Työllisyyden näkymät

Miten työllisyys kehittyy seuraavan 3 vuoden jaksolla

  • Työpaikat vähenevät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 36 38.7%
  • Työpaikat vähenevät n 3% tai vähemmän

    Ääniä: 26 28.0%
  • Työllisyystilanne pysyy samana, kuin 2015 kesäkuussa

    Ääniä: 14 15.1%
  • Työpaikat lisääntyvät n 3% tai enemmän

    Ääniä: 22 23.7%
  • Työpaikat lisääntyvät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 0 0.0%
  • Tulemme tarvitsemaan maahanmuuttoa työpaikkojen täyttämiseksi

    Ääniä: 2 2.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    93
  • Äänestys suljettu .
Kyllä se suurin este on yhäkin se työnantaja, mikä nyt vieläkin päättää työllistämisestä... Vai meinaatko että Suomessa on paljonkin työnantajia jotka vain ihan hyvää hyvyyttään palkkaisivat parilla tonnilla kuussa väkeä jotka eivät viitsi tulla koska 560€/kk riittää. Yritys ei ole hyväntekijä, sinne ei palkata turhia jamppoja. Ja koulutuksesta ei haluta maksaa, se on valmis tekijä tai sitten katsotaan seuraavan paperit.

Suomen "hyvä" työttömyyskorvaus on myytti, suurin ongelma on työttömyyskorvauksen ja osa-aikaisen/pätkän sovittaminen siihen Breznevin aikaiseen 8-16 ja 5pvä/viikko asenteeseen. Ja byrokratian kesto... viikon palkalla pitäisi elää pahimmillaan 3kk kun TE-keskus arpoo.

Jos se työttömien luksuselämä sohvalla kaljaa kitaten niin ahdistaa, niin ei mikään estä siirtymästä sinne "nettosaajien" puolelle.

PS. BTDT, ei ollut kivaa.
Näinhän tuo menee... Työttömiä syyllistetään ETTÄ EIVÄT HALUA tehdä töitä. Koska kotona makaamisesta maksetaan niin hyvin... jos jonkun mielestä 600€/kk on hyvä "palkka" niin voi luoja. En laske asumistukea siihen koska sen saa todella moni työssä käyväkin kun ei palkka riitä asumiseen. Ja tosiaan kuten laitoit niin työkkäri hyväksyy uuden päiväraha hakemuksen käsittelyyn siinä vaiheessa kun sinne saa toimitettua palkkakuitin siitä viikon hommasta. Huonolla mäihällä työnantaja toimittaa sen kuukauden päästä ja työkkäri laskeskelee niitä sitten 2-4 viikkoa. Siinä voi monelle tulla nälkä ja alkaa lähetä kämppä alta. Sitten saat sen sovitellun siitä edellis kuukaudesta pari saturaista käteen ja odottelet, että saat lähetettyä siitä koko kuukaudesta hakemuksen jotta saat sen 600€ miinus verot. Tuossa sitä on työllistymisen estettä

Toinen este on sitten se liikkuminen. Kaikki eivät voi asua kaupungin keskustassa tai muuttaa aina määräaikaisen työnperässä, työpaikan viereen. 600€/kk miinus verot ei osteta autoa tai makseta sen kuluja ja käydä töissä. Tilannetta helpottaa jonkin verran jos taloudessa on kaksi ihmistä jakamassa kuluja. Kaikilla ei ole ja jollain on vielä sitten lapset siihen päälle.

Asiat harvoin ovat yksinkertaisia mutta jotenkin kuvottavaa, että 400 000 ihmistä leimataan laiskoiksi ja työtä vältteleväksi muutaman hipin takia.
 
Näinhän tuo menee... Työttömiä syyllistetään ETTÄ EIVÄT HALUA tehdä töitä. Koska kotona makaamisesta maksetaan niin hyvin... jos jonkun mielestä 600€/kk on hyvä "palkka" niin voi luoja. En laske asumistukea siihen koska sen saa todella moni työssä käyväkin kun ei palkka riitä asumiseen....
...Asiat harvoin ovat yksinkertaisia mutta jotenkin kuvottavaa, että 400 000 ihmistä leimataan laiskoiksi ja työtä vältteleväksi muutaman hipin takia.

