Tykistö

Jahas. Suomalais-sveitsiläinen (omistaja Safran tosin ranskalainen) kombo.

Mahtoikohan Millog pestä Elbitin Coral-CR:n vai oliko vain halba ja huva?
Näköjään Sternan valmistajalla olisi myös ollut Goniolight.
Rheinmetallillla LP 10TL target locator & FOI 2000 forward observer system.

Paljon vaihtoehtoja!

Tämä vihjaa edellä mainituista kuin myös lavertelee, että ostettu ja Tykistökoulussa testattu Elbitin Mars olisi havaittu kenttäkokeessa riittämättömäksi.
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/117564/Huovinen_TP.pdf?sequence=2

Jännä sinänsä kun Mars kerrotaan valitun Lapin kenttäkokeiden perusteella...
"We are proud that Finland, a NATO Partner of Peace, has selected our systems following a rigorous competition, including field testing in Lapland. This win affirms yet again our leadership as a supplier of advanced solutions for soldier systems.”
http://www.armyrecognition.com/may_...anced_dismounted_soldier_systems_2805122.html

Tietysti voihan se olla, että nuo on tuupattu JTACeille.

Onpa hyvä, että K9 ohella myös tulenjohto tulee nykypäivään.

Viimeksi muokattu:
MARSit ja muu sälä hankittiin vain testi tarkoituksiin. Testattiin siis kevyttä tulenjohtolaitetta ja koska oli ilmeisesti parempikin tuote saatavilla niin sitten sarjahankintaan siirryttäessä hankittiin sellainen.

Ilmatulenjohtajilla taitaa olla muut välineet, niitäkin on julkisesti esitelty.

Mitenkäs se oli sen LISA -laitteen kanssa? Eikös se ollut pitkälti tuohon samaan tarkoitukseen?

Mä olen tykistöstä(kin) pihalla kuin lintulauta, joten esitän todella hölmöjä ja alan ammattilaisille aloittelukysymyksiä.... Tykistöntarvitsee paikannusta missä aseet ovat, tätä hoitaa TALIN ainakin K98, AMOS ja 120TEKA kalustoissa sekä olettaisin että uusissa K9 kalustoissa. Mihin vaikka valmiusprikaatin tykistöpatteristo tarvitsee vielä erikseen paikantamisajoneuvoa, jos aseissa paikannus jo on? Eikö tuollaiseen PSTO:oon kuulu TEKA-alustainen paikantamisajoneuvo? Jos luonnollisesti kysyin tässä liian punaista niin älkää vastatko.

Mä olen jalkaväen edustaja, niin niistä asejärjestelmistä tiedän auttavasti jotain. Muuten ei hallinnassa.

@kertakenttään sä et ilmeisesti lue noita viestejä ollenkaan. Eli @magitsu puhui tuolla ylempänä yleisemmin tulenjohtolaitteista ei varmaankaan juuri nyt tehdystä kaupasta.

Eli MPL15 on hankittu kymmenien miljoonien arvosta. Niistä suurin osa tulee tulenjohtajien käyttöön. Osa laitteista varustetaan hyrräsuuntakehillä joilla suunnanmäärityskyky paranee ja niitä ilmeisesti nyt alkuvaiheessa hankitaan tuliasemaryhmille (asemien mittauksiin).

Tulenjohtajilla on edelleen käytössä AFOTAS kokonaisuus sekä tietysti niitä Simradin laseretäisyysmittareita. Vaikka MPL15 omaa paljon ominaisuuksia jotka helpottavat toimintaa tulenjohtopaikalla niin on niitä moderneja tj-välineitä ollut jo pidempään käytössä.

Mihin vaikka valmiusprikaatin tykistöpatteristo tarvitsee vielä erikseen paikantamisajoneuvoa, jos aseissa paikannus jo on? Eikö tuollaiseen PSTO:oon kuulu TEKA-alustainen paikantamisajoneuvo?

1. Varamenetelmä 2. Ei kuulu teka-alustainen vaan Defender.

@peelo tulenjohtohan on ollut nykypäivää jo hyvän hetken ja MPL on jokaisella tulenjohtoryhmällä.

Tulenjohtajilla on edelleen käytössä AFOTAS kokonaisuus sekä tietysti niitä Simradin laseretäisyysmittareita.

Simrad joo, mutta en ole yhdessäkään ampumaharjoituksessa nähnyt tulenjohtajilla Afotasta.

1. Varamenetelmä 2. Ei kuulu teka-alustainen vaan Defender.
Höpö höpö..ei ole mikään varamenetelmä vaan päämenetelmä tulevaisuudessa. OPTYK yksiköiden aseet varustetaan (on jo varustettu) tykkikohtaisilla paikannuslaitteilla. Mutta alueellisen tykistön ei ja näille on hankittu niitä kuuluisia paikantamisajoneuvoja. Haaste on se että Paikantamisajoneuvo vaati ajoneuvon varustelun ja hankkimisen = kallista. Noita on tehty sekä TeKa että Defender alustalle kourallinen ALTYK hankkeen 1.vaiheessa. Nämä uudet tulevat ALTYK hankkeen seuraavana vaiheena RSPSTO:lle ja varmasti jatkohankintojen myötä myös myöhemmin TSTOS:n PSTO:lle kun niiden varustelu etenee.
@peelo tulenjohtohan on ollut nykypäivää jo hyvän hetken ja MPL on jokaisella tulenjohtoryhmällä.
Se on tavoitetila.

