Turussa useita puukotuksia ja laukauksia

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TomTom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Esimerkiksi Virossahan sellainen jo on. Maasta tavatut laittomat maassaoleskelijat laitetaan "kinnipidamiskeskukseen" ja päästetään ulos vasta, kun pakkokarkoitus tai vapaaehtoinen maastapoistuminen onnistuu.

Enpä ole uutisista huomannut tai lukenut, että Viron maine maailmalla olisi tuosta ottanut kovin kummoisia kolhuja. Sitähän täällä meillä pelätään, että mitä ne muut meistä oikein ajattelevat jos tällaiseen ryhdymme. :confused:
 
Valkopesu on käynnissä. Itse olen huomannut että ihmiset ovat tosi vihaisia tapahtuneesta. Varsinkin naiset. Miehethän ovat tienneet missä mennään koko ajan. Vielä yksi tällainen isku niin alkaa hulinat. Naiset nousevat. Siinä on pitelemistä jos Suomen nainen oikeasti suuttuu. Saattavat jopa äänestää väärin tai jotain muuta dramaattista.
 
Joo mut Suomessa se on kamala keskitysleiri ja sotii kaikkia ihmisyyden käsityksiä vastaan... Välillä mietin, et kun puhutaan ja vedotaan sopimuksiin joita suomi on allekirkoittanut niin veikkaisin puolan ja viron sekä tanskan allekirjoittaneen samat. Kyse on siis tulkinta eroista.

Jos pahalta tuntuu, niin voi lohduttaa sillä, että näillä jampoilla on aina mahdollisuus vapaaehtoiseen lähtöön. Suomi maksaa matkaliput ja vielä antaa discorahaakin matkaan.

Ei siellä poistamiskeskuksessa ketään väkisin pidetä vaan jokainen maasta pikaisesti poistuva on pelkkää plussaa.
 
  • Ihmiset yrittävät väkisin sijoittaa tapahtunutta omaan ideologiaansa sopivaksi on sitten kyse MV-lehden kannattajista tai Rasmuslaisista
  • Yleisö on paljon kiinnostuneempi ilmaisemaan tunteitaan ja nopeita mielipiteitään kuin halukas selvittämään tapahtumien kulkua ja syitä objektiivisesti

Hyviä huomioita. Tässä oikeastaan on tiivistettynä se, minkä takia keskustelu näistä asioista julkisella tasolla on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Ihmiset pitävät härkäpäisesti kiinni omista katsantokannoistaan, eivätkä ole valmiita edes harkitsemaan väärässä olemista miltään osin. Täysin mahdotonta viedä keskustelua eteenpäin, kun ihmiset ovat jo etukäteen päättäneet, että ovat 100 % oikeassa ja toinen puoli 100 % väärässä. Itsekritiikki tuntuu olevan usein lähellä nollaa.

Toki tämä pitää paikkansa ylipäätään keskustelukulttuurissa nykyään. Faktat tuntuvat jäävän sivurooliin niin mediassa kuin yksityisemmissäkin keskusteluissa ja asioita käsitellään enemmän tunteella. Traagisen tapauksen jälkeen tämä on toki osin ymmärrettävää, mutta median tulisi pystyä mielestäni parempaan.

Helpottanee tietysti oloa, kun uskoo vakaasti olevansa oikeassa kaikesta. Lienee siis helpompaa keksiä ympärillä tapahtuville asioille jopa absurdilta vaikuttavia selityksiä, jotka sopivat omaan maailmankuvaan kuin muuttaa omaa maailmankuvaa, koska maailmankuvan muutos aiheuttaisi ristiriitoja useiden omien mielipiteiden - kenties jopa omien tehtyjen tekojen - kanssa ja sitä kautta epämiellyttävää oloa.

Miten tämä sitten liittyy Turkuun? Siten, että jos asioista ei voida keskustella, ei niistä saada aikaan kunnollisia poliittisia päätöksiä, ja konkreettiset toimet jäävät laihoiksi. Viittaan tällä esim. mahdollisiin palautuskeskusten perustamiseen, ja laajemmalla tasolla maahantulon kontrolliin ylipäätään. Niin ikään, mikäli ei olla halukkaita selvittämään tapahtumien kulkua ja taustoja kunnolla ja mahdollisimman objektiivisesti, ei voida olettaa, että mihinkään järkevään keskusteluun edes voitaisiin päätyä.

