Tupakkaketju

Lopetin semmoisella. Tosin lähdin alusta lähtien täysin ilman nikotiinittomia nesteitä. Ei kiinnostanut jäädä koukkuun sitten tuohon. Toki jos lopettamisyritys olisi epäonnistunut niin sitten olisi riittänyt kun olisi ostanut nikotiinipitoisia nesteitä, koska joka tapauksessa tuo on noin tuhat kertaa terveellisempi tapa (karkea arvio) kuin tupakan poltto.

Omani oli kohtuu heikko laatuinen halpa kiinan ihme (heikko höyryn tuotto ja täten heikot aromit), jonkin 4 kk pössyttelin sillä kunnes imeväisrefleksi hävisi. Eräällä tuttavalla on ison sikarin kokoainen tykki, sillä vissiin saa jo kunnon hatsit aikaan. Täydellinen tupakan korvike nuo ei tokikaan ole, tosin en tiedä mitä lähelle tupakan makua parhaimmilaan päästään kun on sopivat nesteet ja kunnon höyryn tuotto. Omani olivat tässä suhteessa vähän pettymis, mutta toisaalta minulle riitti että se sain imettyä sitä ja siitä tuli suuhun jotakin (juu, niinpä).

Minut on vissiin vierotettu liian aikaisin tissiltä koska tupakassa nimenomaan se imeminen oli se juttu, nikotiiniriippuvuus itsessään ei ole isokaan ongelma. Kaikki aikaisemmat lopetusyritykset on olleet oikeastaan tuon vahvistamista, välillä poltin jo oreganoa ja muita mausteita mutta haju oli kuulemma liian lähellä kannabistuotteita Itse en ole käyttänyt/kokeillut mutta kannabista kokeilleilta tuli sellaista viestiä. :D Nuokin toimi vaikka aika tarkkaa oli se sekoituksen tekeminen että sai sopivan kosteuden ja sopivat aiesosat ja sopivan koostumuksen. Toisaalta kun urheilu kiinnosti niin häkä on oikeastaan se pahin suorituskyvyn pilaaja (toki nikotiini on hyvä kakkonen) ja siltähän ei välty tuolla tavalla.

Eli omasta mielestä ehdottomasti paras vehje on tuo, olipa sitten lopettamassa tai jatkamassa nikotiinin orjana olemista. Mutta aika tarkkaan saa tutkia mitä sitä ostaa ja mitä ei, ainakin tällä kauppojen hyllyillä on jotakin halpoja kiinan ihmeitä jotka ei välttämättä toimi kuten parhaat. Ero noihin eri osista kasattuihin sikaareihin on ihan "pienen pieni".

Olipa hirveä määrä typoja ja sekava viesti muutenkin. Helle ottaa osansa.
 
Lämpiminä kesäiltoina otan kuistille mieluusti mukaan Cohiban Siglo II:sen. Saatanpa ladata jonkin hyvin hulletun briarin mukavalla piipputupakalla. Capstan Navy Cut, Dunhill Nightcap ja Orlik Golden Sliced ovat suosikkejani, joita tilaan Saksasta. Jos Suomesta pitää ostaa, Mac Baren Navy Mixture ei ole hassumpaa.
 
Kaverilla kyllä löytyy "aika mittava" kokoelma siggejä. Isossa kaappikokoisessa ja pienemmässä humidorissa varmaan tällä hetkellä jotain 600 sikaria, ei yhtään lähtenyt käsistä.... :) Hänen tekemiään sikariarvostelujaan löytyy varsin mittavasti juutuubista.
 
Sain heinäkuun alussa italiaanoilta muutaman rasian Toscanoja. Ne ovat pitun vahvoja ja pitkiä, kääritty rönsyillen, mutta tiiviisti. Italialaista työläistupakkaa. Leikkurilla tai puukolla poikki ja sitten polttaa puolet kerrallansa.

Ne on kääritty Kentuckyn tupakanlehdistä. Myös itävaltalaiset ja sveitsiläiset tuntevat nämä. Ja yksi kuuluisa herra ilmeisesti ihastui aikanaan filmejä tehdessään.

clint-eastwood-reality-show.jpg



eastwood-clint.jpg
 
0000.jpg

Noita veronkorotuksia ajatellessa tuli vain mieleen, että enpä ole ostanut noin vuoteen yhtäkään savukeaskia Suomesta.

Veronkorotuksen vaikutus jää siis osaltani aika merkityksettömäksi ja tuossa kun kävin imeskelemässä Venäjältä tuotettua L&M savukettani (loppukäyttäjälle 25 € kartonki), niin tuli mieleen katsoa ajankohtaiset hinnat Viron osaltakin, sillä viime visiitistä on jo joku kuukausi aikaa. Valkoinen Mallu olisi yhä sen 35 € ja West merkkiset savukkeet kustantaisivat 26 €. Pitäisi tässä jossain vaiheessa käydä muutenkin hakemassa juomatäydennyksiä päiväristeily/reittimatka-korttien kanssa, joten samalla kertaa voisi tuoda röökiä. Matka muuten maksaa arkipäivänä 5 €. Omalle ajalleni en laske hintaa, koska voin juoda päiväkännit ja käydä myös parturissa.

