen median tuomio seksuaalisesta häirinnästä sellainen, että sitä on istuttava koko loppuelämä?

3. Kuinka vanhoista synneistä on reilua joutua julkisesti tilille?
Yhdysvalloissa on nostettu esiin vuosikymmeniä vanhoja tilanteita, joissa esimerkiksi nimeltä mainitun näyttelijän väitetään joskus puristaneen takamuksesta tai rinnasta. Tällainen käytös ei tietenkään ole puolusteltavissa, mutta onhan maailma nyt tässä välissä ehtinyt – onneksi – rajusti muuttua. Se, minkä nyt perustellusti tuomitsemme, ei ole ollut yhtä tuomittavaa aiemmin.

Me ihmiset olemme oman aikamme yhteiskunnan vankeja. Ei se koske vain seksuaalista häirintää vaan monia muitakin vanhoja ja nykyperspektiivistä vääriä toimintatapoja työpaikoilla ja kotona. Vai pitäisikö nyt samalla Me too -logiikalla alkaa taannehtivasti rangaista vanhempia lasten pahoinpitelystä ajalta, jolloin ruumiillinen kuritus oli vielä maan tapa ja kuului kasvatukseen? Jokainen lastaan 1970- tai 1980-luvulla kerrankin tukistanut äiti tai isä nyt esiin, nimet julki ja potkut töistä?

4.Mihin katosi länsimaisen yhteiskunnan hieno periaate: ihminen on syytön, kunnes toisin todistetaan?
Seksuaalisesta häirinnästä käytävä yleinen keskustelu on hyvin tärkeää, mutta yksittäisten nimien kohdalla on syytä olla erittäin tarkka. Tämä ei tarkoita, etteikö vakavasta ahdistelusta syytettyjen nimiä saisi koskaan julkaista: on itsestään selvää, että esimerkiksi kansanedustaja Teuvo Hakkaraisen törkeästä käytöksestä tuli kertoa julkisesti.


Kansanedustaja Teuvo Hakkaraisen törkeästä käytöksestä tulikin kertoa julkisesti.(KUVA: Jussi Nukari / Lehtikuva)
Mutta sitä se tarkoittaa, että jokainen julkaisu on huolellisesti harkittava ja siihen on oltava poikkeuksellisen painavat perusteet, varsinkin tilanteissa, joissa on yhden ihmisen sana toista vastaan. Kyllä sekin vaihtoehto on pakko ottaa huomioon, että joissain tapauksissa syytökset voivat olla myös keksittyjä. On hirvittävää saada hyväksikäyttäjän leima, jos sattuu olemaan syytön. Siitä leimasta ei ihminen pääse koskaan eroon.


On hirvittävää saada hyväksikäyttäjän leima, jos sattuu olemaan syytön. Siitä leimasta ei ihminen pääse koskaan eroon.​
Tosin joidenkin mielestä sellaisia leimoja ei pidä pelätä. Yhdysvalloissa ollaan jo siinä pisteessä, että syyttömyydellä ei ole intohimoisemmille Me too -ihmisille mitään väliä. Esimerkiksi amerikkalaiskirjailija Emily Lindin julisti hiljattain, että hän ei ole lainkaan huolissaan, vaikka syyttömät miehet menettäisivät työpaikkansa väärien ahdistelusyytösten takia. Lindinin mielestä patriarkaatin tuhoaminen on niin hieno asia, että muutama syytön miesuhri sinne tai tänne ei haittaa.

Logiikka kuulostaa järkyttävältä, monestakin syystä. Ja näkemys kertoo myös siitä, että joillekin koko Me too -kampanjan tarkoitus näyttää valitettavasti olevan vain keino lietsoa miesten ja naisten välistä sotaa. Mikä on surullista, koska silloin pääasia – eli puuttuminen seksuaaliseen häirintään sukupuolesta riippumatta – unohtuu.

