Tykistö

Ongelmaksi muodostuu käytettävä taktiikka. Hajautetuissa tuliasemissa toimivan KRHK/PSTOn huoltaminen pelkillä konteilla vaatii lastin purkamista välillä, kun taas jos käytetään kuorma-autoa ja peräkärryä, joissa on kuormankäsittelylaite, voidaan yksittäisille tykeille/heittimille jättää tarvittava määrä kuormalavoja. Jos käytetään pelkkiä kontteja ne pitää viedä ensin jonnekin tukeutumispisteelle tai huoltojoukkueeseen/patteriin, jossa lasti käsitellään ja laitetaan pienempiin kokonaisuuksiin ja vasta sitten kuljetetaan tykeille/heittimille. Esimerkiksi jääkärikomppanian huoltaminen kyllä onnistuu helposti kontilla, kun se viedään suoraan joukon tukeutumispisteelle tai pioneerikomppanian miinojen vieminen kontilla suoraan sulutteen viereen.

Sitä ajattelin, että kun näyttäisi menevän n. kontillinen ammuksia KRH -joukkueelle, joten miten vaikeaa olisi sitten ajaa vaikka sillä traktorilla kontti perseessä (siinä koukussa, ei peräkärryssä) heittimeltä toiselle, ja ukot purkavat tietyn määrän lavoja kyydistä? Tai mikä ettei, kai se peräkärrykin voi olla perässä, mutta laatikoita pitää nostaa korkeamalta.

Niin, asiaan liittyen: Tietääkö kukaan noiden telamiinojen logistiikasta mitään? Siis vastaavanlaisia numeroita?
 
Jaetaanko muuten näille heittimille ja tykeille se pelkkä tuli annos? Vai enemmän... Lähinnä mietin että kuinka paljon A-tarvikkeita jää jälkeen kun paikka vaihtuu...
 
Jaetaanko muuten näille heittimille ja tykeille se pelkkä tuli annos? Vai enemmän... Lähinnä mietin että kuinka paljon A-tarvikkeita jää jälkeen kun paikka vaihtuu...

Jotenkin veikkaan, että aseen luona ei välttämättä ole tuliannosta, vaan osa ammuksia voidaan pitää sivussa ikään kuin reservinä, jos vaikka joku ase tuhoutuu. Ammuksia voi myös olla jemmassa seuraavassa asemassa odottamassa asemanvaihtoa. Mutta eiköhän ne asemissa olevat ammukset pyritä käyttämään ennen asemasta lähtöä. Siis jos taistelun aikana vaihdetaan paikkaa.

Mutta itse yksiköllä saattaa olla enemmän ammuksia, kuin vain se tuliannos.
 
@Raveni ryhmillä (aseilla) on osa, patterin huollolla osa, patteriston huollolla osa ja TSTOS/PR osa. Esim. 0,5/1/1/0,5 t-ann, jolloin TSTOS olisi yhteensä 3 t-ann (3240 laukausyhdistelmää).

Jos 122 H ryhmällä olisi 1 t-ann sen kuljettaminen saattaisi olla hankalaa (60 kranaattia, 30 laatikkoa) kaiken muun materiaalin ohessa.

Yhdestä tuliasemasta ei periaatteessa pitäisi ampua kuin sen 12 tai 18 kranaattia ihan max. Tuo tarkoittaa 2-3 minuutin tulitoimintaa ja ainakin 3 min tarkoittaa että vastatykistötoimet ovat jo mahdollisia niin että tuliasemasta ei keretä enää pois.
 
Yhdestä tuliasemasta ei periaatteessa pitäisi ampua kuin sen 12 tai 18 kranaattia ihan max.

Tuokin kun vedetään täyspanoksilla pehmeässä maastossa, niin varsinkin 122 makaa peräkappaletta myöten maassa. Kokonainen tuliannos, niin koko tykki on kaukana alkuperäisestä sijainnistaan.
 
SK 250 6x6 ammuskuorma-auto jumissa.

Eikä ole edes ainoa auto, jota on kaivettu mudasta ja vinssattu toisilla kuorma-autoilla Rovajärvellä. Se oli hienoa aikaa, kun oli koko jaoksen tykinvetäjät jumissa mudassa.

