Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
JOKO kirjoitti:Ajatellen Irakin ja Libyan edesmennyttä johtoa, sekä Syyrian menossa olevaa johtoa, tulee väistämättä mieleen esimerkiksi Mannerheimin ja Paasikiven edustamat suurvaltapoliittiset viisaudet. Tällä maailmankolkalla ryssän pelko on viisauden alku.
Itse edustan sitä todella vanhaa katsantokantaa enkä allekirjoita tuota "pelkoväitettä" ollenkaan. Ikärasismin ja nuorten ymmärtämättömyyden historiaan pohjautuvan asenneilmaston vielä käsitän. Dementia ei ole edennyt niin pitkälle, vaikka ikää on mistä muillekin jakaa.Tacitus kirjoitti:Ei tältä foorumilta, vaan ihan elävästä elämästä peräisin olevien kokemusteni mukaan sanoisin tuon (anteeksi seuraava epäkorrekti ilmaisu) "ryssänpelon" olevan ikäpolvikysymys. Ennen vuotta 1975 syntyneisiin henkilöihin on jo jossakin äidinmaidossa istutettu sellainen ikiaikainen pelko itänaapuria kohtaan, että sitä ei saa pesemälläkään pois. Vuonna 1976, ja siitä eteenpäin, syntyneillä ei vastaavaa "paskahousu"-mentaliteettia ole. Voi myös olla, että koska nuorempi sukupolvi on elänyt suuremman osan elämästään Venäjän eikä Neuvostoliiton kaudella, niin sellaista selkäytimeen asti iskostunutta pelkoa ei ole ennättänyt syntymään.
Kuten eräs nuoremman sukupolven lehtitoimittaja tätä Putingatea kommentoi, että hän ei voinut ymmärtää, miksi Suomen päättäjät olivat naama valkoisena heti pyytämässä anteeksi. Hänen mukaansa kyse on jostakin vanhempien sukupolvien pinttyneestä suomettumisesta. En voi väittää, etteikö tuossa kommentissa olisi perää.
Tacitus kirjoitti:JOKO kirjoitti:Ajatellen Irakin ja Libyan edesmennyttä johtoa, sekä Syyrian menossa olevaa johtoa, tulee väistämättä mieleen esimerkiksi Mannerheimin ja Paasikiven edustamat suurvaltapoliittiset viisaudet. Tällä maailmankolkalla ryssän pelko on viisauden alku.
Saattaa tulla sinulle uutena tietona, mutta Paasikivi ja Mannerheim olivat ennen talvisodan alkua alueluovutusten kannalla. Heidän mielestään Moskovan neuvotteluissa olisi pitänyt joustaa mahdollisimman paljon. Nykyisin ollaan aika pitkälti yhtä mieltä siitä, että mitä alueluovutusten jälkeen olisi tapahtunut: Suomen Sosialistinen Tasavalta.
Eli olen erittäin tyytyväinen siitä, että nämä kaksi wanhemman sukupolven herraa eivät olleet päättävissä asemissa syksyllä 1939.
Mutta siinä mielessä JOKOn kommentti osuu kyllä aiheeseen. Valitettavasti vain juuri päinvastaisessa mielessä kuin hän itse tarkoitti. Tai sitten hänen mielestään Suomen olisi ollut parempi päätyä neuvostotasavallaksi.
Otsikon ja ehkäpä myös koko Maanpuolustus.net:n ulkopuolelta..Tacitus kirjoitti:Tacitus on itse itä-Suomesta kotoisin, joten tämä korpisissin kuvaus on hyvin tuttu asia. Suomalaisen nuorison historiatuntemukseen en ota kantaa, mutta itse olen saanut tutkijakoulutuksen historiaan, erityisalana nimenomaan Suomen sotahistoria (tässä välissä baikal voi kävellä kirjahyllynsä luo, ja katsoa Facta-tietosanakirjasta, että mitä se tutkijakoulutus tarkoittaa). Jokunen teistä lienee lukenutkin julkaisemiani tekstejä. Ja fiksuimmat ovat varmaan jo tuosta nimimerkistä "Tacitus" keksineet, että jotenkin se historiaan liittyy...
