Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niin taidat samoa että Linna ei tuossa loppuvaiheressa enää ollut rintamalla. Hyökkäysvaiheessa ja asemasodassahan hän oli.Edvin Laine ei itse ollut rintamalla ja hänen tavoitteenaan oli tehdä elokuvasta jollakin tasolla ylentävä kokemus pienen kansan taistelusta olemassaolostaan.
Linnan näkemys, mikä ehkä enemmin Mollen leffasta läpi lyö, on nimenomaan riisua itse sodalta kaikki glooria pois vaikkei mollata kaikkia sen osanottajia.
Kyllähän näistä lähtökohdista väkisin tulee sävyeroja. Toisaalta - häivähdyksiä toisenlaisista sävyistä on molemmissa tulkinnoissa eikä Linnakaan väitä että puolustustaistelussa ei olisi ihailtavia sävyjä, kun "vihollinen huomaa taas lyövänsä päätään verille seinään". Linnan oma sotakokemus liittyy hyökkäysvaiheeseen mikä myös sävyttää kokonaisuutta.
Onkohan Honkajoelle jotain esikuvia todellisuudessa, tuntuu kaaripyssyineen jotenkin kahjolta hahmolta jopa tuossa viitekehyksessä. Viirilät ym. sentään taistelee normaaleilla aseilla ja "sloboja" tippuu...
Totta, mutta me oltiin joukkueenjohtajia ja kun oikein hulluksi meni, komppanianpäälliköitä ;-)Mietihän omaa inttiäsi. Eikö jokaisessa saapumiserässä olekin joku Honkajokityyppi?
Tämä on mielenkiintoinen kanta. Onko jollain tietoa, mikä oli suhtautuminen sotaan ne ensimmäiset 10 vuotta, jotka edelsivät Tuntemattoman sotilaan julkaisua?En ole koskaan pitänyt tuntemattomasta sotilaasta sen jälkiviisaan asenteen ja herravihan lietsonnan vuoksi. Linnan teos sekä Laineen elokuvaversio osuivat aikanaan oikeaan paikkaan, niillä oli sosiaalinen tilaus ja auttoivat varmaan käsittelemään sodan traumoja tuomalla pintaan sitä rumaa ja vastenmielistä joka sotaan liittyi mutta aikain kuluessa juuri nuo piirteet jotka linna toi korostetusti esille ovat muuttuneet ikäänkuin ainoaksi oikeaksi kuvaksi jatkosodasta.
Onkohan tämä teema ollut Linnalle jonkinlainen pakkomielle? Täällä pohjantähden alla -trilogiassa oli Leppäsen Aune, joka kanssa kuvattiin halvaksi naiseksi.
Tämä on mielenkiintoinen kanta. Onko jollain tietoa, mikä oli suhtautuminen sotaan ne ensimmäiset 10 vuotta, jotka edelsivät Tuntemattoman sotilaan julkaisua?
Ja mitä jälkiviisauteen tulee, niin onko jollain tietoa, miten paljon silloin 1941 oli sotilaiden keskuudessa oikeasti sitä asennetta, että tässä voi käydä huonostikin, vaikka nyt menee hyvin (mikä Tuntemattomassa tulee ehkä selviten näkyviin Lahtisen kommenteissa)?
Tämä on mielenkiintoinen kanta. Onko jollain tietoa, mikä oli suhtautuminen sotaan ne ensimmäiset 10 vuotta, jotka edelsivät Tuntemattoman sotilaan julkaisua?
Ja mitä jälkiviisauteen tulee, niin onko jollain tietoa, miten paljon silloin 1941 oli sotilaiden keskuudessa oikeasti sitä asennetta, että tässä voi käydä huonostikin, vaikka nyt menee hyvin (mikä Tuntemattomassa tulee ehkä selviten näkyviin Lahtisen kommenteissa)?
hurraaisämmmaallisuus on suurinta siellä, missä ei haise paska, ruuti eikä veri.
Mietihän omaa inttiäsi. Eikö jokaisessa saapumiserässä olekin joku Honkajokityyppi?