Eihän tämä olekaan yksinkertaista...Työpaikkoja ei tipahtele taivaista vaikka korvaus loppuisikin. Sosiaaliturvaakin tarvitaan..ja tuosta työttömyyspäivärahasta osan maksaa työntekijät itse. Eikä läheskään kaikki työttömät ole peruspäivärahalla. Mutta se tässä tilanteessa on erikoista että meillä työttömiä on suhteellisesti paljon enemmän kuin esim. Ruotsissa. Siellä sosiaaliturvan varassa eläminen on selkeästi huonompi vaihtoehto kuin töissä käynti. Jopa maahanmuuttajien kohdalla.

Suomessa työssä käyminen ei ole samalla tavalla houkuttelevaa. Siitäkään huolimatta että työpaikkoja on tarjolla. Joillain yrityksillä on suorastaan vaikeuksia saada väkeä vaikka siellä koulutetaan työntekijät ja alkupalkka on luokkaa 2.000 €/kk + lisät jne. Jokin tässä ei oikein täsmää.

Eihän kaikki ole laiskoja tai työtä vältteleviä mutta varmasti niitäkin löytyy 400.000 joukosta. Mitäpä heille voisi ja syyllistäminenkin on turhaa. Tuskinpa kaikista olisi edes tekijöitä vaikka maksettaisiin minkälaista palkkaa tahansa. Suomessa on nähtävissä ettei tietty osa "pakolaisista" tule työllistymään ikinä.. Mutta paljon tulee muuttajia myös sellaisista maista ja kulttuureista jossa työntekeminen on toimeentulon lähtökohtana.

Jotta asioita saataisiin yhteiskunnassa eteenpäin olisi välttämätöntä saada seuraavan viiden vuoden aikana vaikkapa puolet (vaikkapa 200.000 työtöntä) työllistettyä. Siinä tarvitaan lisää teollisuutta, yrittäjiä ja työnantajia ja työpaikkoja, mutta varmasti myös muutoksia monen työnhakijan osalta. Tarvitaan kouluttautumista uusiin ammatteihin, muuttoa työn perässä jne. Uskoisin että suurin osa ihmisistä ymmärtää mistä tässä kokonaisuudessa on kysymys.

Asioilla on kuitenkin tapana järjestyä, tavalla tai toisella. Niin uskon tapahtuvan tässäkin tapauksessa.
 
Suomessa työssä käyminen ei ole samalla tavalla houkuttelevaa. Siitäkään huolimatta että työpaikkoja on tarjolla. Joillain yrityksillä on suorastaan vaikeuksia saada väkeä vaikka siellä koulutetaan työntekijät ja alkupalkka on luokkaa 2.000 €/kk + lisät jne. Jokin tässä ei oikein täsmää.

Joku noissa +2k/kk eikä hakijoita mättää. Joko se on työnantajan maine tai sitten se on se liian suuret vaatimukset työnantajalta. Eihän tuo Pirkanmaalainenkaan työnantaja saanut ketään keittiökalusteita asentamaan sillä 2k/kk palkalla, kun vaatimuksena oli vain oma paku, omat vehkeet ja sähkö & LVI alan kortit... outoa ettei saanut...

Se on jännä että noi pitkäaikaiset perheyritykset, kuten Kuusakoski OY, saavat enemmän hakemuksia kuin on paikkoja, vaikka heilläkään ei ole tarjota kuin vähänyli minimipalkkaa 3-vuorotyöstä, mutta vastikkeeksi lupaavat varman palkanmaksun ja idean siitä, ettei siinä liukuhihnan alkupäässä tarvitse koko työuraa kuluttaa..

Silloin kun oma ensimmäinen IT-alan yritys alkoi näyttämään punaista tasetta, niin otettiin niitä duuneja mitä saatiin. Yleensä kavereiden suosituksista pääsin. Liukuhihnaa ja monotonista toistoa, mutta siitä se 10€/h maksettiin jolla mentiin kauppaan ostamaan se seuraavan viikon ruoka... paskaa oli, mutta siitä sai maineen tekijänä. Sitä mainetta tarvittiin kun opiskeltiin lisää, ja työstä toiseen siirtyminenkin oli helpompaa kun oli työssä.