Koska tupakkalaki on muutenkin ihan perseestä ja kieltää ravintolatupakoinnin, niin olen joutunut vähentämään ravintolassa nautittavan alkoholin määrää ja mieluummin käytänkin yksityistä VIP-Loungea, johon Valviran byrokraateilla tai muilla ei ole asiaa ja anniskelu loppuu sitten, kun viinaa ei enää ole tai pää on tarpeeksi sekaisin. Ei taida holhous ihan toimia ajatellun mukaisesti? Sanomattakin lienee selvä, että VIP-Loungessa anniskeltavasta alkoholista ei makseta senttiäkään veroja Suomeen.

1111.jpg
 
Aamukahvi kuistilla. Rattray´s Red Rappareeta Stanwellin nro 11:ssa. Tupakka hankittu Recklinghausenin piipputupakkakaupasta.
 
Aamukahvi kuistilla. Rattray´s Red Rappareeta Stanwellin nro 11:ssa. Tupakka hankittu Recklinghausenin piipputupakkakaupasta.
Piiiiitkästä aikaa tuli Suomesta ostettua tupakkaa. Toppa Borkum Riffiä maksoi steissin Tobacco Storessa 11,50€. Juhannuksena voi sitten maistella saunan terassilla.

borkumriff.jpg
 
Olen viimeksi polttanut tupakkaa Ruisrockissa vuonna 2004, jonka täten tunnustan. Useita röökejä. En oikein muista miltä ne maistuivat. Seuraavana aamuna oli muutenkin kauhea olo, ilmeisesti johtui siitä.
Eipä mulla muuta tähän topikkiin, pitää nyt vaan nokkaa aukoa joka paikassa.....
 
Huulessa 2,5 vuoden tauon jälkeen ruotsalaista kukkamultaa elikkäs generalin irtonuuskaa. Savukkeista en ole koskaan pitänyt.
 
Savukkeista en ole koskaan pitänyt.

Savukkeet ovat rahvaanomaisia ja niissä on kaikenlaisia epäpuhtauksia ja lisäaineita. Eikä niistä saa edes kunnon savuja. Niitä tulee myös poltettua liikaa: joka hiton välissä. Niihin lisätään kaikenlaisia addiktoivia kemikaaleja. Savukkeessa on n. 500 erilaista yhdistettä.

Kallista tunnin palavaa kuubalaista habanoa ei viitsi ihan joka bussia odottaessa sytyttää. Vinkki: Itse olen mieltynyt ulkomailta tuomiini Olivan sikareihin. Vaikka ne on tehty Nicaraguan lehdistä, ne vetävät vertoja habanoksille ja jopa ylittävät ne. Ovat hiukan huokeampia kuin kommunistimaan sigget. Nicaraguan ilmasto on samanlainen ja Oliva oli yksi niistä kuubalaisista sikaritehtailijoista, jotka pakenivat Castroa, joka keskitti kaikki tehtaat viideksi kommunistien valvomaksi sikarilaitokseksi. Sadat osaajat karkasivat. Oliva oli mestareitten mestari.

Lisäksi moni myytävistä kommarihabanoksista on pakattu liian tiukkaan: sikarit ovat susia, joita saa imeä niin että verisuoni paukahtaa. Sellaista ei saisi päästää tuotantotarkkailusta edes läpi. Mutta juttu on niin, että sikareita voi tehtaasta varastaa vaikka miten, mutta vyöt, leimat, sinetit ovat erittäin tarkasti valvottuja ja säädeltyjä. Niinpä liian tiukaksi kääritty second hand -tuote voikin saada sinetin ja mennä vientiin ja sen hyvän sikarin polttaa tasa-arvosyistä työläinen. Tai myy.
 
Piippu voi olla joko kaveri tai tappaja. Jos se on kaveri, puffailet pari pesällistä päivässä. Jos olet addikti, kuolet verraten nopeasti. Tämä on hyvin yksinkertaista.

Minulla on satakunta piippua, Stanwelleja, Savinelleja, Petersoneja jne., mutta yksi on ylitse muiden. Nappasin syksyisen kuvan, kun tilaamani huippulaatuisesta (ei tehokasvatettu) briarista kaiverrettu nautintoväline saapui. Näitä piippuja on maailmassa yksi kappale, ja se on minun. Sen on tehnyt piipunveiston ja käsityön legenda, joka vielä ryhtyi pyynnöstäni toimeen tehdäkseen täsmälleen sellaisen piipun kuin halusin. Veistäminen sivutoimisesti kesti kaksi kuukautta.

