Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Noin yleensä ottaen kuinka paljon nuo kuorma-auton lavalle rakennetut tykit oikein maksavat?
Onkos mitään siirtolava versioita, mitä voi ampua kyydistä tai jättää asemaan.
CAESAR on toteutuneiden kauppojen perusteella sellaisen 4-5 milliä, muistelisin.
Onkos mitään siirtolava versioita, mitä voi ampua kyydistä tai jättää asemaan.
Kiitos. Olin eilen vielä kesän kiertueen viimeisillä ajoetapeilla. Joten keskustelu huoltoasemilla kännykän välityksellä ei oikein ollut parasta googlaus aikaa.
Kerkesin jo toivoa että kyseessä olisi ollut vähän halvempia välineitä.
Onhan noilla vehkeillä hintaa.
No, tuo Thaimaan kauppa antaa jotakin toivoa. Sitä vaan ei tiedä, että mitä kaikkea muuta tuossa kaupassa on mukana ja asiaa monimutkaistaa myös se, että kyseessä on lisenssisopimus ja Thaimaalaiset rakentavat nuo itse. Raha riittäisi kuitenkin siihen, että valmareilta voisi siirtää tampellat ylijohdon tykistöön. Mutta rahat eivät riitä korvaamaan poistuvia PSH:ita kaikille taisteluosastoille. Ja jos sen lisäksi pitäisi korvata myös PSK:t, niin silloin pitää olla melkein toinen mokoma rahaa.
Jännä juttu muuten, että Thaimaalla on käytössä sekä Caesar ja ATMOS tai ainakin ovat hankkineet niitä. Ilmeisesti Caesar:n toiminta oli niin vakuuttava Kamputsean BM-21:iä vastaan, että päättivät hankkia lisää samaa, joskin päättivät kuitenkin kilpailuttaa tilauksen.
Toinen huomio minkä tein, oli että Thai armeija on näköjään ostanut 116 M198 haupitseja jenkeiltä. Tämä on näköjään tapahtunut 2013, koska silloin lähti entiset pois käytöstä.
Ja kolmas huomio oli se, että myös thaimaa käyttää M-48:ja, joskin hekin ovat poistamassa niitä käytöstä.
Ainakin wikin mukaan Thaimaa käyttäisi Atmoksiinsa heillä valmiiksi olevia M71 haupitseja. Tarina ei kerro kuuluuko kauppahintaan myös kuorma-auto, jonka päälle haupitsi laitetaan. Mehän voisimme tällä mallilla liittää yhteen K83-98sit ja Sisun E-sarjan, ehkä mallin 11. Tykin ja kuorma-auton rajapinta tarvitsee vain ostaa ja tuottaa Suomessa lisenssillä. Hintaa ei välttämättä tulisi Thaimaan kauppaa kalliimmaksi per yksikkö, saattaisi olla jopa halvempi, jos laitetaan kaikki 83-98sit pyörille. Kokonaishintaa tietenkin nostaisi uusien kuorma-autojen ostaminen, kun ennalta olevia ei riitä enää.
Edit. -09 hankittujen E13TPlle tuli keskihinnaksi 432000€ ennen veroja eli verollisena reipas puol miljoonaa.
Silloin vain ei saataisi mitään uutta kalustoa korvaamaan poistuvaa tykistöä ja tämähän oli tuon hankinnan tarkoitus, vai mitä? Mutta muutenhan tuo olisi ihan OK päivitys vaikkapa K83 kalustolle, joskin on hieman lyhyt putki ja tarvittaessa tuon pituista putkea saisi maailmalta muualtakin. Mutta toisaalta, K83 sopisi tuohon päivitykseen siksi, että se on kokoluokkaansa tavallista raskaampi, luultavasti koska se alkujaan tehtiin hieman ärjymmälle a-tarvikkeelle, joten jos jostakin saisi vaikkapa M198:a tai FH70:ä isomman määrän, niin nuo raskaammat ja kömpelömmät tykit joutaisivat KA:n lavalle. Mutta tämä nykyinen hankinta saisi kuitenkin olla erikseen, tarkoitus on hankkia moderni SPG systeemi, mieluummin L52 putkella, joten olemassa olevaa kalustoa ei pidä ruveta säätämään ennen kuin siihen on riittävä rahoitus.
Saatoin hieman innostua, mutta jos ensin ostetaan uutta ja saadaan kokemuksia niin niiden innostamana voidaan toteuttaa em. skenaario olemassa olevien tykkien osalta.
No nythän. Apilas, Crotale, Groundmaster KAVA:t, Eurocopterit...Ranskalaiset harvemmin tekevät mitään toimivaa.
Hyvä huomio se, että meillä on aika paljon MLRS:ää (yhtä paljon kuin Italialla, tuplasti mitä Ranskalla). Ei ole kunnon a-tarviketta, mutta kyky on.
Miten käy yksiin telatykkien kanssa? Toki raketinheitinten potentiaalinen käyttäjä hiukan ylemmällä tasolla komentoketjussa, mutta molempiin hankintoihin menevä raha on yhteistä.
Ajoharjoitteluvaunuissa ei vissiin ole enää ampumiseen tarvittavaa tekniikkaa. Tanska möi sisuskalut aikoinaan takaisin LM:lle.
Suomen tykistöllä olisi mielestäni kaksi erityistä kehittämistarvetta tällä hetkellä.
1. Moderni itseliikkuva tykki terävimmälle kärjelle (PR05)
2. 122 mm korvaaminen
155 K 98 tai 83-97 kalustolle ei tarvitse tai ole järkeä tehdä mitään merkittäviä muutoksia. Inertiapaikannus K 83 pitäisi saada.
Mikä sitten olisi se tykkimalli kohtaan 1. jos siis käytettävissä 100 milj €. Paremmuusjärjestyksessä
1. Käytetty PZH2000 jos hinta asettuu alle uuden jäljempänä mainitus pyöräalustaisen kanssa
2. Uutena CEASAR tai ATMOS 2000 (hinta)
3. AGM (kuinkas monta MLRS "ajoharjoitteluvaunua" meillä olikaan?), tämä voisi olla hyvä jos alustan kustannus olisi alhainen.
4. Uutena PZH2000
5. ARCHER tai G6 (jos jotain ylijäämä Archereita on niin sekin voisi olla vaihtoehdoissa korkeammalla)
6. Kaikki muut vaihtoehdot
CEASAR vs ATMOS2000 vertailussa ilmeisesti CEASAR voittaa tulivoimassa (esim tulinopeus), mutta tämä varmaankin kostautuu sitten taistelunkestävyyden ja hinnan osalla. Ranskalaiset harvemmin tekevät mitään toimivaa. Itse ase Atmoksessa on ilmeisesti edelleenkin melko samanlainen konstruktioltaan kuin suomalaisissa kanuunoissa, onko tästä mitään hyötyä? ATMOS kunnon latasimella (ei siis sitä M109-tyyppistä) niin se olis varmaan ihan hyvä.