Työllisyyden näkymät

Miten työllisyys kehittyy seuraavan 3 vuoden jaksolla

  • Työpaikat vähenevät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 36 38.7%
  • Työpaikat vähenevät n 3% tai vähemmän

    Ääniä: 26 28.0%
  • Työllisyystilanne pysyy samana, kuin 2015 kesäkuussa

    Ääniä: 14 15.1%
  • Työpaikat lisääntyvät n 3% tai enemmän

    Ääniä: 22 23.7%
  • Työpaikat lisääntyvät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 0 0.0%
  • Tulemme tarvitsemaan maahanmuuttoa työpaikkojen täyttämiseksi

    Ääniä: 2 2.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    93
  • Äänestys suljettu .
Vihapuhetta?

Mutta joo, olen iloinen tästä uutisesta, kyllä Suomen kuuluu ollakin myös raaka-aineen toimittaja koska meiltä niitä löytyy.
Meidän vain pitää itse omistaa luonnonvaramme ja saada niistä voitot, se ei ole sosialismia vaan itsenäisen valtion elinehto joka on pyritty tyrmäämään globalistien toimesta.

Niin, jos vaihtoehtona on että työttömyys ja näköalattomuus jatkuisivat niin kai se on parempi että on edes ei-oikeaoppisia hommia.

Itsekin olisin iloisin, jos tähän hankkeeseen mentäisiin kotimaisin voimin. Luonnonvarojen omistus on pyritty tyrmäämään lähinnä markkinafundamentalistien toimesta. Naaapurissa malmin kaivaa valtio-omisteinen LKAB, virtaa koskista tekee Vattenfall. Suomessa valtaapitävien pakkomielteenä on myydä luonnonvarat ulkomaille.
 
Väittelijä: ”Työajan seurannasta ei uskalleta vieläkään luopua”

Luulisi väittelijänkin tietävän, että työajanseuranta on lakisääteinen juttu eikä työnantajan omassa päätäntävallassa oleva asia. Kysymys kuuluukin: Pitäisikö työlaikalakia päivittää tältä osin? Nythän sitä kierretään kaikenlaisilla kikkailuilla ja "johtajasopimuksilla". Toimitusjohtajalla ja ylimmällä johdolla on tyypillisesti kokonaistyöaika, jota ei seurata, toisin kuin muulla porukalla oleva säännöllinen viikko- tai jaksotyöaika. Osa työnantajista on ruvennut kikkailemaan niin, että tällaisen kokonaistyöajan piiriin otetaankin esim. kaikki, joiden tittelissä esiintyy sana päällikkö, manager, leader, senior, jne. Tällöin niitä työajanseurannasta irrotettuja onkin äkkiä isossa firmassa satoja eikä kymmenkunta kuten kuuluisi. Tiedän tapauksia, joissa tämä on johtanut burnoutiin kun tunnollinen työntekijä on tehnyt varmuuden vuoksi 150%:sta päivää ettei varmasti epäillä laiskuriksi.

Työaikalaki, 7. Luku 37 §:

"37 §
Työaikakirjanpito

Työnantajan on kirjattava tehdyt työtunnit ja niistä suoritetut korvaukset työntekijöittäin. Kirjanpitoon on merkittävä joko säännöllisen työajan työtunnit, lisä-, yli-, hätä- ja sunnuntaityötunnit sekä niistä suoritetut korvaukset tai kaikki tehdyt työtunnit samoin kuin erikseen yli-, hätä- ja sunnuntaityötunnit sekä niistä suoritetut korotusosat. Jos työntekijän kanssa on tehty 39 §:n 2 tai 3 momentissa tarkoitettu sopimus, on luetteloon merkittävä arvioitu lisä-, yli- ja sunnuntaityön määrä kuukaudessa. Työnantajan on säilytettävä työaikakirjanpito vähintään 38 §:ssä säädetyn kanneajan päättymiseen asti.

Työaikakirjanpito sekä työnantajan ja työntekijöiden edustajan tai työntekijän 10 ja 12 §:n nojalla tekemä kirjallinen sopimus on vaadittaessa näytettävä työsuojelutarkastuksen toimittajalle sekä 21 §:n 3 momentissa tarkoitetulle työntekijöiden edustajalle. Työntekijällä tai hänen valtuuttamallaan on pyynnöstä oikeus saada kirjallinen selvitys työvuoroluetteloiden ja työaikakirjanpidon työntekijää koskevista merkinnöistä. (26.1.2001/64)

Työsuojeluviranomaiselle on pyydettäessä toimitettava jäljennös työaikakirjanpidosta, 10 ja 12 §:n nojalla tehdystä sopimuksesta, 34 §:ssä tarkoitetusta työajan tasoittumisjärjestelmästä ja 35 §:ssä tarkoitetusta työvuoroluettelosta
."