Siitä eteenpäin toisen yritykseni kautta joku vakuuttui osaamisestani, tai ainakin asenteestani, vaikka se yritys menikin nurin, ja siitä asti on töitä riittänyt. Usein kysytään haluatko vaihtaa tai että millä ehdoilla...
 
Työllistymisen ongelmat tiedetään myös eduskunnassa. Hyvin harva uskaltaa ottaa asiaa esille..
Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiaisen mukaan todellinen työvoimareservi on noin 40 000 ihmistä, ei satoja tuhansia.
Kokoomuksen kansanedustaja, ekonomisti Juhana Vartiainen pohtii Helsingin Sanomien haastattelussa Suomen talouskasvun kipukohtia.
Iso kasvun rajoite on Vartiaisen mukaan työvoimapula. Siitä hänelle tulee viestejä työnantajilta eri puolilta Suomea. Samaan aikaan on pulaa työvoimasta ja yli 270 000 työtöntä työnhakijaa.
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201711182200542793_pi.shtml

Sanoisin että tässä arviossa ollaan hyvin lähellä totuutta. Varmasti joku väittää vastaan tai pahoittaa mielensä kun työttömiä syyllistetään. Näin ei kuitenkaan ole. Vartiainen vain nostaa esille kaikkien tiedossa olevan totuuden.

Tässä on konkreettisesti kysymys suomalaisen yhteiskunnan keskeisimmästä ongelmasta - liian alhaisesta työllisyysasteesta. Meidän kovasti mainostettu pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta tulee absoluuttisen varmasti romahtamaan jollei Suomen työttömyysastetta kyetä nostamaan nykyisestä n. 68 %:sta samalle tasolle kuin Ruotsissa, eli reiluun 75 %:iin. Julkishallinnon varat eivät ole enää kahdeksaan vuoteen riittäneet kuluihin..vaje on katettu ottamalla lisää velkaa. Samalla olemme nousseet kokonaisverotuksessa maailman korkeimmalla tasolle.
 
Silloin kun oma ensimmäinen IT-alan yritys alkoi näyttämään punaista tasetta, niin otettiin niitä duuneja mitä saatiin. Yleensä kavereiden suosituksista pääsin. Liukuhihnaa ja monotonista toistoa, mutta siitä se 10€/h maksettiin jolla mentiin kauppaan ostamaan se seuraavan viikon ruoka... paskaa oli, mutta siitä sai maineen tekijänä. Sitä mainetta tarvittiin kun opiskeltiin lisää, ja työstä toiseen siirtyminenkin oli helpompaa kun oli työssä.

Siitä eteenpäin toisen yritykseni kautta joku vakuuttui osaamisestani, tai ainakin asenteestani, vaikka se yritys menikin nurin, ja siitä asti on töitä riittänyt. Usein kysytään haluatko vaihtaa tai että millä ehdoilla...

Tämä on se reitti jolla pääsee mukaan työelämään. Alussa pitää näyttää että asenne ja motivaatio on kunnossa. Näin hommat alkaa muissakin ammateissa. (Raksalla joutuu aluksi naulapojaksi, repimään nauloja irti puretuista laudoista ja lankuista, vaikka ehkä tämä on hieman muuttunut nykyään. Ravintolan hommissa aloitetaan ensimmäiset kuukauden tiskarina jne.)

Sitten kun on päässyt mukaan työyhteisöön pääsee vastuullisempiin tehtäviin. Nykyään ja varmasti myös tulevaisuudessa jokainen joutuu aika-ajoin opiskelemaan ja kouluttamaan itseään. Totta kai helpottaa mitä pidemmälle on opiskellut, mutta siitä huolimatta varsinainen osaaminen, työtehtävät, asema työyhteisössä sekä palkkataso saavutetaan vasta töitä tekemällä.

Mutta, jos oikeasti haluaa menestyä niin se onnistuu parhaiten yrittäjänä.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä uutisia nyt tulee päivittäin:
OP nosti kasvuennusteitaan roimasti – "Työntekijöitä tarvitaan lisää"
Ensi vuonna yritykset laajentavat ja kehittävät toimintaansa. Elokuinen 2,5 prosentin kasvuarvio jäi pieneksi.
https://yle.fi/uutiset/3-9939288

Työntekijöitä tarvitaan lisää.. Jää nähtäväksi mitä tämä merkitsee käytännössä. Veikkaisin ettei kortistossa olevien määrä tule kovin paljoa vähenemään. En oikein usko siihen, vaikka työmarkkinoille tulisi tarjolle miljoona uutta työpaikkaa..

