Tykistö

Nyt jos luetaan tuolta maavoimien kalustoluetteloa kuin piru raamattua, niin saadaan käsitys, että K9 menisi kokonaan YLJOPOn tykistöön ja sillä tuetaan kaikki operatiivisiä joukkoja. Sillä siis vaikutetaan operaatioon ei taisteluun mikä on järkevää ottaen huomioon kantaman.

Eipä siellä kyllä tuollaista sanota Sanamuoto ei mitenkään sulje pois sitä aiemmin julkisesti esitettyä ratkaisua että ainakin MEKTSTOS saa orgaaniset ps-haupitsit. Olisikin aikamoista jättää vähät mekanisoidut kokoonopanot kokonaan ilman tykistöä tai vaihtaa niiden panssarihaupitsit vedettävään kalustoon.
 
Mitä olen kyseisten CV:iden kanssa työskenneeltä Hollantilaiselta kaverilta, niin kyseiset vaunut eivät ole olleet kauhean priimakunnossa... Eli kauppahinta ei kerro kaikkea, luulen ma. Tulevaisuus näyttää tuleeko ongelmia / paljonko Viro joutuu laittamaan varaosiin rahaa.

Noin olen asian käsittänyt, että ne olivat kuluneimmasta päästä Hollannin vaunukalustoa. Kenties rymistelleet A-maassakin? Niin tai näin, uutisoinnin mukaan vaunut huollettiin ja tarvittaessa korjattiin ennen toimitusta Viroon. Ei se niistä toki uusiakaan tee.
 
Mitä olen kyseisten CV:iden kanssa työskenneeltä Hollantilaiselta kaverilta, niin kyseiset vaunut eivät ole olleet kauhean priimakunnossa... Eli kauppahinta ei kerro kaikkea, luulen ma. Tulevaisuus näyttää tuleeko ongelmia / paljonko Viro joutuu laittamaan varaosiin rahaa.
Tuo on kyllä aivan järkyttävää että vanhimmillaan 9 vuotta vanhat vaunut on huonossa kunnossa? Kunnossapidon taso? WTF?
 
Tuo on kyllä aivan järkyttävää että vanhimmillaan 9 vuotta vanhat vaunut on huonossa kunnossa? Kunnossapidon taso? WTF?

Kokoajan käytössä, koska operatiivinen yksikkö vs. koulutuskierrossa olevat rahoituksen puute = varaosapuute, kannibalisoidaan yms. Toki siis tää on tavallaan toisen käden tietoa enkä ole Viron vaunuja itse käpälöinyt saatika minkään tason osaaja sillä saralla, niin ei nyt kannata liikaa painoarvoa antaa tälle. Mutta tällaista olen kuullut ja tosiaan jos kalustossa on ollut muutenkin puutteita, niin tuskin niihin laitetaan sitä rahaa kunnolla kiinni myöskään myytäessä...
 
Kokoajan käytössä, koska operatiivinen yksikkö vs. koulutuskierrossa olevat rahoituksen puute = varaosapuute, kannibalisoidaan yms. Toki siis tää on tavallaan toisen käden tietoa enkä ole Viron vaunuja itse käpälöinyt saatika minkään tason osaaja sillä saralla, niin ei nyt kannata liikaa painoarvoa antaa tälle. Mutta tällaista olen kuullut ja tosiaan jos kalustossa on ollut muutenkin puutteita, niin tuskin niihin laitetaan sitä rahaa kunnolla kiinni myöskään myytäessä...

Ja jos on ollut tiedossa että kaluista kohta luovutaan niin ei niiden kunnossapitoon enää paukkuja laiteta. Toivottavasti tämä ei ole vaiettu totuus Leo-2A6:n osalta...
 
Eikös A6-kauppoihin sisältynyt jonkin näköinen vaunujen kunnostus ennen laivausta Suomeen? Vähän samoin kuin noissa K9-vaunuissa?
Ei löydy samanlaista mainintaa depot maintenancesta kuten K9 kohdalla.

The used Leopard 2A6 main battle tanks that will now be acquired were modernized between 2000 and 2006 and their performance is considerably better than the performance of the main battle tanks now in use by the Finnish Army. The new main battle tanks have greater fire-power, better developed ballistic protection and a system for the leader to independently act in the dark as well as an inside splinter protection.

The main battle tank acquisition also includes spare parts for ten years, inside simulators, maintenance simulators, special tools and testing equipment as well as ammunition.
http://defence-blog.com/army/first-...quired-from-the-netherlands-have-arrived.html

Jännä muuten kuinka paljon enemmän Kanada maksoi omistaan. Meillä oli 100 kpl 199,9 miljoonaa euroa. No, myyjän tiedossa olevaan pakkotarpeeseen Afganistaniin huhtikuussa 2007 ja laarin pohjimmaisilla tammikuussa 2014 on eroa.
Canada acquired 100 surplus Leopard 2 A5 and A6 tanks from the Netherlands at a cost of C$650 million ($574 million).
http://defense-update.com/newscast/0407/news/160407_leo2.htm
 
On kyllä komia tuo K9. Hankittiin vielä ihan mukava määräkin. Toivon mukaan meillä on optio vielä toiseen samanmoiseen satsiin :)
 
Noo jos ilmavoimille irtosi 10mrd ja laivastolle 1,5 mrd niin eiköhän tykistölle irtoa pari sataa miljoonaa :rolleyes:

Jos rahat on jo käytetty niin sitä ei välttämättä ole enää jäljellä :)

Ei tarvitse mennä kuin 90-luvulle toteamaan ihan kotimainen esimerkki. Hornetit saatiin kyllä hankittua mutta ps-haupitsihanke peruttiin muutama vuosi myöhemmin varojen puutteessa.
 
Noin olen asian käsittänyt, että ne olivat kuluneimmasta päästä Hollannin vaunukalustoa. Kenties rymistelleet A-maassakin? Niin tai näin, uutisoinnin mukaan vaunut huollettiin ja tarvittaessa korjattiin ennen toimitusta Viroon. Ei se niistä toki uusiakaan tee.

Yrittäkää kaikin käytettävissä olevin voimin pitää tykistöketju tykistölle pyhitettynä. :rolleyes: Ymmärrän, että tuore panssariketju pisti taas veret kiertämään ja huulet pörisemään, mutta silti. :cool:

ps. yleisön pyynnöstä.
 
Ja jos on ollut tiedossa että kaluista kohta luovutaan niin ei niiden kunnossapitoon enää paukkuja laiteta. Toivottavasti tämä ei ole vaiettu totuus Leo-2A6:n osalta...

Vastaan vaan nopeasti tähän ja lopetan sitten OT:n/siirrytään toiseen ketjuun:

Eikös Leo2A6:t ollu käytännössä koipussitettu päivityksen jälkeen, eli kyse on erittäin hyväkuntoisista yksilöistä. Ja onhan PV:llä nyt IHAN eri tavalla kokemusta järjestelmähankinnoista ja etenkin käytetyn kaluston kanssa puljaamisesta. Eli aika levollisin mielin olen asian suhteen.
 
Back
Top