Talvisotaelokuvassa oli liian vähän lunta ja siinä ei välittynyt pakkanen ja hyytävä kylmyys ja tolkuton ryssiminen. Suomalaisen sotaelokuvan, jossa taistellaan ryssiä vastaan pitäisi olla ryssän hajuinen ja siitä pitäisi välittyä se ryssien henki, millä he taistelevat aivan toisenlaisella mentaliteetilla kuin luterilaiset suomalaiset. Ylipäänsä sotaelokuvissa vihollisen kuvaaminen on se missä oikaistaan. Vihollinen on aina sellainen tyhmä zombi, joka vain juoksee konekivääreihin, kun sankarit niitä niittää kumoon. Jenkkileffat on tässä suhteessa ihan totaalityhmiä. Talvisotaelokuvassa ei tuotu yhtään esiin sitä, että suomalaiset niitti pyöveleinä valko-venäläisiä ja ukrainalaisia joiden hävittäminen suomalaisilla oli Stalinin tavoite. Hävittämisen varmistamiseksi ne laitettiin kesävaatteissa pakkaseen. Jos minä olisin ohjannut talvisotaelokuvan olisin kuvannut vihollisen sellaisena hirveänä simputtavalla kiireellä teuraalle, ettei ne ehdi siinä hötäkässä miettiä mitään. Niitä ajettaisiin kuin karjaa ränniin. Ja sitten niitä niitettäisiin ja suomalaiset sotilaat ei tietäisi, mutta katsojat tietäisi ja ne kohtaukset olisi tosi surullisia, että kerrankin katsoja itkee kun vihollisia kuolee.
Tuntematon sotilas kertoo jatko-sodasta. Väinö Linnan kirjassa ja elokuvassakin vihollinen jäi aika vähäiselle osalle. Välillä tuntui, ettei vihollista ole ollenkaan, että jermut vaan rehjustaa purnaten jossakin. En kyllä ole ikinä ollutkaan oikeassa sodassa, mutta olettaisin, että vihollinen aiheuttaisi sen poikien suurimman päänvaivan ja pelon. Semmoinen vitsailu olisi jatkuvasti läsnä, kun jermut yrittää hallita paineita ja unohtaa missä ovat. Poikien kehittymistä pelokkaista normaaleista ihmisistä tunteettomiksi psykopaateiksi voisi senkin kuvata varmaan jonkin psykologin avulla. Psykologi voisi auttaa poikia kehittämään sadistin ja psykopaatin piirteitä reaktiona sodassa kokemiin kärsimyksiin. He siis epäkorrektisti nauttisivat kärsimysten tuottamisesta ja rääkkäämisestä ja alistamisesta, jonka sodan stressi tekisi niille, että ne rentoutuisi nauttien sadistisilla huveilla mitä ne viholliselle tekee irvokkaasti naureskellen, josta ei varmaan sitten puhuta sitten kenellekään. Nuorista pojista tulisi leffan edetessä vanhoja miehiä jotka eivät arvosta itseään eikä ketään ja ovat tietyllä tavalla ulkopuolisia ryhmässään kukin itse erikseen jota näkee taisteluissa olleissa sotilaissa. Nehän tappaa ihmisiä ja niille ihmisarvo on nolla, oma ja muiden. Ei ne käyttäydy enään inhimillisesti vaan jollain tavalla välinpitämättömästi, ettei mikään enään hetkauta. Kovia ne ei ole vaan ne on autisteja. Sodassa kai ihmisestä kehittyy jonkinlainen autisti, kun se kaikki menee jollain tavalla yli. Ihminen muuttuu loppuun ajetuksi ja konemaiseksi. Alussa ne näyttelijät voisi olla voimakkaasti läsnä, sitten leffan edetessä niille tulisi vähän sellaista, että silmien katseesta näkee, ettei siellä ole ketään kotona ja olemus muuttuisi jollain tavalla halvan raatomaiseksi. Se olisi kuin henkisesti kuollut. Leffan loppuun voisi laittaa jonkin pysäyttävän kuvan ihmisestä jolle sota ja sen kauhut ovat aiheuttaneet henkisen lobotomian ja se palaa kotiin kuin zombi. Se ei ole enään se vaan se on joku vieras ihminen. Sodassa kehittynyt kone on ottanut täyden hallinnan. Sitten se laitettaisiin laitokseen ja tähän kohtaan ladattaisiin ihan tolkuton kaurismäkeläinen laitostunut ahdistus, josta katsoja näkisi, että se elää koko ikänsä laitoksessa pelkkänä numerona. Sodan jäänne, josta ei puhuta ja joka piilotetaan laitokseen loppuelämäkseen.