Ongelmaan löytyy ainakin pari ratkaisua..työvoiman vuokraamisen ohella.
- Tekniikkaa ja automaatiota lisätään jolloin saadaan lisättyä tuottavuutta pienemmällä henkilömäärällä.
- saadaan hankittua ulkomailta sellaista väkeä joka haluaa ja kykenee töihin, eikä jää nauttimaan sosiaaliturvaa.

Sitten olisi tietysti ne ratkaisut joita Tanskassa ja Ruotsissa on toteutettu työmarkkinoilla (kts. google: Vartiainen & Borg)
 
Pistetään nyt tämä vaikka tälle topic'ille. Tällainen yrittämiseen kohdistuva hallinnollinen vainoaminen on suorastaa järkyttävää...
Eläkeläispappa osti vuosien ajan ale-tuotteita ja myi pimeästi eteenpäin - verottajalta 113 564 euron lasku
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711192200539111_u0.shtml

Vanha mies haluaa nähdä ja palvella ihmisiä, harjoittamalla pientä kauppaa käytännössä elämäntapanaan.. Minä suorastaan kunnioitan tällaista pappaa. Hän tavoitteli kapoillaan 500 euron lisää kuukaudessa( 6.000 €/vuosi). Näin pientä tuloa on turha lähteä eläkeläiseltä verottamaan ja velkomaan. Jotain rajaa pitäisi olla virkamiesten mielivallalla..

Ja sitten vielä asiaa vatvotaan moneen kertaan oikeudessa..ja tuomitaan vanhalle rehelliselle Asiakkaitaan palvelevalle papparaiselle vankeutta, korvauksia jne. Toivottavasti myös Kesko ja S-kauppa ovat tyytyväisiä..näin oikeuslaitos raivasi heidän tieltään pahan kilpailijan.

Kaiken lisäksi päälle vielä liiketoimintakielto ettei missään tapauksessa voisi edes kauppaa jatkamalla maksaa korvauksiaan.. Todennäköisesti seuraa vielä omaisuuden pakkohuutokauppa ja loppuiäksi ulosmittaus vielä eläkkeestäkin..

Ehkä tämän yhteiskunnan sanoma on tässä: "Varokaa suomalaiset...Varokaa ryhtymästä minkäänlaiseksi yrittäjäksi tässä maassa!"
 
Työllistymisen ongelmat tiedetään myös eduskunnassa. Hyvin harva uskaltaa ottaa asiaa esille..

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201711182200542793_pi.shtml

Sanoisin että tässä arviossa ollaan hyvin lähellä totuutta. Varmasti joku väittää vastaan tai pahoittaa mielensä kun työttömiä syyllistetään. Näin ei kuitenkaan ole. Vartiainen vain nostaa esille kaikkien tiedossa olevan totuuden.

Vartiainen ei mielestäni täysin väärässä ole siinä että merkittävä osa työttömistä ei pysty työllistymään juuri noista syistä mitä hän luetteli. Sen sijaan hänen keinovalikoimansa vaikuttaa epärealistiselta:

-Kodinhoidon tuen lyhentäminen - pahentaisi mainittua ongelmaa, että työttömät asuvat eri paikoissa kuin työpaikat.
-työttömien "kova byrokraattinen patistus" - Vartiainen ei taida olla oikein kärryillä siitä missä tässä asiassa mennään? Vaikea kuvitella että työttömiä voitaisiin vielä nykyistä enemmän "byrokraattisesti patistaa".
-kannustinloukut - näille hän ei esitä mitään ratkaisuja.
-maahanmuuton vapauttaminen - Vartiaisen näkemys Suomen vetovoimasta työperäiseen maahanmuuttoon vaikuttaa tavattoman optimistiselta. Jos suomalainen leipomo ei halua maksaa suomalaiselle työttömälle tarpeeksi isoa palkkaa että tämä kouluttautuisi leipuriksi, niin ei mistään Tanskasta tai Sveitsistä tänne tule muuttamaan ammattitaitoisia leipureita. Halpatyövoiman tuominen köyhistä maista taas ei Suomen taloutta mihinkään paranna.