Me too -kampanjaa on monilta osin syytä arvostaa. Ei vähiten siksi, että se on poistanut häpeää, jota monet uhrit ovat joutuneet syyttään kantamaan. Mutta tilanne ei muutu paremmaksi sillä, että häpeää jaetaan ahdistelijoiksi väitetyille miehille pikaisissa someoikeudenkäynneissä, joissa näillä ei ole mitään mahdollisuutta puolustautua. Se ei kuulu länsimaiseen oikeuskäsitykseen. Me too on oikein, mutta edes oikean asian puolesta taistellessa ei saa toimia väärin.
Ulla Appelsin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005504011.html

Ulla Appelsinin kommentti: Suomen kannattaa kuunnella Lenaa

Julkaistu: 25.3. 6:52

Yhteiskunnan pitäisi osata käsitellä Louhimies-tapauksen kaltaisia kohuja kypsästi, kirjoittaa päätoimittaja Ulla Appelsin.

Kerrotaan ensin pieni tarina eräästä tunnetusta taideteoksesta. Vuonna 1924 julkaistiin Kallela-kirja, jossa suurmiehemme Akseli Gallen-Kallela avautui. ”Kova on usein taiteilijan menettelytapa. Tahallani koetin äitiäni siinä maalatessani saada hänen ilmeensä muuttumaan tuskalliseksi viemällä keskustelun niin synkkiin asioihin, että hän, niin lujahermoinen kuin olikin, lopulta purskahti kyyneliin.”

Gallen-Kallela oli innoittunut Kalevalasta ja tavoitteli jotain suurta; sellaista, joka kestäisi satoja vuosia. Hän halusi maalata kuolemaa ja äidinrakkautta – mutta sitä kuvatakseen hän piinasi mallina olleen oman äitinsä Mathilda Gallénin itkemään, jotta sai esiin haluamansa tunnetilat.

Tuon tahallisen itkettämisen seurauksia me olemme ihailleet yli sata vuotta: mykistävän koskettavaa Lemminkäisen äiti -maalausta, jossa tapetun ja silvotun poikansa kasaan kursinut äiti on ruumiin äärellä ja tuskaisena taivaalle katsoen toivoo, että Lemminkäinen heräisi henkiin. Akseli Gallen-Kallelalle, Suomen kansan ehkä eniten ihailemalle kuvataiteilijalle, taide meni oman, rakastetun äidin tunteiden edelle.

Viime aikoina on puhuttu paljon Aku Louhimiehen käytöksestä. Siksi ei puhuta nyt siitä. Käännetään välillä valokeila muuhun: siihen, millä lailla modernin, länsimaisen yhteiskunnan tulisi pystyä tällaisia kohuja käsittelemään. Nyt käsittely ei ole ollut kaikilta osin sivistynyttä. Se on ollut epäkypsää ja paikoin kovaa.


Ei ole ongelma puhua mahdollisista vääristä menettelytavoista ja epäkohdista julkisesti. Ei ole ollut tässäkään tapauksessa. Lienee jokaiselle selvää, että kaikenlaiseen työpaikkakiusaamiseen pitää olla nollatoleranssi. Ongelma on, jos ihmettely muuttuu inkvisitioksi ja keskustelu kiusaamiseksi. Hiljattain ruotsalaiskirjailija Lena Anderssonkävi varoittamassa suomalaisia siitä, että me too -kampanjointi on paisunut Ruotsissa sellaiseksi massaliikkeeksi, jossa ihmisten oma ajattelu loppuu.

Anderssonin varoituksia kannattaa kuunnella. Ruotsi kipuilee nimittäin nyt Benny Fredrikssonin kohtaloa. Tukholman kaupunginteatterin johtaja Fredriksson, 58, tappoi hiljattain itsensä. Taustalla on voimakas häneen kohdistunut kampanja. Ensin Fredriksson erosi suuren kohun saattelemana, kun teatterin työntekijät joukolla syyttivät häntä vääränlaisesta johtamisesta. Sitten hän teki itsemurhan. Teatterin toimitusjohtajan mukaan kohu jätti Fredrikssoniin syvät haavat, jotka eivät parantuneet.

Fredrikssoniin kohdistui paljon me too -kampanjan nostattamaa jyrkkää kritiikkiä, siitä huolimatta, että seksuaalisesta ahdistelusta häntä itseään ei syytetty. Me too -kampanja onkin alkanut laajentua alkuperäisestä eli seksuaalisen ahdistelun kitkemisestä koskemaan kaikkea mahdollista huonoa tai huonoksi määriteltyä käytöstä. Fredrikssonin kohtalon jälkeen hiipii mieleen ajatus, että jos jokainen väärä toimintatapa vuosien takaa alkaa johtaa kenttäoikeuteen, kuinka monta hautaa pitää vielä kaivaa?

