Tykistö

...Matemaatikot tietysti laskee pään sisällä mutta siihen ei pysty kaikki normikansalaiset.

Ihan näin asiaankuulumattomana sivuhuomiona, itsellä on kavereina usempikin matematiikkaa lukenut tyyppi. Olin mukana keskustelussa missä juttelivat siitä kun kassalla täytyisi miettiä että antoiko kassa rahaa oikein takaisin ja tuollaiset päässälaskut ovat vaikeita. Ja sitten kun ovat matemaatikoita niin ihmiset kuvittelevat että laskevat päässä "normikansalaista" paremmin asioita :)
 
We are basically launching a missile from a cannon!

Nammo today introduced a new concept for artillery ammunition that will enable any country with a modern 155 mm artillery system to launch precision strikes against targets more than 100 km away.

“We have been building rocket motors for about 60 years, and have specialised in small and powerful motors for air-to-air missiles, such as Sidewinder, IRIS-T and AMRAAM. Some years ago we began looking at using air breathing motors to help extend their range, but we quickly saw the massive impact this could have if we fitted it to an artillery shell,”

Test firing of the new projectile is planned to commence in 2019-2020, while the new artillery ammunition concept will likely be operational around 2023-2024.

http://www.mynewsdesk.com/no/nammo/...lly-launching-a-missile-from-a-cannon-2538970


Sehän näyttää ihan pieneltä MiG-21:ltä tuo ammuksen nokka!
 
New_self_propelled_howitzer_developed_in_Japan.jpg

japanilainen proto

Japan is busy with developing a 155 mm/52-calibre wheeled self-propelled howitzer (SPH) to replace its ageing FH-70 towed artillery gun, the Japanese Ministry of Defense has announced last June. Japan Steel Works reportedly started working on the development of the wheeled SPH in 2012 under a USD 100 million contract from the MoD.

The Japanese MoD’s Acquisition, Technology & Logistics Agency (ATLA) has recently taken delivery of five prototypes of the new self-propelled howitzer developed by Japan Steel Works. The new system has not received a designation yet.

ATLA will now evaluate and test the SPH based on 8x8 chassis. Compared to the FH-70, the new SPH benefit from improvements in terms of mobility, networking, navigation, and targeting. It is 11.40 m long, 2.50 m wide, a 3.40 m high. A 5-man crew is foreseen. In an image of the wheeled SPH published by ATLA, the system is integrated with a tactical military truck produced by MAN.
https://www.armyrecognition.com/jul...lf-propelled_howitzer_developed_in_japan.html

Miksi he laskevat pyöräkaluston olevan juuri se?
 
Stenan kautta kierrätetty uuteen käyttöön? :unsure:

Nokkakartiot miniatyrisoitiin Saabin antimateriakiihdyttimellä?

New_self_propelled_howitzer_developed_in_Japan.jpg

japanilainen proto

https://www.armyrecognition.com/jul...lf-propelled_howitzer_developed_in_japan.html

Miksi he laskevat pyöräkaluston olevan juuri se?

Miten niin muka? Onhan Japanilla panssarihaupitsikin.

Noin muutoin voi mainita sellaisen erikoisolosuhteen kuin Kuriilit. Siinä voi oikeasti olla eroa, kyetäänkö kuljettamaan yksi panssarihaupitsi vai useampi kuorma-auton alustalla oleva tykki.
 
Kuriilit. Siinä voi oikeasti olla eroa, kyetäänkö kuljettamaan yksi panssarihaupitsi vai useampi kuorma-auton alustalla oleva tykki.

Se kiistan kapula. Japanilla on kalustoa millä kuljettaa telatykkejä niille saarille taikka antaa tulituki laivaston harteille.
 
Ihan näin asiaankuulumattomana sivuhuomiona, itsellä on kavereina usempikin matematiikkaa lukenut tyyppi. Olin mukana keskustelussa missä juttelivat siitä kun kassalla täytyisi miettiä että antoiko kassa rahaa oikein takaisin ja tuollaiset päässälaskut ovat vaikeita. Ja sitten kun ovat matemaatikoita niin ihmiset kuvittelevat että laskevat päässä "normikansalaista" paremmin asioita :)
No mun serkku laskee päässä ihan sikalaskuja, väänsi pitkän matematiikan ällän harjoittelematta ja jatkoi dippariksi, ja oli tietenkin tulenjohtaja intissä.

Itse joutui tekemään helvetisti duunia saman arvosanan eteen vaikkei edes sellaiselle alalle mennyt. Enkä ollut tulenjohtaja.