Vartiainen myös toistaa vanhan ja nähdäkseni virheellisen ajatuksensa siitä että työvoiman määrän lisääminen myös johtaisi parempaan työllisyyteen.
 
Pistetään nyt tämä vaikka tälle topic'ille. Tällainen yrittämiseen kohdistuva hallinnollinen vainoaminen on suorastaa järkyttävää...

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711192200539111_u0.shtml

Vanha mies haluaa nähdä ja palvella ihmisiä, harjoittamalla pientä kauppaa käytännössä elämäntapanaan.. Minä suorastaan kunnioitan tällaista pappaa. Hän tavoitteli kapoillaan 500 euron lisää kuukaudessa( 6.000 €/vuosi). Näin pientä tuloa on turha lähteä eläkeläiseltä verottamaan ja velkomaan. Jotain rajaa pitäisi olla virkamiesten mielivallalla..

Ja sitten vielä asiaa vatvotaan moneen kertaan oikeudessa..ja tuomitaan vanhalle rehelliselle Asiakkaitaan palvelevalle papparaiselle vankeutta, korvauksia jne. Toivottavasti myös Kesko ja S-kauppa ovat tyytyväisiä..näin oikeuslaitos raivasi heidän tieltään pahan kilpailijan.

Kaiken lisäksi päälle vielä liiketoimintakielto ettei missään tapauksessa voisi edes kauppaa jatkamalla maksaa korvauksiaan.. Todennäköisesti seuraa vielä omaisuuden pakkohuutokauppa ja loppuiäksi ulosmittaus vielä eläkkeestäkin..

Ehkä tämän yhteiskunnan sanoma on tässä: "Varokaa suomalaiset...Varokaa ryhtymästä minkäänlaiseksi yrittäjäksi tässä maassa!"

Verottajan versiossa mies oli vuosina 2010-2014 myynyt tuotteita 1,1 miljoonalla ja ohjannut rahat vaimonsa tilille.

Riippuu siitä kumpaa uskoo, että onko kyseessä tavallinen veronkiertäjä, vaiko sympaattinen asiakkaitaan palveleva papparainen.

Voisin minäkin elämäntapana veistellä saunoja ja jättää verot myyntituloista maksamatta. Hittojako näin lutuista miestä kannattaa verottaa.
 
Vartiainen myös toistaa vanhan ja nähdäkseni virheellisen ajatuksensa siitä että työvoiman määrän lisääminen myös johtaisi parempaan työllisyyteen.
Kai se silloin toimii (kuten luulen Vartiaisen ajattelevan) että jos tulijat heti työllistyvvät ja saavat palkkaa ja pistävät osan palkasta liikenteeseen tai sitten itse ryhtyvät yrittäjiksi ja palkkaavat lisätyövoimaa. Mutta tämä on vain teoriaa, ei toteudu käytännössä.
 
Verottajan versiossa mies oli vuosina 2010-2014 myynyt tuotteita 1,1 miljoonalla ja ohjannut rahat vaimonsa tilille.

Riippuu siitä kumpaa uskoo, että onko kyseessä tavallinen veronkiertäjä, vaiko sympaattinen asiakkaitaan palveleva papparainen.

Voisin minäkin elämäntapana veistellä saunoja ja jättää verot myyntituloista maksamatta. Hittojako näin lutuista miestä kannattaa verottaa.
Vaikea sanoa mikä tässä on totuus. Osapuolten näkemyksissä on valtava ero..Verottajan esittämillä luvuilla kauppa on ollut kannattavaa vaikka siitä olisi maksettu verot asianmukaisesti.

Oikeudessa asiaa on kuitenkin selvitetty joten uskotaan sitä. Jos liiketoiminta on ollut verottajan esittämää luokkaa siitä toki pitää maksaa alvit ym. verot. Nythän ne tulee maksuun korkojen kanssa, olettaen että varoja löytyy..ja tulihan siitä vielä vankeutta, tosin ehdollisena ettei vaari joudu tiilenpäitä laskemaan enää 80-vuotiaana.

