EU nimenomaan sopi tästä kiintiöinä jolloin niiden puitteissa tähän ei vedota. Syynä oli luonnollisesti ensijaisena Italian ja Kreikan suunnattomat pakolaismäärät.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
EU nimenomaan sopi tästä kiintiöinä jolloin niiden puitteissa tähän ei vedota. Syynä oli luonnollisesti ensijaisena Italian ja Kreikan suunnattomat pakolaismäärät.
Suomessa varsinkin hovioikeudet ovat kunnostautuneet mitä erikoisimpiin tapahtumien ja lain tulkintoihin. Mutta kahtotaan nyt, voi tästä vielä tuomio tulla ihan terrorismistakin. Siitä se ilo sitten urkenee kun heppu istuu sen 14 vuotta ja saa palkaksi kansalaisuuden kun on kotouttunut niin hyvin Suomeen. btw. Onko Suomessa elinkautista annettu koskaan noin nuorelle henkilölle? Tietääkö joku?
Huonoimmassahan tapauksessa tuosta tulee se täyttäymmärrystä vailla oleva tapaus ja eikä heppu saa tuomiota ollenkaan. Helpottaa varmaan omaisten tuskaa suunnattomasti. Sitten kun tietää millä tasolla Suomessa mielenterveys asiat ovat niin ei aikaakaan kun pääsee harrastelemaan juttujaan takaisin.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3627158/Poliisihallitus+ei+pida+palautuskeskuksia+tarpeellisinaPoliisihallitus ei pidä palautuskeskuksia tarpeellisina
Poliisihallitus ei pidä palautuskeskusten perustamista tarpeellisena. Poliisihallituksen mukaan nykyisen lainsäädännön voimassa ollessa palautuskeskuksista ei olisi hyötyä poliisin toiminnalle.
Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden kokoamista palautuskeskuksiin pohdittiin myös pari vuotta sitten, eikä Poliisihallitus tuolloinkaan kannattanut keskusten perustamista.
Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari puolestaan arvioi tänään Ylen aamu-tv:lle, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet poistuisivat nykyistä nopeammin maasta palautuskeskusten avulla.
Aamulehti: Miksi tällaiset kampanjat kohdistuvat usein naisiin?
Turun Sanomien toimittaja ei ole ainoa esimerkki julkisuudessa toimivasta naisesta, johon silmitöntä vihaa kohdistuu.
Suomalaisia esimerkkejä ovat vaikkapa toimittaja Suvi Auvinen, jota suomalaiset miehet ovat Twitterissä kehottaneet muun muassa tappamaan itsensä tämän kommentoitua Turun tapahtumia, tai vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson, joka on usein julkisesti kertonut saamistaan raiskaus- ja tappouhkauksista.
Miksi juuri naiset?
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201708232200345092_ul.shtmlKampanja rasismia vastaan - saksalaiskauppa näytti kuinka tyhjiä hyllyt ovat ilman ulkomaalaisia tuotteita
"Saksa olisi tylsä ilman ulkomaiden tuomaa monimuotoisuutta."
Aamulehti laajentaa "syytettä"
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/so...-miksi-vihapuhe-osuu-usein-naisiin-200340936/
Ylen haastattelemat Turun iskun pääepäillyn Abderrahman Mechkahin tunteneet Pansion vastaanottokeskuksen asukkaat kertovat, että miehen uhkaavasta käytöksestä oli raportoitu vastaanottokeskuksen johdolle useasti, ensi kertaa tammikuussa 2017.
Ylen lähteiden mukaan mukaan Abderrahman Mechkah ei ole hänen oikea nimensä ja hän olisi kehuskellut huijanneensa viranomaisia nimensä ja ikänsä suhteen. Ylen lähteiden arvion mukaan 18-vuotiaaksi itseään väittävä epäilty on oikeasti yli 20-vuotias.
Ylen mukaan vastaanottokeskuksen asukkaat kiinnittivät huomiota miehen radikaaliin käytökseen: hän puhui suomalaisista vääräuskoisina, kyseli, miten terroristijärjestö Isisiin voi liittyä, kuunteli kännykästään radikaaleja saarnoja ja jakeli suuttuessaan tappouhkauksia. Yhden lähteen mukaan hän oli kehuskellut tappaneensa henkilön Marokossa.
