Tykistö

Voisiko Tykimies esittää laskelmat, joihin väitteet riittämättömyydestä perustuvat?

Jos nyt lähdetään liikkeelle siitä, että yksi patteristo sisältää 18 tykkiä, jotka tarvitsevat jokainen oman vetäjänsä. Ammukset ja patteriston järjestelmät vaativat omat maastokuorma-autonsa. Nämä pelkästään vievät sen yli 20 maastokuorma-autoa. Ne eivät toki riitä kuljettamaan kaikkea patteriston vaatimaa kalustoa ja henkilöstöä.

Tuosta nyt saa jo kuvan siitä kuinka monta ajoneuvoa pelkästään yksi patteristo vaatii.

Itse valitsisin omalle tykilleni mielummin siviilikuorma-auton kuin vaikkapa Sisu A2045:sen, joka on armottoman pieni pelkästään rauhan ajan tykkikalustolle ja miehistölle. Vaikka ei kyseisiä ajoneuvoja edes tykin vetämiseen omana palvelusaikana käytetty, koska eivät ne siihen soveltuneet. Samaa voi sanoa Masista.
 
Tälleen väliin hyppäävänä ja lievänä OT:na, kuten tapanani on, niin haluaisin kysyä erästä asiaa.

Mikäli kaikille tykki pattereille kranaatinheittimille riittää PV:n puolesta vetokalustoa ja loput laitetaan tärkeimmille komento-, viesti- ja huolto-osille, niin mitäs perskelettä te pojat aattelitte antaa TST15 mukaisesti taisteleville jägsterikomppanioille, joilla ei ole paseja? Toki jääkärijoukkueen siirtää vaikka ottoajoneuvolla ja ammukset kanssa, mutta olishan se ihan kiva saada se oma ajoneuvo helpommin naamioitua ja paremmin ilmasuojaan kuin joku helvetin pakko-otettu jäätelöauto.
 
Tälleen väliin hyppäävänä ja lievänä OT:na, kuten tapanani on, niin haluaisin kysyä erästä asiaa.

Mikäli kaikille tykki pattereille kranaatinheittimille riittää PV:n puolesta vetokalustoa ja loput laitetaan tärkeimmille komento-, viesti- ja huolto-osille, niin mitäs perskelettä te pojat aattelitte antaa TST15 mukaisesti taisteleville jägsterikomppanioille, joilla ei ole paseja? Toki jääkärijoukkueen siirtää vaikka ottoajoneuvolla ja ammukset kanssa, mutta olishan se ihan kiva saada se oma ajoneuvo helpommin naamioitua ja paremmin ilmasuojaan kuin joku helvetin pakko-otettu jäätelöauto.

Ja minne sitten sijoittuu ne traktorit joita on varustettu konttivarustuksella? Ammuksiakin niillä kerrottiin kuskattavan? Meneekö ne KRH:lle, vai onko niitä myös joillekin patteristoille?
 
Toki jääkärijoukkueen siirtää vaikka ottoajoneuvolla ja ammukset kanssa, mutta olishan se ihan kiva saada se oma ajoneuvo helpommin naamioitua ja paremmin ilmasuojaan kuin joku helvetin pakko-otettu jäätelöauto.

Kuten itsekin toin aiemmin esille, ei sellaista Sisua tarvita tykinvetäjäksi, jossa on panssaroitu ohjaamo, kun ei siitä ole mitään hyöytä siinä tarkoituksessa. Juuri nuo ajoneuvot soveltuvat paremmin vaikka sitten jääkäreille.

@Tykimies sä olet kyllä niin pihalla.

Kenties niin. En tiedä mikä on teikäläisen koulutus tai mahdollinen tehtävä tai vaikka olisit Puolustusvoimien komentaja, mutta olen aiheesta puhunut useiden virassa olevien upseerien kanssa ja kaikki ovat puhuneet samaa kuin minä.
 
Otetaan
@Tykimies sä olet kyllä niin pihalla.

Asiallinen keskustelu ei varmaan synny tällä tavoin. Parempia argumentteja tarvitaan ja jos ne paremmat loppuvat, se pitää myöntää. Riippumatta asioiden totuusarvosta, sivusta on helppo havaita, miten rauhallisesti ja perusteellisesti Tykimies perustelee väitteensä, mitä ei voi lainkaan sanoa kaikkien muden osallistujien kunniaksi.

Vastakkaista mielipidettä pitää voida tiedollisesti koetella datoin eikä viittaamalla vastakkaisen mielipiteen esittäjän oletettuihin "ominaisuuksiin".
 
Kannattaa lukea Suomalaiset sotilasajoneuvot. Siellä on hyvin argumentoitu miksi tarvitaan panssaroituja huoltokuljetuksia ja tykinvetäjiä.

Nuo kontilliset traktorit varmaan menee pääosa huoltokomppanialle ja/tai patterille. Riippuen tilanteesta traktorilla voidaan huoltaa joukkoa suoraan niiden tukeutumispisteelle minne pudotetaan koko kontti tai tykeille/heittimille viedään lava tai pari murkulaa ihan viereen.
 
