Tykistö

jos traktorissa on kauha sitä voidaan käyttää tuliasemien ym. tekoon

Käytetään muutenkin. Traktorit kuuluvat patteriston kalustoon.

Ainakin joskus aiemmin oli SA-pattereita joiden pääkalustona oli lähimpien maajussien Valtrat.

Tuo pitää paikkansa nykyäänkin. Sitten kun PV:n traktorit loppuvat, käytetään siviilitraktoreita. Rauhan aikana tuliasemien valmisteluun käytetään toki PV:n traktoreita. Ovat toki nopeampia suoriutumaan tehtävästään kuin miehistö lapioiden kanssa.

Nopeuden suhteen en olisi huolissani, traktori menee maantiellä muutama kymmenen km/h eli se pysyy kyllä toiminnassa mukana

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että se liikkuminen ei aina tapahdu maantiellä, vaan pikemminkin metsäteillä tai päällystämättömillä teillä. Itse en näe hyötyä traktorista tykinvetäjänä, jos yksi patteri tarvitsee jokaiselle tykille oman traktorin ja kalustoauton, pelkästään siinä on jo puolet enemmän ajoneuvoja kuin olisi pelkää kuorma-autoa käytettäessä. Moottorimarssilla olevaa patteria on muutenkin vaikea piilottaa, niin ei sinne turhaan kannata ylimääräisiä ajoneuvoja laittaa letkan perään.
 
Suuryksikköjen kuten konttien käyttäminen on paljon tehokkaampaa kuin ammuslaatikoiden kuljettaminen kappaletavarana KA:n lavalla. Kontteja voidaan lastata valmiiksi, jolloin ajoneuvo käy vain hakemassa lastikontin jonka vie haluttuun paikkaan. Saadaan samassa ajassa paljon enemmän ajosuorituksia kun itse ajoneuvoa ei tarvita lastauksessa eikä purussa.
 
Suuryksikköjen kuten konttien käyttäminen on paljon tehokkaampaa kuin ammuslaatikoiden kuljettaminen kappaletavarana KA:n lavalla. Kontteja voidaan lastata valmiiksi, jolloin ajoneuvo käy vain hakemassa lastikontin jonka vie haluttuun paikkaan. Saadaan samassa ajassa paljon enemmän ajosuorituksia kun itse ajoneuvoa ei tarvita lastauksessa eikä purussa.

Se on vähän siinä ja siinä.

Ei niitä laatikoita kappaleittain lavalta oteta pois, vaikka ne kuorma-auton lavalla kuljetettaisiinkin. Kuorma-auton nosturilla (jos siinä sellainen on), voidaan nostaa lava kerrallaan laatikoita suoraan tykin viereen ja auto voi jatkaa matkaansa saman tien.

Olen itse kokenut ampumaleireillä molemmat vaihtoehdot ja kyllä tuo tykille ajava kuorma-auto nosturin kanssa on paljon nopeampi ja kätevämpi kuin kontti, joka tiputetaan todennäköisesti keskelle jaosta. Jos ei löytyisikään traktoria trukkipiikkien kanssa, niin kontista laatikot olisi roudattava miesvoimin tykeille tai toinen vaihtoehto on ajaa kuorma-auto kontti kyydissä tykille, laskea laatikko kerrallaan tykille ammukset ja siirtyä seuraavalle tykille. Molemmat ovat joka tapauksessa hitaita ja raskaita keinoja ammuslaatikoiden siirtämiseen.
 
Se on vähän siinä ja siinä.

Ei niitä laatikoita kappaleittain lavalta oteta pois, vaikka ne kuorma-auton lavalla kuljetettaisiinkin. Kuorma-auton nosturilla (jos siinä sellainen on), voidaan nostaa lava kerrallaan laatikoita suoraan tykin viereen ja auto voi jatkaa matkaansa saman tien.