Piipun ventilointi on järkyttävän taidokkaasti tehty.

Tupakkana tässä on kuuluisan saksalaisen tupakka- ja piippukauppiaan oma "Mischung" eli sekoitus, joka on hiukan mysteeri. Pääsääntöisesti siinä on erilaisia virginialaatuja, mutta tunnen potkun, joka viittaa periqueen, mahdollisesti myös burleyhyn. "Rolle" on parempaa kuin Orlik Golden Sliced, joka sentään on kaikkien kierojen tuomarien tupakka.

Sytyttimenä on Colibri. Tamperin veistin itse. Koivua, jonka kaiversin "karhunkynneksi", jotta sillä voi tarvittaessa kaivaa kopan tyhjäksi. Siihen lisäsin .357 Magnumin hylsyn. Helppo painella pintakerrosta tasaisesti palavaksi.


syksy+002.jpg
 
Tarkotin noin yleisesti etten koskaan ole innostunut minkäänmoisesta pössyttelystä, ainoastaan tuo nuuskaaminen ollut se minun juttuni ja heikkoina hetkinä tullut sitä myös itse tehtyä.
 
Minulla on satakunta piippua, Stanwelleja, Savinelleja, Petersoneja jne., mutta yksi on ylitse muiden. Nappasin syksyisen kuvan, kun tilaamani huippulaatuisesta (ei tehokasvatettu) briarista kaiverrettu nautintoväline saapui. Näitä piippuja on maailmassa yksi kappale, ja se on minun. Sen on tehnyt piipunveiston ja käsityön legenda, joka vielä ryhtyi pyynnöstäni toimeen tehdäkseen täsmälleen sellaisen piipun kuin halusin. Veistäminen sivutoimisesti kesti kaksi kuukautta.

Minulla on vain pari out of the box piippua, mutta hyvät savut näilläkin saa. Ylempänä oleva käyrävartinen on lemppari.

00.jpg

Tamperin veistin itse. Koivua, jonka kaiversin "karhunkynneksi", jotta sillä voi tarvittaessa kaivaa kopan tyhjäksi. Siihen lisäsin .357 Magnumin hylsyn. Helppo painella pintakerrosta tasaisesti palavaksi.
Hienon näköinen. Tuollaisen voisi väkerrellä itsekin, mutta kenties kiillotetusta luusta koivun sijaan.
 
Kuuluuko taistelijan päiväannokseen vielä 3 tupakkaa firman tarjoamana? Kuulin joskus että näin olisi.
 
Näyttää siltä, että elintasoni laskee toukokuussa, mikäli eduskunta vahvistaa hallituksen lakiluonnoksen sellaisenaan. Verkkomyynti kielletään, mikä tarkoittaa sitä, että havanna Aitan, Töölön Sikarikaupan ja Tampereen tupakkakaupan posti- ja verkkomyynti loppuu. Lisäksi ulkomaiset myyjät eivät enää toimita Suomeen tupakkatuotteita verkko-ostoksina.

Tämähän on aivan perseestä. Jos haluaa tilata saksalaiselta tai kanadalaiselta veistäjältä käsintehdyn piipun, sen tilaaminen on sitten slut. Tai onnistuuhan se, jos lentää hakemaan tuotteen.

Periaatteessa kyse on vuoden 2014 direktiivin käyttöönotosta Euroopassa, mutta Suomen viranomaiset ovat tapansa mukaan laittaneet lukuisia lisäasetuksia omaan lakiin. Tämän maan holhous alkaa riittää minulle. Jos joskus eläkepäivät näen, kannan vähät pennoseni esimerkiksi Espanjaan.

Tuossa on muita lakiin liittyviä juttuja:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/hallitus-havittelee-miljardipottia-tupakasta/zs226nmK
 
adorini-novara-deluxe-humidor.jpg
12804_28536_26397.jpg


Tälläinen (Adorini Novara Humidor Deluxe) kotiutui Havanna Aitasta. Valmistajan mukaan tilaa 68 pöllille, mutta 50 lienee lähempänä totuutta.

Siistiltä näyttää omiin silmiin. Minä en noista juuri mitään ymmärrä.. kaverilla on muutama kaappihumidori ja jokusia tuollaisia boxeja, yhteensä satoja pöllejä niissä (alkaa menemään sairauden puolella :D ). Hyvän pikkusikarin maistoin viimeiksi, Leon Jimenes Vanilla, suosittelen!
 
Pari kappaletta humeja on kämpillä. Yksi tuon tyylinen laatikko ja toinen isompi hyllyllinen.....vaan tilanpuute se iskee kokoajan. Kannattaa tutustua www.cigarworld.de tulee sieltä tilattua aina pöllejä. Kymmenistä toimituksista ainoastaan yhen mokasivat ja siinäkin jäätiin voitolle kun tuli ylimääräisiä sikareita korvaukseksi.
 
Back
Top