..
Tacitus kirjoitti:Tacitus on itse itä-Suomesta kotoisin, joten tämä korpisissin kuvaus on hyvin tuttu asia. Suomalaisen nuorison historiatuntemukseen en ota kantaa, mutta itse olen saanut tutkijakoulutuksen historiaan, erityisalana nimenomaan Suomen sotahistoria (tässä välissä baikal voi kävellä kirjahyllynsä luo, ja katsoa Facta-tietosanakirjasta, että mitä se tutkijakoulutus tarkoittaa). Jokunen teistä lienee lukenutkin julkaisemiani tekstejä. Ja fiksuimmat ovat varmaan jo tuosta nimimerkistä "Tacitus" keksineet, että jotenkin se historiaan liittyy...
Mutta sanoisin kyllä, että meillä itäsuomalaisilla on toisaalta aika sellainen arkisen realistinen suhtautuminen venäläisiin. Aika monet tuttavat kun käyvät siellä viikoittain bensanhakureissuilla yms, niin pääsevät näkemään sitä arkitodellisuutta rajan toisella puolella. Ja harvempi Venäjällä säännöllisesti käyvä kaveri nyt tulee kehumaan, että siellä erityinen suurvaltameininki olisi. Kyllä se perus-Venäjä joitakin Moskovan ja Pietarin turistikortteleita lukuunottamatta on aika karua. Ei siinä oikein tule sellainen olo, että täältä joku ylivertainen sotilaskoneisto nousee.
Tacitus kirjoitti:Kyllä se noissa tutkimushommissa - olipa kyse harrastuksesta tai ammatista - oma henkilökohtainen kiinnostus ja side tutkittavaan asiaan on melkein pakko olla. Ei sitä muuten jaksa. Siksi olen itsekin keskittynyt enemmän Laatokan Karjalan kuin Kannaksen taisteluihin, pl. Siiranmäki, Äyräpää ja Vuosalmi, koska siellä päin oli omia sukulaisia taistelemassa.
Talvisodasta Tolvajärvi on kyllä oikeastaan se kaikkein mielenkiintoisin taistelu. Siinä yhdistyy suora rintamahyökkäys klassiseen kaksipuoleiseen saarrostukseen. Kaikki kunnia Raatteen tien ja Suomussalmen taisteluille, mutta niissä ratkaisevinta oli kuitenkin vihollisen tyhmä taktiikka. Tolvajärvi oli oikeastaan koko talvisodan ainut onnistunut suomalaisten tekemä hyökkäyssotatoimi*. Ja kunnia siitä kuuluu tietysti erityisesti Talvelalle ja Pajarille.
*IV AK:n vastahyökkäys oli tietysti myös onnistunut, mutta siinä lopullinen tulos jäi raskaan aseistuksen puuttuessa vajaaksi. Motti-taktiikkahan ei suinkaan ollut itsetarkoitus. Suomalaisilla ei vaan ollut voimavaroja niiden mottien tyhjentämiseen.
Tvälups kirjoitti:yle uutiset Talous 17.4.2013 klo 10:09
Suomen vienti Venäjälle kasvoi: +7 prosenttia
Suomen vienti Venäjälle nousi 5,7 miljardiin euroon, mikä on 10 prosenttia koko viennistä.
Suomen vienti Venäjälle kasvoi viime vuonna seitsemän prosenttia vuotta aiemmasta, kertoo Suomalais-venäläisen kauppakamarin barometri.
Suomen vienti Venäjälle nousi 5,7 miljardiin euroon, mikä on 10 prosenttia koko viennistä.
