Turkin hyökkäys Syyriaan

Et tainnut ymmärtää villakoiran ydintä: se on Turkille ongelma, jos välittömästi rajan toisella puolella on aseellisten kurdiryhmittymien turvasatama.

Eikä tässä ole mitään uutta. 1998 Turkki ja Syyria solmivat Turkin vaatimuksesta Adanan sopimuksen, jossa Syyria lupaa estää sellaisen toiminnan Syyrian sisällä, joka voisi horjuttaa Turkin vakautta ja turvallisuutta. Syyria sitten karkotti kurdijohtaja Öcalanin ja sulki PKK:n leirit Syyriassa. Nyttemmin Turkki on kokenut SDF:n / YPG:n muodostavan vastaavan uhkan kuin Öcalan/PKK aikoinaan.

Why is the 1998 Adana pact between Turkey and Syria back in the news?
Kyllä ymmärrän ja tilanne on paskamainen. Minun villakoiran ydin oli taas se, että tehdään ne tarvittavat turvaamistoimet aina omalla tontilla. Turkki on suuri maa ja pystyy lohkaisemaan 30 kilsaa omaltakin puolelta turvaamistoimiin. Pitäköön sen puhtaana vaikka paskakärpäsistä.
Ei ne muutu Turkkilaisiksi, vaikka kuinka työntäisi etäämmälle, 30 tai 130 kilometriä. Aina se raja on siellä.
Jos sellaista turvavyöhykettä rakennellaan jonnekkin muualle, pitää se miehittää kansainvälisiiä joukoilla, maista joilla ei ole intressejä kyseisellä alueella. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta ei kuitenkaan heillä, joilla maatunnukset on velcrolla kiinnitettyjä ja vissiin periaatteetkin.


Turkkilaiset turvallisuusvyöhykkeellään.
 
Onkohan nyt käynyt niin, että Erdo olisi oikeasti uhannut jyräävänsä jenkkien sotilaat Syyrian sotaretkellään? Miten tyhmä voi joku olla?

Mä oon koko ajan nostanut esiin sitä mahdollisuutta, että Erdo pyrkisi rakentamaan seuraavaa ja lopullista kalifaattia.

Jos olen väärässä, niin Erdon ei kannata pettää eikä haastaa Venäjää eikä USA:ta.

Jos olen oikeassa, niin Erdon näkökulmasta ei voi kuin voittaa. Kävi hänelle tai Turkille miten vain, niin hänen nimensä jää historiaan ja islamin oppien mukaan äijää odottaa paratiisi ja läjä neitsyitä.

Jos olen oikeassa, niin Erdon pitää haastaa USA/Nato, pettää se, haastaa tai ainakin olla haastavinaan Venäjä, pettää se ja tehdä paljon muutakin sellaista pahaa joka meidän näkökulmasta vaikuttaa tyhmältä.

Joku on joskus väittänyt (muistaakseni täällä) että Iran ja sen pappispiirit eivät olisi niinkään etnisesti persialaisten kuin turkkilaistaustaisten käsissä. Jos tämä pitää paikkansa, niin en yhtään hämmästyisi mikäli Turkki ja Iran löytäisivät jollain tavoin yhteisen sävelen - tai jos sellainen olisi ollut piilossa soimassa jo kauan.

Nyt kun nämä sunni-shia -matsit ovat olleet pitkään ja perusteellisesti käynnissä, niin alueellisesti merkittävän sunnimaan ja tärkeimmän shiamaan osittainenkin liittoutuminen ja kähinöiden kääntäminen yhteisiä vihollisia vastaan nostaisi Turkin nopeasti islamilaisen maailman johtovaltioksi.

Aina kun on kyse islamilaisista henkilöistä, maista, ryhmistä, verkostoista... niin pitää muistaa, että ajattelu, tavoitteet ja niihin pyrkimisen tavat sekä moraalijärjestykset eivät ole pelkästään sisällöltään vaan myös dynamiikaltaan ja rakenteiltaa erilaisia kuin meillä suomalaisilla.

Jos yritämme arvioida asioita omista lähtökohdistamme - kulttuuri, tieto, kannattavuusarviointi, optimointitavat... - niin menemme metsään kovempaa kuin b-ryhmän ralliauto sokean humalaisen käsissä.
 