Kukaan ei voi tietysti tietää, mitä Fredrikssonin päässä itsemurhan tekohetkellä liikkui, mutta olisi väärin olla pysähtymättä edes hetkeksi miettimään, oliko nostettu kohu hänen kohdallaan kohtuuttoman suuri. Onko yksittäisen ihmisen lynkkaus oikea tapa hoitaa työpaikan kipupisteitä? Raju julkinen teilaus, pakkoero töistä ja lopulta traaginen kuolema eivät tuo mieleen länsimaista, sivistynyttä ja kypsää demokratiaa vaan ehkä pikemminkin Kiinan kulttuurivallankumouksen.

Louhimiehen tapauksen omanlaisensa huipentuma oli Jussi-gaala. Sen lopuksi ja jälkeen on kuultu näyttelijöiden puheenvuoroja, joissa koko tilaisuuden hienoutta on ylistetty. Kaikissa kotikatsomoissa ei välttämättä jaeta näkemyksiä. Ruudusta katsottuna kyseessä oli painostava kaksituntinen, jonka aikana lähes jokainen lavalle noussut asettui kohun keskiössä olleiden naisnäyttelijöiden puolelle ja siten Louhimiestä vastaan. Tämä kaikki Louhimiehen itse joutuessa kuuntelemaan yleisössä ja Suomen kansan katsoessa. Alan ulkopuolisena on vaikea sanoa, oliko tämä menettely oikeasti tarpeellista. Se on voinut siltä salissa tuntua. Katsojana ei kuitenkaan voinut välttyä mielleyhtymältä, että koulukiusaamista vastaan kampanjoidaan koulukiusaamisella.

Sekin kävi ilmi, että Tuntemattoman sotilaan tuotantoyhtiön edustajista osa yritti kieltää Louhimiehen pääsyn itse gaalaan – siis hakemaan palkintoa työstä, jonka tämä oli tehnyt. Kulttuuriministeri Sampo Terho taas kieltäytyi jakamasta Louhimiehelle yleisön äänestämää palkintoa parhaasta elokuvasta, vaikka se olisi kuulunut ministerin tehtäviin. Yleisö katsoo elokuvat. Yleisö maksaa ne. Oliko ihan oikeasti reilua yrittää tavalla tai toisella estää ohjaajaa saamasta yleisön myöntämää tunnustusta tai olla jakamatta sitä – ollaan henkilön käytöksestä sitten mitä mieltä tahansa?

Viime päivinä vellonut keskustelu on ollut paikoin hyvin jyrkkää. Yksi pohjanoteerauksia oli Markkinointi & Mainonta -lehden kirjoitus, jossa toimittaja riensi paheksumaan jo Louhimiehen saamia Facebook-peukutuksiakin. Toimittaja julkisti jopa nimilistan tunnetuista ihmisistä (joista osa oli Louhimiehen tuttuja), jotka olivat peukuttaneet Louhimiehen pahoittelevaa Facebook-päivitystä. Näiltä peukuttajilta vaadittiin sitten Twitterissä selitystä toiminnastaan kuin ennen muinoin Neuvostoliitossa väärinajattelusta.

Olemme hyvin kummallisella tiellä, jos jo pelkkä FB-peukutuskin on Suomessa synti. Ja kai pahoittelulle voi nostaa peukun? Eikös pahoittelu ole lähtökohtaisesti hyvä asia? Ja kaipa ihmisen omat tutut saavat häntä yhä tukea? Vai pitäisikö virheisiin sortuneen ihmisen menettää kaikki ystävänsäkin?

Väärin toimineen henkilön on tietysti ilman muuta itse pystyttävä katsomaan peiliin. Ovat siihen pystyneet ne kaikkein suurimmatkin. Akseli Gallen-Kallelakin katui omaa käytöstään ja toivoi äidiltään anteeksiantoa. ”Nyt hän on kuollut, suokoon hän sen (itkettämisen) minulle anteeksi.”

