Tykistö

Rehellisesti sanottuna olisi järkevää ja suotavaa vaikka antaa joku 4-6 miljardin erillisrahoitus, jolla vaikkapa sitten modernisoimaan maavoimat.
Kuuden miljardin erillisrahoitus maavoimien modernisointiin? No, jos kaarnaveneistä on tullut uusi Nokia, Apple ja Amazon, niin juu.
 
Tietyssä ajatusmallissa IT vain on väärä panostuskohde, koska ilmatorjunta=ilmapuolustus=HX. Ts. 2030 meillä on todella hyvä ilmapuolustus, mutta kaikki muu onkin sitten tuuliajolla.

Joku aukko tietysti jää aina kun niukkuutta jaetaan. Ilmapuolustus on yksi elinehto kaikelle muulle toiminnalle joten ei tuo ihan tolkuton sijoitus ole.
 
Ei varmasti yllätä ketään, mutta laitetaanpa silti.

"Kiitos viestistä, [Tetra]. Tykistömme iskukyky on tärkeä asia. Helmikuussa 2017 allekirjoitettiin hankintapäätös 48 käytetystä etelä-korealaisesta K9-panssarihaupitsista. Hankinnalla mahdollistetaan operatiivisten joukkojen tukeminen kauaskantoisella ja hyvän maasto- ja tieliikkuvuuden omaavalla tykistökalustolla, ja korvataan osittain vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa tykistökalustoa. Olen kanssasi samaa mieltä, hankinta oli varmasti paikallaan.
Kuten totesit, solmittu hankintasopimus sisältää option hankkia lisää näitä käytettyjä panssarihaupitseja. Optiomahdollisuus on voimassa 2020-luvun loppupuolelle saakka, asia ansaitsee huolellisen harkinnan. Tällä hetkellä option lunastamiselle ei ole suunniteltu rahoitusta tämän vuoteen 2023 kestävän hallituskauden aikana.

Yst. Terv. Antti K."
Asiasta pitäisi järjestää isompikin kansalaiskampanja - maanpuolustusmielisen väestönosan resurssien ja tahdon rajoissa toki - jotta sille saataisiin julkista näkyvyyttä ja siten myös painetta hankinnan rahoittamiseen. Nykyinen turvallisuuspoliittinen tilanne toimisi hyvänä alustana sille.
 
Joku aukko tietysti jää aina kun niukkuutta jaetaan. Ilmapuolustus on yksi elinehto kaikelle muulle toiminnalle joten ei tuo ihan tolkuton sijoitus ole.

On, jos on. Meidät on indoktrinoitu pyhään kolminaisuuteen, vaikka todellisuus on osoittautunut olevan aika paljon muutakin. Serbit ja ukrainalaiset voinevat kummatkin opettaa meille jotakin PV:n kakun jakamisesta. Hävittäjällä nyt vielä voi onneksi hyökätäkin, mutta ilmatorjunta...
 
On, jos on. Meidät on indoktrinoitu pyhään kolminaisuuteen, vaikka todellisuus on osoittautunut olevan aika paljon muutakin. Serbit ja ukrainalaiset voinevat kummatkin opettaa meille jotakin PV:n kakun jakamisesta. Hävittäjällä nyt vielä voi onneksi hyökätäkin, mutta ilmatorjunta...

En pidä täysin epäuskottavana ajatusta siitä että yhteiskunnalle yleisesti ja Maavoimille erityisesti saattaisi tulla vaikeuksia jos sillä olisi Venäjää vastaan suojanaan ainoastaan Ilmavoimien hävittäjät. Koska en asiaa täydellisesti ymmärrä niin jätän toki mahdollisuuden sille että olen vain propagandan uhri. Vaikka it:n hankkeet ovatkin ehkä merkittäviä suhteessa Suomen puolustusbudjettiin niin määrällisesti ne ovat varsin vaatimattomia.

Serbeillä ei ollut vastassaan maavoimia eikä Ukrainalla ilmavoimia. Tänne tulisi ihan varmasti molempia.
 
Ei varmasti yllätä ketään, mutta laitetaanpa silti.