95c377989fe74fbd9f0720b70c5645a0.jpg

(KUVA: Liisa Takala)

Julkaistu: 20.11. 11:26

Tiukat työajat on perua teollisen työn organisoinnista. Aiheesta väitellyt Soja Ukkola arvioi, että seurannasta ei uskota vieläkään luopua, vaikka työn sisältö on muuttunut.
Tietotyö taipuu kehnosti tiukkoihin, kellolla mitattaviin työaikoihin. Silti kelloon sidottu työaika on tietoon perustuvassa työssäkin yhä keskeinen osa työelämää. Työaikaa pidentävästä kilpailukykysopimuksesta on jopa etsitty ratkaisuja Suomen talousongelmiin.

Tutkija, yhteiskuntatieteiden maisteri Soja Ukkola huomauttaa perjantaina Lapin Yliopistossa tarkastetussa väitöskirjassaan, että kellonaikaan pohjautuva työaikamalli on perua teollisen työn organisointitavasta, johon kuului työnantajan harjoittama tarkka työajan seuranta.

– Vaikuttaa siltä, ettei seurannasta uskalleta vieläkään luopua huolimatta työn sisällöissä tapahtuneista muutoksista, hän sanoo väitöstiedotteessa.

Ukkola tutki tietotyön työaikakulttuureja suomalaisessa it-alan yrityksessä. Hän havaitsi, että työntekijät luovat itse erilaisia keinoja tullakseen toimeen työhön kohdistuvien virallisten ja sisällöllisten aikavaatimusten kanssa.

Hänen mukaansa työaikaa ohjaavatkin arkiset käytännöt pikemmin kuin muodollinen työajan säätely.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000002951395.html
 
Sellua ei kannata keittää vientiin, se on sama, kuin ampuisit itseäsi jalkaan.. :) "Jallua" lisää, eli JALOSTUSASTETTA pitää suomessa viedä mahdollisimman pitkälle. ;)
Sillä me eletään. Muuten kuulutaan kyllä banaanitasavaltoihin :)

Ne on nuo erikoisemmat sellulaadut joita Kemijärven tehtaan tuotannostakin osa tulisi olemaan,niin ne on melko vaativia tuotteita valmistaa ja sinällään niissä se jalostusaste on jo varsin korkea verrattuna joihinkin peruspapereihin vaikkapa. Jos käyttökohteet on vaikka lääketeollisuudessa niin sitten pitäis pystyttää lääketehdas samalle tontille jos haluaisi nostaa jalostusastetta..Toki olisi mukavampaa jos investoija olisi suomalainen firma mutta minkäs teet. Onneksi suomalaisetkin on kunnostautuneet näissä uusissa biojalostamohankkeissa vaikkapa Äänekoskella.
 
Ne on nuo erikoisemmat sellulaadut joita Kemijärven tehtaan tuotannostakin osa tulisi olemaan,niin ne on melko vaativia tuotteita valmistaa ja sinällään niissä se jalostusaste on jo varsin korkea verrattuna joihinkin peruspapereihin vaikkapa. Jos käyttökohteet on vaikka lääketeollisuudessa niin sitten pitäis pystyttää lääketehdas samalle tontille jos haluaisi nostaa jalostusastetta..Toki olisi mukavampaa jos investoija olisi suomalainen firma mutta minkäs teet. Onneksi suomalaisetkin on kunnostautuneet näissä uusissa biojalostamohankkeissa vaikkapa Äänekoskella.
Totta kyllä, mutta miten me saisimme sen lääkevalmistajan koukkuun??? Työvoimaa, joka pysyy talossa, raaka-aine trukilla pihantakaa suoraan linjalle, kohtuulliset kustannukset, jotain... Markkinoinnin asiantuntijat pitäisi koota yhteen ja saada kertomaan näitä asioita maailmalle...
Biojalostamohomma on hyvää alkua! Vientiin sieltä sitä plöröä, mitä se sitten onkin?!!! Sillä saisimme lisää kaivattua "ulkomaanvaluuttaa" olkoonkin sitten vaikka euroja, mutta se on vientieuroa!
 
Ei ne ainakiin affenanmaalaisen vikinglinen avulla parane :mad:

Viking Line kuittaa varustamotuet ja tilaa laivan Kiinasta

23.11.2016 11:06 | Päivitetty 23.11.2016 14:12
PolitiikkaLogistiikkaMatkailu
v2YEaFwsTT6eY6f16xp-cGF-6rkRbEMM_FasBeVIZhSgiiGjTqT4hwQNDp7WH17eVp84CwGmevWMZlSVCqpfEUIp9Nuj_nS59QPFIUGq3EFSAwWd6zLIIY2Akvw6Ceg8ulmcHtrsI3hKtByQv-r1KECIFVNiAX6csHZE=s0-d-e1-ft

Miksi Suomen suurinta varustamotukea nauttiva varustamo ei tilannut uusinta laivaansa suomalaiselta telakalta?