Meitä on erilaisia.
 
Olisiko siinä järkeä? Jos tarvitsee vaikuttaa kauas ja liikkuvaan maaliin, jolloin ammuksen ohjattavuudella voi olla merkitystä, niin voidaan käyttää PST-ohjusta (esim. LAHAT). Lähietäisyyksillä taas ohjaamatonkin projektiili osuu nykyisillä ammunnanhallintajärjestelmillä suurella todennäköisyydellä.

Okei, ohjattava nuoliammus olisi kiva tuohon väliin keskipitkille matkoille, koska aktiivipuolustusjärjestelmien olisi vaikeampi torjua se kuin PST-ohjus. Mutta yksi mutta pitää esittää: ohjausjärjestelmä todennäköisesti sekä keventäisi nuolta (piirilevyn tiheys on pienempi kuin volframilla) että lisäisi vastusta (ohjaussiivekkeet, elektroniikka jne.), ts. nuolen läpäisykyky heikkenisi. Käsittääkseni 120 mm nuoliammuksen läpäisy alkaa nykyiselläänkin käydä marginaaliseksi pidemmillä etäisyyksillä panssaroinnin kehittymisen ansiosta, joten liekö läpäisyn heikkeneminen siedettävissä oleva asia?

Sen sijaan suurempikaliberisissa panssarivaunukanuunoissa tuollainen saattaa olla tulevaisuutta. Eli jos konseptin kehittää toimivaksi 120 mm psv-kanuunoissa, kenties toivottua heikommalla myyntimenestyksellä, niin teknologiaa olisi luultavasti helppo soveltaa myöhemmin 130 mm ammuksiin.

Oikeiden panssarimiesten mietteitä asiasta olisi mielenkiintoista kuulla. @Lepard @CV9030FIN

Ohjusten haasteena on tosiaan niiden suhteellisen helppo torjuttavuus erilaisilla aktiiviisilla torjuntajärjestelmillä. Toisaalta lentoprofiili mahdollistaa esim kattohyökkäykset heikommin suojatusta suunnasta. Nuoliammuksia ei toistaiseksi kyetä aktiivisuojausjärjestelmillä pysäyttämään, toisaalta niiden läpäisyä kyettäneen jonkin verran heikentämään aktiivisuojausjärjestelmillä. Haasteena on läpäisyn riittävyys johon saksalaisten kehittämä ja uudelleen lämmittämä 130 mm:n kanuuna tuo helpostusta. Osumatarkkuus on jo nykyisillä järjestelmillä Keski-Euroopan ampumaetäisyyksillä hyvä, korkeintaan aavikolla voi olla haasteena osuminen pitkille ampumaetäisyyksille. Ohjautuva ammus helpottaisi osumista pitkille etäisyyksille, toisaalta lyhyemmillä etäisyyksillä se antaisi mahdollisuuksia optimoida osumapiste vastustajan panssarin heikoimpiin kohtiin.

Venäläiset ovat puhuneet varustavansa Armatan jopa 152 mm:n vaunukanuunalla. Tällä hetkellä projekti olisi aika turha. Tarvittaisiin aivan uudenlainen torni, latausjärjestelmä ja vaunukanuuna, samalla kun ampumatarvikemäärä pienenisi. Eduksi jäisi ehkä suurempi läpäisy (jos saadaan riittävästi lähtönopeutta) johon ei liene tarvetta kun katsoo länsimaisten vaunujen suojausta.

Jenkit kehittelevät parhaillaan hypersoonisia ampumatarvikkeita 155 mm:n kenttätykille. Tämä antaisi kantamaa jopa satoihin kilometreihin. Ammus olisi myös ohjautuva. Ohjautuva ammus on tykistölle helpompi tehdä isomman kranaatin ansiosta, ja sen takia että ohjautuvuutta tarvittaisiin vasta lennon loppuvaiheessa jolloin nopeudet ovat jo pienempiä. Vaunukanuunan ampumatarvike on jo nyt nopea, mutta ehkä tykistölle kehitettävät propulsiojärjestelmät antaisivat mahdollisuuden nopeuden kasvattamiseen edelleen. Ohjattavuuden järjestäminen pieneen nuoliammukseen olisi haastavaa, mutta toisaalta lähtönopeuden kasvaessa merkittävästi osumatarkkuus ei olisi ongelma normaaleilla ampumaetäisyyksillä.
 