"Kiitos viestistä, [Tetra]. Tykistömme iskukyky on tärkeä asia. Helmikuussa 2017 allekirjoitettiin hankintapäätös 48 käytetystä etelä-korealaisesta K9-panssarihaupitsista. Hankinnalla mahdollistetaan operatiivisten joukkojen tukeminen kauaskantoisella ja hyvän maasto- ja tieliikkuvuuden omaavalla tykistökalustolla, ja korvataan osittain vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa tykistökalustoa. Olen kanssasi samaa mieltä, hankinta oli varmasti paikallaan.
Kuten totesit, solmittu hankintasopimus sisältää option hankkia lisää näitä käytettyjä panssarihaupitseja. Optiomahdollisuus on voimassa 2020-luvun loppupuolelle saakka, asia ansaitsee huolellisen harkinnan. Tällä hetkellä option lunastamiselle ei ole suunniteltu rahoitusta tämän vuoteen 2023 kestävän hallituskauden aikana.

Yst. Terv. Antti K."

Varmaan tämä riippuu siitäkin, millä tahdilla nykyinen 48 kpl erä tulee Suomeen. Toisin sanoen mikä on Suomen kapasiteetti vastaanottaa uutta kalustoa koulutuksen ja varastoinninkin suhteen. Saapuvat vaunut täytyy kuitenkin modata Suomen säädösten mukaiseksi ja niille pitää löytyä kunnon varastotilat. Ettei käy niin kuin sille DDR:n tankkiprikaatille, joka jätettiin taivasalle ruostumaan, kun ei mistään löytynyt luolatilaa niin suurelle yhdellä kertaa ostetulle kalustomäärälle. Ne Hollannin Leoparditkin taisivat tulle 20 kpl erissä per vuosi, vaikka periaatteessa myyjä olisi varmasti voinut toimittaa kaikki kerralla.

Eli Moukarin option lunastamisessa ei ole kiire, koska se on voimassa vielä 10 vuotta ja koska nykyiset toimitukset ovat vielä kesken. Toivoa sopii, että optio lunastettaisiin ennen 2025 alkavaa F-35 -toimitusta, koska sen jälkeen taitaa olla rahat loppu.
 
Varmaan tämä riippuu siitäkin, millä tahdilla nykyinen 48 kpl erä tulee Suomeen. Toisin sanoen mikä on Suomen kapasiteetti vastaanottaa uutta kalustoa koulutuksen ja varastoinninkin suhteen. Saapuvat vaunut täytyy kuitenkin modata Suomen säädösten mukaiseksi ja niille pitää löytyä kunnon varastotilat. Ettei käy niin kuin sille DDR:n tankkiprikaatille, joka jätettiin taivasalle ruostumaan, kun ei mistään löytynyt luolatilaa niin suurelle yhdellä kertaa ostetulle kalustomäärälle. Ne Hollannin Leoparditkin taisivat tulle 20 kpl erissä per vuosi, vaikka periaatteessa myyjä olisi varmasti voinut toimittaa kaikki kerralla.

Eli Moukarin option lunastamisessa ei ole kiire, koska se on voimassa vielä 10 vuotta ja koska nykyiset toimitukset ovat vielä kesken. Toivoa sopii, että optio lunastettaisiin ennen 2025 alkavaa F-35 -toimitusta, koska sen jälkeen taitaa olla rahat loppu.

Jos porukkaa joukkotuotetaan patteri per vuosi niin ei kalustoakaan tarvita sen nopeammin. Vähän sillä mallilla tuo ensimmäinenkin satsi vissiin toimitetaan. Viimeiset ovat tulossa vasta joskus viiden vuoden päästä. Maksutkin voi hoitaa kahvikassasta kun tavaraa tulee hiljaksiin. Valitettavasti Maavoimilla ei sitten paljoa muuta olekaan kuin se kahvikassa...
 
Ja kaiken kaikkiaan tuo 96 K9, jos se toteutuu, siis, on kyllä maavoimille, pun intended, helkkarin hyvä moukari. Sillä jo varustaa kolme operatiivista yhtymää vm.2035, ja vielä parit mekanisoidut taisteluosastot käyttäen 16 tykin patteristoja.

Operatiivisen yhtymän tykistörykmentti olisi täten kaksi 16 tykin patteristoa ja mekanisoidulla taisteluosastolla sitten olisi yksi patteristo.


Ja käyttämällä 12 tykin patteristoja operatiivisilla yhtymillä ja 8 tykin pattereja taistelulastoilla saisimme vielä mototisoidut taisteluosastotkin varustettua tykistön osalta, mutta ymmärtääkseni MP-Netin analyyseissä on jokunen vuosi sitten todettu motorisoitujen taisteluosastojen olevan elämänsä viime metreillä niin sanotusti.
 
