Tarkoitatko siis, ettei tykistön tukea ole saatavissa kuin satunnaisesti?
Sitä on käytössä kun sitä oikeasti tarvitaan, joku on tehnyt virheen jos näin ei ole.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuulostaa siis aika pahalta että tykistötukea on saatavissa niin niukasti.
Tuo taas saa sen kuulostamaan että sitä saa kyllä hätätilassa torjuntatulena mutta ei välttämättä sellaiseen matalaintensiteettiseen häirintä-ammuntaan missä ammutaan vaan jotta vihollinen ei pääsisi rentoutumaan ja asettumaan paikalleen. Taas toisaalta, ehkä semmoista tykistötulitusta ei enää harrasteta?Sitä on käytössä kun sitä oikeasti tarvitaan,
Tuo taas saa sen kuulostamaan että sitä saa kyllä hätätilassa torjuntatulena mutta ei välttämättä sellaiseen matalaintensiteettiseen häirintä-ammuntaan missä ammutaan vaan jotta vihollinen ei pääsisi rentoutumaan ja asettumaan paikalleen. Taas toisaalta, ehkä semmoista tykistötulitusta ei enää harrasteta?
Kuullostaa jos sen esittää noin.
Uskon puutteen lakiin. Toimii monessa asiassa.
Tilanteen ollessa päällä, pelätään rrsurssin loppuvan kesken, joten sitä ei haluta käyttää. Ei vaikka tarvetta olisi.
Kokemus toki parantaa silmää, mutta kenttäarmeeja on kokematon.
Toinen pelkoni on laskelmat.
Historia on monesti osoittanut esikuntien rauhanajan laskelmat vääriksi, koskee kaikkia sotatoimessa tarvittavia artikkeleita. Esimerkkinä vaikka jenkkien patteri pula 2003. Valonvahvistimien ja muiden sähkölaitteiden pattereista tuli huutava pula.
Tuo taas saa sen kuulostamaan että sitä saa kyllä hätätilassa torjuntatulena mutta ei välttämättä sellaiseen matalaintensiteettiseen häirintä-ammuntaan missä ammutaan vaan jotta vihollinen ei pääsisi rentoutumaan ja asettumaan paikalleen. Taas toisaalta, ehkä semmoista tykistötulitusta ei enää harrasteta?
Minä varmaan olen vielä kiinni WWI;ssä jossa ammuttiin tulivalmisteluita päiväkausia."Häirintäammunta"....ei kuulosta oikein tykistön touhulta,
Ymmärrän mitä haet mutta tarviiko sinne tykistöä ampua. Jatkosodassakin siihen käytettiin yksinomaan heittimiä, kun haluttiin häiritä esim. linnoitustöitä.
Ymmärtämättä sen syvällisemmin kenttätykistön asioita, mietin näitä.
Eli jos prikaatissa on 9 komppaniaa, ja viisi niistä voi saada tykistön tukea tunnin aikana. Tämä siis jos tykistöllä ei ole muita maaleja kuten vihollisen komentorakenteet ja tykistö.
Tämä siis olettaen että ammutaan koko patteristolla, kuten olen ymmärtänyt perinteisesti tehtävän.
Ei pidä kuvitella minun väheksyvät heittämien tukea, mutta antaa itselleni uuden kuvan tykistön tuen määrästä ja saatavuudesta jalkaväelle. Olin kuvitellut sitä olevan enemmän, minun virheeni.
Niin, mitä tapahtui sille mielikuvalle että suomessa on massiivinen tykistö? Pelkkää fantasiaa ilmeisest?
Niin, mitä tapahtui sille mielikuvalle että suomessa on massiivinen tykistö? Pelkkää fantasiaa ilmeisest?
Siis kyllähän alueellisilla joukoilla on hervottoman massiivinen (lukumäärässä, ei kaliiperissa) vielä toistaiseksi. Miettii maailman mittakaavassa niin enemmän tykistöä absoluuttisina määrinä löytyy varmaan tusinalta maalta. Suomi painii määrässä ja laadussa omaa kokoaan satoja kertoja isompien joukossa. Näin suuremmin tuntematta egyptiläisten tai kreikkalaisten koulutuksen tasoa sanoisin Suomen olevan aika korkealla siitä tehosta mitä saadaan per putki. Laadukas henkilöstö korvaa osin materiaalin vähyyttä, joka tulee kun 122 milliset nukkuvat pois.
Putkimäärien vertailu on tietysti yksi keino mutta onhan Suomen tykistö kovasti paljon eri luonteista kuin vaikkapa Sveitsillä ( 200+ ajanmukaista 155mm panssarihaupitsia alueella joka on noin 15% Suomen pinta-alasta ). Vertaileminen on monella tapaa hankalaa mut on meillä ainakin vahvempi tykistö kuin muilla pohjoismailla