Kantama kasvaa erikoisammuksin noin 70km:n, tulevaisuudessa vielä pidemmäksikin. Täsmä- ja kuorma-ammukset ovat käytännössä aina halvempia kuin perus tkr:t, toki vastaan voi tulla tilanteita jolloin perinteisiä ammuksia tulee käyttää.
Jo 1970-luvun 155mm kuorma-ammuksen teho on noin 18-kertainen verrattuna 122mm tkr:n. MRSI-kapasiteetilla yhden modernin panssarihaupitsin tulen teho on tärkeillä ensimmäisillä iskemillä huomattavasti suurempi kuin 122 H 63 patteriston. Itse asiassa suurempi kuin 155 K 98 pston tkr:lla.
Okei, nyt menee jutut lopullisesti absurdeiksi. Hyvällä tahdolla menee vielä että viisi 155mm kranaattia on yhtä tehokas kuin 18 122mm kranaattia, mutta että viisi 155mm kranaattia on yhtä tehokas kuin 18 155mm kranaattia...?
Ensinnäkin, jos ne tytärammukset ovat niin kuuminta hottia, niin mikään ei estä hankkimasta niitä myös 122-millisille. Toiseksi, käytännössä tytärammuksista trendi on tainnut olla pikemminkin pois viime vuosina. Osaksi syynä on toki väärä poliittinen korrektius rypäleaseista jne.
Entäs sitten MRSI? Se on kiinni kantamasta, sitä ei pystytä ampumaan kovin lähelle, ei myöskään lähelle maksimietäisyyksiä. Pzh 2000:sta esimerkiksi mainitaan että viiden kranaatin MRSIlle pitää olla kantama yli 17.7 kilometria: maksimikantamaa en löydä mutta veikkaan sen olevan jossain 25 kilometrin kieppeillä? Muilla etäisyyksillä kranaatteja saa samanaikaisesti vähemmän tai ei ollenkaan. Vanhemmilla tykeillä MRSI piti huolella valmistella: en tiedä miten Pzh 2000:ssa lataus on toteutettu mutta epäilen ettei sekään ihan ex tempore niitä ammuskele. Käytännössä lienee perinteinen pikatuli kuitenkin se eniten käytetty tulimoodi.
Mutta se kantama? Joo, se on ihan kiva mutta ei innostuta liiaksi. Kantama ei tule ilmaiseksi vaan sitä varten on kasvatettava kranaatin lähtönopeutta. Se taas tarkoittaa isompaa hajontaa ja kasvanutta piipun kulumista. Edellistä voidaan kompensoida älyammuksin (mutta ne sitten myös maksavat), jälkimmäiselle ei voi mitään - muuta kuin ampua vähän kevyemmillä latauksilla.
Kyllä nuo kaikki vedettävän kaluston tekohengittämiseen menevät rahat ovat täysin hukkaan heitettyjä rahoja joilla voidaan lähinnä pyörittää kenttätykistön perinnetoimintaa. Yksin jo vetoauto + viestikalusto maksavat reilusti yli puoli miljoonaa, yhdelle pstolle jo noista tulee se kymmenkunta miljoonaa. Laske päälle henkilöstökulut, varastointi jne. niin huomataan modernin tykistön edut.
Tämä on varmaan syynä sille miksi Yhdysvallat on tilannut tuhat kappaletta perinteisiä manuaalisesti ladattavia M777:ia. Totta että yksi syy siihen on että niitä voidaan koptereilla roudata kehitysmaiden vuoristoihin, mutta jos ne voitaisiin korvata 20 Archerilla niin eiköhän niin olisi tehty.
Sama hyvä puoli on vedettävissä pst-tykeissä, sen takia maailman johtavat asevoimat ovat hulluina niihin...
Realistisesti taas, se että vetoajoneuvo hyytyy matkalle tarkoittaa uuden ajoneuvon ottamista sieltä jostain organisaatiosta. Ihan samaan tapaan kuin panssarihaupitsin tapauksessa pitää hommata hinausajoneuvo tai lavetti.
Paitsi että erona on se että Pzh painaa 55 tonnia, kenttätykki painaa maksimissaan 10 tonnia. Kummalle on helpompi löytää vetoajoneuvo?
ATMOS ja CAESAR eivät tarjoa etuja valtioiden väliseen sodankäyntiin, ne ovat eräänlaisia puoliväkin ratkaisuja. NORA edustaa aiempaa sukupolvea. Archerin ja PzH-2000/AGM/Donar -perheen lisäksi oikeastaan vain K9 Thunder tarjoaa merkittäviä uusia etuja. Konseptissa kannattaa olla suojapanssarointi, kehittynyt automaattilataus ja mittauskalusto. AGM -konsepti olisi houkuttelevin, sillä sen pystyy laittamaan vaikkapa 8x8 kuorkin kyytiin ja vaihtamaan lavettia nosturiautolla tarvittaessa.
Mielestäni ylihehkutat automaattilaturien merkitystä. Se MRSI menee mielestäni luokkaan 'ihan kiva muttei välttis'. Muuten automaattilaturit toki vähän nopeuttavat toimintaa mutta tuovat myös lisää kompleksisuutta, painoa, hankintahintaa ja huoltokustannuksia. Näkisin tärkeämmäksi ominaisuudeksi vedettävään tykistöön nopeammat asemaanajot & sieltä pois sekä miehistön kevyt sirpalesuojaus: nämä onnistuvat vähän simppelimmälläkin vehkeellä. Se että tehdäänkö tulitehtävä 3 minuutissa vai 4 minuutissa ei sinänsä ole merkittävä, tärkeintä on ettei siihen mene puolta tuntia.