Jääkäämme odottamaan tutkinnan tuloksia, ehkä suomalaiset yllättävät meidät analyyttisellä keskustelulla. Tällä foorumilla on hyviä alkuja sellaiselle keskustelulle.
 
En toivo Suomeen enää yhden yhtä terrori-iskua, mutta koska tulevaisuudessa semmoinen/semmoisia tulee kuitenkin tapahtumaan, olisi hyvä, että ne tapahtuisivat nyt heti lähiaikoina.

Ehkäpä sitten rupeaisi oikeasti tulemaan päättäjiltä tekoja lässytyksen sijaan ja media ja tietyt "kuplalaiset" heräisivät oikeasti.
 
Hyviä huomioita. Tässä oikeastaan on tiivistettynä se, minkä takia keskustelu näistä asioista julkisella tasolla on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Ihmiset pitävät härkäpäisesti kiinni omista katsantokannoistaan, eivätkä ole valmiita edes harkitsemaan väärässä olemista miltään osin. Täysin mahdotonta viedä keskustelua eteenpäin, kun ihmiset ovat jo etukäteen päättäneet, että ovat 100 % oikeassa ja toinen puoli 100 % väärässä. Itsekritiikki tuntuu olevan usein lähellä nollaa.

Jääkäämme odottamaan tutkinnan tuloksia, ehkä suomalaiset yllättävät meidät analyyttisellä keskustelulla. Tällä foorumilla on hyviä alkuja sellaiselle keskustelulle.

Se mitä omasta mielestäni pitäisi tehdä sotii molempien ääripäiden näkemyksiä vastaan.

Turvapaikkamenettelyä pitäisi tehostaa ja maahan jäävien sopeutumista ja siirtymistä työelämään pitäisi tukea nopeammin ja tehokkaammin. Ihmisille pitäisi antaa paremmat mahdollisuudet kotiutua ja aloittaa elämän rakentaminen. Kun maahan tullut työikäinen mies on useamman kuukauden tekemättä mitään seurana samoista oloista lähteneitä, niin ääriajattelun lisääntyminen ei ole mikään yllätys.

Taas ne, joille turvapaikkaa ei myönnetä, niin ne pitäisi saada maasta pois nopeammin. Edes miettimällä on vaikea keksiä nykysysteemiä huonompaa ratkaisua. Ihmiset odottavat yli vuoden päätöksiä, joista iso osa kielteisiä. Ja sitten kun maassa on oltu pitkään, niin kielteisen päätöksen jälkeen kiusaus jäädä laittomasti maahan on kasvanut. Ei tarvitse syyttää rasismia eikä maahantulon volyymia. Voi vain todeta että nykyinen hidas käsittelytahti, jäätävät jonot ja jopa järkevän tekemisen kieltäminen ovat luontaisia radikalismin aiheuttajia.
 
Minusta hyvä alku olisi jos poliitikot miettisivät vaikkapa tätä:

- Kielteinen tp-päätös (oletettavasti)
- Vihje radikalisoitumisesta
- Lähtömaa ei-vaarallinen Marokko
- Valehteli Migrille kansallisuutensa maahan tullessaan (esitti palestiinalaista)

Kertokaa nyt poliitikot ja virkamiehet ihan oikeasti minullekin, mikä näissä tällaisissa tulijoissa on niin erinomaista, että Suomen täytyy pitää kynsin hampain näistä kiinni ?

No, ilmeisesti plussaa se, ettei Migrin kusettaminen onnistunut ja edessä ilmeisesti olisi ollut pakkopalautus.
 
Minusta hyvä alku olisi jos poliitikot miettisivät vaikkapa tätä:

- Kielteinen tp-päätös (oletettavasti)
- Vihje radikalisoitumisesta
- Lähtömaa ei-vaarallinen Marokko
- Valehteli Migrille kansallisuutensa maahan tullessaan (esitti palestiinalaista)

Kertokaa nyt poliitikot ja virkamiehet ihan oikeasti minullekin, mikä näissä tällaisissa tulijoissa on niin erinomaista, että Suomen täytyy pitää kynsin hampain näistä kiinni ?