Tuo Sisun ammuskuorma-auto, joka tuossa kuvassa on, on muuten paljon parempi kuin Sammakko. Tuossa mallissa käytetään nosturia, Sammakostakin sellainen taitaa löytyä, mutta kun ammukset kuljetetaan konteissa, niin kontit vaan lasketaan maahan ja laatikoiden siirtäminen tapahtuu käsin. Lisäksi nuo tuntuvat hajoavan kiitettävän usein käsiin.
 
@Raveni ryhmillä (aseilla) on osa, patterin huollolla osa, patteriston huollolla osa ja TSTOS/PR osa. Esim. 0,5/1/1/0,5 t-ann, jolloin TSTOS olisi yhteensä 3 t-ann (3240 laukausyhdistelmää).

Jos 122 H ryhmällä olisi 1 t-ann sen kuljettaminen saattaisi olla hankalaa (60 kranaattia, 30 laatikkoa) kaiken muun materiaalin ohessa.

Yhdestä tuliasemasta ei periaatteessa pitäisi ampua kuin sen 12 tai 18 kranaattia ihan max. Tuo tarkoittaa 2-3 minuutin tulitoimintaa ja ainakin 3 min tarkoittaa että vastatykistötoimet ovat jo mahdollisia niin että tuliasemasta ei keretä enää pois.

Valmisteluvaiheessa voidaan vaihto ja valeasemiin hajauttaa kranaatteja. Jos varsinaisissa asemissa on yksi lava kranaatteja niin muissa asemissa saattaa olla toiset lavat. Muutenkin ennen taisteluja pyritään saamaan aikaan hyvä omavaraisuus, ettei taistelujen aikana tarvitse olla koko ajan huoltamassa. Tällöin KRHK:lla/patterilla saattaa olla tuliasemissa ja huollossa jopa 2 tuliannosta.
 
Väitän että ei muuten riitä.



Ei raskaita tykkejä, mutta edelleen kevyet kulkevat nätisti siviilikuormurinkin perässä.

Seuraavaksi varmaan väitetään, että kaikille patteristoille riittä samanlainen kalusto, joka koostuu täysin uudesta teknologiasta. Asia ei vaan ole niinkään.

Nyt pääsee helvetti irti:

SA-150 mallia on tilattu 11+164+75
SA-151 mallia 95
SA-130 mallia 120
Raseja 90+118
A2045 type 1 234
Tekoja on 400+

Eli kuormureita, jotka kykenee vetämään tykkejä on 673 ja A2045lla ja tekoilla voidaan vetää heittimiä. Eikä tässä ole edes kaikki sillä Suomella on yhteensä 2000 maastokelpoista kuorma-autoa sotilaskäytössä.
 
Nyt pääsee helvetti irti:

SA-150 mallia on tilattu 11+164+75
SA-151 mallia 95
SA-130 mallia 120
Raseja 90+118
A2045 type 1 234
Tekoja on 400+

Eli kuormureita, jotka kykenee vetämään tykkejä on 673 ja A2045lla ja tekoilla voidaan vetää heittimiä. Eikä tässä ole edes kaikki sillä Suomella on yhteensä 2000 maastokelpoista kuorma-autoa sotilaskäytössä.

Todellakin!!!

Mikä muuten on ollut lähteenä?
 
Edelleen myös 100 000 rekisterissä olevaa kuorma-autoa. En tiedä miksi joku jaksaa väittää, että 2000 autoa riittäisi PV:lle, saati edes pelkälle tykistölle.

Ei kyse ole siitä että maastokuorma-autot riittäisivät kaikille perustettaville joukoille vaan itselläni ainakin sapettaa, kun joka paikassa aina valitetaan siitä että jotain varustetta ei ole riittävästi ilman minkäänlaista faktaa mielipiteiden tueksi. Sinulla se oli jonkun kouluttajan letkautus varusmiespalveluksen aikana.
 
Muistakaapa ettei nuo kaikki mska:t ole tykistölle varattu. Toki ohan niitä Scanioitaki 6x6 ja johtotähtiä mut määriä en tiä.
 