Jos porukkaa joukkotuotetaan patteri per vuosi niin ei kalustoakaan tarvita sen nopeammin. Vähän sillä mallilla tuo ensimmäinenkin satsi vissiin toimitetaan
Ne Hollannin Leoparditkin taisivat tulle 20 kpl erissä per vuosi, vaikka periaatteessa myyjä olisi varmasti voinut toimittaa kaikki kerralla.
Kaikki Leot on nyt tulleet ja viimeinen erä lienee Millogissa Suomi-kunnostuksessa. Pieni vuotuinen erä tarkoittaa pientä kunnostusporukkaa ja siten vähemmän vuotuisia kustannuksia. Lisäksi myyjä vastaa varastointikustannuksista niiden vaunujen osalta jotka odotti Hollannnissa, tämäkin oli ihan merkittävä kustannus.

K9-kauppa oli 150 miljoonaa kun rahaa oli varattu vain 100. Tämä 50 % suurempi kustannus mahtui paremmin Maavoimien kehyksiin kun se jaettiin useammalle vuodelle. Lisäksi tehdas teki Korean armeijalle samaa vauhtia uudet K9:t tilalle, jolloin heidän sa-vahvuus säilyi samana. Varmaan tärkeä juttu siellä vaikka noin 1000 tykkiä onkin käytössä. Joukkotuotantoa voitaisiin hoidella 1,5 patterin vaunuvahvuudellakin
per kouluttava joukko-osasto, mutta tällä ei ole tekemistä K9:n tuloaikataulun kanssa. Vaunut on koulutuskäytössä ja varastoituna vuorotellen niin että kaikille tulee yhtä paljon kayttötunteja esim 10 v aikana.
 
En pidä täysin epäuskottavana ajatusta siitä että yhteiskunnalle yleisesti ja Maavoimille erityisesti saattaisi tulla vaikeuksia jos sillä olisi Venäjää vastaan suojanaan ainoastaan Ilmavoimien hävittäjät. Koska en asiaa täydellisesti ymmärrä niin jätän toki mahdollisuuden sille että olen vain propagandan uhri. Vaikka it:n hankkeet ovatkin ehkä merkittäviä suhteessa Suomen puolustusbudjettiin niin määrällisesti ne ovat varsin vaatimattomia.

Serbeillä ei ollut vastassaan maavoimia eikä Ukrainalla ilmavoimia. Tänne tulisi ihan varmasti molempia.

Mistä tuo varmuus kumpuaa?

Ilmakampanjoita on onnistuneesti käytetty poliittiseen eristykseen ajautuneita maita vastaan. Ukraina-skenaarion todennäköisyydestä puolestaan on hyvin erilaisia näkemyksiä. Joidenkin mukaan Venäjä käyttäisi sellaista tässä ja nyt, jos Suomi hakisi Natoon, ja vaikka ei käyttäisikään, niin edelleenkään Suomen nykyinen kansainvälispoliittinen asema ei ole sementoitu. Ehkä 10 vuoden kuluttua EU on hajonnut ja konkurssikypsä Suomi kyyhöttää itätuulen puhinassa. Mikäli Suomi joutuu tuolla tavoin tuuliajolle ja nykyjohtoinen Venäjä voi asiaan vaikuttaa, niin Venäjä todennäköisesti yrittää pitää Suomen tuuliajolla eikä päästä Suomea vapaaehtoisesti uuteen liittoon Naton tai Pohjoismaiden kanssa.

Perinteistä kaikkien puolustushaarojen yhteisoperaationa suoritettavaa hyökkäystä ajatellenkin maavoimien heikkous on kriittistä, koska ilmavoimat tarvitsee aikaa vihollisen kuluttamiseen. Sitä ei ole, jos joku ei sido vihollista taisteluun siinä matkalla. Helsinkiin on rajalta päivämatka. Pari yhteenottoa maakuntakomppanioiden kanssa ei tuo montaa tuntia lisäviivettä armeijakunnan etenemiseen. Jos ilmavoimat ja merivoimat saavat tällä vuosikymmenellä "kaiken" ja maavoimat "ei mitään", niin 30-luvulla syntyy melkoinen epäsuhta. Toki jos ilma- ja merivoimat saavat tällä vuosikymmenellä "kaiken" (toivomansa) sijaan kaksi-kolme kippoa ja 30-40 hävittäjää, niin sitten maavoimienkin "ei mitään" alkaa näyttää kohtuullisemmalta tasapainolta.
 
