Tuon jatkoksi on varmasti hyvä palauttaa mieleen heidän panssarijoukkojen tilanne ennen tätä julkistusta:
- T-72M1R ja T-72M1 käytännössä annettiin kaikki pois, menettivät julkisten tietojen mukaan "yli 240 vaunua". Näitä piti kai teoriassa oli yli 300 mutta ilmeisesti tietty määrä varastovaunuja on aika heikossa kunnossa
- PT-91 vaunuja on muistaakseni 230 kpl, näiden antaminen Ukrainalle ollut puheissa (alaa harrastavien spekulointia, ei mitään virallista vahvistusta toistaiseksi)
- 142 kpl Leopard 2A4 ja 105 kpl Leopard 2A5 vaunuja, yhteensä 247 kpl. Leopard 2A4:stä osaa ollaan parhaillaan modernisoimassa Leopard 2PL versioon, näistä ensimmäiset on luovutettu asevoimille
Leopardien ikää ei sovi unohtaa: ensimmäiset 128 kpl Leopard 2A4 vaunua hankittiin Saksan armeijan varastoista vuosien 2002-2003 aikana (siis pian sen jälkeen kun Puola liittyi NATO:on, täysjäsenyys vuonna 1999). Lukemani mukaan vaunut olivat kohtuullisen hyvässä kunnossa ja oletus oli että ne palvelevat noin 10 vuotta ilman suuremman huollon tarvetta. Sen jälkeen tulisi ajankohtaiseksi vähintään Mid-Life Upgrade, toki mieluummin kattavampi modernisointi.
Sisäisten kiistojen ja budjetin tiukkuuden takia heille ei hankittu yhtäkään uutta panssarivaunua kymmeneen vuoteen (vuoden 2003 jälkeen). Kun Saksa siirsi valtaosan 2A5 vaunuista sivuun (tosin ei kaikkia) niin Puolalle tuli tilaisuus hankkia niitä. Allekirjoittivat sopimuksen vuonna 2013 ja hankkivat 105 kpl Leopard 2A5 ja 14 kpl Leopard 2A4 vaunuja, jälleen Saksan armeijan varastoista. Vaunut toimitettiin Puolalle vuosien 2014-2015 aikana.
Leopard 2A4 vaunujen modernisointia on suunniteltu 2013-2022 välillä useaan kertaan, mutta aina on tullut jotain viivästyksiä tai esteitä tielle. Vasta viime vuosina Leopard 2PL projekti on edennyt ja ensimmäiset vaunut toimitettu asevoimille. Ymmärtääkseni Puolan Leopardit ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa, tosin kuten vuosiluvuista nähdään, noin puolet ovat palvelleet jo 20 vuotta ja niiden modernisointi on vasta alkanut. Olivat alunperinkin käytettyjä, tosin kuulemma kunnoltaan hyviä tai kohtuullisen hyviä. Hyvä myös muistaa että Leopard 2A4 ja 2A5 ovat molemmat 120mm L/44 kanuunalla, L/55 tuli vasta 2A6 myötä. Leopard 2A4 valmistettiin aikavälillä 1985-1992 (tosin Saksan 2A4 vaunuista 695 kpl oli uustuotantoa, 1430 kpl vanhempia vaunuja jotka modernisoitiin tähän standardiin). Leopard 2A5 valmistettiin kahdessa erässä: 1995-1998 lot 1 (225 vaunua) ja 1999-2002 lot 2 (125 vaunua), näistäkin valtaosa on modernisoituja vanhoja vaunuja, minulla ei ole tähän hätään numeroita uustuotannon määristä (muisti sanoo että hyvin pieni määrä).
Tuossa yllä on listattuna se mitä heiltä löytyi omaan käyttöön tämän vuoden alusta. Ovat tilanneet 250 kpl Abrams M1A2 SEPv3 vaunuja, mutta toimitukset tapahtuvat jossain vaiheessa myöhemmin. Niiden kaveriksi hankkivat 116 kpl M1A1 SA vaunuja kuten yllä mainitaan (tuorein tieto sanoo että nämä tullaan päivittämään SEPv3 standardiin myöhemmin).