Mutta tällaisia yritteliäitä papparasia (toki verojansa maksavia) soisi olevan enemmän.
 
Yli 200 000 euron liikevaihto vuodessa tarjousjauhelihaa myymällä kuulostaa kyllä aika kovalta, mihinköhän verottajan arvio perustuu jos mitään kirjanpitoa ei ollut?
Sinänsä ei bisnesideana välttämättä kelvoton jos sen pystyy lain rajoissa toteuttamaan.
 
Vartiainen ei mielestäni täysin väärässä ole siinä että merkittävä osa työttömistä ei pysty työllistymään juuri noista syistä mitä hän luetteli. Sen sijaan hänen keinovalikoimansa vaikuttaa epärealistiselta:

-Kodinhoidon tuen lyhentäminen - pahentaisi mainittua ongelmaa, että työttömät asuvat eri paikoissa kuin työpaikat.
-työttömien "kova byrokraattinen patistus" - Vartiainen ei taida olla oikein kärryillä siitä missä tässä asiassa mennään? Vaikea kuvitella että työttömiä voitaisiin vielä nykyistä enemmän "byrokraattisesti patistaa".
-kannustinloukut - näille hän ei esitä mitään ratkaisuja.
-maahanmuuton vapauttaminen - Vartiaisen näkemys Suomen vetovoimasta työperäiseen maahanmuuttoon vaikuttaa tavattoman optimistiselta. Jos suomalainen leipomo ei halua maksaa suomalaiselle työttömälle tarpeeksi isoa palkkaa että tämä kouluttautuisi leipuriksi, niin ei mistään Tanskasta tai Sveitsistä tänne tule muuttamaan ammattitaitoisia leipureita. Halpatyövoiman tuominen köyhistä maista taas ei Suomen taloutta mihinkään paranna.

Vartiainen myös toistaa vanhan ja nähdäkseni virheellisen ajatuksensa siitä että työvoiman määrän lisääminen myös johtaisi parempaan työllisyyteen.

Vartiaisen keinovalikoimassa on muutakin...tai ainakin Ruotsissa (ja Tanskassa) on työmarkkinapolitiikkaa uudistettu myös muilla keinoilla..
- työttömyyskorvauksia parannettu mutta toisaalta korvauksen määrää/kestoa porrastetusti lyhennetty
- palkkaukseen liittyvää yleissitovuutta esim palkoissa jne. on vähennetty ja muutettu työpaikka, työnantaja, toimiala jne. kohtaiseksi
- irtisanomissuojaa heikennetty mutta samalla on työllistämistä helpotettu jne.

En tosin tiedä mitä kaikkia yksityiskohtia näiden maiden sopimuksiin sisältyy..

Esimerkiksi meillä työvoiman vuokraus lisääntyy kovasti..huolimatta siitä että sen johdosta yksittäisen henkilön työllistäminen tulee kalliimmaksi verrattuna suoraan palkkaamiseen. Tälle on ymmärrettävät syynsä.. Työvoiman suora palkkaaminen on nykysopimuksilla suuri riski varsinkin pienyrityksille. Ikävä kyllä tarjolla on kovin erilaisia työntekijöitä..
Kukaan ei halua palkata:
- huonosti motivoitunutta joka hoitelee vain feisbookkiaan ja omia asioitaan työaikana ja toiset joutuvat tekemään tämän laiskurin tehtävät.
- epäluotettavaa, josta ei tiedä tuleeko aamulla töihin ja missä kunnossa ja tai jättää sovittuja töitään tekemättä jne.
- henkilöä jolle kaikki muu kuin työntekeminen on tärkeää ja ensisijaista hoidettavaa myös työaikana..
- erittäin helposti ja jatkuvasti sairastuvaa, erityisesti jos/kun sairastuu aina silloin kun on suurin kiire töiden vuoksi.
- pitää sitoutua ja kustantaa ja kouluttaa monenlaisia kelpuutuksia jne. näille kaikkein huonoimman asenteen omaaville.
- mahdollisesti täysin asiakaspalveluun kelvotonta henkilöä
- henkilöä joka ei halua/kykene sopeutumaan ja noudattamaa työnantajan/työnjohdon ohjeistuksia
- puhumattakaan että työnantajan pitäisi maksaa em. henkilölle sama palkka kuin ahkerille tekijöille.