Kuten Gallen-Kallelan, myös Louhimiehen tapauksessa anteeksianto on sitten asianosaisten välinen asia. Meidän muiden vastuulla puolestaan on se, miten koko asiaan suhtaudumme. Epäkohdista ei saa vaieta – mutta vaikenemisen vaihtoehto ei voi olla vaino.

Joillekin Louhimies on nyt hirviö. Toisille hän on yhä – tai taas – sankari. Häntä ei oikeastaan pitäisi kohdella kumpanakaan. Hän on ihminen. Ihmiset tekevät virheitä. Toiset pienempiä, toiset isompia. Jokainen kantaa omasta toiminnastaan vastuun.

Meidän ulkopuolisten osalta se vastuu Louhimiehen kaltaisissa tapauksissa on ennen kaikkea tämä: kun epäkohtia tulee ilmi, taannummeko Colosseumin mylviväksi yleisöksi, jolle ei mikään riitä vaan joka huutaa lisää verta vai kykenemmekö asialliseen ja analyyttiseen keskusteluun? Kyse on paitsi yksilöiden myös yhteiskunnan kypsyystestistä.
Ulla Appelsin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005617401.html
 
#etoo

https://www.mtv.fi/viihde/elokuvat/...ovitut-tapaamiset-kiinassa/6832312#gs.pntC2BU
Renny Harlin kieltäytyy yhteistyöstä kulttuuriministerin kanssa: "Luottamus on mennyt, perun sovitut tapaamiset Kiinassa"
VIIHDE JULKAISTU 26.03.2018 06:30

Kulttuuriministeri Sampo Terhon kieltäytyminen jakaa Jussi-palkinto Tuntemattomalle sotilaalle on ohjaaja Renny Harlinille liikaa. Ohjaaja peruu tälle ja huomiselle päivälle sovitut tapaamiset ministeri Terhon delegaation kanssa Kiinassa.
 
Huomenta Suomen keskustelussa mukana olivat Jussi-ehdokkuuksia sekä palkintoja kahmineen Ikitie-elokuvan tuottaja Ilkka Matila, kirjailija ja näyttelijä Kaarina Hazard sekä elokuvakriitikko Kalle Kinnunen.
....


Kaarina Hazardin mukaan Louhimiehen puhe oli omalla tavallaan ongelmainen, sillä se ei hänen mukaansa vastannut varsinaisesti asian ympärillä velloviin kysymyksiin.
– Hän kovasti pyytää anteeksi, mutta kukaan ei tiedä mitä. Koska hän ei ole myöntänyt mitään. Hän ei muista, muistaa toisin, kiistää, niin on kauhean vaikeaa ylipäätään antaa anteeksi mitään sellaista, kun ei tavallaan tiedä, mitä pitäisi antaa anteeksi. Koska on täysin epäselvää, mitä hän pyytää anteeksi.

Louhimies kertoi puheessaan saaneensa jo apua ongelmiinsa.

Kinnunen arvioi, että mikäli kyse on psykologisesta terapiasta, työ tulee kestämään vuosia, eikä ongelmiin saada ratkaisua hetkessä.
– Jos hän on voinut toimia noin vuosien ajan, eikä ole kokenut tehneensä väärin, niin eihän tällaista asiaa yksilötasolla korjata muutamassa päivässä.
https://www.mtv.fi/viihde/elokuvat/...a-mita-han-pyytaa-anteeksi/6834078#gs.SBi04S4
 
Kommentoi henkilön Kauko Röyhkä (virallinen) julkista julkaisua
app-facebook
1376557_10151769736748422_1508308876_n.jpg

Miiku Lehtelä Moido Kauko, fanitin tosissaan 30 vuotta ja olit tärkeä, mutta nykyään olet vanha ja tylsä setä. Sääli.
15 vastausta · 14 · 5 tuntia sitten
163801_160607413986974_7516241_n.jpg

Kauko Röyhkä (virallinen) Suksi siis vittuun.
195 · 5 tuntia sitten

Ja mitä se Kauko juuri sanoi siinä kolumnissaan? :)
 
Onko kukaan ehtinyt ostaa Bluray -levyä leffasta, siinä on ilmeisesti kakkoslevyllä kansainväliseen levitykseen mennyt lyhyempi versio. Mitähän on mukana, ja mitä poistettu?
 
Back
Top