Kyllä ymmärrän ja tilanne on paskamainen. Minun villakoiran ydin oli taas se, että tehdään ne tarvittavat turvaamistoimet aina omalla tontilla. Turkki on suuri maa ja pystyy lohkaisemaan 30 kilsaa omaltakin puolelta turvaamistoimiin. Pitäköön sen puhtaana vaikka paskakärpäsistä.
Suomellakin on karvaita kokemuksia siitä, kuinka vahvempi naapuri ei välttämättä tyydy rajoittamaan turvaamistoimia pelkästään omien rajojensa sisälle.
 
Mä oon koko ajan nostanut esiin sitä mahdollisuutta, että Erdo pyrkisi rakentamaan seuraavaa ja lopullista kalifaattia.

Jos olen väärässä, niin Erdon ei kannata pettää eikä haastaa Venäjää eikä USA:ta.

Jos olen oikeassa, niin Erdon näkökulmasta ei voi kuin voittaa. Kävi hänelle tai Turkille miten vain, niin hänen nimensä jää historiaan ja islamin oppien mukaan äijää odottaa paratiisi ja läjä neitsyitä.

Jos olen oikeassa, niin Erdon pitää haastaa USA/Nato, pettää se, haastaa tai ainakin olla haastavinaan Venäjä, pettää se ja tehdä paljon muutakin sellaista pahaa joka meidän näkökulmasta vaikuttaa tyhmältä.

Joku on joskus väittänyt (muistaakseni täällä) että Iran ja sen pappispiirit eivät olisi niinkään etnisesti persialaisten kuin turkkilaistaustaisten käsissä. Jos tämä pitää paikkansa, niin en yhtään hämmästyisi mikäli Turkki ja Iran löytäisivät jollain tavoin yhteisen sävelen - tai jos sellainen olisi ollut piilossa soimassa jo kauan.

Nyt kun nämä sunni-shia -matsit ovat olleet pitkään ja perusteellisesti käynnissä, niin alueellisesti merkittävän sunnimaan ja tärkeimmän shiamaan osittainenkin liittoutuminen ja kähinöiden kääntäminen yhteisiä vihollisia vastaan nostaisi Turkin nopeasti islamilaisen maailman johtovaltioksi.

Aina kun on kyse islamilaisista henkilöistä, maista, ryhmistä, verkostoista... niin pitää muistaa, että ajattelu, tavoitteet ja niihin pyrkimisen tavat sekä moraalijärjestykset eivät ole pelkästään sisällöltään vaan myös dynamiikaltaan ja rakenteiltaa erilaisia kuin meillä suomalaisilla.

Jos yritämme arvioida asioita omista lähtökohdistamme - kulttuuri, tieto, kannattavuusarviointi, optimointitavat... - niin menemme metsään kovempaa kuin b-ryhmän ralliauto sokean humalaisen käsissä.

Useita vuosia sitten jo kuului Erdoganin suusta panturaanilaisuuteen viittaavia kommentteja. Kemalistit ovat tällä hetkellä paitsiossa ja toinen nyky-Turkin syntymisen aikaan sen kanssa kilpaillut suuntaus muodissa. Ottomaani-imperiumia ja "suuruutta" haikaillaan. Erdogan on vain näillä laineilla ratsastaja, eikä edes kovin kyvykäs siinä.
 
Jos hiekkamaiden paletti tuntuu joskus hieman "monimutkaiselta" niin kannattaa taustojen valottamiseksi lukea vaikka Hämeen-Anttilan kirja "Islamin Miekka".

Kirjan kertomukset historian kähinöistä alkavat sieltä noin 600-luvulta ja painottuvat alussa tilanteeseen joka vallitsi arabian niemimaalla. Toinen toiselleen vihollinen oli arabi, beduiini, ym ... seudulla asuneet kansat. Kirjan nimi on hieman harhaanjohtava, koska on siinä muutakin kuin idän ja lännen kähinää. Suosittelen kirjan lukemista sen antaman paikallisen historiakuvan takia.
.
 
Jenkit tosiaankin lähti paikalta vauhdilla. Jälkeenpäin käytiin tuhoamassa jätettyä kalustoa :rolleyes:

Hmmm... Tuossa edellä on juttu siitä, kuinka Erdo on luettuaan Trumpin kirjeen heittänyt sen roskiin ja pannut samana päivänä jyrän pyörimään. Näyttäisi siltä, että Erdon reaktio on tullut Oranssille miehelle yllätyksenä ja uuno/kokematon kun vähän on niin tulos näkyy.