Vastapainoksi työnantaja haluaa:
- pitää kaikin keinon kiinni hyvistä ja luotettavista työntekijöistä
- maksaa myös parempaa palkkaa ym. etuja henkilölle joka osoittautuu ahkeraksi, luotettavaksi ja omatoimiseksi tekijäksi.
- joustaa sellaisen hyvän työntekijän kohdalla joka haluaa vaikkapa sopia vapaista/harrastuksistaan/matkoistaan jne. jossain määrin myös töiden ehdoilla jne.
- saada työyhteisöön henkilöitä jotka hoitavat omat tehtävänsä ja kykenevät tarpeen tullen joustamaan ja auttamaan myös muissa tehtävissä jne.
- auttaa nuorta ja eteenpäin pyrkivää henkilöä monin tavoin (esim. tarjoamalla harjoittelupaikkaa, opiskelun aikaista työtä jne.) Auttaa myös suosituksilla muille, mahdollisesti paremmin sopiville työnantajille.
- hankkia tarpeen tullen myös suoraan omalla toiminimellään tarjottavia työpalveluita.

Korostan että suurin osa suoraan (oikeasti motivoituneista) töitä hakevista on ihan asiallisia ja kelpo tekijöitä..mutta ne huonot arvat tulevat niin monella tavalla kalliiksi. Työkkäristä tarjolle tulevista ehdokkaista suurin osa ei edes halua oikeasti työllistyä..

Kun hankkii työntekijät vuokrafirman kautta välttyy suurimmaksi osaksi kaikkein huonoimmilta tapauksilta..Toisaalta ei juurikaan saa niitä hyviä tekijöitä(heillä tapaa jo olla työpaikka). Ja kuten sanottu huonoa on se että vuokrauksen kautta pitää maksaa yhtä paljon kuin tulisi maksaa suoraan sille hyvälle tekijälle. Tilapäistyöt ovat erikseen, niihin vuokrafirma sopii oikein hyvin..

Varmasti monilla tavoin voidaan uudistaa työelämän sopimusjärjestelmiä..kunhan ei lähdetä aina siltä pohjalta että työnantaja on se potentiaalinen rikollinen ja "kapitalisti joka haluaa imeä verta työntekijän selkänahasta".
 
Esimerkiksi meillä työvoiman vuokraus lisääntyy kovasti..huolimatta siitä että sen johdosta yksittäisen henkilön työllistäminen tulee kalliimmaksi verrattuna suoraan palkkaamiseen. Tälle on ymmärrettävät syynsä.. Työvoiman suora palkkaaminen on nykysopimuksilla suuri riski varsinkin pienyrityksille. Ikävä kyllä tarjolla on kovin erilaisia työntekijöitä..

Huonon työntekijän varalta on käytössä koeaikamenettely. Ei sitä varten tarvita vuokratyöntekijää.

Korostan että suurin osa suoraan (oikeasti motivoituneista) töitä hakevista on ihan asiallisia ja kelpo tekijöitä..mutta ne huonot arvat tulevat niin monella tavalla kalliiksi. Työkkäristä tarjolle tulevista ehdokkaista suurin osa ei edes halua oikeasti työllistyä.

Käytännössä kaikki työttömät ovat työkkärin kirjoilla ja toisaalta työkkäri lähettää työtarjouksia (hakukehotus) varsinkin niille työttömille, joilla on hyvät meriitit työmarkkinoilla. Esimerkiksi pitkäaikaistyöttömille ja vailla mainittavaa työkokemusta ja koulutusta oleville harvemmin lähetellään työtarjouksia. Jos tässä tilanteessa valtaosa työkkärin kautta tulevista hakijoista ei haluaisi oikeasti työllistyä, niin ylivoimaisen enemmistön työttömistä tulisi olla elämäntapatyöttömiä ja vastaavia tapauksia. Siihen on vaikea uskoa.
 
Suuri syy työnantajalle käyttää vuokratyövoimaa lienee se että ei tarvitse antaa lomaa.
Lomarahoja pitää kuitenkin maksaa, vai?
 
... Ja kuten sanottu huonoa on se että vuokrauksen kautta pitää maksaa yhtä paljon kuin tulisi maksaa suoraan sille hyvälle tekijälle. Tilapäistyöt ovat erikseen, niihin vuokrafirma sopii oikein hyvin..