No, ilmeisesti plussaa se, ettei Migrin kusettaminen onnistunut ja edessä ilmeisesti olisi ollut pakkopalautus.

Tuli kiusaus kommentoida että edessä olisi ollut pakkopalautus jos sitä ei estettäisi. Valitettavasti tämä ei ole edes vitsi, vaan ihan tätä todellisuutta jossa elämme. Pakkopalautuksien estäminen on käytännössä vielä organisoitua joka on mielestäni kertaluokkaa pahempi homma.
 
Turvapaikkahakemusten käsittelyssä jos jossain olisi hyvä noudattaa seuraavaa periaatetta:

"Parempi oikeansuuntainen päätös ajoissa kuin täysin oikea päätös myöhässä."

Tämä ei vain taida sopia ihmisille, jotka suhtautuu 100% jyrkkyydellä oikeusvaltioperiaatteeseen. Maahanmuuton vastustajille taas ei sovi käytäntöjen helpottaminen. Ja vastustajille ei sovi, että palautuksia nopeutettaisiin tai kielteisiäkin päätöksiä tehtäisiin suurpiirteisemmin.

Lopputulos on sitten sellainen kuin nykytilanne, jonot pitkät, ihmisiä radikalisoituu ja sopeutumiskykyisetkään eivät ennätä siirtyä työelämään ennenkuin ovat oppineet joutenolemisen jalon taidon.
 
Tämä tieto paistoi Pelttarin lausunnosta hyvin läpi...miettikää...yli 1000 ilmoitusta!!!!

Resursseja lisää ennalta ehkäisevälle ja vihapuhe-yksikkölle..
Suomessahan tapetaan tuon verran ihmisiä vuodessa, sanoi tutkija Malkki, ja perusti lausuntonsa siihen.

Eiku.
 
Suomessahan tapetaan tuon verran ihmisiä vuodessa, sanoi tutkija Malkki, ja perusti lausuntonsa siihen.

Eiku.

Joo perusti lausuntonsa siihen, että muisti Suomessa tehtyjen henkirikosten määrä yli 10x väärin. Melkoinen tutkija.
 
Sanon tämän selvästi: meillä ei ole varaa tällaisiin 30 tuhannen tulijan pompseihin, jos aiomme suht säällisenä kotimaamme pitää. Muutama vastaava tälli ja ollaan aivan kusessa ja pississä.

Ei näin pieni valtio rajallisin resurssein voi ryhtyä leikkimään mitään etulinjan edessä -taakanjakoleikkiä. Se olisi eri juttu, jos meillä olisi tarjota työtä ja toimeentuloa edes kaikille suomalaisille, anikka siihen sitten muualta populaa.

Se kuinka monta on varaa ottaa riippuu toki aivan täysin siitä, millainen palvelutaso heille halutaan tarjota. Jos jokaisella tulijalla on oikeus toimeentulotukeen, kunnan vuokra-asuntoon, (puoli)ilmaiseen sairaanhoitoon, koulutukseen ja päivähoitoon, tulkkipalveluihin sekä maahanmuuttajapalvelun työntekijöiden apuun niin 30.000 on iso määrä ja vaarantaa julkisen talouden kestokyvyn.

Sitten taas jos tulijoille tarjotaan vain kansainvälisesti normaali pakolaisleirin palvelutaso, eli makuupaikka parakista/teltasta, silloin tällöin jauhopussi ja ruokaöljypullo, kaivonkäyttömahdollisuus ja mahdollisuus tehdä paikalle tuodusta hakkuujätteestä itselleen polttopuita niin 30.000 ei ole kummoinenkaan määrä. Tosin siinä vaiheessa on kysymysmerkki, löytyykö enää 30.000 ihmistä jotka haluaisivat oleskella Suomessa kyseisissä oloissa.
 
Pääsluibari Sipilän kommentit:

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005334381.html


Pääministeri Juha Sipilä kommentoi maanantaina tietoa, että Turun lauantaisesta puukottajasta olisi varoitettu suojelupoliisia etukäteen.