Tuonti Venäjältä Suomeen sen sijaan väheni viime vuonna. Tuonti laski seitsemän prosenttia. Tuonnin arvo pysyi kuitenkin huomattavasti viennin arvoa korkeammalla eli 10,6 miljardissa eurossa.
Venäjä oli viime vuonna Suomen toiseksi tärkein vientimaa. Suomen suuremmista vientimaista Venäjä oli Yhdysvaltojen lisäksi ainoa, jonne vienti kasvoi.
Suomalaisyritysten odotukset tulevan vuoden viennistä ja liiketoiminnan kasvusta Venäjän-kaupassa ovat myönteiset.
Tacitus kirjoitti:JOKO kirjoitti:Ajatellen Irakin ja Libyan edesmennyttä johtoa, sekä Syyrian menossa olevaa johtoa, tulee väistämättä mieleen esimerkiksi Mannerheimin ja Paasikiven edustamat suurvaltapoliittiset viisaudet. Tällä maailmankolkalla ryssän pelko on viisauden alku.
Saattaa tulla sinulle uutena tietona, mutta Paasikivi ja Mannerheim olivat ennen talvisodan alkua alueluovutusten kannalla. Heidän mielestään Moskovan neuvotteluissa olisi pitänyt joustaa mahdollisimman paljon. Nykyisin ollaan aika pitkälti yhtä mieltä siitä, että mitä alueluovutusten jälkeen olisi tapahtunut: Suomen Sosialistinen Tasavalta.
Eli olen erittäin tyytyväinen siitä, että nämä kaksi wanhemman sukupolven herraa eivät olleet päättävissä asemissa syksyllä 1939.
Mutta siinä mielessä JOKOn kommentti osuu kyllä aiheeseen. Valitettavasti vain juuri päinvastaisessa mielessä kuin hän itse tarkoitti. Tai sitten hänen mielestään Suomen olisi ollut parempi päätyä neuvostotasavallaksi.
JOKO kirjoitti:Tacitus kirjoitti:JOKO kirjoitti:Ajatellen Irakin ja Libyan edesmennyttä johtoa, sekä Syyrian menossa olevaa johtoa, tulee väistämättä mieleen esimerkiksi Mannerheimin ja Paasikiven edustamat suurvaltapoliittiset viisaudet. Tällä maailmankolkalla ryssän pelko on viisauden alku.
Olen Mannerheimin ja Paasikiven ajatuksista tietoinen. Mielestäni he olivat oikeassa vaatiessaan suurempaa joustavuutta iivanan suuntaan. 1939 syksyllä oltiin tietysti jo umpikujassa, joten silloin oli vaihtoehdot käytännössä loppu. Valtioviisautta olisi pitänyt löytyä muutamaa vuotta aiemmin, kun Neuvostoliitto aloitti tunnustelut turvallisuusyhteistyöhön liittyen. Meidän ei olisi tarvinnut taipua Neuvostoliiton osavaltioksi tai edes sateliitiksi. Oman puolustuksen vahvistaminen ja sotilaallinen yhteistyö Suomenlahdella neukkujen kanssa olisivat olleet luultavasti riittäviä toimia.
Stalinilla oli toki tavoitteensa Suomen suhteen, mutta ne hän olisi luultavasti lykännyt odotettavissa olevan suurvaltasodan jälkeiseen aikaan, kunhan olisi saanut Suomen suunnan muutoin varmistettua.
AKE-ukki kirjoitti:Samaan aikaan ulkoministeriöllä on kerrottavaa:
Lainaus:
Suomen ja Venäjän välinen kauppa
Venäjä on Suomen suurin kauppakumppani. Venäjän merkitys Suomelle on viime vuosina kasvanut, kun muiden Euroopan maiden tuontikysyntä on heikentynyt.
Creidiki kirjoitti:AKE-ukki kirjoitti:Samaan aikaan ulkoministeriöllä on kerrottavaa:
Lainaus:
Suomen ja Venäjän välinen kauppa
Venäjä on Suomen suurin kauppakumppani. Venäjän merkitys Suomelle on viime vuosina kasvanut, kun muiden Euroopan maiden tuontikysyntä on heikentynyt.