Minusta Tuntemattoman kolmas filmatisointi on varman päälle pelattua bisnestä ja sellaisena tylsää laskelmointia. Suomen historiassa on mielenkiintoisia aiheita joita ei ole juuri lainkaan käsitelty. Ison budjetin suurtuotantoja tehdään meillä kuitenkin todella harvoin.
Aku Louhimiehen (inho)realistisella tyylillä saattaisi saada hyvää draamaa 1800-luvun nälkävuosista tai 1900-luvun alun tapahtumista ml itsenäistyminen ja sisällissota. Jääkäriliikkeen vaiheista saisi hienon elokuvan.
Erittäin kunnianhimoista olisi tehdä elokuva Ruotsin vallan ajalta, mutta laadukkaaseen pukudraamaan ei varmaan riitä meillä resurssit eikä taito.
Jos on pakko kuvata toista maailmansotaa, niin miksei haeta uusia lähestymiskulmia. Kaukopartiotoiminta ja Petrovski Jam olisi kiisteltynä tapahtumana hieno aihe, kuten myös Lapin sota ja aseveli aseveljeä vastaan. Clint Eastwoodin Isiemme liput - Kirjeitä Iwo Jimasta -henkinen kaksoiselokuva Raatteen tien taistelusta olisi komea, mutta tuskin toteutettavissa. Mottitaisteluista saisi kyllä helpommallakin hienoa realistista elokuvaa.
Mannerheimin elämässä on oikeasti aiheita elokuvaan, vaikka mieluummin ei Renny Harlinin ohjaamana.
Kirjallisia lähteitä käsikirjoituksen pohjaksi löytyy kyllä. Antti Tuurin Talvisota on kirjana hyvin yksioikoinen, mutta elokuvana erinomainen.
Samaa mieltä että Tuntematon on vähän kulahtanut aihe ja ennemmin näkisi jonkun muun. Nykyään tekniikka kuitenkin mahdollistaisi esimerkiksi ilmasota-elokuvat meilläkin. Sellaista ei vielä Suomesta ole.
Onkohan Honkajoelle jotain esikuvia todellisuudessa, tuntuu kaaripyssyineen jotenkin kahjolta hahmolta jopa tuossa viitekehyksessä. Viirilät ym. sentään taistelee normaaleilla aseilla ja "sloboja" tippuu...
Honkajoen hahmoon antoi vaikutteita eräs Väinö Linnan sota-aikana tapaama, hänen naapuritukikohdassaan Jalkaväkirykmentti 8:ssa palvellut kookas itäsuomalainen mies, joka huvitti itseään omalaatuisilla tempuillaan; hän muun muassa teki kaaripyssyn, johon tarkastuskäynnille tullut divisioonan aseupseeri suhtautui ainoastaan huvittuneesti. Miehellä oli usein yllään siviilimallinen nahkapusero ja jostakin hän oli saanut hankituksi myös venäläisen lakin. Toisin kuin Honkajoki, mies ei ollut luonut itselleen roolihahmoa, vaan hän teki ainoastaan silloin tällöin jonkin tempun, jota valmistellessaan hän oli saattanut nähdä paljonkin vaivaa. Kerran hän tekeytyi venäläiseksi sotavangiksi kulkien kädet pystyssä ja häntä seurasi kivääri kainalossa muuan hänen toverinsa, jonka hän oli pyytänyt juoneen mukaan. "Vanki" vastaili hänelle esitettyihin kysymyksiin tekovenäjäksi, jossa oli joitakin tunnistettavia sanoja. Normaalitilanteissa hän oli järkevän asiallinen ja reilu mies. Honkajoessa romaanin kertoja on luonut kokonaisen uuden ihmishahmon ja näyttää hänen kohdallaan miltei äärimmäisyyteen saakka sen suomalaisesta kansanelämästä tutun ilmiön, että humoristi ja hullun roolin ottanut saavat oikeuksia enemmän kuin muut
Vahvasti Kotimaisen kirjallisuuden kaanonissa olevaan Tuntemattomaan saa rahaa helpommin kuin moniin muihin sinänsä kiinnostaviin projekteihin. Rahoittajat laskevat saavansa euronsa pois ja vielä korkojen kera. Suomi 100 vuotta, ensi-ilta jonnekin itsepäisyyspäivän tienoille ja a vot.