– Tämä on ollut heillä, mutta ei noin kolmensadan seurattavan joukossa vielä. He ovat saaneet valtavasti vihjeitä ja vinkkejä. Työmäärä Supossakin on valtava. Käydään huolella läpi, kun tutkinta on saatu päätökseen, Sipilä sanoi.

Sipilä sanoi, että kuluvalla vaalikaudella suojeluspoliisin määrärahoja on lisätty jo useaan kertaan. Hänen mukaansa kielteisten turvapaikan saaneiden kohdalla on tehty toimenpiteitä mm. majoituksen suhteen.

– Aika jona kielteisen turvapaikan saaneet odottavat oikeuden päätös, pitäisi saada lyhyemmäksi, Sipilä sanoi.

– Näihin on panostuksia tehty. Mutta ovatko ne riittäviä käydään nyt läpi. Budjettiriihi on luonnollinen paikka.
 
Hyviä huomioita. Tässä oikeastaan on tiivistettynä se, minkä takia keskustelu näistä asioista julkisella tasolla on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Ihmiset pitävät härkäpäisesti kiinni omista katsantokannoistaan, eivätkä ole valmiita edes harkitsemaan väärässä olemista miltään osin. Täysin mahdotonta viedä keskustelua eteenpäin, kun ihmiset ovat jo etukäteen päättäneet, että ovat 100 % oikeassa ja toinen puoli 100 % väärässä. Itsekritiikki tuntuu olevan usein lähellä nollaa.

Toki tämä pitää paikkansa ylipäätään keskustelukulttuurissa nykyään. Faktat tuntuvat jäävän sivurooliin niin mediassa kuin yksityisemmissäkin keskusteluissa ja asioita käsitellään enemmän tunteella. Traagisen tapauksen jälkeen tämä on toki osin ymmärrettävää, mutta median tulisi pystyä mielestäni parempaan.

Helpottanee tietysti oloa, kun uskoo vakaasti olevansa oikeassa kaikesta. Lienee siis helpompaa keksiä ympärillä tapahtuville asioille jopa absurdilta vaikuttavia selityksiä, jotka sopivat omaan maailmankuvaan kuin muuttaa omaa maailmankuvaa, koska maailmankuvan muutos aiheuttaisi ristiriitoja useiden omien mielipiteiden - kenties jopa omien tehtyjen tekojen - kanssa ja sitä kautta epämiellyttävää oloa.

Miten tämä sitten liittyy Turkuun? Siten, että jos asioista ei voida keskustella, ei niistä saada aikaan kunnollisia poliittisia päätöksiä, ja konkreettiset toimet jäävät laihoiksi. Viittaan tällä esim. mahdollisiin palautuskeskusten perustamiseen, ja laajemmalla tasolla maahantulon kontrolliin ylipäätään. Niin ikään, mikäli ei olla halukkaita selvittämään tapahtumien kulkua ja taustoja kunnolla ja mahdollisimman objektiivisesti, ei voida olettaa, että mihinkään järkevään keskusteluun edes voitaisiin päätyä.

Jääkäämme odottamaan tutkinnan tuloksia, ehkä suomalaiset yllättävät meidät analyyttisellä keskustelulla. Tällä foorumilla on hyviä alkuja sellaiselle keskustelulle.
Erinomainen kirjoitus. Sitä tolkun ajattelua tarvitaan nyt.

Käytännön vinkkinä Vasemmalle Laidalle: Pitää ymmärtää ja hyväksyä se, että osalla tulijoista on epärehelliset aikeet, ja osa on potentiaalisesti erittäin vaarallisia ihmisiä jotka katsovat olevansa sodassa edustamamme elämäntavan kanssa. Nämä henkilöt tulee nopeasti seuloa turvapaikanhakijoista ja heidät on nopeasti lähetettävä ulos maasta, jopa sillä uhalla että joskus palautetaan vääriä henkilöitä. Naiiville hyväntahtoisuudelle ei ole tässä asiassa tilaa. Valtio vastaa ensisijaisesti omien kansalaisten turvallisuudesta ja vasta sen jälkeen voi mahdollisesti tarjota turvapaikkaa muille.