Suojelupoliisi kertoi maanantaina saaneensa vihjeen pääepäillyn radikalisoitumisesta alkuvuodesta 2017.
Täytyy muistaa, että poliisihallitus harjoittaa politiikkaa, suojelupoliisi ei ainakaan niin näkyvästi. Kun poliisihallitus sanoo, ettei palautuskeskuksia tarvita tarkoittaa se, että poliitikot eivät tarvitse sellaisia. Ei tuolla korkealla ole niin merkitystä ja väliä kansalaisten turvallisuudella. Siellä mietitään lähinnä näitä rasismi ja vihapuhe juttuja jotka pitkälle jalostuessaan voivat johtaa laajoihin levottumuuksiin ja näin aiheuttaa turvallisuus riskin poliittisille toimijoille sekä raha miehillie ja naisille. Se kansan suojeleminen on aina se sivujuonne ja tulee siinä kaiken ohella jos on tullakseen.Kummallinen kommentti poliisihallitukselta asiasta johon supo jo antoi puoltavan näkemyksen.
Poliisi voisi jo päättää osallistuuko se kansalaisten turvaamistoimiin vai eikö osallistu?
Sen pohjalta maassa voitaisiin sitten sopia yleiset jatkotoimet ja kansalaisten omatoiminen valppauden nosto.
.
Ja sitten jepet istuvat peruskoulussa muiden -pilttien- seurassa opiskelemassa. Henkilöt, joiden taustat ovat täysin tietymättömät. Valvonta: koska Schengen.
Oli myös kiinnostavaa tietää, miten Pansion vastaanottokeskuksen johto on asukkaiden raportoinnin pohjalta toiminut.
Tiedustelusta ja terrorismin ehkäisystä.
Nyt ollaan kovasti yksimielisiä siitä, että tiedustelulakeja pitää kiristää. Olen eri mieltä ja perustelen miksi.
Kansalaisten turvallisuustunteeseen vetoamalla yritetään luoda mielikuvaa, että kyseisiä iskuja voitaisiin estää jos kansalaisia valvottaisiin tarkemmin. Mutta ei tämän iskun syyt ole siinä, että tiedustelutoiminta ei ulotu kansalaisiin riittävän tiukasti. Jos tiedustelulakeja kiristämällä onnistutaan lisäämään kansalaisten turvallisuuden tunnetta niin seuraavan rysäksen kohdalla logiikka tulee olemaan, että lait eivät vain vielä ole riittävän tiukat.
No mitä tiedustelutiedolla tehdään?
Mikä tieto olisi ollut sellainen, jolla yksittäisen ihmisen puukotusiskut voitaisiin estää? Supolla on nytkin seurannassa lukuisia potentiaalisia terroristeja. Lainsäädäntö ei vain anna keinoja estää näiden toimintaa. Kaikkia ihmisiä ei voida seurata koko aikaa. Ja niin kuan kuin jihadistikandidaatteja ei seuraa 24/7 aseistetut poliisit niin kuvatuille iskuille on mahdollisuuksia.
Ei tarvitse kuin varastaa auto ja ajaa päin mopoautoa, niin kuolonuhreja syntyy eikä teko vaadi päänsisäisiä suunnitelmia enempää. Tai napata kauppakeskuksessa myyntihyllystä veitsi ja aloittaa amok-juoksu.
Paljon tärkeämpää on pohtia mitä oltaisiin voitu tehdä nykyisellä tiedolla kuin miettiä että miten voisimme tuottaa enemmän epärelevantimpaa tietoa. Keinoja on kolme.
-Pienentää potentiaalisten radikalisoituvien lukumäärää maassa rajaamalla maahan tulemisen helppoutta
-Poistaa maasta potentiaalisia riskiryhmiä (paperittomat)
-Pienentää radikalisoitumisen riskiä
-Tehdä mielenkiinnosta jihadismiin oikeutus pakkokeinoille (psykiatri / vankila).
Niin kauan kun kiinnostuksesta äärimmäiseen jihadismiin ei seuraa muuta kuin ihmisen telekuuntelu, niin radikalisoituneet ihmiset voivat vapaasti tehdä amok-juoksujaan. Ei näitä voida 24/7 valvoa vapaa-ajallaan. Tiedustelulain hyöty on siksi äärimmäisen rajallinen.