Voi vain kuvitella mikä huuto olisi tullut jos jenkki-base olisi jäänyt (ammuttiinhan niitä kohti jo nytkin) tuon jyrän alle ja ruumiita olisi syntynyt. Erdo on ilmeisesti myös niin rajatilassa ettei hänen rationaalisuuteensa voi(nut) luottaa. Em. skenariossa NATO olisi aivan varmasti de facto hajonnut, nyt sen hajoaminen on vielä estettävissä. Ehkä.
 
Mä oon koko ajan nostanut esiin sitä mahdollisuutta, että Erdo pyrkisi rakentamaan seuraavaa ja lopullista kalifaattia.

Jos olen väärässä, niin Erdon ei kannata pettää eikä haastaa Venäjää eikä USA:ta.

Jos olen oikeassa, niin Erdon näkökulmasta ei voi kuin voittaa. Kävi hänelle tai Turkille miten vain, niin hänen nimensä jää historiaan ja islamin oppien mukaan äijää odottaa paratiisi ja läjä neitsyitä.

Jos olen oikeassa, niin Erdon pitää haastaa USA/Nato, pettää se, haastaa tai ainakin olla haastavinaan Venäjä, pettää se ja tehdä paljon muutakin sellaista pahaa joka meidän näkökulmasta vaikuttaa tyhmältä.

Joku on joskus väittänyt (muistaakseni täällä) että Iran ja sen pappispiirit eivät olisi niinkään etnisesti persialaisten kuin turkkilaistaustaisten käsissä. Jos tämä pitää paikkansa, niin en yhtään hämmästyisi mikäli Turkki ja Iran löytäisivät jollain tavoin yhteisen sävelen - tai jos sellainen olisi ollut piilossa soimassa jo kauan.

Nyt kun nämä sunni-shia -matsit ovat olleet pitkään ja perusteellisesti käynnissä, niin alueellisesti merkittävän sunnimaan ja tärkeimmän shiamaan osittainenkin liittoutuminen ja kähinöiden kääntäminen yhteisiä vihollisia vastaan nostaisi Turkin nopeasti islamilaisen maailman johtovaltioksi.

Aina kun on kyse islamilaisista henkilöistä, maista, ryhmistä, verkostoista... niin pitää muistaa, että ajattelu, tavoitteet ja niihin pyrkimisen tavat sekä moraalijärjestykset eivät ole pelkästään sisällöltään vaan myös dynamiikaltaan ja rakenteiltaa erilaisia kuin meillä suomalaisilla.

Jos yritämme arvioida asioita omista lähtökohdistamme - kulttuuri, tieto, kannattavuusarviointi, optimointitavat... - niin menemme metsään kovempaa kuin b-ryhmän ralliauto sokean humalaisen käsissä.

Sama etiäinen. Erdo on päästänyt pullon hengen ulos ja vaikea uskoa että se asettuu enää demokratian keinoin. Sotia se täytyy. Nato tulee kokemaan suuria mullistuksia kuten koko läntinen maailma. Nyt tarvitaan jämäkkää ja suoraselkäistä johtajaa Usaan ja Eu:hun joka lopettaa tämän jatkuvan kontillaan olon ja liukasteen ojentamisen. Jotenkin tuntuu että kelkka on kääntymässä mutta kääntyykö tarpeeksi on eriasia..
 
Mä oon koko ajan nostanut esiin sitä mahdollisuutta, että Erdo pyrkisi rakentamaan seuraavaa ja lopullista kalifaattia.

Jos olen väärässä, niin Erdon ei kannata pettää eikä haastaa Venäjää eikä USA:ta.

Jos olen oikeassa, niin Erdon näkökulmasta ei voi kuin voittaa. Kävi hänelle tai Turkille miten vain, niin hänen nimensä jää historiaan ja islamin oppien mukaan äijää odottaa paratiisi ja läjä neitsyitä.

Jos olen oikeassa, niin Erdon pitää haastaa USA/Nato, pettää se, haastaa tai ainakin olla haastavinaan Venäjä, pettää se ja tehdä paljon muutakin sellaista pahaa joka meidän näkökulmasta vaikuttaa tyhmältä.