Edelleen myös 100 000 rekisterissä olevaa kuorma-autoa. En tiedä miksi joku jaksaa väittää, että 2000 autoa riittäisi PV:lle, saati edes pelkälle tykistölle.

Itse en ainakaan väitä, että 2000 autoa riittää eikä kukaan varmaan väitäkään. Lähtökohta oli se, että kaikille tykeille ja heittimille ei riitä firman ajoneuvoja, väite jonka olen juuri osoittanut vääräksi.

Lähteenä on Suomalaiset sotilasajoneuvot, ISBN 978-952-5877-29-8, Apali Oy, Tampere 2013.
 
SK-Sisut
MASI 465 kpl
RASI 208 kpl
ET n. 240 kpl
ETP 60 kpl (en tiedä toteutuiko se 12+12 ajon hankinta)
A2045 234 kpl
Actros 6x6 60 kpl (09-10 tilaus ja ajoneuvoja on ilmeisesti tullut sen jälkeenkin)
Scania joitain kymmeniä

Kevyet n. 800 kpl
Raskaat 600+ kpl

Ylläolevissa ei ole laskettu asejärjestelmien ajoneuvoja. Esimerkiksi NASAMS hankinnassa tuli ETP n. 30-40 kpl ja A2045 kymmeniä.



@kertakenttään tuo TEKA määrä, kyseessä siis NASUjen valmistusmäärästä PVlle? NA-140, NA-110 ja NA-120 määrät voisivat olla tuon 400 (+erikoisversiot). Bandvagnia hankittiin jo 80-luvulla, mutta ne on varmaankin jo poistuneet. Norjasta tuli 300 tai mahdollisesti jopa 400 käytettyä. TEKA määrä voisi tällä hetkellä olla jotain 450-550 kpl+asejärjestelmä/viestiversiot.
 
SK-Sisut
MASI 465 kpl
RASI 208 kpl
ET n. 240 kpl
ETP 60 kpl (en tiedä toteutuiko se 12+12 ajon hankinta)
A2045 234 kpl
Actros 6x6 60 kpl (09-10 tilaus ja ajoneuvoja on ilmeisesti tullut sen jälkeenkin)
Scania joitain kymmeniä

Kevyet n. 800 kpl
Raskaat 600+ kpl

Ylläolevissa ei ole laskettu asejärjestelmien ajoneuvoja. Esimerkiksi NASAMS hankinnassa tuli ETP n. 30-40 kpl ja A2045 kymmeniä.



@kertakenttään tuo TEKA määrä, kyseessä siis NASUjen valmistusmäärästä PVlle? NA-140, NA-110 ja NA-120 määrät voisivat olla tuon 400 (+erikoisversiot). Bandvagnia hankittiin jo 80-luvulla, mutta ne on varmaankin jo poistuneet. Norjasta tuli 300 tai mahdollisesti jopa 400 käytettyä. TEKA määrä voisi tällä hetkellä olla jotain 450-550 kpl+asejärjestelmä/viestiversiot.

Tekat heitin wikipedian tietojen mukaan ja poistuvat nasut ei oo luvuissa.
 
Ei kyse ole siitä että maastokuorma-autot riittäisivät kaikille perustettaville joukoille vaan itselläni ainakin sapettaa, kun joka paikassa aina valitetaan siitä että jotain varustetta ei ole riittävästi ilman minkäänlaista faktaa mielipiteiden tueksi. Sinulla se oli jonkun kouluttajan letkautus varusmiespalveluksen aikana.

Ihan oman tulipatterin päällikkö, enkä puhu varusmieskoulutuksen tulipatterista.
 
Onko tää tieto miten vanhaa ja mihin taisteluosastoon/prikaatiin patteristo kuuluu/kuului?

Jos kokonaistarve on jossain 10000-15000 kpl välillä kuljetusvälineissä (kuorma-autot, maastoautot, moottoripyörät yms) niin kyllä siellä joutuu aika moni ottoajoneuvolla liikkumaan. Mikä sitten on se paras väline tstos/psto tarpeisiin? Maastoliikkuvuus on ainakin traktoreilla aivan omaa luokkaansa siviilivehkeistä.
 
Back
Top