Olisiko kysyntää liikennemelun mittaukselle, mahdollisesti yhdistettynä jonkinlaiseen sääasemaan? Sääasema siis jotta voidaan ehkä kompensoida tuulen vaikutusta äänen etenemiseen.
No ei kyllä ole; nämä on ihan eri asioita!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olisiko kysyntää liikennemelun mittaukselle, mahdollisesti yhdistettynä jonkinlaiseen sääasemaan? Sääasema siis jotta voidaan ehkä kompensoida tuulen vaikutusta äänen etenemiseen.
Tykistön tarkastaja teki virheen. Hän kertoi että Bonus tulee alas laskuvarjon varassa. Näin ei kuitenkaan käsittääkseni ole, vaan Bonus käyttää levitettäviä siivekkeitä (kuin vaahteran lehti). Saksan vastaava Smart käyttää sen sijaan laskuvarjoa.
Tykistön tarkastaja teki virheen. Hän kertoi että Bonus tulee alas laskuvarjon varassa. Näin ei kuitenkaan käsittääkseni ole, vaan Bonus käyttää levitettäviä siivekkeitä (kuin vaahteran lehti). Saksan vastaava Smart käyttää sen sijaan laskuvarjoa.
Sitä mietin, että tuossa podcastissa mainittiin, että nämä kuuntelulaitteet voitaisiin jättää maastoon pitkäksi ajaksi toimimaan itsenäisesti, niin olisikos siinä mitään ajatusta, jos vaikka suurimpien teiden varsille jättäisi tuollaisia sensoreita kiinteästi? Oletan mittaustuloksien tarkkuuden paranevan jos sensoreita on useampia ja useammalla suunnalla. Sitä myös mietin, että voisiko tuollaiselle sensorille keksiä muita käyttötarkoituksia, jotta ne voisi laittaa vaikka liikennekameroiden yhteyteen jonkun tekosyyn varjolla? Olisiko kysyntää liikennemelun mittaukselle, mahdollisesti yhdistettynä jonkinlaiseen sääasemaan? Sääasema siis jotta voidaan ehkä kompensoida tuulen vaikutusta äänen etenemiseen.
http://www.bits.de/NRANEU/others/amd-us-archive/atp3_09x12(15).pdf
Tuolta löytyy aika hyvin suorituskykyarvoja jenkkien moderneille TPQ-53 ja 50 tutkille. Kappale 6 ja 7. Auttaa vähän hahmottamaan miten tutkat toimii ja mitä niillä mahdollisesti saa aikaan. TPQ-53 vertautuu varmaankin kohtuullisesti Arthuriin ollen kuitenkin ehkä hieman raskaampi järjestelmä.
TPQ-53 voi olla myös potentiaalinen vaihtoehto Suomen vastatykistötutka hankkeessa. Valmistaja Lockheed Martin
http://www.defenseindustrydaily.com/843m-adds-12-eq-36-radars-asap-05006/
Tuolta nopeasti laskettuna hinta pyörisi jossain 11-12 milj $ paikkeilla jenkeille.
Pasivirta arvioi, että maailmassa on 6–7 yritystä, jotka pystyvät valmistamaan sellaisia moderneja vastatykistötutkajärjestelmiä, joita Suomi havittelee.
Valmistajia on muun muassa Ruotsissa (Saab), Israelissa (Elta Systems) ja Yhdysvalloissa (Raytheon).
Asennetaan kalliit laitteet etukäteen maastoon, jotta vihollinen voi napsia ne sieltä pois kenenkään estämättä! Mahtava idea! Fantastista! Me tienataan tällä!
Kelikameroiden sijainnithan eivät ole mitään valtionsalaisuuksia. Ne löytyvät netistä, esim. kuuluisa Pyhältö: http://www.kelikamerat.info/kelikamerat/Kymenlaakso/Hamina/tie-26/vt26_Pyhältö
Toki vihollinen napsisi ne pois, jos alueella liikkuu ja tietää mitä etsii. Mutta jos ne äänisensorit ovat sijoitettuna muun infran sekaan jonkun tekosyyn varjolla, niin mitä niille tekee?
Jos on tarkoitus salata laitteiden olemassaolo ylipäätään, niin epäilen sopivan tekosyyn keksimisen hämäävän vihollisen tiedustelua. Liian moni tietäisi järjestelmästä, ja vaikka kukaan ei vuotaisi, alkaisivat siviilit ennen pitkää ihmetellä lyhtypylväiden päihin ilmestyneitä sensoreita ja sitten kävisi näin:
No onhan K9 kaupan myötä tietysti Korealaisilla paremmat mahdollisuudet kuin ennen, mutta vähän epäilisin kuitenkin. Jos sulla on @PsPionK lisäinfoa tuosta vastatykistötutkasta niin olis kiva lukea. Korealaiset ovat kovia tuossa lisenssivalmistuksessa että onkohan tuokin jonkun toisen firman tuotos?
Eli uutisoinneissa oli tykistön tarkastaja maininnut olevan 6-7 potentiaalista toimittajaa vastatykistötutkille.
Since Lockheed Martin won the development contract for the Q-53 radar in 2007, the company has won five additional contracts for a total of more than 100 radar systems, 95 systems have been delivered to the Army. With this full-rate production contract award, the Army's complement of Q-53 radar systems will total more than 170.
Just weeks after winning $1.6 billion to build more Q-53 artillery-tracking radars, Lockheed Martin is pushing the Q-53 hard as a triple-threat solution to drones and manned aircraft as well. AN/TPQ-53s, to use their full name, have already been tested successfully against drones, helping Lockheed win a $28 million contract to upgrade their software to do the counter-drone mission. Now the company says another software upgrade should make them capable of so-called Short-Range Air Defense (SHORAD) as well.