12 putkisen heitinkomppanian tuliannos on 1440ls/30240kg/45 kuormalavaa ja 18 putkisen 122 H 63 patteriston tuliannos 1080ls/44280/68 kuormalavaa. KRHKlla on varmaan yksi tuliannos mukana ja patteristolla kaks joten kantokykyä pitää olla patteristolla se 138 kuormalavaa ja 88 tonnia. Autoja ja kontteja tuntevat varmaan osaa kertoa paljonko tuolle määrälle niitä tarvitaan.
 
Toinen ALTSTOS huoltokomppanian pääajoneuvotyypeistä on siviilimallinen 8x4 kuorma-auto koukkuvaihtolavalaitteella. Eli ainakaan ALTSTOS maastokuorma-auto tarve ei ole aivan mahdoton paitsi tietysti niiden pyöräajoneuvo TSTOS.
 
12 putkisen heitinkomppanian tuliannos on 1440ls/30240kg/45 kuormalavaa ja 18 putkisen 122 H 63 patteriston tuliannos 1080ls/44280/68 kuormalavaa. KRHKlla on varmaan yksi tuliannos mukana ja patteristolla kaks joten kantokykyä pitää olla patteristolla se 138 kuormalavaa ja 88 tonnia. Autoja ja kontteja tuntevat varmaan osaa kertoa paljonko tuolle määrälle niitä tarvitaan.

Ainakin panssarihaupitsipatteristossa on 18 kuorma-auto + peräkärry-yhdistelmää ajamassa pelkästään kranaatteja.

Jos lavalle/konttiin mahtuu 12 kuorma-lavaa ja kuorma-lavalle menee 12 laatikkoa joissa 122 mm tapauksessa on 2 kranaattia (?) on yhden kontin/lavan kuljetuskyky 288 kranaattia (paino 8640 kg). 18 kuorma-autolla+perävaunulla kuljettaa siis samanaikaisesti 288*3*18=15 552 kranaattia. Uskoisin että ALTSTOS täydennysryhmillä (HK/PSTO/PTRI) on n. 20 täysperävaunu-ja traktori+perävaunuyhdistelmää, joilla kuljetetaan koko joukon täydennykset.

10 kuormalavaa/kontti luvut olisi 240 kranaattia (7200kg). 240*3*18=12960 kranaattia. Kuormalavojen määrä jakautuisi varmaankin n. 2/3 kranaatteja ja 1/3 panoksia. Eli tässäkin tapauksessa puhuttaisiin n. 8 PSTO t-ann.
 
Suora lainaus Suomalaiset Sotilasajoneuvot kirjasta: "Sisu SK 250 6x6 kantavuus on 15 tonnia, lavalle mahtuu 8 Fin-kuormalava, kuormalavalle mahtuu 8-12 ammuslaatikkoa, jolloin kuormalavan painoksi tulee noin 650kg ja kokonaiskuormaksi 5 tonnia. Tuliannoksen seuratessa tykistörykmentin tykkejä pitäisi ammusautoja olla noin 20." Jos sanotaan että peräkärryyn mahtuu saman verran kuin Sk 250 lavalle niin 18 KA+peräkärry-yhdistelmää kantaa 180 tonnia ampumatarvikkeita mikä vastaa 2,1 tuliannosta 155 millistä, 4,5 tuliannosta 122 millistä tai 5 tuliannosta 120 millistä ja tässäkin on vasta kyse tonnistoista eikä tilvauudesta. Tosiasiassa 155 millistä voi mahtua paljon vähemän ja 120 millistä reippaasti enemmän.
 
Suora lainaus Suomalaiset Sotilasajoneuvot kirjasta: "Sisu SK 250 6x6 kantavuus on 15 tonnia, lavalle mahtuu 8 Fin-kuormalava, kuormalavalle mahtuu 8-12 ammuslaatikkoa, jolloin kuormalavan painoksi tulee noin 650kg ja kokonaiskuormaksi 5 tonnia. Tuliannoksen seuratessa tykistörykmentin tykkejä pitäisi ammusautoja olla noin 20." Jos sanotaan että peräkärryyn mahtuu saman verran kuin Sk 250 lavalle niin 18 KA+peräkärry-yhdistelmää kantaa 180 tonnia ampumatarvikkeita mikä vastaa 2,1 tuliannosta 155 millistä, 4,5 tuliannosta 122 millistä tai 5 tuliannosta 120 millistä ja tässäkin on vasta kyse tonnistoista eikä tilvauudesta. Tosiasiassa 155 millistä voi mahtua paljon vähemän ja 120 millistä reippaasti enemmän.