No mun serkku laskee päässä ihan sikalaskuja, väänsi pitkän matematiikan ällän harjoittelematta ja jatkoi dippariksi, ja oli tietenkin tulenjohtaja intissä.

Itse joutui tekemään helvetisti duunia saman arvosanan eteen vaikkei edes sellaiselle alalle mennyt. Enkä ollut tulenjohtaja.

Meitä on erilaisia.

Joiltakin se luonnistuu tuo matikka. Tulenjohtajana oleminen ei kyllä välttämättä tarkoita hyvää matikkapäätä. On sitä koulutettu tulenjohtajiksi matemaattisesti varsin lahjattomiakin henkilöitä. Hyötyähän matemaattisten asioiden hyvästä hahmotuskyvystä tulenjohtohommien omaksumisessa tietysti on ja varmasti enemmistö tulenjohtajista on kohtuu hyviä matematiikassa.
 
New_self_propelled_howitzer_developed_in_Japan.jpg

japanilainen proto

https://www.armyrecognition.com/jul...lf-propelled_howitzer_developed_in_japan.html

Miksi he laskevat pyöräkaluston olevan juuri se?

Veikkaus että ensisijaisesti koska halvempi, voidaan korvata vedettävää 'pehmeäkuorista' kalustoa isommalla tuotantomäärällä. Vaativampaan käyttöön telahaupitsit sitten erikseen, eli paikallisille panssariprikaateille. Jotain tekemistä saattaa myös olla keveydellä ja ilma/vesi/tieliikkuvuudella, saaristokysymysten lisäksi Japanissa myös vuoristoa riittää kohtuudella.
 
ilma/vesi/tieliikkuvuudella, saaristokysymysten lisäksi Japanissa myös vuoristoa riittää kohtuudella.

Joo, heillä on hyvät tiet jotka vie melkein kaikkialle. Etelässä on helvetisti infraa suurtokiossa, joten yläkulmille ampuva, pyörillä liikkuva tykistö voi olla paljon parempi kuin kurmuutusta kestävä, joka paikkaan myörivä telakalusto.
 
NORINCO_SH_1_155mm_truck_mounted_howitzer_in_service_with_Chinese_army.jpg

Norinco SH-1 155mm 6x6

SH-1 started as an export project with Pakistan and Burma (Myanmar), the only two known customers. Recent photos of the Chinese 72nd Artillery Brigade, 72nd Army Group, Eastern Theater Command, confirms that the PLA’s equivalent to the SH-1 is now in service in China. The 72nd Artillery Brigade also operates PHL03 300mm long-range MLRS and PLZ05 155mm tracked SP howitzer.

This truck mounted 155mm howitzer - somehow a competitor to Nexter's Caesar - was first revealed in 2007, based on the towed Type 89 (PLL01) 155mm/L52 system. It can fire all standard 155mm NATO ammunition in addition to Norinco's 155mm laser-guided shells. It is mounted on a standard Chinese 6x6 truck chassis but can be easily "remounted" on another truck.

While the SH-1 has no armor protection, it is light enough to be airlifted by a C-130 or a Y-9 class transport aircraft, making it a more flexible option for China's growing Rapid Reaction Units.
https://www.armyrecognition.com/jul...ed_howitzer_in_service_with_chinese_army.html
 
Olisi joo ja odotin sisun taikka jonkun muun tekevän proton patrian kanssa mutta odotukseen se on jäänyt.

Patriahan tarjosi mutta olisi halunnut uudet putketkin valmistaa, on aivan selvä että juuri vanhojen putkien nosto alustalle on se mille olisi kysyntää ympäri maailman.
 
Kaikki vanhat putket eivät sovi yksi yhteen keskenään. Tulee enemmän ongelmia tuossa kuin uuden teossa.

Uutta Patrialta, varmasti halpaa, ATMOS on käytössä Puolassa ja sitä valmistetaankin siellä.


Flexible platform configurations
The ATMOS can be mounted on any adapted high-
mobility 6x6 or 8x8 truck chassis preferred by the
customer.
The protected cabin of the ATMOS is designed
for a crew of 5-6 personnel, a driver, a commander,
and an additional three to four crew members along
with all personal equipment and small arms. The
cabin is equipped with an air conditioning system that
is capable of both heating and cooling. The concept
behind the ATMOS can be applied for the modernization
of legacy towed guns,
incorporating advanced new
technologies like INS, MVR, ballistic computers, C4I,
hydraulics and electrical drives.


http://elbitsystems.com/pdf-category/company-brochures/artillery/
 
Back
Top