Seuraava on minun omaa spekulaatiota: uskon että tulevat luopumaan PT-91 vaunuista ehkä jopa tämän vuoden aikana, tästä on spekuloitu puolalaisten harrastajien toimesta. Osa arvioinut että nämä luovutettaisiin Ukrainalle tulevan syksyn aikana eli ehkä kahden, tai kolmen kuukauden kuluttua. Leopard 2PL ohjelma on ollut pitkään vaikeuksissa, tosin ensimmäiset vaunut on toimitettu asevoimille. Uskon että Leopardien käyttöä tullaan jatkamaan kunnes Abrams ja K2/K2PL saadaan hankittua riittävät määrät.
Abrams M1A2 SPEv3 vaunujen toimitusten pitäisi olla valmiit vuoden 2026 loppuun mennessä (jos aikataulu pitää). Tätä ennen heille tullaan toimittamaan M1A1 SA vaunut. Jos katsoo yllä olevaa aikataulua, niin heidän pitäisi saada 180 kpl K2-vaunuja vuoden 2025 loppuun mennessä ja K2PL vaunujen vastaanottamisen pitäisi alkaa vuonna 2026. Voi vain arvailla, millainen vuosituotanto on tavoitteena. Heidän ei ole tarkoitus tehdä kaikkea itse, vaan tietty osa vaunujen komponenteista tulee Etelä-Koreasta, joten se helpottanee tekemistä. Toki nykyaikana tuotantomäärät tahtovat olla pieniä.
Jos jättää tuon K2PL arvailun pois laskuista JA jos oletetaan että kaikki M1A1SA vaunut päivitetään SEPv3 standardiin, niin vuoden 2026 loppuun mennessä heillä voisi olla:
- 247 kpl Leopard 2PL ja 2A5 versioita (oletan että Leopard 2A4 modernisointi tehdään loppuun asti)
- 180 kpl K2-vaunuja
- 366 kpl M1A2 SEPv3
Nämä yhteenlaskettuna tekee 793 vaunua. Arvatenkin jossain vaiheessa tämän jälkeen on tarkoitus luopua Leopard 2 vaunujen käytöstä. Pelkästään kolmen eri vaunuperheen huollon yms. järjestäminen on haastavaa, joten haluavat varmasti keskittyä Abramseihin ja K2-vaunuihin.
Puolalla oli 90-luvun lopussa kahdeksan panssaridivisioonaa ja yli 1 500 kpl panssarivaunua. Näistä 700-800 kpl oli T-55 vaunuja, tosin niistä 560 kpl oli päivitetty T-55AM Merida standardiin. Loput olivat T-72M / M1 vaunuja, tosin niiden modernisointi PT-91 Twardy standardiin oli käynnistetty. Niiden tuotantomäärät per vuosi: 1994-1996: 58 kpl, 1997: 58 kp, 1998: 7 kpl, 1999: 33 kpl, 2000: 50 kpl, 2001: 20 kpl ja 2002: 7 kpl. Yhteensä 233 kpl. T-72M1R modernisointia ovat tehneet seuraavat määrät per vuosi: 2019: 8 kpl, 2020: 28 kpl, 2021: 39 kpl ja vuoden 2022 osalta oli tarkoitus modernisoida 50 kpl (oletan että tämä jäi toteutumatta).
Puola luopui T-55 vaunuista vuoden 2003 tienoilla eli samaan aikaan kun hankkivat ensimmäiset Leopard 2A4 vaunut. Samalla luopuivat osasta T-72 vaunuja. Heillä oli tämän jälkeenkin 700-800 vaunua aktiivijoukoilla sekä varastoissa. Jos katsoo heidän tavoitetta, niin sen perusteella pelkästään K2 ja K2PL vaunuja olisi tarkoitus hankkia 1 000 kpl. Niiden lisäksi tulisi olemaan 366 kpl M1A2 SEPv3. Yhteensä vaunuja tulisi olemaan 1 366 kpl, tämä tarkoittaisi heidän panssarijoukkojen kaksinkertaistumista, käytännössä ovat palaamassa takaisin 90-luvun tilanteeseen ja määriin.