Olen itse kokenut ampumaleireillä molemmat vaihtoehdot ja kyllä tuo tykille ajava kuorma-auto nosturin kanssa on paljon nopeampi ja kätevämpi kuin kontti, joka tiputetaan todennäköisesti keskelle jaosta. Jos ei löytyisikään traktoria trukkipiikkien kanssa, niin kontista laatikot olisi roudattava miesvoimin tykeille tai toinen vaihtoehto on ajaa kuorma-auto kontti kyydissä tykille, laskea laatikko kerrallaan tykille ammukset ja siirtyä seuraavalle tykille. Molemmat ovat joka tapauksessa hitaita ja raskaita keinoja ammuslaatikoiden siirtämiseen.
Niin tai siis tuo konttirallihan menee varmasti silleen, että ka/yhdistelmä käy hakemassa kontit jostakin varastolta tms ja tuo lähemmäs tuliasemia, jossa traktori+konttikärry käy hakemassa kontteja yksi kerrallaan ja jakelee edelleen ammuksia.
Ei sido sitä konttiautoa/yhistelmää sinne vaan voi käydä ajaan muita suoritteita.
 
Niin tai siis tuo konttirallihan menee varmasti silleen, että ka/yhdistelmä käy hakemassa kontit jostakin varastolta tms ja tuo lähemmäs tuliasemia, jossa traktori+konttikärry käy hakemassa kontteja yksi kerrallaan ja jakelee edelleen ammuksia.
Ei sido sitä konttiautoa/yhistelmää sinne vaan voi käydä ajaan muita suoritteita.

Nuo ammuskontithan eivät ole mitään merikontteja, vaan niissä on pressukatokset ja puoliksi myös seinät. Toinen puolisko seinistä saadaan laskettua maahan. Esimerkiksi näissä Sisun ETP kuorma-autoissa, joita ammuskonttien siirtämiseen käytetään, on nosturit. Teoriassa siis ammuslaatikkolavat voitaisiin nostaa samalla tavalla kontista nosturin avulla suoraan tykille, laskematta konttia ensin maahan, kuten vanhempien Sisun kuorma-autojen kanssa on tehty.
 
Se on vähän siinä ja siinä.

Ei niitä laatikoita kappaleittain lavalta oteta pois, vaikka ne kuorma-auton lavalla kuljetettaisiinkin. Kuorma-auton nosturilla (jos siinä sellainen on), voidaan nostaa lava kerrallaan laatikoita suoraan tykin viereen ja auto voi jatkaa matkaansa saman tien.

Olen itse kokenut ampumaleireillä molemmat vaihtoehdot ja kyllä tuo tykille ajava kuorma-auto nosturin kanssa on paljon nopeampi ja kätevämpi kuin kontti, joka tiputetaan todennäköisesti keskelle jaosta. Jos ei löytyisikään traktoria trukkipiikkien kanssa, niin kontista laatikot olisi roudattava miesvoimin tykeille tai toinen vaihtoehto on ajaa kuorma-auto kontti kyydissä tykille, laskea laatikko kerrallaan tykille ammukset ja siirtyä seuraavalle tykille. Molemmat ovat joka tapauksessa hitaita ja raskaita keinoja ammuslaatikoiden siirtämiseen.
Pitää muistaa mitä toisessa päässä tapahtuu. Voidaan joko lastata vaikka 18 konttia valmiiksi noutoa odottamaan, tai lastata autoja yksi kerrallaan sitä mukaa kun ne tulevat paikalle. Tällä voi olla huomattava ero toimitusaikaan kun lastia tarvitaan pelipaikoille nopeasti. Ukkoja on kuitenkin siellä huoltopaikalla rajallinen määrä.
 
Nuo ammuskontithan eivät ole mitään merikontteja, vaan niissä on pressukatokset ja puoliksi myös seinät. Toinen puolisko seinistä saadaan laskettua maahan. Esimerkiksi näissä Sisun ETP kuorma-autoissa, joita ammuskonttien siirtämiseen käytetään, on nosturit. Teoriassa siis ammuslaatikkolavat voitaisiin nostaa samalla tavalla kontista nosturin avulla suoraan tykille, laskematta konttia ensin maahan, kuten vanhempien Sisun kuorma-autojen kanssa on tehty.
Tuohan on se ihanteellinen tapa. Saadaan lastattua nopeasti kontti kerrallaan, ja purettua joustavasti suoraan autosta loppukäyttäjälle.
 