Ahvenanmaalainen Viking Line kertoi keskiviikkona tilaavansa uusimman autolauttansa kiinalaiselta Xiamen Shipbuilding Industry-telakalta. Viking Linen mukaan investoinnin arvo on noin 190 miljoonaa euroa, ja nyt tehty aiesopimus sisältää myös option toisesta aluksesta.

Viking Linen osake oli aamupäivällä yli kolmen prosentin nousussa, joten omistajat näyttävät pitävän laivatilausta hyvänä uutisena. Mutta päätös tilata autolautta Aasiasta herättää myös kysymyksiä. Vuodesta 2002 Viking Line on saanut varustamotukea veronmaksajilta lähes 440 miljoonaa euroa. Miksi vuodesta toiseen Suomen suurinta varustamotukea nauttiva varustamo ei tilannut uusinta laivaansa suomalaiselta telakalta?

Viking Linen uusin autolautta Viking Grace valmistui Turun telakalta alkuvuodesta 2013. Alun perin varustamon piti tilata Turusta myös Gracen sisar-alus, mutta yhtiö päätti luopua hankkeesta syksyllä 2012.

Silloin vielä korealaisen STX:n omistuksessa olleelle Turun telakalle Viking Linen ratkaisu oli valtava pettymys. Turussa toivottiin hartaasti, että ahvenanmaalaisvarustamo olisi käyttänyt optiotaan toisen aluksen rakentamiseen, ja auttanut näin hädässä olevaa telakkaa pahimman yli.

Ehkä Viking Line unohti Turun telakan jo neljä vuotta sitten.
 
No tuossa vaikutti kuulemma että nyt Turun telakka on täynnä, nuo muut telakat taas on paljon kalliimpia Suomessa tällaisille laivoille.
 
Ihan turha show nostetaan tuosta Viking Linen tilauksestakin.

Se on tämän päivän markkinataloutta, että tilataan sieltä mistä saadaan vastaava tuote halvimmalla, siksi tarjouksia pyydetään.

Jos Viking Line sanoo, että ei olisi saanut Suomesta uutta laivaa yhtä halvalla kuin edellistä tilaustaan (240M€), niin miksi hemmetissä yhtiö tilaisi laivan Suomesta vain siksi, että tuetaan suomalaisia, jos se maksaa kenties 100 miljoonaa enemmän kuin kilpailijan tuote?
Sitä paitsi tämä projektihan työllistää myös suomalaisia ja mukana on suomalaisfirmojakin.

Varmasti olisivat tilanneet Suomesta, jos olisi ollut mahdollisuuksia ja hinta olisi ollut oikea. On kuitenkin kohtuutonta vaatia yhtiön odottamaan tilaustaan kenties 5-10 vuotta, että telakalla on tarpeeksi tilaa rakentaa laivoja. Ihan oikea päätös Vikingiltä.
 
Ihan turha show nostetaan tuosta Viking Linen tilauksestakin.

Se on tämän päivän markkinataloutta, että tilataan sieltä mistä saadaan vastaava tuote halvimmalla, siksi tarjouksia pyydetään.

Jos Viking Line sanoo, että ei olisi saanut Suomesta uutta laivaa yhtä halvalla kuin edellistä tilaustaan (240M€), niin miksi hemmetissä yhtiö tilaisi laivan Suomesta vain siksi, että tuetaan suomalaisia, jos se maksaa kenties 100 miljoonaa enemmän kuin kilpailijan tuote?
Sitä paitsi tämä projektihan työllistää myös suomalaisia ja mukana on suomalaisfirmojakin.

Varmasti olisivat tilanneet Suomesta, jos olisi ollut mahdollisuuksia ja hinta olisi ollut oikea. On kuitenkin kohtuutonta vaatia yhtiön odottamaan tilaustaan kenties 5-10 vuotta, että telakalla on tarpeeksi tilaa rakentaa laivoja. Ihan oikea päätös Vikingiltä.

Miten Kiinalaiset kykenevät saamaan suomessa selluteollisuuden toimimaan kannattavasti mutta suomalaiset eivät?

Sama koskee laivanrakentamista. ..saksalaiset onnistuvat siinä missä hommassa suomalaiset eivät muka kykene saamaan kannttavaksi...?

Kuka kusettaa ja ketä ? :rolleyes:
 
Miten Kiinalaiset kykenevät saamaan suomessa selluteollisuuden toimimaan kannattavasti mutta suomalaiset eivät?

