setämies kirjoitti:
SJ kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Itse ottaisin mielelläni AT-4 kessin tilalle. Jos lähdetään pysäyttämään panssareita toivoisin, että arsenaalissa olisi riittävästi potkua sisältävä töötti. Kessin kanssa joudutaan tilanteeseen jossa hyöty keveydestä menee siihen, että kohde IHAN OIKEASTI vaatii enemmän kuin yhden laakin pysähtyäkseen lopullisesti. Se hyöty uudempien mallien paremmasta läpäisystä häviää jonnekkin kuljetusvaunun tyhjään tilaan.
Jotenkin veikkaan, että kuljetusvaunut tarttee sen osuman arkaan kohtaan kuitenkin, ellei siellä ole luukut kiinni ja jotenkin veikkaan, että luukkuja ei pidetä kokonaan kiinni juuri milloinkaan.
Oho.. olinpa epätarkka sanoissani. Tarkoitin tietysti IFV- eli ryntövaunuja.
Olet oikeassa siitä että "ontto" vaunu tarvitsee osuman herkkaan kohtaan, jotta se olisi lopullisesti poissa pelistä. Ajatusmallini onkin, että mitä isommalla laukauksella täräytän, sen varmemmin jotain kriittistä hajoaa. Todennäköisimmin sieltä hajoaa silloin joku / useampi käyttäjistä (myös silloin kun luukkuja on auki).
Aikanaan susi1:ssä Ohjus-Tiedustelija taisi mainita että BMP vaunua ampuivat T-72:lla. Ontelon suihku meni läpi vaunusta että hulina kävi mutta vaunu oli ihan tst-kuntoinen edelleen, eli ei osunut mihinkään kriittiseen kohtaan. Sitten lasauttivat 125mm sirpaleen kylkeen. BMP meni romuraudaksi.
No mitä tällä jornilla sitten on hyötyä AT4 vs M72 keskustelussa? Eipä varmaan mitään. Tai no ehkä sen että antaisivat mulle tykin tai tst-vaunun :a-smiley: En tiedä kuinka lähellä thermobaariset lataukset pääsee sirpaleen tehoa, ja ovatko siten sitten käytännössä tehokkaampia IFV:itä vastaan kuin ontelokärjet. Eli ne ruhjoo vaunua aika rumasti kun ontelo tekee vain pienen reiän ja polttaa ehkä kuljetustilan istuimien päällystystä pikkuisen.
Sen on totta että AT-4:ssä on tehoa enemmän. Läpäisy ei ole kaliberiin verrattuna mairitteleva, mutta iso osa tehosta onkin käsitääkseni valjastettu läpäisyn jälkeisen tuhon aiheuttamiseen.
Toisaalta mielestäni se ampuu itseään jalkaan sen painon vuoksi. AT-4 onkin oikeastaan jo enemmän raskas kuin keveä sinko. M72:sta kantoi Apilaksen rinnalla ihan jees, AT-4:sen kohdalla voi tulla pieni logistinen ongelma kun sinkojen kokonaispaino nousee jo melkein 20 kiloon.
Toki AT-4:lla voidaan kuormata ryhmästä 4 miestä niin päästään yhtä useaan sinkoon kuin M72:lla päästään kahdella miehellä (toki 4 miestä kantaisi 8 M72:sta), eli jääkäriryhmissä on kyllä kapasiteettia kantaa useampia sinkoja. Joukkueen PST-partiolle tämä voi olla ylitsepääsemätön ongelma, ellei joukkuuesta sitten anneta heille "kantojuhtia", eli niitä joilta tappamisen työ ei ehkä sillä tavalla hyvin onnistukaan.
Yksi iso juttu on ohilaukaukset. Ja vaikka näitä rauhan aikana tulee todella vähän niin sodan aikana voidaan tarvita se yksi tai kaksi "kohdistuslaukausta" ennenkuin tst-kärki kutittelee vaunun panssaria. Tässä taas määrät on herkkua laadun kustannuksella. Toki AT-4 on varmaan tarkempi kuin M72, eli lähdöt on lujemmat, lentorata suorempi, ja tuulelle vähemmän herkkä.