Hyvin muotoiltu. Tuollaisina olen niitä aina lukenut ja siksi en ota kärjistyksiä ym. niin vakavasti.
Sinänsä vielä hieman huvittaa, miten nimenomaan tuo yhden lotan hahmo herättää niin paljon tunteita.
....
Ehkä tämä on osin sukupolvikysymyskin.
On sukupolvikysymys ja paljon muutakin.
Kun sinua huvittaa entisten Lottien käyttäytyminen elokuvissa veteraani rintamaupseeri aviomiestensä rinnalla ja heidän kyvyttömyyttän ymmärtää tätä Mollen tehostamaa, Linnan fiktiivistä rauhaa edistävää Lotta hahmoa, jota tuunattuna edusti yksi Kotilainen, mainittakoon että; Lotta Svärd oli jatkosodan aikaan maailman suurin vapaaehtoinen naisten maanpuolustusjärjestö, siihen kuului enimmillään 232 000 jäsentä. Oma käsitykseni on, että monet näistä paikalla olleista veteraaneista ovat olleet lopen kyllästyneitä kulttuuriväen toimiin tuona maailmanaikana. On voinut olla hiukan vaikea tulla kutsuttuna katsomaan eturiviin elokuvaa, jonka alkuperäis kirjakin jo ilmoittaa tavoitteekseen heidän kunnian aka gloorian riisumisen pasifismin nimissä. Kun tämä "jalo" tavoite oli Linnan ajoista muuntunut muotoon pasifismi aka Neuvostomyönteisyys oli varmasti ennakkoluulot kohdillaan. Ja ne lunastettiin. Huvittavia tyyppejä tosiaan kun eivät ymmärrä taiteilijan vapautta. C'mon, tsillaa hei. Täähän on vaa leffa.
Tässä hiukan taustaa tuolle Lottien ja heidän veteraanimiesten huvittavalle huonolle käytökselle.
Sodan jälkeen vapaaehtoisen puolustustyön historia politisoitui. Vasemmisto arvosteli lakkautettuja suojeluskuntajärjestöä ja Lotta Svärdiä, leimaten ne fasistisiksi ja epäisänmaallisiksi. Vuosina 1945–1948
Punainen Valpo vainosi opettajina toimivia lottia, vaatien heitä erotettaviksi taantumuksellisuuden vuoksi. Monet lotat polttivat lottapukunsa ja lottatoimintaan liittyvät paperinsa.
Suomessa suhtauduttiin Lotta Svärd -järjestöön kielteisesti vuosikymmeniä, mikä näkyi esimerkiksi kirjallisuudessa, kuten
Väinö Linnan vuonna 1954 julkaistussa
Tuntematon sotilas -romaanissa ja
Paavo Rintalan 1963 julkaistussa
Sissiluutnantti-kirjassa, jotka esittivät lotat kielteisessä valossa. Lotta Svärdin jäsenet olivat sitoutuneet puolustamaan kristillis-siveellisiä arvoja, ja lottien esittäminen lottaihanteensa pettäneinä seksuaalisina naisina loukkasi heitä syvästi.
1960–1970-luvuilla vasemmistolaisessa kulttuurielämässä arvosteltiin sotaveteraaneja ja lottia kovin sanoin. Sotaveteraanit nähtiin hyökkääjinä ja lotat fasisteina. Vuonna 1969
Eino S. Revon johtaman
Yleisradion ohjelmaneuvosto hylkäsi Kirsti Penttisen tekemän Lotta Svärdiä myönteisessä hengessä käsittelevän radio-ohjelman.
Ohjelmaneuvoston puheenjohtaja, SKDL:n edustaja
Toivo Pohjonen sanoi Lotta-Svärdiä erittäin taantumukselliseksi ja neuvostovastaiseksi järjestöksi ja hän piti ohjelman esittämistä tarpeettomana. Sdp:n edustaja tutkimussihteeri
Paavo Lipponen piti Lotta-Svärd järjestöä puolifasistisena järjestönä, mutta oli valmis hyväksymään ohjelman, mikäli se esitettäisiin tarpeeksi kriittisellä tavalla.
Kuvanveistäjä Nina Sailon valmistama Lotta-patsas paljastettiin Lappeenrannassa 7.9.1985, patsaaseen oli kaiverrettu teksti ”Suomen lotille 1939–1944. Aseveljet” ja teksti ”Muista menneitten sukupolvien työ”. Äärivasemmisto hyökkäsi voimakkaasti patsasta vastaan, perustellen patsaan symboloivan 1920–1930-lukujen ”vastenmielisen tunkkaista ilmapiiriä” ja fasistista perintöä, joka nähtiin uhkana Suomen ja Neuvostoliiton välisille rauhanomaisille suhteille, sekä loukkaavan maiden välisen välirauhansopimuksen henkeä. Vastustuksen perusteluna käytettiin myös Lotta Svärdin vastuuta ”valkoisesta terrorista” ja Lotta Svärdin taistelua Venäjää vastaan, Saksan rinnalla. Patsashankkeesta tiedotettiin neuvostoliittolaisille ja asiaan ottivat kantaa Leningradin puoluejohdon edustaja sekä suurlähetystö.