Kuinkas se ruottalaisten uusin tykkikuormurilla viritys?
Archer? Se on mainittu tuossa listassa. Sen ongelma on hinta, olettaen että ruotsalaiset saivat sen valmiiksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuinkas se ruottalaisten uusin tykkikuormurilla viritys?
Saat nähdä että kohta ilmoittaa n että on hankittu satsi Small Diameter Bombia. Minulla ei ole mitään sisäpiirin tietoa, mutta luen ATACMS peruutuksen ja maastalaukaistavan SDB:n julkistuksen alle vuoden sen jälkeen näin. Kun twitterissä arvailin tätä sain erään hlön tykkäyksen jonka asianomainen sitten poisti jonkin aikaa sen jälkeen. Kantama ei ole yhtä pitkä mutta hinta onkin sitten murto-osa per paukku.No nythän. Apilas, Crotale, Groundmaster KAVA:t, Eurocopterit...
Hyvä huomio se, että meillä on aika paljon MLRS:ää (yhtä paljon kuin Italialla, tuplasti mitä Ranskalla). Ei ole kunnon a-tarviketta, mutta kyky on.
Miten käy yksiin telatykkien kanssa? Toki raketinheitinten potentiaalinen käyttäjä hiukan ylemmällä tasolla komentoketjussa, mutta molempiin hankintoihin menevä raha on yhteistä.
Ajoharjoitteluvaunuissa ei vissiin ole enää ampumiseen tarvittavaa tekniikkaa. Tanska möi sisuskalut aikoinaan takaisin LM:lle.
Valmistunee 2016 luovutukseen/operatiiviseen käyttöön.Archer? Se on mainittu tuossa listassa. Sen ongelma on hinta, olettaen että ruotsalaiset saivat sen valmiiksi.
Archer? Se on mainittu tuossa listassa. Sen ongelma on hinta, olettaen että ruotsalaiset saivat sen valmiiksi.
Jees... Kännykkä pätki.
Eli piti kysymäni että miksi ruottalaisten vehe on noin alhaalla listassa.
Mikä sitten olisi se tykkimalli kohtaan 1. jos siis käytettävissä 100 milj €. Paremmuusjärjestyksessä
1. Käytetty PZH2000 jos hinta asettuu alle uuden jäljempänä mainitus pyöräalustaisen kanssa
2. Uutena CEASAR tai ATMOS 2000 (hinta)
3. AGM (kuinkas monta MLRS "ajoharjoitteluvaunua" meillä olikaan?), tämä voisi olla hyvä jos alustan kustannus olisi alhainen.
4. Uutena PZH2000
5. ARCHER tai G6 (jos jotain ylijäämä Archereita on niin sekin voisi olla vaihtoehdoissa korkeammalla)
6. Kaikki muut vaihtoehdot
PzH 2000 voidaan uutena unohtaa, ellei tähän maahan saada muutamaa uutta "Nokiaa" ja vaikka kansantalous lähtisikin hurjaan nousuun, väitän että rahat menisivät ensimmäisenä muille yhteiskunnan sektoreille.
Käytettynä varmasti järkevä vaihtoehto, jos vaan hinta osuu kohdilleen. Taitaa vaan olla vaikea löytää käytettynäkään tällä hetkellä.
CASAR:lla on ainakin hintaa ja käytettynä ei taida liikaa löytyä. ATMOS ei ole käytössä länsimaissa, joten kokemuksia samalta suunnalta ei ole. Lisäksi on hieman kyseenalaista ja varmasti kohua herättävää käydä asekauppaa erittäin tulivoimaisista aseista Israelin kanssa. Pelkät lennokkikaupat Israelin kanssa ovat aiheuttaneet mielipahaa suomalaisissa.
AGM taitaa olla vielä kehitysvaiheessa ja mitään varmaa sen suhteen on mahdotonta sanoa.
Omasta mielestäni Archer tai G6 ovat ehkä realistisimmat vaihtoehdot käytetyn PzH:n ohella, tosin näihin kahteen ensimmäiseksi mainitsemaanikin suhtaudun epäilevästi.
Tietysti mistä sitä tietää, jos ruotsalaiset tarjoavat hyvät kaupat Archerista, jotta saavat tuotettaan paremmin markkinoille tai jos tarjoavat mahdollisuutta hoitaa osa kokoonpanemisesta Suomessa.