Mistä tuo varmuus kumpuaa?

Ilmakampanjoita on onnistuneesti käytetty poliittiseen eristykseen ajautuneita maita vastaan. Ukraina-skenaarion todennäköisyydestä puolestaan on hyvin erilaisia näkemyksiä. Joidenkin mukaan Venäjä käyttäisi sellaista tässä ja nyt, jos Suomi hakisi Natoon, ja vaikka ei käyttäisikään, niin edelleenkään Suomen nykyinen kansainvälispoliittinen asema ei ole sementoitu. Ehkä 10 vuoden kuluttua EU on hajonnut ja konkurssikypsä Suomi kyyhöttää itätuulen puhinassa. Mikäli Suomi joutuu tuolla tavoin tuuliajolle ja nykyjohtoinen Venäjä voi asiaan vaikuttaa, niin Venäjä todennäköisesti yrittää pitää Suomen tuuliajolla eikä päästä Suomea vapaaehtoisesti uuteen liittoon Naton tai Pohjoismaiden kanssa.

Perinteistä kaikkien puolustushaarojen yhteisoperaationa suoritettavaa hyökkäystä ajatellenkin maavoimien heikkous on kriittistä, koska ilmavoimat tarvitsee aikaa vihollisen kuluttamiseen. Sitä ei ole, jos joku ei sido vihollista taisteluun siinä matkalla. Helsinkiin on rajalta päivämatka. Pari yhteenottoa maakuntakomppanioiden kanssa ei tuo montaa tuntia lisäviivettä armeijakunnan etenemiseen. Jos ilmavoimat ja merivoimat saavat tällä vuosikymmenellä "kaiken" ja maavoimat "ei mitään", niin 30-luvulla syntyy melkoinen epäsuhta. Toki jos ilma- ja merivoimat saavat tällä vuosikymmenellä "kaiken" (toivomansa) sijaan kaksi-kolme kippoa ja 30-40 hävittäjää, niin sitten maavoimienkin "ei mitään" alkaa näyttää kohtuullisemmalta tasapainolta.

Epäsuhta on olemassa joka tapauksessa. Ilmavoimat on ollut suhteellisesti ylivoimainen ykkönen rahanjaossa. Tulevaisuus voi toki tuoda tullessaan mitä tahansa. Sen kun tietäisi niin voisi tehdä täyskäännöksen tai todeta että tulipa tehtyä h...tin hyviä hankintoja.

Totta kai ilmatorjuntaan käytetyillä rahoilla olisi saanut ja saisi mukavasti tavaraa vaikka tykistölle. Ei tarvitsisi murehtia MLRS-raketteja tai Kooysejä. Homman järkevyys jäisi kyllä herran haltuun.
 
Epäsuhta on olemassa joka tapauksessa. Ilmavoimat on ollut suhteellisesti ylivoimainen ykkönen rahanjaossa. Tulevaisuus voi toki tuoda tullessaan mitä tahansa. Sen kun tietäisi niin voisi tehdä täyskäännöksen tai todeta että tulipa tehtyä h...tin hyviä hankintoja.

Totta kai ilmatorjuntaan käytetyillä rahoilla olisi saanut ja saisi mukavasti tavaraa vaikka tykistölle. Ei tarvitsisi murehtia MLRS-raketteja tai Kooysejä. Homman järkevyys jäisi kyllä herran haltuun.

Hankintamäärärahojen jakautumisen lisäksi on huomioitava, että maavoimissa samalla rahalla saa enemmän - kalusto on yleisesti ottaen halvempaa ja sitä on paremmin tarjolla jälkimarkkinoilla. Maavoimat on siten varustettavissa kohtuulliseen kuosiin paljon pienemmällä rahasummalla kuin ilmavoimat.
 
Hankintamäärärahojen jakautumisen lisäksi on huomioitava, että maavoimissa samalla rahalla saa enemmän - kalusto on yleisesti ottaen halvempaa ja sitä on paremmin tarjolla jälkimarkkinoilla. Maavoimat on siten varustettavissa kohtuulliseen kuosiin paljon pienemmällä rahasummalla kuin ilmavoimat.

Toisaalta, jos ilmavoimat eivät ole kunnossa niin maavoimien kunnolla ei ole merkitystä koska vihollisen ilmavoimat voivat pommittaa maan kivikaudelle armeijasta huolimatta.
 