Sama koskee laivanrakentamista. ..saksalaiset onnistuvat siinä missä hommassa suomalaiset eivät muka kykene saamaan kannttavaksi...?

Kuka kusettaa ja ketä ? :rolleyes:

Suomalaiset ovat niin pihiä ja nössöä kansaa, että ei uskalleta ottaa riskejä. Toki valtiolla oli osuus Meyerin päätökseen ostaa Turun telakka.

Mutta vaikka suomalaisella olisikin paljon rahaa, ei hän sitä varmasti sijoittaisi sellutehtaaseen. Jos joku kiinalainen tekee niin, niin ei se ole meidän rahoistamme pois. Tarvitsevat sinne kuitenkin työntekijöitä, jotka tulevat hyvin todennäköisesti pääosin Suomesta ja Suomessa kun ollaan, toimitaan suomalaisten työehtosopimusten mukaisesti.

Se on hienoa että tänne Suomeenkin investoidaan, kun suomalaiset itse sitä eivät tee.
 
Mutta Suomen valtion tuki kyllä kelpaa. Hakekoon sitten Kiinalta ensi kerran sitä tukea ja Suomi lopettakoon firmalle maksamisen, on minun toive.

Ei pidä olla niin nationalistinen. Tämä projektihan työllistää myös suomalaisia, ennen rakentamista, rakentamisen aikana ja rakentamisen jälkeen.
 
Ihan turha show nostetaan tuosta Viking Linen tilauksestakin.

Se on tämän päivän markkinataloutta, että tilataan sieltä mistä saadaan vastaava tuote halvimmalla, siksi tarjouksia pyydetään.

Jos Viking Line sanoo, että ei olisi saanut Suomesta uutta laivaa yhtä halvalla kuin edellistä tilaustaan (240M€), niin miksi hemmetissä yhtiö tilaisi laivan Suomesta vain siksi, että tuetaan suomalaisia, jos se maksaa kenties 100 miljoonaa enemmän kuin kilpailijan tuote?
Sitä paitsi tämä projektihan työllistää myös suomalaisia ja mukana on suomalaisfirmojakin.

Varmasti olisivat tilanneet Suomesta, jos olisi ollut mahdollisuuksia ja hinta olisi ollut oikea. On kuitenkin kohtuutonta vaatia yhtiön odottamaan tilaustaan kenties 5-10 vuotta, että telakalla on tarpeeksi tilaa rakentaa laivoja. Ihan oikea päätös Vikingiltä.

Joo. Helppo homma. Maksattaa takas vaan tuet ja tilaa paattinsa vaikka marssista :)
 
Eikös Viking XPRS ole Viron lipun alla ja täten oikeastaan virolainen laiva? Miten muut ruotsiin seilaavat viikkarin laivat?
 
Mutta Tallink, joka ei ole suomen valtion tukia saanu

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/05/valtion-jattitukiaiset-paaosin-viihderisteilyihin

VUODEN 2014 MATKUSTAJA-ALUSTUEN SAAJAT:

Viking Line Ab - 24 462 069€
Tallink Silja Oy -14 205 980€ (Wikistä: Tallink Silja Oy on suomalainen varustamo, jonka omistaa virolainen AS Tallink Grupp)
Finnlines Oyj - 8 259 817€
Rederi Ab Eckerö - 3 805 290€
Kristina Cruises Oy - 1 514 837€
NLC Ferry Ab Oy - 1 476 776€
Saimaa Travel Oy - 100 465€
YHTEENSÄ - 53,8 MILJ. €
 
Mutta Tallink, joka ei ole suomen valtion tukia saanut, rakennuttaa laivansa suomessa...

Tallink on sitten vuoden 2009 tilannut tasan yhden laivan, jonka se rakennuttaa Suomessa. Tallink tilasi laivansa ennen kuin muut yhtiöt alkoivat tilailla Meyeriltä. Näin Vikingille jäi luu käteen ja olisi joka tapauksessa joutunut odottamaan laivaansa 2020-luvun alkupuolelle. Kohtuuton vaatimus nykyisessä maailmassa, jossa vuodessa tapahtuu paljon. Jos haluat kilpailla, tarvitsee silloin tällöin keksiä jotain uutta.

Taitaa kuitenkin Vikingillä olla enemmän aluksia Suomen lipun alla.
 
Toivottavasti osaavat rakentaan jäissä kulkukykyisen aluksen ;)

Ei vaan tyhmäähän se olisi maksaa ylimääräistä siitä, että saa samaa mutta suomesta. Liikennöihän tuo uusi paatti Suomessa ja tuo työtä. Itse en yritystukia ymmärrä muutoinkaan. Jos ei yritys pyöri omillaan niin liikeidea on huono ja sietää kaatua.
 
Back
Top