varmasti halpaa
Mikään suomalaisista ei ole halpaa, koska verot ja taipumus toisten suomalaisten kusettamiseen on vahva. Kulttuurimuutosta tämäkin vaatisi, mutta ei se tee vanhojen putkien sovittamisesta yhtään sen helpompaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
varmasti halpaa
Olisi joo ja odotin sisun taikka jonkun muun tekevän proton patrian kanssa mutta odotukseen se on jäänyt.
Patriahan tarjosi mutta olisi halunnut uudet putketkin valmistaa, on aivan selvä että juuri vanhojen putkien nosto alustalle on se mille olisi kysyntää ympäri maailman.
Kannattaa huomata, ettei "vanhojen putkien nosto alustalle" tuo vahvuuksiin yhtäkään putkea lisää. Muutoinkin on epävarmaa, paljonko säästöä saadaan kierrättämällä vanhat putket kuorma-autojen päälle, kun osa tykistä menee romuraudaksi.
Mikään suomalaisista ei ole halpaa, koska verot ja taipumus toisten suomalaisten kusettamiseen on vahva. Kulttuurimuutosta tämäkin vaatisi, mutta ei se tee vanhojen putkien sovittamisesta yhtään sen helpompaa.
Kykyähän tässä ollaan hankkimassa, kustannustehokkaasti, ei säästöjä.
Kustannustehokkuus ei välttämättä ole hirmu hyvä, kun kierrätetään putki kuorma-auton päälle ja loppu tykki pistetään Stenalle...
Ylipäätään en näe mitään mieltä hankkia 155 mm tykistöä muilla kuin 52 cal putkilla. Turha rajoittaa kantamaa käyttämällä lyhyttä putkea, kun parempaakin on tarjolla. Näin ollen edes teoriassa Suomen nykyisestä tykkikalustosta vain K 98:t voitaisiin siirtää ajoneuvoalustalle, mutta K 98:t ovat jo nykyisellään selviytymiskykyisempää kalustoa suuremman kantaman ja apumoottorin ansiosta kuin K 83:t.
Eli liputan uuden kaluston puolesta olemassa olevan uusiokäytön sijaan. Tällöin vahvuuksissa säilyvät yhä myös ne vedettävät tykit ajoneuvoalustaisten rinnalla. Ajoneuvoalustaisia saadaan ehkä vähän vähemmän, kun ne on rakennettu täysin uusina, mutta jos vaihtoehdot on tyyliin 50 vedettävästä konvertoitua ajoneuvoalustaista tykkiä tai 40 uutena rakennettua ajoneuvoalustaista tykkiä ja 50 vedettävää tykkiä, niin otan jälkimmäisen vaihtoehdon.
Logiikkasi on todella hämärä, K 98 kalustosta on ollut puhekin, se on noin 100 tykkiä, sitä en tiedä voiko niiden lavetteja kierrättää taas K 83 alle mutta se olisi vain bonusta.
Toki 100 uutta pyöräalustaista tykkiä vedettävien rinnalle kelpaa kaikille, Elbit nyt vain tarjoaa valmista ratkaisua joka on jo käytössä mm Puolassa.
Ei meillä kyllä noin montaa ysikasia ole? maan pinnalla ainakaan100 tykkiä
Ei meillä kyllä noin montaa ysikasia ole? maan pinnalla ainakaan
Siihen minulla ei ollutkaan mitään argumenttia tai arpaa Kunhan nusasin pilkkua sellaisen nähdessäniOk muistin väärin, mutta muuten ei vaikuta mitenkään argumentointiin että pyöräalusta tuo uutta kykyä joten en ymmärrä lavettien perään suremista.
Pöh, sinä epäuskoinen, ne ovat rajavartiolaitoksen kirjanpidossa.
Luulen, että @Talvela on sekoittanut keskenään K83:n ja K98:n määrät. Se tuntuu loogisimmalta vaihtoehdolta.
Ok muistin väärin, mutta muuten ei vaikuta mitenkään argumentointiin että pyöräalusta tuo uutta kykyä joten en ymmärrä lavettien perään suremista.
Mitä uutta kykyä pyöräalusta tuo?
Vedettävään tykkiin verrattuna tulitoiminnan aloittaminen ja asemasta lähteminen nopeutunevat jonkin verran.
Toisaalta miehistö on tulitoiminnan aikana suojaton kaikenlaisia uhkia vastaan, ihan samalla tavalla kuin vedettävänkin tykin tapauksessa. Tykin liikkuvuus ei merkittävästi muutu. Tulinopeudessakaan ei tapahdu mainittavaa muutosta. Lisäksi tykki on sidottu tähän yhteen ajoneuvoon, eli jos sille käy jotakin, niin tykki seisoo eikä asialle voi mitään kovin pikaisesti (vrt. vedettävän tykin eteen voi heittää uuden kuorma-auton, jos alkuperäinen tykinvetäjä esimerkiksi ajaa miinaan).
Totta kai pyöräalustainen tykki on laadullisesti parempi kuin vedettävä, mutta kannattaa nyt kuitenkin miettiä sitä itsekin peräänkuuluttamaasi kustannustehokkuutta. Vanhan tykin osien kierrättämisellä ei ihan hirveitä säästetä. Kannattaako maksaa miljoonia per tykki vain siitä ilosta, että ne saadaan pyöräalustalle? Lisääkö se tehoa niin paljon? Vai kannattaisiko nekin rahat kenties pistää K9-option hyödyntämiseen? Tai rakentaa täysin uusia tykkejä, jos halutaan työllistää kotimaista teollisuutta järkiperusteista viis?
Mikään suomalaisista ei ole halpaa, koska verot ja taipumus toisten suomalaisten kusettamiseen on vahva. Kulttuurimuutosta tämäkin vaatisi, mutta ei se tee vanhojen putkien sovittamisesta yhtään sen helpompaa.
Mitä uutta kykyä pyöräalusta tuo?
Vedettävään tykkiin verrattuna tulitoiminnan aloittaminen ja asemasta lähteminen nopeutunevat jonkin verran.
Vielä voimme tarkastella mitä sitten ehkä joskus taas hankitaan kun Maavoimien vuoro 2030-luvulla tulee. Parhaillaan on tutkittavana alueellisen tykistön vanhentuminen tai siis miten se korvataan. Siis miten saadaan sama tulivoima kun oliko se nyt 477 kpl 122 H63:ia. Nykyisin puhutaan suorituskyvystä niin kyse ei ole pelkästään tykin korvaamisella uudemmalla vaan ehkä kokonaan toisella asejärjestelmällä. Tuloksia tulee joskus ensi vuosikymmenellä joten siinä kiitollinen keskusteluaihe forumille.
Siis miten saadaan sama tulivoima kun oliko se nyt 477 kpl 122 H63:ia.
Suorituskyky voidaan korvata hyvin pienellä määrällä 155K kalustoa varustettuna erilaisin täsmäammuksin.
Lisäksi käyttöön tullee 81mm ja 120mm rakettiavusteisia ohjautuvia krh-ammuksia joilla päästään 122 H:n kantamaan.
Onko tämä tornihuhu?