Mikko, 37, avautuu netissä kuohuttaneista tapahtumista – kertoo rynnänneensä verta vuotavan naisen avuksi, kun puukkohyökkääjä iski Turussa
Mikko Kaarilahti ei halua sankarinviittaa ylleen. Hän uskoo toimineensa aivan kuin kuka tahansa kanssaihminen: hän ei voinut muuta kuin auttaa uhreja hädän hetkellä. Hän ei myöskään halua esiintyä julkisuudessa omilla kasvoillaan. (KUVA: Joonas Salo)
Julkaistu: 21.8. 18:20
Mikko Kaarilahti kertoo, että hän yritti painamalla tyrehdyttää runsaasti verta vuotavan haavan. Hän kannatteli puukotuksen uhria ambulanssin tuloon saakka.
Rauhallinen iltapäivä Turun Kauppatorilla vaihtui hetkessä järkyttävään verilöylyyn viime perjantaina, kun nuori mies alkoi lyödä silmittömästi ihmisiä puukolla.
Torilla työskentelevä
Mikko Kaarilahti, 37, ei aluksi ymmärtänyt, mitä tapahtui. Muutamassa sekunnissa hän kuitenkin alkoi vaistonvaraisesti toimia: hän kertoo lähteneensä juoksemaan hyökkääjän perään ja varoittaneensa ihmisiä huutamalla väkivallantekijästä.
– Huusin tästä porukkaa apuun, ja lähdimme juoksemaan perään. Käännyin Hesburgerin vierestä mäkeä ylös ja Puutorille, Kaarilahti kertaa.
Lähellä Puutoria Kaarilahti huomasi jalkakäytävällä maassa makaavan, runsaasti verta vuotavan naisen. Iäkkäämpi nainen makasi toisella kulmalla, mutta hänen tilanteensa ei näyttänyt yhtä vakavalta. Kaarilahti sanoo, että hän ryntäsi nuoremman naisen avuksi ja yritti hyydyttää verenvuotoa naisen leuassa.
– Hänellä verta vuosi useammasta kohdasta, mutta leuasta vuosi eniten. Ensimmäinen ajatus oli, että se pitää saada hyytymään.
Minun mielestä ihmisiä pitää yrittää auttaa. Nyt minulla on vain huoli siitä, mitä kaikille on käynyt.
Kaarilahti kertoo, että hän jäi naisen viereen ja yritti samalla neuvoa poliiseja.
Hän sanoo, ettei huomannut, että ohikulkijat kuvasivat tilanteesta videota. Videopätkä päätyi myöhemmin kiertämään somessa ja kuohutti siellä.
Muutama päivä tragedian jälkeen hän kävi kertomassa tilanteesta poliisille ja on nyt valmis kertomaan Ilta-Sanomille siitä, mitä tapahtui, vaikkei haluakaan minkäänlaista sankarinviittaa ylleen. Hän uskoo toimineensa aivan kuin kuka tahansa kanssaihminen, eikä voinut muuta kuin auttaa uhreja hädän hetkellä.
Kesken haastattelun viereisen kahvilan ravintolapäällikkö käy kiittämässä Kaarilahtea ja tuo hänelle kakun.
Mikko Kaarilahti sai kakun kiitokseksi toiminnastaan. (KUVA: Joonas Salo)
Palataan perjantain dramaattisiin hetkiin. Naisen verta vuotavaa leukaa pidellessään Kaarilahti ihmetteli, miten ambulanssilla kesti niin kauan tulla apuun, vaikka teko sattui aivan Turun keskustassa.
– Olin naisen kanssa varmaan 10–15 minuuttia ennen kuin ambulanssi tuli. Ne minuutit tuntuivat todella pitkiltä. Olin ihan varma, että hän menehtyy. Kun ambulanssi lopulta tuli, hän oli jo tajuton, kertoo aikanaan Tyksin ensiavussa vartijana työskennellyt mies.
Puukotusten jäljiltä kahdeksan ihmistä joutui sairaalaan ja kaksi naista menehtyi.
– Minun mielestä ihmisiä pitää yrittää auttaa. Nyt minulla on vain huoli siitä, mitä kaikille on käynyt. Totta kai se koskettaa ja järkyttää, töihin palannut mies toteaa vakavana.
Torilla työskentelevä Mikko Kaarilahti on yhä huolissaan siitä, miten kaikille uhreille on käynyt.(KUVA: Joonas Salo)