jurppi
Ylipäällikkö
Stupid is strong with this one. Työttömien kyykytys lienee päämääränä niin jalo, että minkäänlainen järjenkäyttö ei ole tarpeellista.
Suomessa on työttömiä n. 260000. Oletetaan, että työttömyys jatkaa maltillista laskuaan ja vuoden lopussa työttömiä on 250000. 12 hakemusta per 3 kk tarkoittaa 48 hakemusta per vuosi, eli nämä neljännesmiljoona työtöntä tehtailevat vuodessa kaksitoista miljoonaa työhakemusta työttömyysturvansa säilyttääkseen. Vertailun vuoksi tilastokeskuksen mukaan avoimia työpaikkoja oli vuonna 2016 keskimäärin 33900.
Miljoonien työhakemusten tekeminen, lähettäminen, vastaanottaminen, lukeminen ja TE-keskuksen taholta tapahtuva työnhaun valvonta toki työllistää valtavasti, mutta mitään järkeä tässä sirkuksessa ei ole. Työttömien lisäksi kärsivänä osapuolena on avoimista paikoista ilmoittavat työnantajat, jotka tulevat saamaan satoja ylimääräisiä hakemuksia ilmoituksiinsa. Jokainen joskus rekrytoinut tietää miten paljon aikaa menee kunnollisten hakemusten seulomiseen hakemusmassasta.
Suurimmalta osaltaan olen samaa mieltä..tuollaisessa työnhaussa ei ole juurikaan mitään järkeä.
Jokainen meistä kuitenkin tietää että tuosta työttömien määrästä suurin osa ei koskaan tule saamaan eikä haluakaan itselleen todellista työpaikkaa. He tarvitsevat vain ja ainoastaan työttömyyskorvauksen. Se ei tietenkään riitä, ainakaan perustasolla, joten he tarvitsevat ja saavat lisäksi sosiaalitukea, asumistukea jne.
Jonkin verran (muutamia kymmeniä tuhansia) löytyy myös sellaisia henkilöitä jotka hyödyntävät maksimaalisesti kaikki yhteiskunnan tarjoamat avustukset ja tuet. Tämän lisäksi he tekevät monenlaista harmaata työtä, käyvät jonkinlaista pienimuotoista kauppaa ja osa toimii enemmän ja/tai vähemmän mukana/apuna rikollisessakin toiminnassa. Näin on mahdollista saada pientä lisätuloa em. avustusten päälle.
Minä en syytä enkä leimaa koko tuota työttömien porukkaa.
A) Suurin osa on varmasti koko ajan valmis ottamaan vastaan asialliset työtilaisuudet. (sanoisin että 50% kaikista)
B) Sitten on melko paljon heitä jotka eivät yksinkertaisesti viitsi lähteä töihin koska he saavat erilaisina tukina lähes yhtä paljon kuin (joskus enemmänkin) kuin siinä tapauksessa jos olisivat töissä. (näitä on arvion mukaan n. 30%)
C) Eivät lähde töihin missään tapauksessa. Jäävät viime kädessä vaikka ilman työttömyyspäivärahaa ja elävät muilla tuilla ja tilapäisillä harmailla ansioilla. (tähän porukkaan kuuluu, karkeasti arvioiden n. 20 % työttömyyspäivärahaa saavista)
Ratkaisuiksi olisi löydettävä sellaiset keinot joilla koko työttömyysturvajärjestelmää uudistetaan. Keinoja on olemassa vaikka kuinka paljon mutta päättäjiltä (poliitikoilta) puuttuu halua tunnustaa kokonaisuuden todelliset ongelmat.
Avainasemassa on vastikkeellisuus:
A-ryhmän porukalle se tarkoittaa nykyistä aktiivisempaa ja kokonaisvaltaista työnhaun sekä koulutuksen tukea. Tähän liittyy myös työvoiman liikkuvuuden järjestelyt. En viitsi edes kirjoitella kaikkia mahdollisia esimerkkejä mutta erittäin paljon olisi tehtävissä. Tämän porukan osalta oikeita töitä löytyy 80%:lle. Loppujen osalle on järjestettävissä positiivisia erityisratkaisuja mahdollisia (esim. vanhemmasta päästä siirtyminen ennenaikaisesti eläkkeelle, vapaaehtoinen työpalvelu osa-aikaisesti jne.) On mahdollista kehittää myös täysin uusia ja nykyistä paremmin toimivia työvoima/työllisyysratkaisuita jne.
B- ryhmän osalta tarvitaan paljolti samoja asioita kuin A-porukalle. Lisäksi pitää saada muutoksia tukijärjestelmiin. Vastikkeellisuutta pitää lisätä kaikkien yhteiskunnan antamien tukien osalta. Siihen yhteiskunnalla on oikeus/velvollisuus.
C-ryhmän osalta tarvitaan myös tiukempaa työttömyys-/yhteiskuntapolitiikkaa. Vastikkeellisuutta jokaista tukisuoritusta vastaan. B ja C ryhmän osalta yhteiskunnalla on täysi oikeus edellyttää jokaista sosiaalitukierää vastaan sopivalla tavalla toteutettuja yhteiskuntaa ja yhteisöä hyödyttäviä työsuorituksia. Kaikenlaista järkevää, koulutuksellista, asiallista sekä mielekästä työtä on osoitettavissa/tarjottavissa vaikka kuinka paljon. Tarvitaan vain halua järjestää asiat.
Pitää myös huomioida että vastikkeellisuus on omiaan tuomaan esille täydelliset väärinkäyttäjät. Niin pitääkin tapahtua. Ei sellaisille pidä maksaa työttömyys-/sosiaalitukia jotka tosiasiallisesti asuvat toisessa maassa. Tai nauttivat erilaisilla rikollisilla järjestetyillä moninkertaisia tukia. Ovat itseasiassa töissä (tai sosiaalitukien nauttijoita) toisessa maassa vaikka saavat Suomesta kaikki mahdolliset tuet. Tai saavat erilaisia pimeitä tuloja/tuottoja muista maista ja samalla Suomen tukia. Esim. venäläisiä ja muita EU:n ulkopuolisista maista tulleita jne. Tällaisia työttömyystukijärjestelmää rikollisesti hyödyntäviä henkilöitä löytyy meiltä tuhansittain ehkä enemmänkin.
Mahdolliset rakennemuutoksiin tarvittavat rahoitukset on löydettävissä työvoimahallinnon sisältä.