Simrad joo, mutta en ole yhdessäkään ampumaharjoituksessa nähnyt tulenjohtajilla Afotasta.
AFOTAS:t hankittiin aikanaan ValmPR rahoituksella PR05:lle ja niitä käytettiinkin muutama vuosi, mutta se soveltumattomuus liikkuvaan sodankäyntiin aiheutti sen että ne siirrettiin maavoimille pois ja MeriTJ:n käyttöön.

Mä olen tykistöstä(kin) pihalla kuin lintulauta, joten esitän todella hölmöjä ja alan ammattilaisille aloittelukysymyksiä.... Tykistöntarvitsee paikannusta missä aseet ovat, tätä hoitaa TALIN ainakin K98, AMOS ja 120TEKA kalustoissa sekä olettaisin että uusissa K9 kalustoissa. Mihin vaikka valmiusprikaatin tykistöpatteristo tarvitsee vielä erikseen paikantamisajoneuvoa, jos aseissa paikannus jo on? Eikö tuollaiseen PSTO:oon kuulu TEKA-alustainen paikantamisajoneuvo? Jos luonnollisesti kysyin tässä liian punaista niin älkää vastatko.

Mä olen jalkaväen edustaja, niin niistä asejärjestelmistä tiedän auttavasti jotain. Muuten ei hallinnassa.

Aseissa ei välttämättä ole lähtökohtaisesti PAIKKAtietoa. Jos ne on varustettu inertiapaikannuslaitteella (esim. TALIN) niin niillä on ensisijaisesti tarkka SUUNTAtieto. INS tärkein tehtävä on kertoa tarkka SUUNTA ja siksi se on asejärjestelmissä (K98, K9, AMOS, MLRS) asennettu putken yhteyteen.

INS yksikköön voi monesti kytkeä GPS-vastaanottimen jolta PAIKKAtieto syötetään siihen. PAIKKAtieto voidaan myös päivittää tarkalta koordinaattipisteeltä tai poikkeustilanteissa vaikka kartalta lukemalla. Eli jos GPS ei ole (tai vaikka olisikin) niin kyllä niille varsinaisille paikannusajoneuvon mittauksille on tarvetta tänäpäivänä ja tulevaisuudessakin. INS-yksikön PAIKKAtieto heikkenee ajan/matkan/suunnastusten yms. seurauksena.

AFOTAS:t hankittiin aikanaan ValmPR rahoituksella PR05:lle ja niitä käytettiinkin muutama vuosi, mutta se soveltumattomuus liikkuvaan sodankäyntiin aiheutti sen että ne siirrettiin maavoimille pois ja MeriTJ:n käyttöön.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. No ainakin Merivoimien MEVA/MERITJ yksiköt on sitten varustettu.

Onko missään julkisissa lähteissä saatavill0a modernin Saksalaisen panssarihaupitsipatteriston kokoonpanoa?

Onko missään julkisissa lähteissä saatavill0a modernin Saksalaisen panssarihaupitsipatteriston kokoonpanoa?
Wikipedian ja Bundeswehrin omien sivujen mukaan aktiivipalveluksessa 4 tykistöpataljoonaa(patteristoa): Esikunta-ja huoltopatteri, tiedustelupatteri(KZO lennokit, 2 cobra tutka), 2x (yhdessä 3x) panssarihaupitsipatteri(yhteensä 2(3)x8 PzH2000),1x raketinheitinpatteri( 8x MLRS). Lisäksi 6.(7.) patteri joka on ilmeisesti jkl reservin koulutus organisaatio.

Wikipedian ja Bundeswehrin omien sivujen mukaan aktiivipalveluksessa 4 tykistöpataljoonaa(patteristoa): Esikunta-ja huoltopatteri, tiedustelupatteri(KZO lennokit, 2 cobra tutka), 2x (yhdessä 3x) panssarihaupitsipatteri(yhteensä 2(3)x8 PzH2000),1x raketinheitinpatteri( 8x MLRS). Lisäksi 6.(7.) patteri joka on ilmeisesti jkl reservin koulutus organisaatio.

Oliko siellä ihan yksikön virallista nimeä. Ja mieluiten saksaksi jotta voisi etsiä lisää infoa

Oliko siellä ihan yksikön virallista nimeä. Ja mieluiten saksaksi jotta voisi etsiä lisää infoa

Löytyvät Bundeswehrin ( Heer ) sivuilta seuraavilla nimillä: Artilleriebataillon 131 ja 295 sekä Artillerielehrbataillon 325 ja 345. Nimistä päätellen kaksi olisi siis koulutuspatteristoja.
Ja polku sinne on on: Bundeswehr -> Streitkräfte -> Heer -> Über uns -> Truppengattungen des Heeres -> Artillerietruppe -> Truppenteile. Löytyy toki varmaan myös haulla suoraan Bundeswehrin aloitussivulta...

Löytyvät Bundeswehrin ( Heer ) sivuilta seuraavilla nimillä: Artilleriebataillon 131 ja 295 sekä Artillerielehrbataillon 325 ja 345. Nimistä päätellen kaksi olisi siis koulutuspatteristoja.
Ja polku sinne on on: Bundeswehr -> Streitkräfte -> Heer -> Über uns -> Truppengattungen des Heeres -> Artillerietruppe -> Truppenteile. Löytyy toki varmaan myös haulla suoraan Bundeswehrin aloitussivulta...
Bundeswehrin lehrbataillon on englanniksi demonstration battalion l. suomeksi ehkä "malli"pataljoona olisi oikeahko nimitys. Ovat ihan valmiuspataljoonia, joissa on ylemmän aliupseeriston ja nuorempien upseerien kursseja. On myös panzerlehrbataillon, panzergrenadierlehrbataillon jne. Korjatkaa jos olen väärässä. (Saksan taitoni on melko heikko.)

Back