Missä vaiheessa Leopard 2 vaunuista luopuminen tulisi ajankohtaiseksi? En osaa sanoa. Jos K2PL ensimmäisten vaunujen luovutus alkaisi 2026 niin voisiko niitä olla tuotettu Leopardien määrä eli 247 kpl neljässä vuodessa? Jos näin olisi, niin ehkä vuoden 2029-2030 tienoilla Leopardit jäisivät historiaan? Puola valmisti kylmän sodan aikana T-72 vaunuja, tosin minulla ei ole tähän hätään antaa tuotantomääriä per vuosi. Tsekkoslovakian osalta taulukko löytyy:
Puhutaan tietysti täysin erilaisista vaunuista, mutta mietin että uuden vaunun osalta tuollainen 18-35-85-132 ei ole mahdoton tahti neljän ensimmäisen vuoden osalta. Näiden summa on 270 kpl. En silti usko että on tarkoitus pyrkiä massiiviseen vuosituotantoon, vaan haluavat että heillä on vaunuja tuotannossa tasaisesti ja pitkään. Ehkä 120 vaunua per vuosi voisi olla tolkullinen tahti? Heidän on tarkoitus valmistaa 820 kpl K2PL vaunuja joten jos arvaisi tahdiksi 18-35-85-120-120-120 jne. niin tuo määrä olisi valmistettu noin yhdeksässä vuodessa. Se tarkoittaisi että viimeiset vaunut luovutettaisiin vuoden 2035 aikana. Heidän on tarkoitus suunnitella K3PL-vaunu yhdessä Etelä-Korean kanssa. Olisiko sen ottaminen tuotantoon vuonna 2036 liian aikaista? Ei välttämättä, heillä olisi reilut 10 vuotta aikaa sen suunnittelua varten - täysin kohtuullinen aika uuden tuotteen suunnittelun osalta. Mikäli vaunu perustuu vahvasti K2PL-vaunuun, joka olisi tässä vaiheessa ollut melkein 10 vuotta tuotannossa, niin uuden vaunun voisi saada hyvinkin joutuisasti tuotantoon. Riippuu tietysti siitä, millainen tämä uusi vaunu tulisi olemaan.
Toisaalta jos arvaa että tuotannon maksimi olisi 100 vaunua per vuosi, niin silloin tahdilla 18-35-85-100-100-100-... menisi kymmenen vuotta ennen kuin ovat tuottaneet 820 kpl K2PL vaunuja. Tämä voi olla realistisempi aikataulu, ainakin Etelä-Korean tuotantomäärät ovat olleet vaatimattomia (toki pitää muistaa heidän tarve määrälle, sekä voimapaketin ongelmat jotka hidastivat tuotantoa alkuvuosina). Toisaalta Puola aloittaa vaunujen lisenssivalmistuksen eikä valmista kaikkea itse, joten tämän pitäisi tehdä tuotannosta helpompaa ja sujuvampaa - toki normaalien ensimmäisten vuosien kangertelun jälkeen. Joka tapauksessa vaunut saataneen valmistettua reilusti ennen vuotta 2040 ja viimeistään siinä vaiheessa aloitettaisiin joka varastovaunujen modernisointi K3PL standardiin tai näiden vaunujen uustuotanto (jos oletetaan että tullaan valmistamaan tuo määrä K2PL vaunuja, eikä osaa tilauksesta korvata jossain vaiheessa K3PL vaunuilla mikäli niiden suunnittelu valmistuu ns. hyvissä ajoin).
Vuosituotantomäärään vaikuttaa toki se, saavatko tilauksia ulkomailta. Heillä on varmasti intressinä myydä vaunuja muillekin, kuten on Etelä-Koreallakin. Uskon että Ukraina ainakin olisi kiinnostunut (sitten joskus kun sota on saatu sodittua). Mahdollisesti muutkin Euroopan maat osoittaisivat kiinnostusta, ainakin ne ketkä ovat laiminlyöneet omien panssarijoukkojen modernisoinnin ja joilla ei ole omaa vaunutuotantoa.