Oikealle Laidalle: Ihmisten luokittelu lähtömaan, uskonnon, kulttuurin, ihonvärin tai muun vastaavan tekijän mukaan ei ole hyväksyttävää ja aiheuttaa vastareaktion, joka estää järkevän maahanmuuttokeskustelun ja -politiikan. Nokkela nimittely matuiksi, suvakeiksi, vihervasemmistoksi jne ei edistä sanomaanne vaan haittaa sen läpimenoa. Sama vaikutus on maahanmuuttajien aiheuttamien haittojen ja häiriöiden liiallisella repostelulla.

Oikeiden natsien, rasistien ja rasmuksen anarkistien kanssa ei kannata keskustella eikä heidän juttujaan kuunnella. Nämä ihmiset ovat päättäneet kantansa eikä heidän päätään edes kannata yrittää kääntää.
 
30.000 on iso määrä

Se on iso määrä, jos joka kymmenes on selkeä turvallisuusriski. 90 tuhatta on iso määrä, jos sama suhde pätee. Millä resursseilla tällaisia määriä selvittää ja valvoo? Ei millään. Siinä saadaan opetella uimaan ihan oikeasti.
 
Turvapaikkahakemusten käsittelyssä jos jossain olisi hyvä noudattaa seuraavaa periaatetta:

"Parempi oikeansuuntainen päätös ajoissa kuin täysin oikea päätös myöhässä."

Tämä ei vain taida sopia ihmisille, jotka suhtautuu 100% jyrkkyydellä oikeusvaltioperiaatteeseen. Maahanmuuton vastustajille taas ei sovi käytäntöjen helpottaminen. Ja vastustajille ei sovi, että palautuksia nopeutettaisiin tai kielteisiäkin päätöksiä tehtäisiin suurpiirteisemmin.

Lopputulos on sitten sellainen kuin nykytilanne, jonot pitkät, ihmisiä radikalisoituu ja sopeutumiskykyisetkään eivät ennätä siirtyä työelämään ennenkuin ovat oppineet joutenolemisen jalon taidon.

Myönnän olevani itse näitä oikeusvaltiouskovaisia. Silti, kyllä tämä silti pitäisi pystyä hoitamaan ihan pykälien mukaisestikin nopeasti.

- Jos tulet turvallisesta valtiosta, välitön käännytys: siirtolainen, ei pakolainen
- Jos annat väärää tietoa itsestäsi, välitön käännytys: viranomaisten harhauttaminen.
- Jos lähdet taistelijaksi ja palaat, maassa olo-oikeuden poistaminen ja karkoitus.
- Kunnon resurssit valitusasteisiin. Korkein hallinto-oikeus etenkin resursoidaan siten, että siellä voidaan samantien tehdä päätös, jos edellytyksiä korkeimman asteen käsittelylle ei ole, kuten arvaisin että useimmissa tapauksissa näin on. Toinen aste samoin, että samankaltaiset päätökset annetaan nopeasti, koska vastaavaa "case law:ta" varmasti löytyy

Sinällään olen ollut huomaavinani, että Suomi on vetänyt hyvinkin tiukkaa linjaa päätöksissään. Linja ei pääongelma, vaan hitaus... Lisäksi tuo kielteisen päätöksen saaneiden siirto palautuskeskuksiin mukaan prosessiin.
 
Isommassa kuvassa maahanmuuttoasiaan tarvitaan eurooppalainen ratkaisu.

Tulijat pitäisi heti unionin ulkorajalla rekisteröidä, heille pitäisi antaa ulkomaalaispassi tai vastaava asiakirja jossa on biometrinen tunniste eli käytännössä sormenjälki. Sormenjälkirekisteri estäisi shoppailun maitten välillä ja moneen kertaan tapahtuvan tp-haun. Reksiteristä selviäisi henkilön oleskelustatus.
 
Erinomainen kirjoitus. Sitä tolkun ajattelua tarvitaan nyt.

Käytännön vinkkinä Vasemmalle Laidalle: Pitää ymmärtää ja hyväksyä se, että osalla tulijoista on epärehelliset aikeet, ja osa on potentiaalisesti erittäin vaarallisia ihmisiä jotka katsovat olevansa sodassa edustamamme elämäntavan kanssa. Nämä henkilöt tulee nopeasti seuloa turvapaikanhakijoista ja heidät on nopeasti lähetettävä ulos maasta, jopa sillä uhalla että joskus palautetaan vääriä henkilöitä. Naiiville hyväntahtoisuudelle ei ole tässä asiassa tilaa. Valtio vastaa ensisijaisesti omien kansalaisten turvallisuudesta ja vasta sen jälkeen voi mahdollisesti tarjota turvapaikkaa muille.