Nuo ammuskontithan eivät ole mitään merikontteja, vaan niissä on pressukatokset ja puoliksi myös seinät. Toinen puolisko seinistä saadaan laskettua maahan. Esimerkiksi näissä Sisun ETP kuorma-autoissa, joita ammuskonttien siirtämiseen käytetään, on nosturit. Teoriassa siis ammuslaatikkolavat voitaisiin nostaa samalla tavalla kontista nosturin avulla suoraan tykille, laskematta konttia ensin maahan, kuten vanhempien Sisun kuorma-autojen kanssa on tehty.
Öööööö, niiin? Ihan normaali vaihtolavahan se on
 
Nuo ammuskontithan eivät ole mitään merikontteja, vaan niissä on pressukatokset ja puoliksi myös seinät. Toinen puolisko seinistä saadaan laskettua maahan. Esimerkiksi näissä Sisun ETP kuorma-autoissa, joita ammuskonttien siirtämiseen käytetään, on nosturit. Teoriassa siis ammuslaatikkolavat voitaisiin nostaa samalla tavalla kontista nosturin avulla suoraan tykille, laskematta konttia ensin maahan, kuten vanhempien Sisun kuorma-autojen kanssa on tehty.

Tuo lienee huollon kannalta paras ratkaisu, mutta sanoisin silti, että kontissa on omat etunsa. Ei toki tarkoita, että ammuksia pitäisi kuskata vain merikonteissa, mutta jos jokaiselle tykille olisi osoittaa oma kontti, niin sitä voisi käyttää suojatilana. Toisaalta, jos on kylliksi tukeva ja laidallinen vaihtolava, niin siitäkin saisi tehtyä suojakorsun. Kummallakin tavalla pitää vain peitellä kontti/lava maalla. Niin, ja tietenkin tuo vaihtolava pitäisi kipata ympäri, jotta sen päälle voi kasata mitään.
 
PV on viime aikoina hankkinut kovasti paljon 22G2 tyyppisiä sivuovellisia merikontteja koukku/siirtolava inserteillä yms. varustettuna. Tiedä sitten mihin käyttöön tulevat, niissä kun on muutama muukin poikkeavuus tavallisiin 20" merikontteihin verrattuna.
 
Eikös noi kontit ole vähän isoja moiseen puuhaan? Luulisi, että vanha kunnon nostolava (semmoinen puulava, joita kaupoissa on) olisi oikeamman kokoluokan kamaa jos vaikka tykeille ammuksia roudataan tms. jne.?
 
Kuormalavoilla ne ammuslaatikot lienevät siinä "kontissa", eli vaihtolavan päällä ovat.
Kuormalavat ovat kuitenkin kohtuullisen halpoja valmiina, siksi niitä voi olla valmiina ja ne on nopea lastata.

Lieneekö kyse koko logistiikka ketjun nopeuttamisesta.
 
PV on viime aikoina hankkinut kovasti paljon 22G2 tyyppisiä sivuovellisia merikontteja koukku/siirtolava inserteillä yms. varustettuna. Tiedä sitten mihin käyttöön tulevat, niissä kun on muutama muukin poikkeavuus tavallisiin 20" merikontteihin verrattuna.

Niillekin on oma funktionsa, mutta ammusten kuljetukseen ne eivät ole.
 
Niillekin on oma funktionsa, mutta ammusten kuljetukseen ne eivät ole.
20_Open_Side_Container.jpg


Voi olla niinkin, mutta tuosta ei olisi vaikea purkaa lastia, kun kyljenkin kautta pääsee ottamaan.

Toisaalta eipä tuolle olisi vaikea käyttöäkään keksiä.
 
Back
Top