Hankintamäärärahojen jakautumisen lisäksi on huomioitava, että maavoimissa samalla rahalla saa enemmän - kalusto on yleisesti ottaen halvempaa ja sitä on paremmin tarjolla jälkimarkkinoilla. Maavoimat on siten varustettavissa kohtuulliseen kuosiin paljon pienemmällä rahasummalla kuin ilmavoimat.

Jos tätä alkaa purkaa niin ensin pitää kyseenalaistaa rahoituksen taso 90-luvulla. Erittäin todennäköisesti puolustusbudjetista olisi vuosittain niistetty useampi sata miljoonaa jos rahat eivät olisi olleet kiinni Horneteissa. Eli ei olisi saatu hävittäjiä muttei juuri muutakaan. Samoin HX:n kohdalla jäisi merkittävä osa rahoista saamatta koska se on väistämättä lisärahoitusta normaalibudjetin alhaisen tason takia. Voi myös kysyä onko Venäjä niin reilu kaveri että jättää käyttämättä isolla rahalla rakentamiaan ilmavoimia vain koska Suomi on luopunut ilmapuolustuksesta?

Ei voi tietää mutta on onhan tässä pelkona se että Maavoimien ollessa ainoana kehityskohteena ryhmänjohtajatkin pääsisivät hienoista rannenäytöistä seuraamaan kuinka valtakunnan puolustus romahtaa ja koko yhteiskunta kaikessa rauhassa vaakapommitetaan muutamasta kilometristä takaisin pronssikaudelle.
 
Jos tätä alkaa purkaa niin ensin pitää kyseenalaistaa rahoituksen taso 90-luvulla. Erittäin todennäköisesti puolustusbudjetista olisi vuosittain niistetty useampi sata miljoonaa jos rahat eivät olisi olleet kiinni Horneteissa. Eli ei olisi saatu hävittäjiä muttei juuri muutakaan. Samoin HX:n kohdalla jäisi merkittävä osa rahoista saamatta koska se on väistämättä lisärahoitusta normaalibudjetin alhaisen tason takia. Voi myös kysyä onko Venäjä niin reilu kaveri että jättää käyttämättä isolla rahalla rakentamiaan ilmavoimia vain koska Suomi on luopunut ilmapuolustuksesta?

Ei voi tietää mutta on onhan tässä pelkona se että Maavoimien ollessa ainoana kehityskohteena ryhmänjohtajatkin pääsisivät hienoista rannenäytöistä seuraamaan kuinka valtakunnan puolustus romahtaa ja koko yhteiskunta kaikessa rauhassa vaakapommitetaan muutamasta kilometristä takaisin pronssikaudelle.
Ja leikattiinhan puolustusbudjettia voimakkaasti ihan vielä 2010-luvullakin, J. Käteisen hallituksen toimesta. Eivät olleet mitään pieniä leikkauksia, ja nämä "tasonostot" mitä on viime vuosina tehty, tokkopa vieläkään ollaan päästy tasolle ennen leikkauksia. No toki upeaa, että HX-hanke erillisbudjetilla. Ainakin vielä.

Olisipa tosiaan upeaa, jos Moukari-optio saataisiin käytetyksiä. 96 Moukaria olisi todella kova juttu.
 
Tykistöä uusiessa olisi myös tärkeää tietää minkä kokoiset maavoimat aiotaan 2030-luvulta tehdä.

Kolme operatiivista yhtymää ja kaksi mekanisoitua taisteluosastoa ja alueellisissa joukoissa kolme jalkaväkiprikaatia ja viitisentoista taisteluosastoa ja joka maakunnalla paikallispataljoona.

Tällaiselle kokoonpanolle riittäisi sitten tuo 96 K9, ja reilut 300 vedettävää tykkiä jalkaväkiprikaateille ja tst-osastoille.
 
Tykistöä uusiessa olisi myös tärkeää tietää minkä kokoiset maavoimat aiotaan 2030-luvulta tehdä.

Kolme operatiivista yhtymää ja kaksi mekanisoitua taisteluosastoa ja alueellisissa joukoissa kolme jalkaväkiprikaatia ja viitisentoista taisteluosastoa ja joka maakunnalla paikallispataljoona.

Tällaiselle kokoonpanolle riittäisi sitten tuo 96 K9, ja reilut 300 vedettävää tykkiä jalkaväkiprikaateille ja tst-osastoille.