Taas koordinoidumpiin hyökkäyksiin löytyy keinoja kiertää tiedustelua. (Tor-verkko, prepaid, kryptattu viestintä, prepaid-laitteet pakasta).
Hän tajuaa nyt, että mikäli hän ei muuta toimintatapojaan tai ainakin sanomisiaan, niin hän joutuu vastuuseen aikaisemmista möhläyksistään.
Tiedustelusta ja terrorismin ehkäisystä.
Nyt ollaan kovasti yksimielisiä siitä, että tiedustelulakeja pitää kiristää. Olen eri mieltä ja perustelen miksi.
Kansalaisten turvallisuustunteeseen vetoamalla yritetään luoda mielikuvaa, että kyseisiä iskuja voitaisiin estää jos kansalaisia valvottaisiin tarkemmin. Mutta ei tämän iskun syyt ole siinä, että tiedustelutoiminta ei ulotu kansalaisiin riittävän tiukasti. Jos tiedustelulakeja kiristämällä onnistutaan lisäämään kansalaisten turvallisuuden tunnetta niin seuraavan rysäksen kohdalla logiikka tulee olemaan, että lait eivät vain vielä ole riittävän tiukat.
No mitä tiedustelutiedolla tehdään?
Mikä tieto olisi ollut sellainen, jolla yksittäisen ihmisen puukotusiskut voitaisiin estää? Supolla on nytkin seurannassa lukuisia potentiaalisia terroristeja. Lainsäädäntö ei vain anna keinoja estää näiden toimintaa. Kaikkia ihmisiä ei voida seurata koko aikaa. Ja niin kuan kuin jihadistikandidaatteja ei seuraa 24/7 aseistetut poliisit niin kuvatuille iskuille on mahdollisuuksia.
Ei tarvitse kuin varastaa auto ja ajaa päin mopoautoa, niin kuolonuhreja syntyy eikä teko vaadi päänsisäisiä suunnitelmia enempää. Tai napata kauppakeskuksessa myyntihyllystä veitsi ja aloittaa amok-juoksu.
Paljon tärkeämpää on pohtia mitä oltaisiin voitu tehdä nykyisellä tiedolla kuin miettiä että miten voisimme tuottaa enemmän epärelevantimpaa tietoa. Keinoja on kolme.
-Pienentää potentiaalisten radikalisoituvien lukumäärää maassa rajaamalla maahan tulemisen helppoutta
-Poistaa maasta potentiaalisia riskiryhmiä (paperittomat)
-Pienentää radikalisoitumisen riskiä
-Tehdä mielenkiinnosta jihadismiin oikeutus pakkokeinoille (psykiatri / vankila).
Niin kauan kun kiinnostuksesta äärimmäiseen jihadismiin ei seuraa muuta kuin ihmisen telekuuntelu, niin radikalisoituneet ihmiset voivat vapaasti tehdä amok-juoksujaan. Ei näitä voida 24/7 valvoa vapaa-ajallaan. Tiedustelulain hyöty on siksi äärimmäisen rajallinen.
Taas koordinoidumpiin hyökkäyksiin löytyy keinoja kiertää tiedustelua. (Tor-verkko, prepaid, kryptattu viestintä, prepaid-laitteet pakasta).
Signaalitiedustelun lisääntyminen vain on mutkikas asia. Tässä tapauksessa ongelma oli myös viranomaisyhteistyö Saksaan päin. Hieman sama asia kuin lapsipornon vastaisessa laissa. Asia itsessään oli kaunis, mutta toteutus huono.
Supolla on nytkin seurannassa lukuisia potentiaalisia terroristeja. Lainsäädäntö ei vain anna keinoja estää näiden toimintaa.
-Pienentää potentiaalisten radikalisoituvien lukumäärää maassa rajaamalla maahan tulemisen helppoutta
-Poistaa maasta potentiaalisia riskiryhmiä (paperittomat)
-Pienentää radikalisoitumisen riskiä
-Tehdä mielenkiinnosta jihadismiin oikeutus pakkokeinoille (psykiatri / vankila).
Tämä osa ei ole ehkä ollut se "pääasia" alkuperäisessä lakimuutoshankkeessa.
Olettaisin kyberin ja maanpuolustukseen kytkeytyvien vaatimusten olevan merkittävämpi asia, mutta nyt on "Ultimate Momentum" lakimuutoksen eteenpäin viemiseksi.