Aiemmin siis kertasin sitä mitä mieltä veteraani sukupolvi oli Tuntemattomasta. Ei siitä kannata kauheasti alkaa tuhisemaan meidän vaikka kuinka Mestarista tykkäisi. Karjulan tempun seuraaminen vain tyynesti sivusta, sai tuomion useammankin herran toimesta. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että he olisivat kieltäneet pikateloituksia tapahtuneen, mutta että noin. Ryssän touhua. Tämä oli se viesti.
Linnan näkemys on jo monelta kantilta todettu hänen oman maailmankuvansa mukaiseksi. Melko haitalliseksi monessakin mielessä kun se historian totuutena mielletään. Ja siinä se. Tämä koskee niin tuntematonta kuin pohjantähteäkin.
Saahan sitä kirjoittaa. Mutta en nyt kauheasti lähtisi tuomitsemaan rintamalla olleita miehiä ja naisia jotka eivät näe, nähneet, asioita samalla lailla kuin Linna. Huoran roolia on todellakin sovitettu tuohon aikaan, 60-80 luvuilla Lottien päälle vähän yhdessä jos toisessakin kulttuuri tuotoksessa. Edellä mainittujen elokuvien lisäksi mm. Manillaköysi jossa Lotta on jo ihan pro.
Vaikka tällaisella leimaamisella on varmaan hivelty sotien jälkeisten sukupolvien mielikuvitusta, en voi välttää ajatusta että tässä on ollut myös tarkoitushakuisuutta mukana. Vapaussodan tuotos, Lottajärjestö täytyi menettää glooriansa. Siinä tehtiin hyvää työtä ja ei kait ole suuri ihmetyksen aihe jos joku vähän loukkaantui. Joukkoon mahtui myös ihan tavallisia naisia ja tyttöjä joille tuo huoraaminen ei lähtenyt ihan luonnostaan käyntiin vaikka kuinka oli poikkeukselliset olot.
Siitä olen samaa mieltä että "Lupaus" oli heikko esitys. "Talvisota" taasen on kelpo pläjäys ja vaikka siinä on joitain Lottiakin en muista niiden panohommista mitään. Tai no se yksi talon emäntä antoi pesää, mutta olikos se Lotta. En muista.
Kun nyt tässä on kyse juhlavuoden projektista niin olisin mielelläni vihdoinkin nähnyt tasapuolisen elokuvan vapaussodasta. Näitä sodan aloittaneen puolen eepoksia on jo melko liuta. Samaten itsenäisyyteemme olennaisesti vaikuttanut jääkärien tarina voisi olla ansainnut päivitetyn version, pannasta päästetyn "Jääkärin morsian" hömpän lisäksi. Voi olla että ootellaan vielä toinen sata vuotta.
Otit hyvin tärkeän asian esille. Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla -sarja ovat molemmat tendenssiromaaneja. Todella hienosti kirjoitettuja mutta tendenssiromaaneja. Vahvat ja syvennetyt henkilöhahmot tekevät niihin lukemiseen houkuttelevaa imua ja voimaa, mutta historiakäsitys on aivan takapuolesta kummassakin. Ne ovat fiktiota mutta valitettavasti ovat jäsentäneet kansan käsitystä historiallisista tapahtumista.
Linna itse selvitti jo 1950-luvulla tarkoitusperiään entisille aseveljilleen. Eräässä kirjeessään, joka on hallussani, hän kertoo joutuneensa uhraamaan lotat ja sotilaspapit, koska sotaan ei saanut jäädä mitään hyvää. Upseerit hän laittoi laulamaan Horst Wesseliä. Suomalaiset upseerit rintamakorsussa... hui hai. Ainoastaan punakomentajan poika, kansanmies Koskela, ei tietenkään moiseen ryhtyisi... Ovathan nämä niin selviä tarkoitushakuisia kärjistyksiä.
Papista hän tekee suorastaan naurettavan. Sitä Linna kirjeessään hovioikeuden auskultantti Matilaiselle selittää jonkinlaisella taidesymboliikalla. Pappi kuvastaa hänen mielestään Kristuksen avuttomuutta mekaanisen sodan keskellä. Sota on pahan aikaa.
Henkiöhahmoista osa on ylikärjistettyjä, niin sotilaspappi kuin Raili Kotilainenkin. Samoin luutnantti - myöhempi kapteeni - Lammio, josta Linna itse sanoo samassa kirjeessä, "ettei sellaista häntä vastaan koskaan tullut". Sen sijaan Koskelalla on alter ego, kuten Rokallakin. Miesten puheiden aitouden hän sai kirjoittelemalla kommentteja ja sutkauksia vihkoonsa sodan aikana.
Monesti on väitetty, että Linna olisi teurastanut upseerit. Näin ei ole. Sarastie, Kaarna, Koskela, Autio ja Jalovaara, Kariluotokin pitemmän päälle, ovat aivan erinomaisia upseereita. Mutta Lammio kärjistyksenä tietysti loistaa, koska hänen kauttaan Linna pilkkaa sitä tärkeilyä ja psykologisen säilän puutetta, joka sopii rauhanajan kasarmile enemmän. Toisaalta Lammio on rohkea upseeri, eikä hänen teknisessä johtamistaidossaan ole moitittavaa. Päinvastoin, Koskelaa voisi enemmän moittia, koska hän ei oikeastaan johda: porukka ajelehtii jonkin ryhmäomantunnon mukaan, "demokraattisesti". Koko plutoona pysyy kasassa etupäässä alijohtajien ja esitaistelijoiden (Lehto, Hietanen, Lahtinen, Rokka) panoksella.
Muuntaa hän totuutta toiseenkin suuntaan. Miehistä hän tekee elävämpiä tyyppejä kuin missään armeijassa on, ainakaan Suomen armeijassa. Totuus on paljon harmaampi. Linna itse sanoi, että "satatuhatta kaatunutta puolen miljoonan miehen armeijassa salii sellaisen valehtelun". Samasta syystä teoksessa on enemmän hyviä upseereita kuin huonoja - vai onko huonoa ollenkaan, ainakaan sotilaana.
Tavallaan tässä on pakko päätyä myös siihen johtopäätökseen, että Edvin Laineella oli riittävästi silmää ja vaistoa riisua pahimmat tendnssit pois. Hän jätti erinomaiset ja värikkäät tyypit ja pisti vähän Finlandiaa soimaan. Kokonaisuudesta tuli kestävä. Samalla hänen sotaelokuvansa oli moderni. Sen yleisöesitys Cannesin festivaaleilla kiellettiin, koska elokuvaa pidettiin liian raakana. Se näyttettiin tuomaristolle suljetujen ovien takana. Uskomatonta, mutta vuonna 1955 oli tavatonta, että joku kiroilee kuin beelsebub, oksentaa verta ja ampuu itseään päähän. Leffa ei ollut mikään Hopalong Cassidy.
Eli pitääkö tämän kaiken vastaanottotarkastelun jälkeen päätyä analyysissa tulokseen, että Tuntematon sotilas vuodelta 1955 saattaa olla vaikea ylittää ja että kokonaisuutena ajatellen Mollberg ei onnistunut lainkaan samalla tavoin? Ehkäpä.