Sellaista olen tässä pohtinut, että kuuluukohan tuohon vastatykistökauppaan vain itse tutkalaitteistot eikä ajoneuvoja laisinkaan?
Eli jos kauppaan ei kuuluisi ajoneuvoja, niin onko veikkauksia millaiseen ajoneuvoon Suomessa tutkalaitteistot asennettaisiin?
Ja toinen asia jota olen tässä miettinyt, että saakohan tuon tutkan asennettua teleskooppivarteen niin, että ajoneuvo olisi ajettuna suojaan metsän sisälle ja teleskoopilla tutka nostetaan puiden latvojen yläpuolelle, niin kuin PV:n hankkimassa maakotka järjestelmässä (monisensorinen kaukotähystysjärjestelmä).
Vai onko niin, että vastatykistötutkajärjestelmässä ei ole tarvetta tällaiselle teleskooppisysteemille?
Konttiasennukselle tuo tutka vaikuttaa. Mikä tahansa siirtolavalaitteilla varustettu auto pystynee sitä liikuttelemaan. Scanian mallistosta löytynee sopiva ehdokas. On varmaan fiksumpi käyttää meillä jo olevia ajoneuvoja eikä tilata kourallista jotain uutta tyyppiä maailmalta. Kauppahinnasta päätellen nyt puhutaan kuitenkin suuruusluokasta 2-4 tutkaa.