Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Minä puhunkin nyt tästä 122H63 määrän seuraamisesta ns. silmä kovana, mitä iloa siitä on kun vähennettävä tarve on ollut jo vuosia selvillä sen jälkeen kun pv julkaisi uudet SA-joukkojen määrät? Eli kuinka kauan tämä asia jaksetaan nostaa pöydälle ikäänkuin uutena uutisena?
Jos/kun iso määrä 122H63 menee poistoon lähitulevaisuudessa, kertoo se ainoastaan sen että sillä hetkellä osa tai kaikki loput JvPr on pyyhitty viimein luetteloista pois. Minulla on sellainen kutina, että tämä tapahtuu sillä hetkellä kun kyseisten joukkojen pst-arsenaalin katsotaan pääosiltaan vanhentuneen varastoihin (joukkojen suorituskyky mekanisoitua vihollista vastaan katsotaan lopullisesti kadonneeksi)...
Kuinka monta vuotta ajattelin jaksaa vielä meuhkata asiasta? Asia on toki vakava, mutta uutinen itsessään on jo monta vuotta vanha. Tavaraa tulee lähtemään pataan massiivisia määriä, mutta sehän on ollut edelleenkin selvää jo siitä lähtien kun uudet SA-joukkojen määrät julkaistiin.
Ensinnäkään PV ei ole julkaissut yhtään mitään, vaan Valtioneuvosto, jonka tekemiä linjauksia PV noudattaa vain rajoitetusti. Selonteon teksti ei ole tähän mennessäkään kertonut sodanajan joukkojen tulevasta kehityksestä kuin suuntaa antavasti. Todellinen määrä on etenkin viime vuosikymmenellä leikattu huomattavan paljon suunniteltua pienemmäksi. Tuosta ei siis ole kurantiksi näytöksi tulevasta todellisuudesta, ei edes lyhyellä tähtäimellä.
Jos tarkoitit kysyä kauanko minä jaksan meuhkata, niin vastaus on: juuri niin kauan kuin kurssi on vielä käännettävissä. Tämä on täysin oikeutettua ja aivan yhtä arvokasta kuin sinun ilmeinen näkemyksesi siitä, että PV:n valitsema linja on oikea ja hyväksyttävä. Rasittavaa se saattaa olla, mutta... VOI VOI!:a-grin:
Mitä tuohon epäsuoran tulen aseiden määrään tulee, niin itse oletan sen asettuvan jonnekin 500 putken hivakoille seuraavan viiden vuoden kuluessa, mikäli linjauksia ei radikaalisti muuteta. Vuoden 2004 tilanne oli n.2400 putkea ja 2010 n. 1200kpl.
Arviosi siitä, että tavaraa TULEE lähtemään pataan runsaasti on siis mielestäni sikäli virheellinen, että lähes puolet on jo poistettu. Vauhti on siis jo hiipumassa. Kaiken jäljellä olevan materiaalin hävittäminenkin vetäisi (lukumääräisesti) vain vaivoin vertoja sille, mitä viimeisen viiden vuoden aikana on jo tehty. Taas kerran tulee olemaan mielenkiintoista nähdä toukokuussa julkistettava Suomen ilmoitus YK:n aserekisteriin.
Onhan aina mahdollista, että kaksi ensimmäistä "tst-ryhmää" on jo perustettu, mutta moottoroidun tst-osaston nimellä?