Ei yhtä paljon vaan enemmän, koska vuokrafirma ottaa katteena siitä välistä. Kuinka paljon enemmän, se kai vähän vaihtelee. Isäni kertoi joskus palkanneensa vuokratyövoimaa tuotantolaitokselle ja 2,3 oli kerroin, jolla kk-palkka kerrottiin että päästiin palkkakustannuksiin. Omalla väellä se oli n. 1,8. Ja mikä ei tunnu olevan yhtä pysyvää kuin tilapäisyys. No muutos ehkä. Mutta siis tiedän firmoja, jotka vuosikausia ovat hoitaneet esim. logistiikkatoimintonsa lähes pelkällä vuokratyövoimalla. Eli ei voida puhua mistään tilapäistöistä. Esim. Inex, DSV, DHL, Tuko,..
 
Vartiainen ei mielestäni täysin väärässä ole siinä että merkittävä osa työttömistä ei pysty työllistymään juuri noista syistä mitä hän luetteli. Sen sijaan hänen keinovalikoimansa vaikuttaa epärealistiselta:

-Kodinhoidon tuen lyhentäminen - pahentaisi mainittua ongelmaa, että työttömät asuvat eri paikoissa kuin työpaikat.
-työttömien "kova byrokraattinen patistus" - Vartiainen ei taida olla oikein kärryillä siitä missä tässä asiassa mennään? Vaikea kuvitella että työttömiä voitaisiin vielä nykyistä enemmän "byrokraattisesti patistaa".
-kannustinloukut - näille hän ei esitä mitään ratkaisuja.
-maahanmuuton vapauttaminen - Vartiaisen näkemys Suomen vetovoimasta työperäiseen maahanmuuttoon vaikuttaa tavattoman optimistiselta. Jos suomalainen leipomo ei halua maksaa suomalaiselle työttömälle tarpeeksi isoa palkkaa että tämä kouluttautuisi leipuriksi, niin ei mistään Tanskasta tai Sveitsistä tänne tule muuttamaan ammattitaitoisia leipureita. Halpatyövoiman tuominen köyhistä maista taas ei Suomen taloutta mihinkään paranna.

Vartiainen myös toistaa vanhan ja nähdäkseni virheellisen ajatuksensa siitä että työvoiman määrän lisääminen myös johtaisi parempaan työllisyyteen.

Tartun tähän korostamaani asiaan.
Samaa mieltä maahanmuutosta, mutta...

Jos henkilö X on työtön ja kokee että hänen "vapaa-aikansa" on arvokkaampaa kuin tarjotun työn korvaus, on täysin ok olla vastaanottamatta työtä. Siitä kenen pitää maksaa tuo "vapaa-aika" on se kysymys. Mielestäni ei ainakaan yhteiskunnan. Tästähän kannustin loukuissa on kyse, ihmisillä on epärealistisia käsityksiä siitä mitä heidän työpanoksestaan ollaan valmiita maksamaan. On hölmöä ja kansantaloudellisesti kallista ylläpitää vääristynyttä illuusiota.
 
Kyllä sen yleensä pystyy lukemaan työpaikkailmoituksen rivien välistä että haluaako vuokrafirma haastatella "varastoon", vai onko vuokrafirmalla oikein oikea asiakas jolle haetaan työntekijää.
 
Suuri syy työnantajalle käyttää vuokratyövoimaa lienee se että ei tarvitse antaa lomaa.
Lomarahoja pitää kuitenkin maksaa, vai?

Viimeksi ollessasi "kuntsarissa" kävimme ryhmän kanssa kuuntelemassa vuokratyöfirman mainospuheen jossa kerrottiin, että esimerkiksi täyden palkan (ei tarkentanut mitä tarkoitti tuolla, ylitöitä vai mitä?) sijasta saattaisimme saada lippuja johonkin lätkämatseihin sekä muita "etuja" rahan sijasta. Ilmeisesti yrittävät rekrytoida myös palkkatuella porukkaa noihin hommiin.

Kuka kelpuuttaisi lätkäliput taikka hesen aterialippuja kunnon normaaliin palkan sijasta?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top