Joku on joskus väittänyt (muistaakseni täällä) että Iran ja sen pappispiirit eivät olisi niinkään etnisesti persialaisten kuin turkkilaistaustaisten käsissä. Jos tämä pitää paikkansa, niin en yhtään hämmästyisi mikäli Turkki ja Iran löytäisivät jollain tavoin yhteisen sävelen - tai jos sellainen olisi ollut piilossa soimassa jo kauan.

Nyt kun nämä sunni-shia -matsit ovat olleet pitkään ja perusteellisesti käynnissä, niin alueellisesti merkittävän sunnimaan ja tärkeimmän shiamaan osittainenkin liittoutuminen ja kähinöiden kääntäminen yhteisiä vihollisia vastaan nostaisi Turkin nopeasti islamilaisen maailman johtovaltioksi.

Aina kun on kyse islamilaisista henkilöistä, maista, ryhmistä, verkostoista... niin pitää muistaa, että ajattelu, tavoitteet ja niihin pyrkimisen tavat sekä moraalijärjestykset eivät ole pelkästään sisällöltään vaan myös dynamiikaltaan ja rakenteiltaa erilaisia kuin meillä suomalaisilla.

Jos yritämme arvioida asioita omista lähtökohdistamme - kulttuuri, tieto, kannattavuusarviointi, optimointitavat... - niin menemme metsään kovempaa kuin b-ryhmän ralliauto sokean humalaisen käsissä.

Kuka muuten on nykyään arabi maailman ns vahva mies? Tai kuohunnasta päätellen sellaista etsitään kovastikkin. Ja varmaan sulttaani kovasti tätä titteliä itselleen hakee. Iranista päin löytyy kanssa ehdokkuuden hakija. Ehkä Saudeistakin, mutta melko huonosti sujuu.
 
Onko natossa sellaista valtiota joka haluaisi Turkin pysyvän natossa? Kuka lähtisi vastustamaan Turkin erottamista(jos se yleensäkään olisi mahdollista)?

Saksa? Paljon turkkilaisia jo nytkin ja lisää mamua pitäisi saada? Juu, tiedän ei liity talouteen, mutta tässä tilanteessa vaikea erottaa näitä kahta toisistaan.
 
Onko natossa sellaista valtiota joka haluaisi Turkin pysyvän natossa? Kuka lähtisi vastustamaan Turkin erottamista(jos se yleensäkään olisi mahdollista)?
Saksa? Alkaahan se olla niin turkkilainen nykyisin.... :p
 
Onko natossa sellaista valtiota joka haluaisi Turkin pysyvän natossa? Kuka lähtisi vastustamaan Turkin erottamista(jos se yleensäkään olisi mahdollista)?
Kaikki, ne ei halua, että sulttaani pitää Putten kanssa yhteisiä harjoituksia.
 
Strike Eaglet lähetettiin pommittamaan omia vessoja? Vähiin on kohteet käyneet.

Ammusvaraston nyt ymmärtäisi jos se on ollut kovin merkittävä. Toki vetäytyvien joukkojen olisi voinut kuvitella kyetä se räjäyttämään itsekin jos eivät mukaansa saaneet.

Mutta teltat ja bajamajatkin.. ”tukikohta menetetty, käynnistäkää välittömästi operaatio shitstorm” :D
 
Ammusvaraston nyt ymmärtäisi jos se on ollut kovin merkittävä. Toki vetäytyvien joukkojen olisi voinut kuvitella kyetä se räjäyttämään itsekin jos eivät mukaansa saaneet.

Mutta teltat ja bajamajatkin.. ”tukikohta menetetty, käynnistäkää välittömästi operaatio shitstorm” :D
Joku ei halunnut laskeutua pommit kyydissä?
 
Assad vows to confront all forms of aggression from Turkey

BEIRUT, LEBANON (4:20 P.M.) – Syrian President Bashar Al-Assad told Iraq’s National Security Adviser Falih Al-Fayyad on Thursday that Syria is prepared to confront all forms of Turkish aggression on its soil, even if that means a military confrontation.

The Syrian President accused Turkey of waging a criminal campaign in Syria that was geared at overthrowing his government.

President Assad slammed the Turkish operation as a “clear invasion and aggression against Syria”, while adding that the Syrian military has already struck the Turkish regime’s agents and militants inside the country.

 
Back
Top