Tuo siis on KA:n lava ja PV ainakin kovasti puhuu siitä, että nyt oltaisiin siirtymässä kontti pohjaiseen systeemiin. Ja olen toistuvasti kuullut, että konttiin menee 12 lavaa, joku taisi arvailla, että voisi jopa mennä 13. Oletan, että ne 12 laitetaan kontin perälle kaksi vierekkäin, joten olisiko se 13. siinä edessä keskellä silleen sopivasti etukuormaimella koukattavissa.
 
Suora lainaus Suomalaiset Sotilasajoneuvot kirjasta: "Sisu SK 250 6x6 kantavuus on 15 tonnia, lavalle mahtuu 8 Fin-kuormalava, kuormalavalle mahtuu 8-12 ammuslaatikkoa, jolloin kuormalavan painoksi tulee noin 650kg ja kokonaiskuormaksi 5 tonnia. Tuliannoksen seuratessa tykistörykmentin tykkejä pitäisi ammusautoja olla noin 20." Jos sanotaan että peräkärryyn mahtuu saman verran kuin Sk 250 lavalle niin 18 KA+peräkärry-yhdistelmää kantaa 180 tonnia ampumatarvikkeita mikä vastaa 2,1 tuliannosta 155 millistä, 4,5 tuliannosta 122 millistä tai 5 tuliannosta 120 millistä ja tässäkin on vasta kyse tonnistoista eikä tilvauudesta. Tosiasiassa 155 millistä voi mahtua paljon vähemän ja 120 millistä reippaasti enemmän.

SK 250 on 80-90 luvun 6x6 kuorma-auto joka omaa pienemmän lavatilavuuden/kantavuuden kuin nykyiset 3/4-akseliset kuorma-autot joissa lavapituus on se 20-jalkaa. 20-jalkaa eli n. 6 metriä ja FIN-lava on 1,2x1 m kokoinen. Näitä siis menee vähintään 10 kpl mahdollisesti jopa 12 kpl, SK 250 voi olla ettei mene kuin 8.

122 mm laukausyhdistelmät on ilmeisesti pakattu sittenkin joko 2+2 kranaatti+panos per laatikko tai erikseen 2 kranaattia laatikko ja 4 panosta laatikko. Eli 10 kuormalavaa per kontti ja 18 täysperävaunuyhdistelmää kuljettaa 12960 laukausyhdistelmää (n. 12 PSTO t-ann). 155 mm laatikoita lavalle menee varmaankin 16 kpl (pienempi kuin tuplapakattu 122 laatikko). 155 mm panokset kulkevat sitten erillisellä kuormalavalla omissa putkiloissaan.
 
Tuo siis on KA:n lava ja PV ainakin kovasti puhuu siitä, että nyt oltaisiin siirtymässä kontti pohjaiseen systeemiin. Ja olen toistuvasti kuullut, että konttiin menee 12 lavaa, joku taisi arvailla, että voisi jopa mennä 13. Oletan, että ne 12 laitetaan kontin perälle kaksi vierekkäin, joten olisiko se 13. siinä edessä keskellä silleen sopivasti etukuormaimella koukattavissa.

Ongelmaksi muodostuu käytettävä taktiikka. Hajautetuissa tuliasemissa toimivan KRHK/PSTOn huoltaminen pelkillä konteilla vaatii lastin purkamista välillä, kun taas jos käytetään kuorma-autoa ja peräkärryä, joissa on kuormankäsittelylaite, voidaan yksittäisille tykeille/heittimille jättää tarvittava määrä kuormalavoja. Jos käytetään pelkkiä kontteja ne pitää viedä ensin jonnekin tukeutumispisteelle tai huoltojoukkueeseen/patteriin, jossa lasti käsitellään ja laitetaan pienempiin kokonaisuuksiin ja vasta sitten kuljetetaan tykeille/heittimille. Esimerkiksi jääkärikomppanian huoltaminen kyllä onnistuu helposti kontilla, kun se viedään suoraan joukon tukeutumispisteelle tai pioneerikomppanian miinojen vieminen kontilla suoraan sulutteen viereen.
 
Jos käytössä ei ole kuormankäsittelylaitteita ei tilanne välttämättä ole ihan katastrofaalinen. Laatikoita voidaan aseen luona purkaa kontista myös käsin. Esimerkiksi jos tykkiä kohden tarvitaan 30kpl 122 mm laukausyhdistelmää (0,5 t-ann) se tarkoittaa 15 laatikkoa. Toki tätä ei traktorikuski yksin tee vaan tarvitsee siihen tietysti tykkiryhmän apua. Traktorissa on se hyvä puoli, että sillä voidaan kuljetusten lisäksi tehdä myös purku/lastaus töitä sekä esim aurauksia tai linnoitustöitä.
 
Niin, onneksi meiltä löytyy traktoreita tarpeeks miltei joka lähtöön, että saadaan ne lavat sieltä kontista muutenkin kuin miesvoimalla. Voihan tuettavan joukon yksi traktori seurata kuorma-autoa kun se ajaa tuliasemien läpi ja ottaa kontista tarvittavan määrän lavoja aina tarvittaessa.
 
Back
Top