Oikealle Laidalle: Ihmisten luokittelu lähtömaan, uskonnon, kulttuurin, ihonvärin tai muun vastaavan tekijän mukaan ei ole hyväksyttävää ja aiheuttaa vastareaktion, joka estää järkevän maahanmuuttokeskustelun ja -politiikan. Nokkela nimittely matuiksi, suvakeiksi, vihervasemmistoksi jne ei edistä sanomaanne vaan haittaa sen läpimenoa. Sama vaikutus on maahanmuuttajien aiheuttamien haittojen ja häiriöiden liiallisella repostelulla.

Oikeiden natsien, rasistien ja rasmuksen anarkistien kanssa ei kannata keskustella eikä heidän juttujaan kuunnella. Nämä ihmiset ovat päättäneet kantansa eikä heidän päätään edes kannata yrittää kääntää.

Tässä olisi hyvä viitekehys, jonka perusteella "tolkun poliitikot" voisivat toimia.

Myönnän olevani itse näitä oikeusvaltiouskovaisia. Silti, kyllä tämä silti pitäisi pystyä hoitamaan ihan pykälien mukaisestikin nopeasti.

- Jos tulet turvallisesta valtiosta, välitön käännytys: siirtolainen, ei pakolainen
- Jos annat väärää tietoa itsestäsi, välitön käännytys: viranomaisten harhauttaminen.
- Jos lähdet taistelijaksi ja palaat, maassa olo-oikeuden poistaminen ja karkoitus.
- Kunnon resurssit valitusasteisiin. Korkein hallinto-oikeus etenkin resursoidaan siten, että siellä voidaan samantien tehdä päätös, jos edellytyksiä korkeimman asteen käsittelylle ei ole, kuten arvaisin että useimmissa tapauksissa näin on. Toinen aste samoin, että samankaltaiset päätökset annetaan nopeasti, koska vastaavaa "case law:ta" varmasti löytyy

Sinällään olen ollut huomaavinani, että Suomi on vetänyt hyvinkin tiukkaa linjaa päätöksissään. Linja ei pääongelma, vaan hitaus... Lisäksi tuo kielteisen päätöksen saaneiden siirto palautuskeskuksiin mukaan prosessiin.

Ja tässä taas konkreettinen toimenpidelista. Ei suvakkihyysäämistä eikä rasismia. Kansallisella turvallisuudella tuota perustelisin. Mutta pelkään kyllä jo seuraavien eduskuntavaalien tulosta. Mitään näin fiksua tuskin tullaan näkemään. :(
 
Yleensä mukana kulkevat vain tyhjät kädet.
Kaksi rohkeaa kävi paljain käsin puukkomiehen kimppuun ja kumpikin onnistui pääsemään sairaalaan. Saa olla taitava tai todella onnekas jos pärjää veitsellä aseistautuneelle tyhjin käsin. Jättiköhän se nämä kaksi henkiin ihonvärin vuoksi.[/QUOTE]

Paljain käsin ei kannata lähteä puukkohippasille, vaan virsut vilkkuen vilistää turvaan.

Tuossa Turun tapauksessa sivulliset näkivät aika nopeasti, että kyseessä oli yksinäinen veitsenheiluttaja. Eikä esimerkiksi ryhmä tuliaseilla ja räjähdysvyöllä varustautuneita itsemurhapommittajia.

Mutta tilannekuva ei aina ole yhtä selvä. Jos iso joukko ihmisiä juoksee paniikissa kiljuen ja karjuen pakoon takaa tulevaa vaaraa, perässä saattaa jyrätä rekka, kuorma-auto tai punainen Jaguar. Tai jotakin pahempaa.

Silloin kannattaa poistua paikalta. Eikä välttämättä edes pidä jäädä auttamaan tai palata rikospaikalle ottamaan selfiet. Seuraava aalto saattaa olla jo tulossa.
 
Back
Top