Niinpä, YYA-suomessa vuorineuvokset nostivat samppanjalaseja ja vannoivat kansojemme ikuisen ystävyyden ja rauhanomaisen rinnakkaiselon nimeen. Eivät he piilokommunisteja olleet, olivat vain hyvin tietoisia siitä miltä puolelta liepuska oli voideltu.
Jos Venäjän taloudellinen vaikutusvalta tulee edelleen Suomessa kasvamaan kaupan lisääntymisen myötä, energiataloudellisesti me olemme jo totaalisesti liekanarussa, niin Suomen ulkopolitiikan suunta muuttuu. Nato-yhteensopivuus, EU ja Pohjoismainen puolustusyhteistyö ei sitä pelasta.
kuten olen sanonut ennenkin: деньги говорит и говно идет
Tacitus kirjoitti:Vaikka olen Niinistön Makarovista esittämää kommenttia jo pariin kertaan tituleerannut virhearvioksi (kun Putin myöhemmin vahvisti sen olevan Venäjän virallinen kanta), niin yksi hyvä puoli siinä kuitenkin oli. Koska muulloin on Suomen presidentti vuoden 1944 jälkeen uskaltanut todeta Venäjän asevoimien komentajan lausunnon paskapuheeksi? Koska muulloin on meidän ministeri uskaltanut näin radikaalisti puuttua Venäjän ihmisoikeustilanteeseen? Koska muulloin on meidän puolustusministeri uskaltanut sanoa, että turvallisuuspolitiikan suurin haaste on Venäjä?
Miettikäähän nyt, ennen kuin esitätte taas näitä salaliittoteorioita. Suomen asema suhteessa Venäjään on nyt vahvempi kuin koskaan 1920-luvun jälkeen. Asevoimiemme vahvuus suhteessa Venäjän vahvuuteen on nyt parempi kuin koskaan ennen, lukuunottamatta vuosia 1917 - 1930.
juhapar kirjoitti:JOKO kirjoitti:Tacitus kirjoitti:JOKO kirjoitti:Ajatellen Irakin ja Libyan edesmennyttä johtoa, sekä Syyrian menossa olevaa johtoa, tulee väistämättä mieleen esimerkiksi Mannerheimin ja Paasikiven edustamat suurvaltapoliittiset viisaudet. Tällä maailmankolkalla ryssän pelko on viisauden alku.
Olen Mannerheimin ja Paasikiven ajatuksista tietoinen. Mielestäni he olivat oikeassa vaatiessaan suurempaa joustavuutta iivanan suuntaan. 1939 syksyllä oltiin tietysti jo umpikujassa, joten silloin oli vaihtoehdot käytännössä loppu. Valtioviisautta olisi pitänyt löytyä muutamaa vuotta aiemmin, kun Neuvostoliitto aloitti tunnustelut turvallisuusyhteistyöhön liittyen. Meidän ei olisi tarvinnut taipua Neuvostoliiton osavaltioksi tai edes sateliitiksi. Oman puolustuksen vahvistaminen ja sotilaallinen yhteistyö Suomenlahdella neukkujen kanssa olisivat olleet luultavasti riittäviä toimia.
Stalinilla oli toki tavoitteensa Suomen suhteen, mutta ne hän olisi luultavasti lykännyt odotettavissa olevan suurvaltasodan jälkeiseen aikaan, kunhan olisi saanut Suomen suunnan muutoin varmistettua.
Hmmm, mitähän Stalin olisi sanonut, jos Suomen neuvottelijat talvisodan alla olisivat pyytäneet Neuvostoliitolta 100 ensilinjan hävittäjäkonetta, viisikymmentä pommaria, moottoritorpedoveneitä, panssarivaunuja jne puolueettomuuden takeeksi?