Jos budjetin katto on sadassa miljoonassa niin en yhtään epäile etteikö tässä jonkun näköistä vääntelyä nähtäisi ja loppu tulemana päädyttäisi johonkin väliaikais ratkaisuun joka jää pysyväksi toisin sanoen joko poistuva tykkikalusto jätetään kokonaan korvaamatta ja perusteina käytetään "kukaan ei uhkaa meitä", "meillä on edelleen Euroopan suurin tykistö", tykkejä korvataan raskailla kranaatinheittimillä tai viemällä tulivoimaa enemmän komppania tasolle ylipäätään. Annetaan tehtävä ilmavoimille, ilmastamaahan tukeminen tai sitten hankitaan sen verran huippunykyaikaista tykki kalustoa ja selitetään miten 10-30 tykkiä korvaa satoja tykkejä... Onhan niissä tehokkaampi A-tarvike... Ja pidempi kantama... No aika näyttää miten käy.. Spekuloida voi aina mutta kyllä 100milj tuntuu vähältä kun puhutaan satojen tykkien korvattavasta suorituskyvystä ja sen pitäisi vielä olla itse liikkuvaa ja itsenäiseen toimintaan kykenevää.... Tähän ympätään kaikki muu korvattava kalusto samalla vuosikymmenellä... En haluaisi olla poliitikko joka nuo joutuu läpi ajamaan...
Jos budjetin katto on sadassa miljoonassa niin en yhtään epäile etteikö tässä jonkun näköistä vääntelyä nähtäisi ja loppu tulemana päädyttäisi johonkin väliaikais ratkaisuun joka jää pysyväksi toisin sanoen joko poistuva tykkikalusto jätetään kokonaan korvaamatta ja perusteina käytetään "kukaan ei uhkaa meitä", "meillä on edelleen Euroopan suurin tykistö", tykkejä korvataan raskailla kranaatinheittimillä tai viemällä tulivoimaa enemmän komppania tasolle ylipäätään. Annetaan tehtävä ilmavoimille, ilmastamaahan tukeminen tai sitten hankitaan sen verran huippunykyaikaista tykki kalustoa ja selitetään miten 10-30 tykkiä korvaa satoja tykkejä... Onhan niissä tehokkaampi A-tarvike... Ja pidempi kantama... No aika näyttää miten käy.. Spekuloida voi aina mutta kyllä 100milj tuntuu vähältä kun puhutaan satojen tykkien korvattavasta suorituskyvystä ja sen pitäisi vielä olla itse liikkuvaa ja itsenäiseen toimintaan kykenevää.... Tähän ympätään kaikki muu korvattava kalusto samalla vuosikymmenellä... En haluaisi olla poliitikko joka nuo joutuu läpi ajamaan...
Archer on rakennettu dumpperin, ei kuorma-auton alustalle. Kuvassa dumpperi ( ei nyt välttämättä sama jolle Archer on rakennettu)Tuolla jossain taisin ehotella Sisun alustaa.
Jotenkin uskon että pohjoismainen yhteistyö voi ollla hankinnoissa poliittisena valttina.
Käytännön hyödystä en osaa sanoa mitään.
"meillä on edelleen Euroopan suurin tykistö"
Yksi kikkailu olisi ostaa käytettynä hinattavaa 155mm kalustoa esim. 100-120 kpl. Joilla pitäisi olla hintaa romuraudan verran.
En oikein ole varma että olisi mitenkään järkevää tai kustannustehokasta koittaa ympätä järjestelmää kuorma-autolle.
Archer on myös niin automatisoitu, että epäilyttää sen toiminta pidemmän päälle, kenttä olosuhteissa.
Miten vedettävä 155 -millinen tykki on ominaisuuksintaan parempi kuin vedettävä 122 -millinen, jos tulivoimaa ei vertailussa huomioida? Jos nyt siis on puhuttu siitä, että tykkejä pitäisi korvata kalustolla, joka kykenee liikkumaan itsekseen ja suoriutumaan tehtävistä mahdollisimman pitkään omatoimisesti. Vedettävä tykki on vedettävä tykki, mitä suurempi yleensä myös sitä painavempi. Siinä ei ole mielestäni mitään järkeä, että korvataan 122 -milliset vedettävät tykit vedettävillä 155 -millisillä. Tykistön liikkuminen ei helpotu tai nopeudu, vaan päinvastoin.
Archer on rakennettu dumpperin, ei kuorma-auton alustalle. Kuvassa dumpperi ( ei nyt välttämättä sama jolle Archer on rakennettu)
En oikein ole varma että olisi mitenkään järkevää tai kustannustehokasta koittaa ympätä järjestelmää kuorma-autolle. Alla Arcerin protoa vuodelta 2010, jossa näkee rakennetta.
@Tykimies olet ilmeisesti käyttänyt vain 122 H ja 130 K kalustoa. Kaikissa kotimaisissa Tampella/Patria tykeissä on käytännössä sama peräkappale ja lukko konstruktio.
Niitä ei varmaankaan irroitella kentällä eikä niiden huoltotoimenpiteet ole mahdottomia, päinvastoin.
155 mm tykkien huonona puolena on niiden raskaus (n. 9 tn ja 12 tn), mutta muuten ovat suorituskyvyltään parempia.
122 H jää auttamatta jälkeen tuettavasta joukosta huonon kantamansa takia.