Kaksi ajanmukaista prikaatia voisi Maavoimien osalta olla sopivan kunnianhimoinen kehittämishanke 2030-luvulle. Vanhemmasta kalustosta sitten kerätään vielä käyttökelpoiset osat ja varustetaan erillisiä tst-osastoja tms.
 
Joku aukko tietysti jää aina kun niukkuutta jaetaan. Ilmapuolustus on yksi elinehto kaikelle muulle toiminnalle joten ei tuo ihan tolkuton sijoitus ole.

Katon pään päällä pitää olla kunnossa tai muuten sataa sisälle.

Huonossa tilanteessa ilmavalvonnalle ja ilmavoimille tuotetaan nopealla, tarkalla ja voimakkaalla iskulla massiiviset tappiot. Tämän jälkeen voi kysyä että jos ilmasuojaa ei ole, kannattaako liikekannallepanoa ja maavoimien mobilisaatiota edes suorittaa? Onko edes mahdollista ilman suuria lisätappioita?

Jos oman meri- ja maatilan ilmavalvonta ja herruus menetetään niin kusessa ovat joukot alempana, maalla ja merellä.
 
Operatiivisen yhtymän tykistörykmentti olisi täten kaksi 16 tykin patteristoa ja mekanisoidulla taisteluosastolla sitten olisi yksi patteristo.
Ja käyttämällä 12 tykin patteristoja operatiivisilla yhtymillä ja 8 tykin pattereja taistelulastoilla
Kaikella kunnioituksella, tällaisia ei kannata pohtia MpNetin seuraamisen tuomalla asiantuntemuksella! K9-tuliyksikkö on 8 tykin patteri ja kun ekaksi koulutetaan Parolassa niin ne tukevat nykyisiä tst-osastoja.
On myös kerrottu että vuoden päästä aloitetaan joukkotuotanto Vekaralla. Sinne saadaan sopivasti idän suuntaan ensin tehokas valmiusyksikkö. Joukkotuotettavat patterit voivat sitten tukea Karjalan prikaatia orgaanisina tai olla Ylijohdon vahvistuksia samassa tehtävässä. Tulenkäytön järjestelmä on verkottunut jolloin ei enää ole niin merkittävää millaiset organisaatiolaatikot meillä kulloinkin on.

Siinä olet taas oikeassa, että 2030 Maavoimien koko vaikuttaa siihen millainen on saman vuosikymmenen tykistö. Parhaillaan tutkitaan 122 H63 korvaamista. Varmaa on ettei tilalle tule samaa määrää putkia. Vaikka ne saataisiin ilmaiseksi ei mikään raha riittäisi sa-taervikkeiden hankkimiseen. Voivat olla jotain muutakin kun tykkejä esim liikkuvia raketinheittimiä.
 
Kaikella kunnioituksella, tällaisia ei kannata pohtia MpNetin seuraamisen tuomalla asiantuntemuksella! K9-tuliyksikkö on 8 tykin patteri ja kun ekaksi koulutetaan Parolassa niin ne tukevat nykyisiä tst-osastoja.
On myös kerrottu että vuoden päästä aloitetaan joukkotuotanto Vekaralla. Sinne saadaan sopivasti idän suuntaan ensin tehokas valmiusyksikkö. Joukkotuotettavat patterit voivat sitten tukea Karjalan prikaatia orgaanisina tai olla Ylijohdon vahvistuksia samassa tehtävässä. Tulenkäytön järjestelmä on verkottunut jolloin ei enää ole niin merkittävää millaiset organisaatiolaatikot meillä kulloinkin on.

Siinä olet taas oikeassa, että 2030 Maavoimien koko vaikuttaa siihen millainen on saman vuosikymmenen tykistö. Parhaillaan tutkitaan 122 H63 korvaamista. Varmaa on ettei tilalle tule samaa määrää putkia. Vaikka ne saataisiin ilmaiseksi ei mikään raha riittäisi sa-taervikkeiden hankkimiseen. Voivat olla jotain muutakin kun tykkejä esim liikkuvia raketinheittimiä.

90-luvun Tykkimies-kirjoissa kaavailtiin mallia jossa kärkiprikaateilla on ps-haupitsit ja ylijohdon tärkeimmillä patteristoilla moottorilavettikanuunat. Tiedä vaikka 20-luvulla oltaisiin tuossa tilanteessa? Arvaan ettei kirjoittaja vuonna 199X kylläkään ajatellut ihan tällaista aikataulua :D
 
Back
Top